KONTROWERSJE WOKÓŁ HERBU.
Zróżnicowane opinie wyrażają
mieszkańcy o nowym projekcie herbu Hajnówki – od akceptujących do
całkowicie negatywnych. Niektórzy proponują dokonanie kosmetycznych
zmian w projekcie, inni sugerują zupełną zmianę koncepcji –
stylizowaną sylwetkę dębu z wkomponowanymi detalami liścia i żołędzi
– są i tacy, którym dotychczasowy herb podoba się i nie widzą
potrzeby jego zmiany.
W przedstawionym projekcie najwięcej zastrzeżeń dotyczyło sposobu
przedstawienia wieży strażniczej i łapy orła dzierżącej berło.
Przeczytajmy, co w opracowaniu Koncepcja historyczno – heraldyczna
herbu i innych znaków miasta Hajnówka napisał prof. dr hab.
Krzysztof Skupieński, autor projektu herbu. (Przytaczam
najistotniejsze fragmenty opracowania).
Hajnówka została miastem w 1951 roku. Jej dotychczasowy herb może
stanowić dobrą ilustrację reguł rządzących tworzeniem nowych znaków
miast w okresie PRL. Były to oczywiście zasady nie skodyfikowane,
jednak dające się odczytać przy systematyczniejszym oglądzie tego
rodzaju herbów. Wyraźnie można dostrzec skłonność do umieszczania w
herbach godeł zaczerpniętych z symbolicznego repertuaru narzędzi
pracy, zwłaszcza przemysłowej.
Herby konstruowane w latach 1945 – 1989 zazwyczaj unikały sięgania
do symboli czerpanych z tradycji wcześniejszej niż 1945 rok. Twórcy
herbów często nie stosowali się do reguł sztuki heraldycznej, czy to
z ignorancji, czy to ze świadomego wyboru, polegającego na czerpaniu
wprost z ducha sowieckiej emblematyki.
W dotychczasowym herbie Hajnówki mamy odbicie powyższych reguł. Mamy
tu symbolikę akcentującą rolę Hajnówki jako ośrodka przemysłu
drzewnego, zwłaszcza tartacznego. Sięgnięto więc do miejscowej
tradycji dwudziestowiecznej, a jednocześnie oddano hołd aktualnej
proletariackiej ideologii. Nie leżało to zapewne w intencjach
twórców herbu, ale jednocześnie nadali oni symboliczny komunikat, że
wartość Puszczy Białowieskiej tkwi w możliwościach jej eksploatacji
przemysłowej.
Forma obecnego herbu jest nie do utrzymania z punktu widzenia sztuki
heraldycznej.
Symbolika dotychczasowego herbu wydaje się dziś zdezaktualizowana.
Nie podzielamy zachwytu dla rozwoju wielkiego przemysłu jako celu
samego w sobie, a na bór patrzymy raczej przez pryzmat wartości
ekologicznych, a także tradycji puszczy królewskiej. Skoro zatem
herb Hajnówki musi zmienić formę, niech zmieni również treści.
Ustawodawca żąda, aby znaki samorządowe pozostawały w zgodzie z
zasadami heraldyki, weksylologii i miejscową tradycją historyczną.
Początki Hajnówki wiążą się ze strażą leśną, dozorującą puszczę,
która należała do dóbr stołowych króla. Jej rozwój najpierw jako
osady, potem miasta, był ściśle związany z puszczą. Rozwijał się tu
m.in. przemysł drzewny. Obecnie miasto pragnie być postrzegane jako
brama do puszczy i promuje swój wizerunek w związku z wartościami
naturalnego środowiska przyrodniczego. Wychodząc z tych przesłanek
można zaproponować następujący kształt herbu Hajnówki: „ w polu
czerwonym na zielonej murawie złota wieża strażnicza, zza której
wysuwa się z prawej strony skrzydło i łapa Orła Białego ( z berłem w
szponie), z lewej dwa zielone świerki”.
Symbolika wieży nawiązuje do roli straży leśnej w genezie Hajnówki.
Kopulasty daszek stanowi odwołanie do architektury kresów
wschodnich, by zaakcentować wielokulturowość miejscowej
społeczności. Otwarta brama wieży strażniczej może być
interpretowana jako oznaka gościnności i zaproszenie, stanowiąc
zarazem ilustrację hasła „Hajnówka – brama do Puszczy”. Łapa i
skrzydło Orła Białego wystylizowane wg zwyczajów XVI w. unaoczniają
fakt, że początki Hajnówki wiążą się ze służbą dla polskich królów.
Trudno nie zgodzić się z tezami prof. Skupieńskiego – przyjemniej o
projekcie czyta się, niż się go ogląda – tym niemniej nasuwają się
pewne wątpliwości, które chciałbym przedstawić czytelnikom.
Niewątpliwie jeden z elementów herbu powinien odnosić się do straży
powołanej w celu ochrony Puszczy, jednak wieża strażnicza jako jej
symbol do tradycji straży zupełnie nie przystaje. Siedzibą strażnika
było domostwo kojarzące się z gajówką, a bardziej współcześnie – z
leśniczówką. Do symbolicznego wykorzystania posłużyć może również
fakt, że w miejscu, które umownie możemy przypisać Hajnówce
znajdowała się komora celna między Koroną a Wielkim Księstwem.
Uzurpacją wobec Białowieży byłoby przywłaszczanie znaków związanych
z łowiectwem, tak więc długo, długo nie ma nic, a później do Puszczy
wkracza człowiek z piłą i siekierą – właśnie z Hajnówki. Nie
oszukujmy się – współczesna Hajnówka swój byt i kształt zawdzięcza
eksploatacji Puszczy Białowieskiej. Pominięcie w herbie tak
istotnego elementu w imię nowej, jedynie słusznej i poprawnej
politycznie ideologii służyłoby zafałszowaniu historii – nic to, że
w owej eksploatacji znaczący udział mieli nasi wschodni i zachodni
sąsiedzi, a i Anglicy (co prawda w odmianie prywatnej) też się
dołożyli.
Powszechne dążenie do posiadania przez miasta własnego herbu jest
zjawiskiem zrozumiałym, a na pewno mile widzianym przez osoby
uprawnione do jego tworzenia i weryfikacji. Obwarowanie przez
ustawodawcę zasad tworzenia znaków samorządowych wymogami heraldyki
i weksylologii spowodowane było zapewne troską o zachowanie ładu
wśród tych symboli, z drugiej jednak strony zaświadcza – nie po raz
pierwszy zresztą – o ograniczonym zaufaniu władzy do samorządów.
Hajnówka niewątpliwie potrzebuje znaku służącego identyfikacji i
promocji miasta – jeśli ma to by koniecznie herb, niech będzie herb
– ważne jest, żeby był czytelny, oczywisty, a przy okazji również
podobał się mieszkańcom.
TT
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|