Wprowadza się obowiązek wymiany
dowodów osobistych w następujących
terminach :
Ustawa z 2002r. DZ.U nr 183 poz. 1522
Jakie
informacje zawarte są w dowodzie osobistym?
Dowód osobisty ma formę spersonalizowanej karty identyfikacyjnej o
wymiarach 54 x 85 mm, wykonanej z tworzywa sztucznego, zawierającej
dane osobowo-adresowe, zdjęcie i podpis posiadacza, trzyliterową
serię i sześciocyfrowy numer dowodu osobistego, nazwę organu
wydającego dowód osobisty, datę wydania i termin ważności oraz
elementy zabezpieczające dokument przed podrobieniem i
fałszowaniem.
UWAGA! Wzór dowodu
osobistego jest zgodny z oryginałem jedynie pod względem formatu i
kolorystyki. Wszelkie zapisy umieszczone na wzorze są przypadkowe.
W dowodzie osobistym zamieszcza
się:
- nazwisko i imię (imiona) oraz
imiona rodziców i nazwisko rodowe,
- datę i miejsce urodzenia,
- adres miejsca zameldowania na
pobyt stały, a w razie jego braku - zameldowania na pobyt czasowy
trwający ponad dwa miesiące; w przypadku braku zameldowania na
pobyt stały albo pobyt czasowy trwający ponad dwa miesiące, danych
o adresie nie zamieszcza się,
- płeć, wzrost w centymetrach i
kolor oczu,
- numer ewidencyjny Powszechnego
Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL),
- nazwę organu wydającego, datę
wydania oraz termin ważności dowodu osobistego.
Dowód osobisty zawiera również
zdjęcie i podpis jego posiadacza.
Jak uzyskać dowód osobisty?
Dowód osobisty wydaje właściwy ze względu na miejsce zameldowania na
pobyt stały organ gminy: wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
W celu otrzymania dowodu należy osobiście złożyć wniosek o wydanie
dowodu osobistego. Osoba małoletnia składa wniosek w obecności jego
przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
Do wniosku załącza się:
- dwie aktualne, wyraźne
fotografie o wymiarach 45x35 mm, przedstawiające osobę bez
nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby
ukazywały głowę w pozycji lewego pół profilu i z widocznym lewym
uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy,
- dowód uiszczenia opłaty za
wydanie dowodu osobistego,
- odpis skrócony aktu urodzenia -
w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński,
- odpis skrócony aktu małżeństwa
wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku,
- na żądanie organu -
poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument
potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane
zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.
Dowód osobisty odbiera się
osobiście. Osoba małoletnia odbiera dowód osobisty w obecności jej
przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
Przy odbiorze dowodu osobistego, cudzoziemiec, który nabył
obywatelstwo polskie zwraca kartę stałego pobytu lub kartę czasowego
pobytu.
Na jaki
czas wydaje się dowód osobisty?
Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Dowód
osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest
ważny 5 lat od daty jego wydania.
Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia, jest
ważny na czas nie oznaczony, jeżeli osoba ta zwróciła się o wydanie
dowodu osobistego z takim terminem ważności.
Ile kosztuje
wydanie dowodu osobistego?
Dowód osobisty wydaje się po uiszczeniu należnej opłaty stanowiącej
równowartość kosztów jego wydania. Za wydanie dowodu osobistego
pobiera się opłatę w wysokości 30 zł.
Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego od osób:
- ubiegających się o wymianę
dowodu osobistego z powodu jego wady technicznej lub sporządzonego
niezgodnie z danymi zawartymi we wniosku,
- zobowiązanych do wymiany dowodu
osobistego z powodu administracyjnej zmiany nazwy miejscowości,
nazwy ulicy lub numeru domu,
- które utraciły dowód osobisty w
wyniku klęsk żywiołowych,
- przebywających w domach opieki
społecznej lub korzystających z pomocy społecznej w formie
zasiłków stałych,
- małoletnich przebywających w
domach dziecka.
Opłatę za wydanie dowodu osobistego
wpłaca się do kasy właściwego urzędu gminy wydającego dowód osobisty
lub na rachunek bankowy tego urzędu.
Kiedy dowód osobisty
podlega wymianie?
Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w
razie:
- zmiany danych, które zamieszcza
się w dowodzie osobistym,
- uszkodzenia dowodu osobistego
lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie
tożsamości osoby,
- upływu terminu ważności dowodu
osobistego.
Osoba, która utraciła dowód
osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy
organ gminy. Organ ten wydaje zaświadczenie o utracie dowodu
osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu.
W razie znalezienia własnego dowodu osobistego, zgłoszonego jako
utracony, należy niezwłocznie zawiadomić o tym organ gminy, któremu
złożono wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, jeżeli w miejsce
zgłoszonego jako utracony nie został jeszcze wydany nowy dokument.
Dowód osobisty podlega obowiązkowi zwrotu w razie:
- utraty obywatelstwa polskiego;
osoba która je utraciła, zwraca niezwłocznie dowód osobisty
organowi gminy właściwemu ze względu na miejsce jego wydania albo
właściwej ze względu na miejsce pobytu polskiej placówce
konsularnej.
- zgonu posiadacza dowodu
osobistego; obowiązek zwrotu dowodu osobistego ciąży w tym
przypadku na osobach obowiązanych do zgłoszenia zgonu stosownie do
przepisów prawa o aktach stanu cywilnego.
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|