Mały teatr – wielkie emocje, czyli Dni Teatru w Zespole Szkół nr 2 z
oddziałami integracyjnymi w Hajnówce
W
dniach od 20. IV. do 23. IV. w Zespole Szkół nr 2 w Hajnówce odbyły
się Dni Teatru. Uczniowie mogli zaprezentować swoje umiejętności
aktorskie i dostarczyć widzom niepowtarzalnych emocji i wrażeń.
Magicznej mocy słowa teatralnego doznali zarówno uczniowie
występujący na scenie jak i Ci, którzy nagradzali brawami młodych
aktorów. Organizatorem imprezy była bibliotekarka pani Grażyna
Wnuczko. Na ten czas biblioteka szkolna przygotowała ciekawą wystawę
kostiumów i rekwizytów teatralnych.
Szkolne inscenizacje i przedstawienia teatralne poprzez działanie na
wyobraźnię i przeżycia uczniów dają duże możliwości kształtowania
ich osobowości, postawy ideowej, poglądu na otaczający świat i życie
ludzkie oraz uczą tolerancji, odpowiedzialności i przezwyciężania
własnych kompleksów i zahamowań. Teatr uczy m. in. spostrzegania,
przeżywania i odróżniania prawdy od fałszu czy dobra od zła.
Kontakt ze sztuką teatralną ma być w życiu każdego młodego człowieka
źródłem radości i odprężenia psychicznego oraz ma zbliżyć go do
piękna tam wszędzie gdzie ono istnieje. Teatr uczy prawa umowności w
sztuce, umiejętności rozumienia konwencji, pobudza pracę wyobraźni i
myślenia a także daje bogactwo bodźców wzrokowych i słuchowych.
Dostarcza też wzoru moralnego postępowania, form zachowania się
poprzez prowokowanie ocen postępowania bohaterów, wywołanie
odpowiedniego stosunku do nich oraz różnorodnych reakcji
emocjonalnych, wśród których należy wyróżnić reakcje współczucia.
Tak, więc mały teatr może wywołać wielkie emocje.
v
Gromada zuchowa o nazwie „Łowcy przygód” działająca w szkole pod
kier. nauczycielki Sylwii Sawickiej przygotowała sztukę w
paluszkowym teatrzyku p.t.: „Wilcze hobby”. Główne role w tej sztuce
odegrały ręce zuchów, które znakomicie przedstawiły ruchy postaci
Wilka i Zajączka. Widzowie z wielką uwagą śledzili rozmowę pomiędzy
czarnym Wilkiem a bardzo śmiałym Szaraczkiem, z której dowiedzieli
się, że zwierzęta również mają swoje zainteresowania.
Wilcze hobby –
zające, nie wywołało wielkiego zdziwienia, natomiast hobby Zajączka
było dla wszystkich zaskoczeniem. Paluszkowy zajączek, który lubił
robić kawały został nagrodzony gromkimi brawami.
Zuchy: Angelika Sawicka i Kasia Łyżwa z paluszkowymi bohaterami -
Wilkiem, który lubił zające i z Szaraczkiem, który lubił robić
kawały.
Scena spotkania Wilka z Zajączkiem.
v
O tym, jakie to tajemnicze słowa pomagają nam w życiu, dowiedzieli
się uczniowie z przedstawienia p.t.: „Czarodziejskie słowo”
przygotowanego przez kl. III c integracyjną prowadzoną przez
nauczycielki: Bożenę Teresiak i Elżbietę Kułaj. Dzieci odegrały
swoje role z wielkim zaangażowaniem i przejęciem. W pamięci zapadła
wszystkim postać staruszka, który zdradził niezbyt uprzejmemu
chłopcu czarodziejskie słowa: proszę, przepraszam, dziękuję. Dzięki
tym niezwykłym słowom wszystkie dotychczasowe problemy i kłopoty
młodego człowieka natychmiast zniknęły.
Klasa III c
integracyjna postarała się o piękną dekorację sceny i wykonała
stroje aktorów z wielką dbałością o najmniejsze szczegóły.
Scena, w
której staruszek zdradza niezbyt uprzejmemu chłopcu „czarodziejskie
słowa” ułatwiające kontakty z innymi ludźmi.
Czasami warto powiedzieć „proszę”, aby usłyszeć „dziękuję”.
v
„Chodzenie z gaikiem” to niezwykle barwne przedstawienie z
elementami przyśpiewek ludowych, które przygotowała kl. III a
integracyjna pod kierunkiem nauczycielek: Ireny Martyniuk i Aliny
Panasiuk.
Gaik to
zielone drzewko iglaste, bogato ustrojone wstążkami z bibuły i
sztucznymi kwiatkami, które towarzyszyło grającym na scenie przez
cały czas. Istotnym elementem przedstawienia było kultywowanie
tradycji ludowej związanej z obrzędem powitania wiosny i radowania
się jej urokami. Uczniowie w oryginalny sposób przedstawili swoje
role i wygłaszali teksty z akcentem języka staropolskiego.
Przedstawienie obejrzeli również uczniowie ze Szkoły Specjalnej.
"Gaiczek zielony pięknie przystrojony, w czerwone wstążeczki przez
śliczne dzieweczki”.
Powitanie wiosny starym słowiańskim zwyczajem.
v
„Rozsądne zakupy” – inscenizacja ekologiczna, przygotowana przez kl.
IV b pod kierunkiem nauczycielki Małgorzaty Downarowicz.
Inscenizacja miała na celu zwrócenie uwagi uczniów na zasady,
którymi należy kierować się w czasie robienia zakupów. Widzowie
dowiedzieli się jak należy robić zakupy, aby nie szkodzić własnemu
zdrowiu i środowisku.
Rozsądne zakupy to zakupy z myślą o własnym zdrowiu i o środowisku.
Scenka w sklepie, z której wynika, że częściej kupujemy towary
przyciągające nas pięknym wyglądem.
v
„Pani Twardowska” – przedstawienie przygotowane przez kl. I a
gimnazjum pod kierunkiem nauczyciela Jana Wasiluka. Widzowie mogli
przekonać się o tym, że pijaństwo prowadzi zawsze do fatalnych
skutków i zaprzedania „duszy diabłu” – tak jak to było w przypadku
bohatera sztuki pana Twardowskiego. Młodzi aktorzy odgrywali swoje
role z wielkim zapałem i może właśnie, dlatego udało im się
dostarczyć widzom wielkich emocji i refleksji na temat szkodliwych
dla zdrowia nałogów czy uzależnień.
v
„Paraska i padkazka” to niezwykle wymowna inscenizacja w języku
białoruskim przygotowana przez uczniów kl. II uczęszczających na
lekcje języka mniejszości narodowych prowadzone przez nauczycielkę
Alinę Jakimiuk.
Scenka
przedstawiła sytuację podczas lekcji, na której nauczyciel prosi do
odpowiedzi uczennicę o imieniu Paraska. Dziewczynka kompletnie nic
nie umie i dlatego liczy na podpowiedzi koleżanek i kolegów z klasy.
Niestety usłyszanych informacji nie potrafi nawet prawidłowo
powtórzyć. Przekręcone przez Paraskę wyrazy budzą śmiech pozostałych
uczniów i upewniają nauczyciela o braku przygotowania się
dziewczynki do zajęć.
Inscenizacja
miała uświadomić wszystkich uczniów, aby więcej czasu poświęcali na
naukę i systematycznie przygotowywali się do lekcji.
Nauczyciel prosi do odpowiedzi uczennicę o imieniu Paraska.
Dziewczynka
liczy na podpowiedzi swoich kolegów i koleżanek z klasy.
Źle przygotowana do lekcji uczennica staje się obiektem kpin i
żartów swoich rówieśników.
v
„Na strychu” – sztuka w języku angielskim przygotowana przez kl. IV
b pod kierunkiem nauczycielki Marii Wasiluk. Przedstawienie ukazało
perypetie dziewczynki, która przypadkiem znalazła się na strychu
gdzie w jej ręce trafił specyfik na urodę i na mądrość. Scenografia
była skromna, ale znakomicie dopasowana do charakteru sztuki.
Widzowie mogli się przekonać o tym, że zachłanność przynosi raczej
szkody niż korzyści.
Dodatkowo kl.
IV b zaprezentowała utwór wierszowany w języku angielskim p.t.: „Klucz”
i „Strachy”.
Kl. IV a
również popisała się znajomością tekstu w języku angielskim i
przedstawiła sztukę, która była bardzo widowiskowa ( ze względu na
bogate i barwne stroje) p.t.: „Królestwo morza”.
Rodzina królewska.
Czarownica – nowa żona króla, zastąpiła zmarłą królową.
Królewskie dzieci zamienione przez Czarownicę w foki.
v
„Sześć kucharek” i „Dwie mamy” to krótkie inscenizacje przygotowane
przez kl. III b pod kierunkiem nauczycielki Ludmiły Rejent. Pierwsza
z nich opowiadała o roztargnieniu i o zapominaniu o swoich
obowiązkach, natomiast druga ukazała ogrom prac jakie ma każda mama
w domu.
W
ramach kontynuacji szkolnych obchodów teatralnych w najbliższym
czasie uczniowie będą mogli obejrzeć dwa przedstawienia w języku
angielskim i przedstawienie w języku niemieckim.
v
„Tristan i Izolda” – przedstawienie w języku niemieckim
przygotowywane przez uczniów uczęszczających na koło teatralne „Unser
theater” prowadzone w szkole przez nauczycielkę Annę Rabecką.
v
„Goldilocks and the Three Bears” – to bajka o Złotowłosej i trzech
niedźwiadkach wystawiana w języku angielskim przez kl. V d pod
kierunkiem nauczycielki Anny Hempel – Łapińskiej.
„Little Red
Riding Hood”- przedstawienie w języku angielskim przygotowywane
przez kl. V c, mówiące o tym, do czego może doprowadzić
nieposłuszeństwo. Jest to współczesna wersja „Czerwonego Kapturka”.
Biblioteka szkolna przygotowała bogatą wystawę rekwizytów i
kostiumów teatralnych.
Sylwia Sawicka
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|