Szkoła
Podstawowa nr 5 im. Janusza Kusocińskiego ul. 3 Maja 48
Gazetka Samorządu Uczniowskiego Szkoły
Podstawowej nr 5
im. Janusza Kusocińskiego w Hajnówce
Rok szkolny 2002/2003 maj
Od
redakcji
·
Tym razem, oddajemy w Wasze ręce piąty i ostatni w roku szkolnym
2002/2003, numer „Echa Piątki”.
·
Już wkrótce, naszą szkołę opuszczą kolejni absolwenci, uczniowie
klas szóstych. Życzymy im powodzenia w nowych szkołach i dalszym
życiu. Miło wspominajcie „Piątkę”!
·
Zbliżają się wakacje. Bawcie się ostrożnie! Wracajcie zdrowi i
wypoczęci!
·
Pamiętajcie, że gazetka jest Wasza! Każdy może postarać się o
wzbogacenie jej zawartości, wystarczy tylko chcieć! Postarajcie się
o ciekawe opisy waszych wakacyjnych przygód.
Całość
opracował i wydrukował zespół redakcyjny, pod kierunkiem Krystyny
Kościewicz.
Wszystkim,
którzy przyczynili się do powstania kolejnych numerów naszego pisma
– serdecznie dziękujemy
- Redakcja „Echa Piątki”
„Drzewa i
my”, to program ekologiczny realizowany w Szkole Podstawowej nr 5 w
Hajnówce. W piątek, 9 maja, odbył się apel podsumowujący i otwarcie
wystawy ekologicznej.
- Jest to
jedyna szkoła w naszym mieście, która zgłosiła się z typowo
ekologicznym programem, świetnie realizowanym – chwali Marek
Mackiewicz, specjalista ds. ekologii w Nadleśnictwie Hajnówka. –
Program zapewnia dzieciom inne podejście do drzew nie tylko tych,
które tworzą puszczę, ale też zainteresowanie pojedynczym drzewem
rosnącym tuż obok ich domu.
Program jest
kontynuacją wieloletnich działań Anny Choroszewskiej i Elżbiety
Chmielewskiej, nauczycielek hajnowskiej „Piątki”.
- Realizując
program ekologiczny „Drzewa i my”, uczniowie naszej szkoły wzięli
udział w sześciu konkursach – mówi Anna Choroszewska. – Wszyscy
zbierali makulaturę i puszki. Czwartoklasiści uczestniczyli w
konkursie recytlingowym, piątoklasiści w konkursie komputerowym, a
uczniowie klas I – III w konkursie plastycznym pod tytułem „Las w
różnych porach roku”.
–
Realizowałyśmy już „Agendę”, która polegała na zainteresowaniu
zadrzewieniem w rejonie szkoły oraz „Rady na odpady”, gdzie
zajęliśmy się sposobami zagospodarowania odpadów zarówno w domach
jak zakładach pracy – opowiada Elżbieta Chmielewska. – W tym roku,
pracując w eko-zespołach, badamy drzewa, ale chcemy też zaproponować
nowe trasy wycieczek szkolnych. Jedna trasa prowadziłaby szlakiem
hajnowskich pomników przyrody, a druga – szlakiem puszczańskich
pomników przyrody.
Wszyscy
laureaci konkursów otrzymali nagrody i wyróżnienia. Najwięcej puszek
udało się zebrać Anieli Perszko. Wynikiem aż 880 sztuk, zdobyła ona
I miejsce w szkole. W konkursie plastycznym, najlepszą okazała się
Michalina Gierasimiuk, pierwszoklasistka. – Rysowałam Puszczę
Białowieską, bo bardzo mi się podoba – mówi Michalinka. –
Szczególnie ładne są duże, stare drzewa.
Rekordzistą w
zbiórce makulatury (685 kilogramów!), został Łukasz Onikiuk, z klasy
II B. W uzyskaniu tak dobrego wyniku pomógł mu tato. – Uważam, że
trzeba zbierać makulaturę, bo w ten sposób można oszczędzić żywe
drzewa i nie wycinać ich aż tak wiele – powiedział Łukasz Onikiuk.
Na
zakończenie uroczystości związanych z programem „Drzewa i my”,
dyrekcja i członkowie eko-zespołów, posadzili przy szkole drzewka.
Odbyło się to pod czujnym okiem ekologa, pana Marka Mackiewicza.
Krystyna
Kościewicz
Co prawda
Dzień Matki już minął, ale przecież Mamy, Mamusie i Mamuńki kochamy
cały rok, nie tylko od święta. Dzieci z naszej świetlicy wykonały
swoim mamom oryginalne prezenty. Były to flakoniki. Do ich powstania
wykorzystały słoiczki, puszki, masę solną, kamyki i ... muszelki.
Z okazji
Międzynarodowego
Dnia Dziecka
dużo zdrowia, uśmiechów i ...
wesołych wakacji!
Specjalne
normy dotyczące uprawnień najmłodszych obywateli zebrane są w
Konwencji o Prawach Dziecka. Przynajmniej o kilku z tych praw,
wynikających już z samego faktu, że się urodziliśmy, warto pamiętać.
ü
Prawa do życia
i rozwoju
– oznacza, że
nie wolno pozbawiać nikogo życia. Jest to najbardziej podstawowe
prawo. Państwo musi zadbać, żeby ludzie czuli się bezpiecznie. Co to
znaczy, że dzieci mają prawo do rozwoju? Najprościej pisząc, dorośli
powinni zadbać o to, żeby dzieci mogły dorastać w zdrowiu, mieć
możliwości kształcenia. Rodzice muszą dbać o zdrowie, wypoczynek,
utrzymanie dzieci.
ü
Prawo do
swobody myśli, sumienia, religii
– oznacza, że
gdy dziecko jest wystarczająco dorosłe i świadome, samo decyduje o
swoim sposobie myślenia o świecie. Wcześniej to rodzice mają prawo
kierować swoim dzieckiem. Oznacza to również, że nie można szydzić z
niczyjej religii, być prześladowanym tylko dlatego, że ma się inne
poglądy.
ü
Prawo do
prywatności
– zabezpiecza
wszystko, co jest nasze osobiste: rzeczy, mieszkanie, sprawy
prywatne, rodzinne. Prawo to oznacza, że nie wolno bez wyjątkowo
uzasadnionych powodów wkraczać w życie i sprawy osobiste drugiej
osoby, np. listonosz ani rodzice nie mogą czytać cudzej
korespondencji, pielęgniarka w szkole nie powinna ogłaszać, kto ma
brudną głowę, a kto czystą...
Konwencja,
oprócz praw tzw. osobistych, zawiera także zapisy dotyczące praw
socjalnych, czyli będących wynikiem umowy między państwem a
obywatelem. W zależności od zasobności budżetu państwa, określona
jest liczba praw socjalnych. Do najważniejszych z nich należą: prawo
do nauki, ochrony zdrowia (w tym bezpłatnego leczenia), prawo do
zasiłku i pomocy materialnej w przypadku biedy, wypoczynku, czasu
wolnego, a także korzystania z dóbr kultury, czyli kin, teatrów,
muzeów, bibliotek itp.
Konwencja
gwarantuje także tzw. prawa specjalne:
©
dzieciom należącym do mniejszości narodowych zapewnia się prawo do
nauki języka ojczystego, religii, własnej kultury;
©
dzieciom chorym, kalekim, poszkodowanym przez los – prawo do
szczególnej opieki lekarskiej i możliwie najlepszych warunków do
życia i nauki;
©
sierotom – prawo do rodziny zastępczej lub opieki państwa;
©
dzieciom, które popełniły przestępstwo – łagodniejsze traktowanie,
wg przepisów dla nich przeznaczonych.
W każdej
sytuacji, gdy prawa dziecka są łamane, należy zwrócić się o pomoc.
Wsparcia można uzyskać choćby przez telefon:
©
(0-801)
199-990
Ogólnopolski
Telefon Zaufania „NARKOTYKI-NARKOMANIA” – znajdziemy tu
informacje o pomocy, wsparcie psychologiczne (czynny w godz. 1600
- 2100 );
©
(0-800)
120-286
– Infolinia
Stowarzyszenia „Karan” – informacja i pomoc w problemach
związanych z narkotykami (czynny 1000 - 1600
);
©
(0801) 120-002
„Niebieska linia”
– informacja o
punktach konsultacyjnych w Polsce dla ofiar przemocy domowej, pomoc
dla ludzi bitych i straszonych, zaniedbywanych i wykorzystywanych
seksualnie(czynne w godz. 10-22 od pn. do s., 10-16 w niedziele);
©
(0-801)
120-002 Infolinia Pogotowia „Powrót z U” – sprawy
uzależnień (czynne w godz. 1000 - 2000 od pn.
do pt., 1000 - 1500 w soboty);
©
(0-801)
140-068 „Pomarańczowa linia”
w sprawach
problemów z alkoholem (czynne od 1400 - 2000 w
dni powszednie).
opracowała: Daria Łuksza, kl. V a
Tyle o
prawach. Jednak nigdy nie zapominajcie, że dzieci mają także
obowiązki!
Zbliża się
koniec roku szkolnego, a to najlepszy moment na rachunek sumienia.
Zastanówcie się nad swoimi osiągnięciami, porażkami, zachowaniem. Co
robiliście najlepiej jak potrafiliście, a co mogłoby przynieść
znacznie więcej radości, gdybyście do tego inaczej podeszli,
bardziej obowiązkowo... Powodzenia w rozważaniach!
W piątek, 23 maja, uczniowie naszej szkoły wzięli
udział w konkursie Playback Show. Prawda, że mamy piękne i
utalentowane koleżanki? Ciekawe, która z nich zostanie w przyszłości
piosenkarką?
Uwaga,
wszystkim, którym nieobce jest buszowanie po labiryntach internetu,
polecamy stronę
www.hajnowka.pl, znajdziecie na niej wiadomości również o naszej
szkole. Czy oglądaliście, zamieszczone tam, fotografie z misterium
wielkanocnego, z udziałem naszych uczniów? Każdą stronę można sobie
wydrukować, lub przesłać np. cioci, zamieszkałej po drugiej stronie
globu ziemskiego. Korzystajcie z nowości technicznych.
KRZYŻÓWKI
DLA MĄDREJ GŁÓWKI
1.
Sobota i niedziela po angielsku.
2.
Środek tygodnia.
3.
Nie kupuj go w worku.
4.
Była najgorszą oceną naszych rodziców.
5.
Krótkie powitanie.
6.
Pytanie lub zwierzę.
7.
Mały człowiek.
Zaproszenie
Uczniowie,
rodzice, rada pedagogiczna i dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 5 w
Hajnówce, mają zaszczyt zaprosić na FESTIWAL NAUKI, który odbędzie
się 31 maja 2003r., w sobotę. Rozpoczęcie imprezy o godzinie
10, przewidywane zakończenie około 13.
FESTIWAL
NAUKI, pod hasłem „Europa dla nas, my dla Europy”, będzie
przedsięwzięciem realizacji zadań konkursu pt. „Szkoła z klasą”.
W programie
m.in.: happeningi, konkursy, wystawy, zawody sportowe, prelekcje,
prezentacje.
1. Działamy
ekologicznie. „Z ekologią na co dzień i od święta”, żyjemy zdrowo i
bez nałogów.
-
happening ekologiczny
-
konkurs plastyczno – literacko - przyrodniczy,
-
sąd nad papierosem,
2. Znamy
sławnych Polaków.
-
konkurs wiedzy o sławnych Polakach, którzy zasłynęli zarówno w
kraju, jak za granicą,
3. Znamy i
czcimy naszego patrona, uprawiamy sport.
-
apel poświęcony Januszowi Kusocińskiemu, patronowi szkoły,
-
zawody sportowe,
-
spotkanie ze znanym hajnowskim sportowcem,
4. Dostrzegamy
innych ludzi, tolerujemy słabszych i potrzebujących pomocy,
akceptujemy inne wyznania i religie.
-
aukcja prac plastycznych uczniów naszej szkoły na rzecz biednych
dzieci,
-
prezentacja „Chwalimy Boga tego samego, nie zawsze tak samo”,
5. Popieramy
twórcze postawy uczniów, promujemy talenty.
-
prezentacja zainteresowań uczniów naszej szkoły.
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|