Delegacja nauczycieli z Zespołu Szkół Nr 2 uczestniczyła w pierwszym
spotkaniu szkół partnerskich we Francji
SPRAWOZDANIE ZE SPOTKANIA ROBOCZEGO
SZKÓŁ PARTNERSKICH W RAMACH PROGRAMU SOCRATES COMENIUS PORNIC
listopad 2004 r.
W
dniach 04 – 06 listopada 2004 r. odbyło się pierwsze spotkanie
robocze szkół partnerskich zaangażowanych w realizację
międzynarodowego projektu w ramach programu Sokrates Comenius,
wspierającego inicjatywy mające na celu podniesienie jakości
edukacji szkolnej, wzbogacenie i uzupełnienie systemów edukacyjnych
krajów uczestniczących, pomoc uczniom i nauczycielom w kształtowaniu
poczucia przynależności do szerszej i otwartej na świat społeczności
europejskiej - społeczności o różnych tradycjach, mającej jednak
korzenie we wspólnej historii. Projekt dotyczy głównie tolerancji
,problemów osób niepełnosprawnych, starszych, ubogich, bezrobotnych
oraz obcokrajowców i integracji z tymi grupami. Polski tytuł
projektu, opracowanego w ubiegłym roku i przyjętego przez Agencję
Narodową brzmi: „Poznając – zrozumieć i pomóc”.
W spotkaniu roboczym w Pornic (Francja) uczestniczyli
przedstawiciele szkół partnerskich z:
1) Rumunii (Konstancja),
2) Niemiec (Beelitz),
3) Francji (Pornic),
4) Polski.
W ramach realizacji projektu uczestniczyliśmy w spotkaniach z
przedstawicielami wyżej wymienionych partnerów, w zajęciach
lekcyjnych z uczniami biorącymi udział w projekcie, a także w
oficjalnych spotkaniach z przedstawicielami władz miejskich
(zastępca burmistrza miasta), dyrektorką i nauczycielami goszczącej
nas szkoły (college Jean Mounes), rodzicami uczniów, dziennikarzami
lokalnych gazet.
Spotkanie z paniami mer i dyrektor
Podczas spotkań roboczych wszyscy partnerzy przedstawiali swoje
szkoły i określali ich specyficzne cechy. Wspólnie ustaliliśmy cele
projektu i zaplanowaliśmy działania na kolejne trzy lata , ze
szczególnym uwzględnieniem bieżącego roku szkolnego ; rozmawialiśmy
także na temat oczekiwanych przez nas rezultatów. Uzgodniliśmy
harmonogram wymiany uczniów i kolejnych roboczych spotkań
nauczycieli . Braliśmy również udział w lekcjach, podczas których
odpowiadaliśmy na zadawane przez uczniów pytania, dotyczące nie
tylko projektu, ale także zagadnień dotyczących naszego kraju,
regionu, miasta i szkoły.
Partnerzy
Lekcje w szkole
W
Pornic gościły nas rodziny nauczycieli pracujących w partnerskiej
szkole, dzięki czemu mogliśmy lepiej poznać kulturę, obyczaje i
życie codzienne Francuzów.
Ponadto gospodarze pokazali nam najciekawsze obiekty
architektoniczne w Pornic i najbliższej okolicy, na przykład w
Nantes (stolicy regionu). Podziwialiśmy nie tylko
zabytkowe zamki i świątynie, ale także nowoczesne budowle – mosty,
teatry, kościoły. Wspólne wycieczki miały na celu bliższe poznanie
się nauczycieli z partnerskich szkół.
Port w Pornic. Wybrzeże Atlantyku
Na wycieczce w porcie
Ulice Paryża
Widok z wieży Eiffla, widok na katedrę Notre Dame
Nantes
ZAŁĄCZNIK 1
TEMAT PROJEKTU: POZNAJĄC - ZROZUMIEĆ I POMÓC
CZAS PROJEKTU: 2004 – 2007
1. ROK SZKOLNY 2004/ 2005
„INTEGRACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I STARSZYCH”
1. 1. Przeanalizowanie powodów i form wyobcowania w celu lepszego
zrozumienia problemu.
1. 2. Analiza problemu od strony formalnej (badanie przepisów,
praw).
1. 3. Wymiana i porównanie z partnerami zebranych informacji.
1. 4. Propozycje konkretnych rozwiązań, zastosowanych przez uczniów
w celu integracji osób niepełnosprawnych oraz starszych.
DZIAŁANIA UCZNIÓW:
1. Badanie dokumentów, pism; rozmowy z osobami niepełnosprawnymi i
starszymi.
2. Przygotowanie inscenizacji, skeczy, pantomimy itp. w celu
uświadomienia sobie różnych form izolowania osób starszych i
niepełnosprawnych.
3. Redagowanie różnych form pisemnych, produkcja filmów i CD przez
osoby niepełnosprawne lub o nich – w celu zintegrowania i
zrozumienia problemu.
4. Opracowanie dokumentów zawierających także prace partnerów.
5. Pokaz przygotowanych działań, form w czasie wymiany uczniów w
Pornic.
2. ROK SZKOLNY 2005/ 2006.
„INTEGRACJA BEZROBOTNYCH I OBCOKRAJOWCÓW”
2. 1. Przeanalizowanie powodów i form wyobcowania w celu lepszego
zrozumienia problemu.
2. 2. Studiowanie odnośnych dokumentów, przepisów; analizowanie
praw. Wyszukanie organizacji . Video, plakaty.
2. 3. Wymiana i porównanie z partnerami zgromadzonych informacji.
2. 4. Wypracowanie konkretnych rozwiązań.
DZIAŁANIA UCZNIÓW:
1. Badanie dokumentów.
2. Realizacja dokumentu porównawczego we współpracy z partnerami.
3. Produkcja plakatów, video – clipów, skeczy itp.
4. Zorganizowanie wystawy prac.
3. ROK SZKOLNY 2006/ 2007.
„RÓŻNE FORMY RASIZMU” (izolowanie tych, którzy nie pasują do obrazu
społeczeństwa).
3. 1. Przeanalizowanie powodów i form wyobcowania.
3. 2. Poszukiwanie rozwiązań w ewentualnie istniejących dokumentach
prawnych,
przepisach, prawach, zaleceniach.
4. 3. Wymiana i porównanie z partnerami zdobytych informacji.
DZIAŁANIA UCZNIÓW:
1. Opracowanie propozycji integracji „innych” (skecze, dramy,
inscenizacje).
2. Zorganizowanie wystawy, prezentacja dokumentacji (kroniki, CD –
ROM) zawierającej efekty prac partnerów.
3. Zorganizowanie imprezy kończącej współprace i podsumowującej
projekt.
ZAŁĄCZNIK 2
PROPONOWANE ZADANIA, PRZEDSIĘWZIĘCIA I PRACE UCZNIÓW W RAMACH
TEMATU: „INTEGRACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I STARSZYCH” (rok szkolny
2004/ 2005)
√
redagowanie , inscenizowanie i przedstawianie krótkich scenek „z
życia”, dotyczących problemów osób niepełnosprawnych i starszych,
kontaktów z otoczeniem, dnia codziennego, tolerancji i akceptacji
bądź odrzucenia i izolowania,
√ przygotowanie przedstawienia teatralnego we współpracy z uczniami
ze szkoły specjalnej,
√ „Uczeń niepełnosprawny w szkole publicznej” (reportaż lub
fotoreportaż, ewentualnie wywiad – formy dowolne),
√ „Pamiętnik to rozmowa z samym sobą....” – dziennik pisany przez
niepełnosprawną uczennicę, wzbogacony o zdjęcia, rysunki,
ewentualnie portfolio,
√ zorganizowanie wystawy prac plastycznych, promującej twórczość
osób niepełnosprawnych, ewentualnie spotkanie z niepełnosprawnym
artystą,
√ uwzględnianie tematyki związanej z osobami niepełnosprawnymi i
starszymi w czasie godzin do dyspozycji wychowawcy klasy, a także w
czasie innych lekcji; gromadzenie scenariuszy i innych materiałów w
przeznaczonej do tego teczce),
√ „Jeden dzień z życia...” – reportaż, fotoreportaż, film, wywiad
(formy dowolne) z życia codziennego osoby starszej,
√ wystawka książek, wierszy, plakatów związanych z poruszanymi
problemami (propozycje uczniów) np. pod hasłem „Są wśród nas”,
√ nawiązanie współpracy z Dziennym Domem Opieki przy ulicy
Warszawskiej oraz z Domem Opieki Społecznej „Samarytanin” w Hajnówce
(przygotowanie inscenizacji np. bożonarodzeniowej, pokaz spektakli
teatralnych),
√ zorganizowanie przez drużynę zuchową wolontariatu w celu pomocy
osobom starszym (czytanie książek, zakupy, drobne prace porządkowe);
ZAŁĄCZNIK 3
HARMONOGRAM SPOTKAŃ I PREZENTACJI DZIAŁAŃ REALIZOWANYCH W RAMACH
PROJEKTU.
Przewidywany termin Rodzaj działań Lokalizacja działań
12
– 19 maja 2005 r. wymiana uczniów Beelitz (Niemcy)
20 – 30 października 2005 r. spotkanie robocze szkół partnerskich
Hajnówka (Polska)
wiosna 2006 r. wymiana uczniów Pornic (Francja)
listopad 2006 r. spotkanie robocze szkół partnerskich Konstancja
(Rumunia)
wiosna 2007 r. wymiana uczniów Hajnówka (Polska)
SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE WYMIANY UCZNIÓW W
BEELITZ (Niemcy) maj 2005 r.
•
w wyjeździe uczestniczy 35 uczniów z klas gimnazjalnych i
podstawowych, zaangażowanych w realizację projektu, wraz z
opiekunami,
• u jednej rodziny niemieckiej zakwaterowany zostanie 1 uczeń z Polski i 1
uczeń z Francji,
• uczniowie:
- prezentują rezultaty dotychczasowej pracy (wymienione w załączniku 2),
- uczestniczą w zajęciach niemieckich kolegów i koleżanek, zwiedzają
okolice Beelitz, Berlin, Poczdam,
- doskonalą znajomość języka niemieckiego,
porozumiewając się z rówieśnikami w codziennych sytuacjach,
- biorą udział we wspólnej imprezie sportowej i w dyskotece;
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|