Home

Ilość odsłon: 7789   Data publikacji:  2004-11-23

 
Delegacja nauczycieli z Zespołu Szkół Nr 2 uczestniczyła w pierwszym spotkaniu szkół partnerskich we Francji

SPRAWOZDANIE ZE SPOTKANIA ROBOCZEGO SZKÓŁ PARTNERSKICH W RAMACH PROGRAMU SOCRATES COMENIUS PORNIC
listopad 2004 r.

W dniach 04 – 06 listopada 2004 r. odbyło się pierwsze spotkanie robocze szkół partnerskich zaangażowanych w realizację międzynarodowego projektu w ramach programu Sokrates Comenius, wspierającego inicjatywy mające na celu podniesienie jakości edukacji szkolnej, wzbogacenie i uzupełnienie systemów edukacyjnych krajów uczestniczących, pomoc uczniom i nauczycielom w kształtowaniu poczucia przynależności do szerszej i otwartej na świat społeczności europejskiej - społeczności o różnych tradycjach, mającej jednak korzenie we wspólnej historii. Projekt dotyczy głównie tolerancji ,problemów osób niepełnosprawnych, starszych, ubogich, bezrobotnych oraz obcokrajowców i integracji z tymi grupami. Polski tytuł projektu, opracowanego w ubiegłym roku i przyjętego przez Agencję Narodową brzmi: „Poznając – zrozumieć i pomóc”.
W spotkaniu roboczym w Pornic (Francja) uczestniczyli przedstawiciele szkół partnerskich z:
1) Rumunii (Konstancja),
2) Niemiec (Beelitz),
3) Francji (Pornic),
4) Polski.
W ramach realizacji projektu uczestniczyliśmy w spotkaniach z przedstawicielami wyżej wymienionych partnerów, w zajęciach lekcyjnych z uczniami biorącymi udział w projekcie, a także w oficjalnych spotkaniach z przedstawicielami władz miejskich (zastępca burmistrza miasta), dyrektorką i nauczycielami goszczącej nas szkoły (college Jean Mounes), rodzicami uczniów, dziennikarzami lokalnych gazet.


Spotkanie z paniami mer i dyrektor

Podczas spotkań roboczych wszyscy partnerzy przedstawiali swoje szkoły i określali ich specyficzne cechy. Wspólnie ustaliliśmy cele projektu i zaplanowaliśmy działania na kolejne trzy lata , ze szczególnym uwzględnieniem bieżącego roku szkolnego ; rozmawialiśmy także na temat oczekiwanych przez nas rezultatów. Uzgodniliśmy harmonogram wymiany uczniów i kolejnych roboczych spotkań nauczycieli . Braliśmy również udział w lekcjach, podczas których odpowiadaliśmy na zadawane przez uczniów pytania, dotyczące nie tylko projektu, ale także zagadnień dotyczących naszego kraju, regionu, miasta i szkoły.


Partnerzy


Lekcje w szkole

W Pornic gościły nas rodziny nauczycieli pracujących w partnerskiej szkole, dzięki czemu mogliśmy lepiej poznać kulturę, obyczaje i życie codzienne Francuzów. Ponadto gospodarze pokazali nam najciekawsze obiekty architektoniczne w Pornic i najbliższej okolicy, na przykład w Nantes (stolicy regionu). Podziwialiśmy nie tylko zabytkowe zamki i świątynie, ale także nowoczesne budowle – mosty, teatry, kościoły. Wspólne wycieczki miały na celu bliższe poznanie się nauczycieli z partnerskich szkół.


Port w Pornic. Wybrzeże Atlantyku


Na wycieczce w porcie


Ulice Paryża


Widok z wieży Eiffla, widok na katedrę Notre Dame


Nantes

ZAŁĄCZNIK 1
TEMAT PROJEKTU: POZNAJĄC - ZROZUMIEĆ I POMÓC
CZAS PROJEKTU: 2004 – 2007


1. ROK SZKOLNY 2004/ 2005
„INTEGRACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I STARSZYCH”

1. 1. Przeanalizowanie powodów i form wyobcowania w celu lepszego zrozumienia problemu.
1. 2. Analiza problemu od strony formalnej (badanie przepisów, praw).
1. 3. Wymiana i porównanie z partnerami zebranych informacji.
1. 4. Propozycje konkretnych rozwiązań, zastosowanych przez uczniów w celu integracji osób niepełnosprawnych oraz starszych.

DZIAŁANIA UCZNIÓW:
1. Badanie dokumentów, pism; rozmowy z osobami niepełnosprawnymi i starszymi.
2. Przygotowanie inscenizacji, skeczy, pantomimy itp. w celu uświadomienia sobie różnych form izolowania osób starszych i niepełnosprawnych.
3. Redagowanie różnych form pisemnych, produkcja filmów i CD przez osoby niepełnosprawne lub o nich – w celu zintegrowania i zrozumienia problemu.
4. Opracowanie dokumentów zawierających także prace partnerów.
5. Pokaz przygotowanych działań, form w czasie wymiany uczniów w Pornic.

2. ROK SZKOLNY 2005/ 2006.
„INTEGRACJA BEZROBOTNYCH I OBCOKRAJOWCÓW”

2. 1. Przeanalizowanie powodów i form wyobcowania w celu lepszego zrozumienia problemu.
2. 2. Studiowanie odnośnych dokumentów, przepisów; analizowanie praw. Wyszukanie organizacji . Video, plakaty.
2. 3. Wymiana i porównanie z partnerami zgromadzonych informacji.
2. 4. Wypracowanie konkretnych rozwiązań.


DZIAŁANIA UCZNIÓW:
1. Badanie dokumentów.
2. Realizacja dokumentu porównawczego we współpracy z partnerami.
3. Produkcja plakatów, video – clipów, skeczy itp.
4. Zorganizowanie wystawy prac.

3. ROK SZKOLNY 2006/ 2007.
„RÓŻNE FORMY RASIZMU” (izolowanie tych, którzy nie pasują do obrazu
społeczeństwa).

3. 1. Przeanalizowanie powodów i form wyobcowania.
3. 2. Poszukiwanie rozwiązań w ewentualnie istniejących dokumentach prawnych,
przepisach, prawach, zaleceniach.
4. 3. Wymiana i porównanie z partnerami zdobytych informacji.

DZIAŁANIA UCZNIÓW:
1. Opracowanie propozycji integracji „innych” (skecze, dramy, inscenizacje).
2. Zorganizowanie wystawy, prezentacja dokumentacji (kroniki, CD – ROM) zawierającej efekty prac partnerów.
3. Zorganizowanie imprezy kończącej współprace i podsumowującej projekt.

ZAŁĄCZNIK 2
PROPONOWANE ZADANIA, PRZEDSIĘWZIĘCIA I PRACE UCZNIÓW W RAMACH TEMATU: „INTEGRACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I STARSZYCH” (rok szkolny 2004/ 2005)

√ redagowanie , inscenizowanie i przedstawianie krótkich scenek „z życia”, dotyczących problemów osób niepełnosprawnych i starszych, kontaktów z otoczeniem, dnia codziennego, tolerancji i akceptacji bądź odrzucenia i izolowania,
√ przygotowanie przedstawienia teatralnego we współpracy z uczniami ze szkoły specjalnej,
√ „Uczeń niepełnosprawny w szkole publicznej” (reportaż lub fotoreportaż, ewentualnie wywiad – formy dowolne),
√ „Pamiętnik to rozmowa z samym sobą....” – dziennik pisany przez niepełnosprawną uczennicę, wzbogacony o zdjęcia, rysunki, ewentualnie portfolio,
√ zorganizowanie wystawy prac plastycznych, promującej twórczość osób niepełnosprawnych, ewentualnie spotkanie z niepełnosprawnym artystą,
√ uwzględnianie tematyki związanej z osobami niepełnosprawnymi i starszymi w czasie godzin do dyspozycji wychowawcy klasy, a także w czasie innych lekcji; gromadzenie scenariuszy i innych materiałów w przeznaczonej do tego teczce),
√ „Jeden dzień z życia...” – reportaż, fotoreportaż, film, wywiad (formy dowolne) z życia codziennego osoby starszej,
√ wystawka książek, wierszy, plakatów związanych z poruszanymi problemami (propozycje uczniów) np. pod hasłem „Są wśród nas”,
√ nawiązanie współpracy z Dziennym Domem Opieki przy ulicy Warszawskiej oraz z Domem Opieki Społecznej „Samarytanin” w Hajnówce (przygotowanie inscenizacji np. bożonarodzeniowej, pokaz spektakli teatralnych),
√ zorganizowanie przez drużynę zuchową wolontariatu w celu pomocy osobom starszym (czytanie książek, zakupy, drobne prace porządkowe);

ZAŁĄCZNIK 3
HARMONOGRAM SPOTKAŃ I PREZENTACJI DZIAŁAŃ REALIZOWANYCH W RAMACH PROJEKTU.

Przewidywany termin Rodzaj działań Lokalizacja działań

12 – 19 maja 2005 r. wymiana uczniów Beelitz (Niemcy)
20 – 30 października 2005 r. spotkanie robocze szkół partnerskich Hajnówka (Polska)
wiosna 2006 r. wymiana uczniów Pornic (Francja)
listopad 2006 r. spotkanie robocze szkół partnerskich Konstancja (Rumunia)
wiosna 2007 r. wymiana uczniów Hajnówka (Polska)

SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE WYMIANY UCZNIÓW W BEELITZ (Niemcy) maj 2005 r.

 • w wyjeździe uczestniczy 35 uczniów z klas gimnazjalnych i podstawowych, zaangażowanych w realizację projektu, wraz z opiekunami,
 • u jednej rodziny niemieckiej zakwaterowany zostanie 1 uczeń z Polski i 1 uczeń z Francji,
 • uczniowie:
  - prezentują rezultaty dotychczasowej pracy (wymienione w załączniku 2),
  - uczestniczą w zajęciach niemieckich kolegów i koleżanek, zwiedzają okolice Beelitz, Berlin, Poczdam,
  - doskonalą znajomość języka niemieckiego, porozumiewając się z rówieśnikami w codziennych sytuacjach,
  - biorą udział we wspólnej imprezie sportowej i w dyskotece;
 


Urząd Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444