Home

  
Mały teatr – wielkie emocje, czyli Dni Teatru w Zespole Szkół nr 2 z oddziałami integracyjnymi w Hajnówce

          W dniach od 20. IV. do 23. IV. w Zespole Szkół nr 2 w Hajnówce odbyły się Dni Teatru. Uczniowie mogli zaprezentować swoje umiejętności aktorskie i dostarczyć widzom niepowtarzalnych emocji i wrażeń. Magicznej mocy słowa teatralnego doznali zarówno uczniowie występujący na scenie jak i Ci, którzy nagradzali brawami młodych aktorów. Organizatorem imprezy była bibliotekarka pani Grażyna Wnuczko. Na ten czas biblioteka szkolna przygotowała ciekawą wystawę kostiumów i rekwizytów teatralnych.

         Szkolne inscenizacje i przedstawienia teatralne poprzez działanie na wyobraźnię i przeżycia uczniów dają duże możliwości kształtowania ich osobowości, postawy ideowej, poglądu na otaczający świat i życie ludzkie oraz uczą tolerancji, odpowiedzialności i przezwyciężania własnych kompleksów i zahamowań. Teatr uczy m. in. spostrzegania, przeżywania i odróżniania prawdy od fałszu czy dobra od zła.

         Kontakt ze sztuką teatralną ma być w życiu każdego młodego człowieka źródłem radości i odprężenia psychicznego oraz ma zbliżyć go do piękna tam wszędzie gdzie ono istnieje. Teatr uczy prawa umowności w sztuce, umiejętności rozumienia konwencji, pobudza pracę wyobraźni i myślenia a także daje bogactwo bodźców wzrokowych i słuchowych. Dostarcza też wzoru moralnego postępowania, form zachowania się poprzez prowokowanie ocen postępowania bohaterów, wywołanie odpowiedniego stosunku do nich oraz różnorodnych reakcji emocjonalnych, wśród których należy wyróżnić reakcje współczucia. Tak, więc mały teatr może wywołać wielkie emocje.

v                                                      Gromada zuchowa o nazwie „Łowcy przygód” działająca w szkole pod kier. nauczycielki Sylwii Sawickiej przygotowała sztukę w paluszkowym teatrzyku p.t.: „Wilcze hobby”. Główne role w tej sztuce odegrały ręce zuchów, które znakomicie przedstawiły ruchy postaci Wilka i Zajączka. Widzowie z wielką uwagą śledzili rozmowę pomiędzy czarnym Wilkiem a bardzo śmiałym Szaraczkiem, z której dowiedzieli się, że zwierzęta również mają swoje zainteresowania.

Wilcze hobby – zające, nie wywołało wielkiego zdziwienia, natomiast hobby Zajączka było dla wszystkich zaskoczeniem. Paluszkowy zajączek, który lubił robić kawały został nagrodzony gromkimi brawami.


Zuchy: Angelika Sawicka i Kasia Łyżwa z paluszkowymi bohaterami  - Wilkiem, który lubił zające i z Szaraczkiem, który lubił robić kawały.


Scena spotkania Wilka z Zajączkiem.

v                                                      O tym, jakie to tajemnicze słowa pomagają nam w życiu, dowiedzieli się uczniowie z przedstawienia p.t.: „Czarodziejskie słowo” przygotowanego przez kl. III c integracyjną prowadzoną przez nauczycielki: Bożenę Teresiak i Elżbietę Kułaj. Dzieci odegrały swoje role z wielkim zaangażowaniem i przejęciem. W pamięci zapadła wszystkim postać staruszka, który zdradził niezbyt uprzejmemu chłopcu czarodziejskie słowa: proszę, przepraszam, dziękuję. Dzięki tym niezwykłym słowom wszystkie dotychczasowe problemy i kłopoty młodego człowieka natychmiast zniknęły.

Klasa III c integracyjna postarała się o piękną dekorację sceny i wykonała stroje aktorów z wielką dbałością o najmniejsze szczegóły.


Scena, w której staruszek zdradza niezbyt uprzejmemu chłopcu „czarodziejskie słowa” ułatwiające kontakty z innymi ludźmi.


Czasami warto powiedzieć „proszę”, aby usłyszeć „dziękuję”.

v                                                      „Chodzenie z gaikiem” to niezwykle barwne przedstawienie z elementami przyśpiewek ludowych, które przygotowała kl. III a integracyjna pod kierunkiem nauczycielek: Ireny Martyniuk i Aliny Panasiuk.

Gaik to zielone drzewko iglaste, bogato ustrojone wstążkami z bibuły i sztucznymi kwiatkami, które towarzyszyło grającym na scenie przez cały czas. Istotnym elementem przedstawienia było kultywowanie tradycji ludowej związanej z obrzędem powitania wiosny i radowania się jej urokami. Uczniowie w oryginalny sposób przedstawili swoje role i wygłaszali teksty z akcentem języka staropolskiego. Przedstawienie obejrzeli również uczniowie ze Szkoły Specjalnej.


"Gaiczek zielony pięknie przystrojony, w czerwone wstążeczki przez śliczne dzieweczki”.


Powitanie wiosny starym słowiańskim zwyczajem.

v                                                      „Rozsądne zakupy” – inscenizacja ekologiczna, przygotowana przez kl. IV b pod kierunkiem nauczycielki Małgorzaty Downarowicz. Inscenizacja miała na celu zwrócenie uwagi uczniów na  zasady, którymi należy kierować się w czasie robienia zakupów. Widzowie dowiedzieli się jak należy robić zakupy, aby nie szkodzić własnemu zdrowiu i środowisku.


Rozsądne zakupy to zakupy z myślą o własnym zdrowiu i o środowisku.


Scenka w sklepie, z której wynika, że częściej kupujemy towary przyciągające nas pięknym wyglądem.

v                                                      „Pani Twardowska” – przedstawienie przygotowane przez kl. I a gimnazjum pod kierunkiem nauczyciela Jana Wasiluka. Widzowie mogli przekonać się o tym, że pijaństwo prowadzi zawsze do fatalnych skutków i zaprzedania „duszy diabłu” – tak jak to było w przypadku bohatera sztuki pana Twardowskiego. Młodzi aktorzy odgrywali swoje role z wielkim zapałem i może właśnie, dlatego udało im się dostarczyć widzom wielkich emocji i refleksji na temat szkodliwych dla zdrowia nałogów czy uzależnień.

v                                                      „Paraska i padkazka” to niezwykle wymowna inscenizacja w języku białoruskim przygotowana przez uczniów kl. II uczęszczających na lekcje języka mniejszości narodowych prowadzone przez nauczycielkę Alinę Jakimiuk.

Scenka przedstawiła sytuację podczas lekcji, na której nauczyciel prosi  do odpowiedzi uczennicę o imieniu Paraska. Dziewczynka kompletnie nic nie umie i dlatego liczy na podpowiedzi koleżanek i kolegów z klasy. Niestety usłyszanych informacji nie potrafi nawet prawidłowo powtórzyć. Przekręcone przez Paraskę wyrazy budzą śmiech pozostałych uczniów i upewniają nauczyciela o braku przygotowania się dziewczynki do zajęć.

Inscenizacja miała uświadomić wszystkich uczniów, aby więcej czasu poświęcali na naukę i systematycznie przygotowywali się do lekcji.


Nauczyciel prosi do odpowiedzi uczennicę o imieniu Paraska.

Dziewczynka liczy na podpowiedzi swoich kolegów i koleżanek z klasy.


 Źle przygotowana do lekcji uczennica staje się obiektem kpin  i żartów swoich rówieśników.

v                                                „Na strychu” – sztuka w języku angielskim przygotowana przez kl. IV b pod kierunkiem nauczycielki Marii Wasiluk. Przedstawienie ukazało perypetie dziewczynki, która przypadkiem znalazła się na strychu gdzie w jej ręce trafił specyfik na urodę i na mądrość. Scenografia była skromna, ale znakomicie dopasowana do charakteru sztuki. Widzowie mogli się przekonać o tym, że zachłanność przynosi raczej szkody niż korzyści.

Dodatkowo kl. IV b zaprezentowała utwór wierszowany w języku angielskim p.t.: „Klucz” i „Strachy”.

Kl. IV a również popisała się znajomością tekstu w języku angielskim i przedstawiła sztukę, która była bardzo widowiskowa ( ze względu na bogate i barwne stroje) p.t.: „Królestwo morza”.


Rodzina królewska.


Czarownica – nowa żona króla, zastąpiła zmarłą królową.


Królewskie dzieci zamienione przez Czarownicę w foki.

v                                                „Sześć kucharek” i „Dwie mamy” to krótkie inscenizacje przygotowane przez kl. III b pod kierunkiem nauczycielki Ludmiły Rejent. Pierwsza z nich opowiadała o roztargnieniu i o zapominaniu o swoich obowiązkach, natomiast druga ukazała ogrom prac  jakie ma każda mama w domu.

          W ramach kontynuacji szkolnych obchodów teatralnych w najbliższym czasie uczniowie będą mogli obejrzeć dwa przedstawienia w języku angielskim i przedstawienie w języku niemieckim.

v                                                „Tristan i Izolda” – przedstawienie w języku niemieckim przygotowywane przez uczniów uczęszczających na koło teatralne „Unser theater” prowadzone w szkole przez nauczycielkę Annę Rabecką.

v                                                „Goldilocks and the Three Bears” – to bajka o Złotowłosej i trzech niedźwiadkach wystawiana w języku angielskim przez kl. V d pod kierunkiem nauczycielki Anny Hempel – Łapińskiej.

„Little Red Riding Hood”- przedstawienie w języku angielskim przygotowywane przez kl. V c, mówiące o tym, do czego może doprowadzić nieposłuszeństwo. Jest to współczesna wersja „Czerwonego Kapturka”.


Biblioteka szkolna przygotowała bogatą wystawę rekwizytów i kostiumów teatralnych.

                 

                                                                             Sylwia Sawicka


Urząd Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444