Home

Ilość odsłon: 9264   Data publikacji:  2005-04-12

 Echo „Piątki”

Gazetka Małego Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Hajnówce

Od redakcji

·         Zapraszamy do przeczytania drugiego w roku szkolnym 2004/2005, numeru „Echa Piątki”.

·         Pamiętajcie, że to od Was, czytelników, zależy częstotliwość naszej gazetki.

·         Czekamy na Waszą twórczość !

·         Każdy może pisać, wystarczy tylko chcieć! Postarajcie się o rozwijanie swoich zainteresowań !

 Całość opracowała i wydrukowała Krystyna Kościewicz

Serdecznie dziękujemy pani Annie Choroszewskiej i pani Irenie Adamskiej, które dostarczyły części materiałów do tego numeru.

 - „Echo Piątki

W konkursie na najładniejszą pocztówkę świąteczną, zorganizowanym przez Mały Samorząd Uczniowski, wzięli udział prawie wszyscy uczniowie klas I –III.

I miejsce zdobyli:

  1. Michalina Gierasimiuk kl. III b,

  2. Aleksandra Lemiesz kl. III b,

  3. Weronika Kuptel kl. III b,

  4. Karolina Tomaszewska kl. III c,

  5. Andżelika Stepaniuk kl. I b,

  6. Karol Anucik kl. I a,

  7. Natalia Sacharczuk kl. II c,

  8. Kinga Emilianowicz kl. II c,

 

II miejsce uzyskali:

  1. Anna Rybak kl. III b,

  2. Mateusz Miszczuk kl. II a,

  3. Natalia Leończuk kl. III a,

  4. Jakub Hackiewicz kl. III b,

  5. Gabriela Michałowska kl. I b,

  6. Maryna Nazaruk kl. I a,

  7. Martyna Szczerbakow kl. II b,

  8. Ewelina Bagińska kl. II c,

 

III miejsce zajęli:

  1. Ewelina Dakowicz kl. I b,

  2. Alicja Szumarska kl. I c,

  3. Anna Kojło kl. II c,

  4. Paulina Litwiejko kl. II c,

  5. Monika Zbieć kl. III a,

  6. Angelina Filinowicz kl. III b,

  7. Beata Strząbała kl. III a.

 


Na zdjęciu od lewej: Aleksandra Lemiesz, Michalina Gierasimiuk i Anna Rybak, na tle najładniejszych pocztówek świątecznych.

- Już od przedszkola, z siostrą Pauliną, chodzę na zajęcia plastyczne do pani Zenaidy Jakuć, w Hajnowskim Domu Kultury – mówi Michalina Gierasimiuk. - Kiedy się troszkę nudzę, wówczas natychmiast mam jakiś pomysł i tworzę prace plastyczne. Lubię najróżniejsze techniki, a mama posuwa mi książki z nowymi pomysłami. Piszę również wiersze. Najpierw napisałam jeden wiersz i mnie „wciągnęło”. Już się nie mogę od tego oderwać.

Mały Samorząd Uczniowski

W skład MSU wchodzą uczniowie klas drugich i trzecich.

W pierwszym półroczu członkowie MSU nawiązali współpracę z redaktorką gazetki szkolnej „Echo Piątki” (Panią Krystyną Kościewicz) oraz z opiekunką Szkolnego Koła Ekologów (Panią Dorotą Rutkowską), a także kontynuowali współpracę z opiekunką Samorządu Uczniowskiego (Panią Taisą Grażyną Petruk).

Członkowie MSU wykonali i wręczyli laurki nauczycielom z okazji Dnia Edukacji Narodowej. W listopadzie została ogłoszona akcja „I ty możesz zostać świętym Mikołajem”. Efektem tej akcji było zebranie zabawek i ubrań dla biednych dzieci. W tej akcji wyróżnili się uczniowie z klasy IIIa (wychowawca – Bożena Bujnowska) i klasa IIIb (wychowawca – Raisa Lipka). W listopadzie została także przeprowadzona dyskoteka andrzejkowa dla uczniów klas trzecich.

W grudniu członkowie MSU wykonywali ozdoby choinkowe, którymi później ozdobili choinkowe drzewko stojące na korytarzu szkolnym. Został przeprowadzony „Mini playback show”, którego laureaci otrzymali symboliczne nagrody. Uczestnicy byli oceniani w dwóch kategoriach: soliści i zespoły. W kategorii soliści pierwsze miejsce zdobył Hubert Stachura (klasa IIa), drugie miejsce – Agnieszka Popow (klasa IIa), trzecie miejsce – Natalia Stasinkiewicz (klasa Ic). W kategorii zespoły pierwsze miejsce zdobyli Natali Gromotowicz i Elwira Sakowicz (klasa IIa) oraz Gabrysia Stachura, Magda Maksimiuk, Daria Kołowska i Paulina Romańczuk (klasa Ia), drugie miejsce – Sylwia Skiepko i Eunika Drobot (klasa IIa), trzecie miejsce – Patrycja Zaborniak i Sandra Wysocka (klasa IIc) oraz Monika Olesiuk, Ola Jurczuk i Ewelina Mączka (klasa IIIc).

W styczniu uczniowie wzięli udział w przygotowaniu elementów do dekoracji sali gimnastycznej, na której następnie odbyła się zabawa choinkowa dla uczniów klas I-II oraz dyskoteka dla uczniów klasy trzeciej. Nad całością przygotowań zabawy choinkowej czuwali członkowie Samorządu Uczniowskiego wraz z Panią Taisą Grażyną Petruk.

Także w styczniu nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu na najładniejsze dekoracje świąteczne w klasach. Pierwsze miejsce zajęła klasa IIIc (wychowawczyni – Pani Dorota Rutkowska) i klasa IIIa (wychowawczyni – Pani Bożena Bujnowska).

Wszystkie zadania zaplanowane na pierwsze półrocze roku szkolnego 2004/2005 zostały zrealizowane przez Mały Samorząd Uczniowski, którego opiekunką jest Pani Irena Adamska.

Co robimy w świetlicy?
 

Byliśmy na wycieczce w Telekomunikacji. O możliwościach technicznych współczesnych telefonów opowiadał nam pan Piotr Karpiuk, dyrektor hajnowskiego oddziału Telekomunikacji. Dowiedzieliśmy się także o historii telefonów. Dzięki uprzejmości pana Piotra Karpiuka, mogliśmy zobaczyć centralę telefoniczną.
Wszyscy korzystamy z usług telefonów. Aż się nie wierzy, że nawet 15 lat temu, telefon był w niewielu domach. Czasy się zmieniły. Teraz, coraz więcej nas może korzystać z komputera.
W Telekomunikacji dowiedzieliśmy się jak wiele wspólnego ma telefon z komputerem.

Wiele godzin poświęciliśmy na dyskusje na temat wizji przyszłości naszego miasta. Chcielibyśmy, żeby Hajnówka była coraz piękniejsza, aby wszyscy ludzie mieli pracę i byli zadowoleni. Zaprojektowaliśmy pocztówki, które zachęcałyby turystów do przyjeżdżania do Hajnówki.

PRIMA APRILIS

Zgodnie z dawnym zwyczajem - prima aprilis, czyli pierwszy kwietnia, jest dniem wzajemnego wprowadzania się w błąd, nabierania i oszukiwania dla żartu: Na prima aprilis nie wierz, bo się omylisz. Obyczaj ten wywodzi się prawdopodobnie z rzymskiego święta Cerealiów, obchodzonego na początku kwietnia ku czci Cerery, bogini urodzaju. W Polsce już w XVI wieku uchodził za dawny, a Wacław Potocki napisał:
Prima Aprilis, albo najpierwszy dzień kwietnia,
Do rozmaitych żartów moda staroletnia.
Ale żart żartowi nierówny. Są żarty sympatyczne, są też grubiańskie czy wręcz niesmaczne. Ponoć w dawnych wiekach naszej "złotej wolności" panowie bracia potrafili w tym dniu poczęstować gościa pierogami nadziewanymi trocinami czy kawą przyrządzoną z gliny. Wysyłano również listy ze zmyślonymi wiadomościami, dziwaczne prezenty lub po prostu kartkę z napisem: Prima Aprilis.
Również w XX wieku nie wszystkie żarty primaaprilisowe były miłe.
1 kwietnia żartujmy, ale ze smakiem.

Informacje zaczerpnęliśmy z internetu, strona: www.mowiawieki.p

Oszczędzajmy energię- pod takim hasłem ekolodzy z naszej szkoły rozpoczęli kampanię mającą na celu zachęcenie uczniów, rodziców, mieszkańców miasta do oszczędnego gospodarowanie energią elektryczną i cieplną.

Na  energię elektryczną czteroosobowa rodzina wydaje rocznie około 700 zł. Gdyby to był domek jednorodzinny a chcielibyśmy go ogrzewać urządzeniami zasilanymi prądem wydalibyśmy kilka tysięcy złoty .
Co zrobić, aby koszt zużycia energii był mniejszy, w jaki sposób pośrednio lub bezpośrednio możemy przyczynić się do ochrony powietrza atmosferycznego, czy środowiska naturalnego?
Pomógł nam w tym autobus energetyczny, który odwiedził naszą miejscowość. Uczniowie naszej szkoły odwiedzili autobus – mobilne centrum edukacyjno – informacyjne w którym można było obejrzeć film, zobaczyć jak działają urządzenia energooszczędne, dowiedzieć się jakie korzyści przynosi oszczędzanie energii, co to są źródła odnawialne i jakie korzyści przynosi ich zastosowanie.
Na terenie szkoły rozwiesiliśmy ulotki zachęcające do oszczędnego gospodarowanie energią elektryczną.
Podczas zajęć koła ekologicznego dowiedzieliśmy się jaki sprzęt gospodarstwa domowego należy kupić aby zużywał on jak najmniej prądu, kiedy zastosować żarówki halogenowe, jaki korzyści przynosi nam oświetlenie mieszkań żarówkami energooszczędnymi, gdzie powinna stać lodówka i jak często należy ją rozmrażać aby pobór prądu był jak najmniejszy, jaką pralkę kupić i jak prać aby zaoszczędzić czas, pieniądze i oczywiście energię.
Naszą wiedzą podzieliliśmy się z uczniami całej szkoły, rodzicami, mieszkańcami miasta.
W celu sprawdzenia, czy rzeczywiście nasze starania dotyczące zmniejszenia energii przyniosły rezultaty postanowiliśmy dwukrotnie sprawdzić zużycie energii w naszych domach. O efektach naszych oszczędności poinformujemy w następnym artykule.
Rady dla wszystkich tych którzy chcą oszczędzać własne pieniądze i chronić środowisko naturalne.
Sposoby oszczędzania energii w gospodarstwie domowym!
Około 15-20 procent energii elektrycznej, którą zużywamy, przypada na oświetlenie.
Oświetlenie

  • używać żarówek odpowiednio do rodzaju pomieszczenia -o większym

  • natężeniu do łazienki - mniejszym do sypialni;

  • w punktowych źródłach światła (np. przy biurku) stosować żarówki halogenowe - są dwukrotnie wydajniejsze i dwukrotnie trwalsze od normalnych żarówek;

  • miejsca długotrwałego pobytu oświetlać żarówkami energooszczędnymi, a tam gdzie przebywamy krótko, wystarczą żarówki tradycyjne.

Kuchenka elektryczna

Jest mniej kłopotliwa w eksploatacji i bezpieczniejsza niż gazowa, a także zdrowsza dla domowników, płyty grzejne mają strefy szybko- i wolnogrzejne a także możliwość automatycznego wyłączenia kuchenki po zaprogramowanym czasie lub po osiągnięciu określonej temperatury, płyta ceramiczna ze zmienną wielkością grzejnika pozwala oszczędzić około 15 % energii elektrycznej. Nie nagrzewamy całego blatu, tylko część, kupując to urządzenie pamiętajmy, że zużycie energii elektrycznej zależy też od wielkości płyty grzejnej: im większa płyta, tym zużycie prądu elektrycznego - większe; mały garnek na dużej płycie grzewczej, to marnotrawstwo energii elektrycznej,
 - efektywnie korzystaj z energii elektrycznej poprzez dopasowanie średnicy garnków do wielkości elementu grzejnego. Średnica garnka winna być około 2 cm większa od średnicy tego elementu,
 - używaj garnków z płaskim, miedzianym lub aluminiowym dnem, bo dobrze przewodzą ciepło. Ważne, by dno było gładkie i czyste. Brud zwiększa zużycie energii elektrycznej nawet o 50 %,
 - stosuj pokrywki podczas gotowania, bo zmniejszają zużycie prądu elektrycznego gotowane potrawy są zdrowsze,
 - gotuj potrawy w małej ilości wody,
 - kiedy osiągniesz temperaturę gotowania, zmniejsz ogrzewanie,
 - korzystaj z piekarnika wyposażonego w specjalne wkładki zmniejszające jego objętość: mniejsza powierzchnia - mniejsze zużycie prądu elektrycznego,
 - podczas pieczenia nie otwieraj za często piekarnika, bo straty temperatury są wysokie i przedłuża to czas przygotowania potraw,
 - optymalnie wykorzystuj ciepło w piekarniku poprzez wyłączenie go na pół godziny przed zakończeniem pieczenia.

Lodówka

Produkty w lodówce nie odczują różnicy między -50 C a -70 C aż tak bardzo - gdy tymczasem różnica dwóch stopni, to zwiększenie się zużycia energii o 16 %
jeśli temperatura w lodówce będzie powyżej + 30 C, to w produktach, w plastikowych opakowaniach (mięso, warzywa) rozwiną się szkodliwe toksyny i bakterie w ciągu 3 dni,
 - rozmrażamy lodówkę - jeśli musimy - regularnie, minimum raz w miesiącu, bo szron o grubości 3 mm powoduje zwiększenie zużycia energii elektrycznej o 10% a 7 mm szronu dwukrotne zwiększa dotychczasowy jej pobór,
 - unikamy częstego otwierania drzwi z uwagi na zużycie prądu,
 - nie przechowujemy w lodówce potraw ciepłych, gorących, źle opakowanych i nieświeżych, bo  -    zwiększa się oszronienie poprzez ocieplenie się jej wnętrza,
 - rozmrażanie produktów w lodówce, które pochłaniają ciepło jej wnętrza i w efekcie potrzeba mniej energii na obniżenie temperatury,
 - ustawiamy tak lodówkę, by z tyłu mogło swobodnie krążyć powietrze,
 - umieszczamy lodówkę z dala od źródeł ciepła: kuchenki, grzejnika, promieni słonecznych,
 - sprawdzamy szczelność drzwi lodówki - wkładamy pomiędzy nie kartkę papieru. Jeśli daje się łatwo wyciągnąć znaczy to, że uszczelki trzeba wymienić,
 - lodówka 200 litrowa może zużywać w zależności od typu od 0,8 kWh (energooszczędna) do 3,3 kWh a 300 litrowa odpowiednio: od 1,8 kWh do 4,8 kWh,
niektóre modele lodówek mają wyświetlacz temperatury (wewnątrz lodówki) na zewnątrz.

Zamrażarka

Niepotrzebne i bardzo energochłonne jest obniżenie temperatury zamrażalnika poniżej - 180 C,
 - rozmrażamy zamrażarkę regularnie, najlepiej wtedy, gdy grubość szronu dochodzi do 5 mm,
 - unikamy częstego otwierania drzwi,
 - szczelnie pakujemy przechowywane produkty,
 - umieszczamy zamrażarkę w chłodnym, suchym i dobrze wietrzonym pomieszczeniu. umieszczamy zamrażarkę w chłodnym, suchym i dobrze wietrzonym pomieszczeniu.
 - w porównaniu zużycia energii elektrycznej lodówki, zamrażarki i lodówko-zamrażarki (o zbliżonej pojemności netto) wynika, że mniejsze zużycie energii ma lodówko-zamrażarka (1,2 kWh/ dzień), niż wolnostojące: lodówka i zamrażarka (oba urządzenia 1,89 kWh/ dzień).

Zmywarka

Zużywa energii elektrycznej 1-3 kWh,
 - wybieramy temperaturę wody do zmywania w zależności od stopnia zabrudzenia naczyń,
 - zmywamy rzadziej wykorzystując pojemność zmywarki w 100%,
 - wymienniki ciepła pozwalają na użycie tej samej energii elektrycznej do podgrzania wody potrzebnej do zmywania, drugi raz do ogrzania wody do płukania naczyń - oszczędność około 15 %,
 - dozownik proszku umożliwia obniżenie jego zużycia - działanie ekologiczne,
 - "krótki program" pozwala na ograniczenie czasu zmywania i zmniejszenie poboru energii elektrycznej 1,1 kWh - 1,7 kWh,
 - opcja opóźnionego startu pozwala wykorzystać tańszą energię elektryczną w godzinach nocnych,
 - program z ekspresowym zmywaniem oszczędza nie tylko wodę ale i energię elektryczną. Można go stosować do niewielkiej ilości naczyń bezpośrednio po posiłku,
 - zmywarka z zapisem na etykiecie "ekologiczna" EKO (BIO) posiada ekosystem, który pozwala zaoszczędzić 30% energii elektrycznej poprzez skrócenie cyklu suszenia.

Ciepła woda

Energia elektryczna podgrzewająca wodę to najwygodniejsza forma energii. Należy jednak pamiętać, że 20% kosztów ogrzewania pochłania podgrzewanie wody użytkowej. Upewnij się, że piecyk jest sprawny i dobrze wyregulowany; Używanie prysznica zmniejsza nie tylko zużycie energii, ale i wody w porównaniu do kąpieli w wannie; W trosce o zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i wody nie należy myć zębów, golić się ani zmywać naczyń pod bieżącą wodą; Nie nagrzewaj wody powyżej rozsądnej temperatury - dla zastosowań domowych wystarcza 60 stopni Celsjusza.

W następnym artykule zapoznamy was ze sposobami oszczędzania energii elektrycznej i cieplnej w szkole i biurze.

Ekolodzy Szkoły Podstawowej nr 5 w Hajnówce
 


Urząd Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444