Home

Ilo�� ods�on: 7826   Data publikacji:  2004-11-23

 
Delegacja nauczycieli z Zespo�u Szk� Nr 2 uczestniczy�a w pierwszym spotkaniu szk� partnerskich we Francji

SPRAWOZDANIE ZE SPOTKANIA ROBOCZEGO SZKӣ PARTNERSKICH W RAMACH PROGRAMU SOCRATES COMENIUS PORNIC
listopad 2004 r.

W dniach 04 – 06 listopada 2004 r. odby�o si� pierwsze spotkanie robocze szk� partnerskich zaanga�owanych w realizacj� mi�dzynarodowego projektu w ramach programu Sokrates Comenius, wspieraj�cego inicjatywy maj�ce na celu podniesienie jako�ci edukacji szkolnej, wzbogacenie i uzupe�nienie system�w edukacyjnych kraj�w uczestnicz�cych, pomoc uczniom i nauczycielom w kszta�towaniu poczucia przynale�no�ci do szerszej i otwartej na �wiat spo�eczno�ci europejskiej - spo�eczno�ci o r�nych tradycjach, maj�cej jednak korzenie we wsp�lnej historii. Projekt dotyczy g��wnie tolerancji ,problem�w os�b niepe�nosprawnych, starszych, ubogich, bezrobotnych oraz obcokrajowc�w i integracji z tymi grupami. Polski tytu� projektu, opracowanego w ubieg�ym roku i przyj�tego przez Agencj� Narodow� brzmi: „Poznaj�c – zrozumie� i pom�c”.
W spotkaniu roboczym w Pornic (Francja) uczestniczyli przedstawiciele szk� partnerskich z:
1) Rumunii (Konstancja),
2) Niemiec (Beelitz),
3) Francji (Pornic),
4) Polski.
W ramach realizacji projektu uczestniczyli�my w spotkaniach z przedstawicielami wy�ej wymienionych partner�w, w zaj�ciach lekcyjnych z uczniami bior�cymi udzia� w projekcie, a tak�e w oficjalnych spotkaniach z przedstawicielami w�adz miejskich (zast�pca burmistrza miasta), dyrektork� i nauczycielami goszcz�cej nas szko�y (college Jean Mounes), rodzicami uczni�w, dziennikarzami lokalnych gazet.


Spotkanie z paniami mer i dyrektor

Podczas spotka� roboczych wszyscy partnerzy przedstawiali swoje szko�y i okre�lali ich specyficzne cechy. Wsp�lnie ustalili�my cele projektu i zaplanowali�my dzia�ania na kolejne trzy lata , ze szczeg�lnym uwzgl�dnieniem bie��cego roku szkolnego ; rozmawiali�my tak�e na temat oczekiwanych przez nas rezultat�w. Uzgodnili�my harmonogram wymiany uczni�w i kolejnych roboczych spotka� nauczycieli . Brali�my r�wnie� udzia� w lekcjach, podczas kt�rych odpowiadali�my na zadawane przez uczni�w pytania, dotycz�ce nie tylko projektu, ale tak�e zagadnie� dotycz�cych naszego kraju, regionu, miasta i szko�y.


Partnerzy


Lekcje w szkole

W Pornic go�ci�y nas rodziny nauczycieli pracuj�cych w partnerskiej szkole, dzi�ki czemu mogli�my lepiej pozna� kultur�, obyczaje i �ycie codzienne Francuz�w. Ponadto gospodarze pokazali nam najciekawsze obiekty architektoniczne w Pornic i najbli�szej okolicy, na przyk�ad w Nantes (stolicy regionu). Podziwiali�my nie tylko zabytkowe zamki i �wi�tynie, ale tak�e nowoczesne budowle – mosty, teatry, ko�cio�y. Wsp�lne wycieczki mia�y na celu bli�sze poznanie si� nauczycieli z partnerskich szk�.


Port w Pornic. Wybrze�e Atlantyku


Na wycieczce w porcie


Ulice Pary�a


Widok z wie�y Eiffla, widok na katedr� Notre Dame


Nantes

ZA��CZNIK 1
TEMAT PROJEKTU: POZNAJ�C - ZROZUMIE� I POM�C
CZAS PROJEKTU: 2004 – 2007


1. ROK SZKOLNY 2004/ 2005
„INTEGRACJA OS�B NIEPE�NOSPRAWNYCH I STARSZYCH”

1. 1. Przeanalizowanie powod�w i form wyobcowania w celu lepszego zrozumienia problemu.
1. 2. Analiza problemu od strony formalnej (badanie przepis�w, praw).
1. 3. Wymiana i por�wnanie z partnerami zebranych informacji.
1. 4. Propozycje konkretnych rozwi�za�, zastosowanych przez uczni�w w celu integracji os�b niepe�nosprawnych oraz starszych.

DZIA�ANIA UCZNI�W:
1. Badanie dokument�w, pism; rozmowy z osobami niepe�nosprawnymi i starszymi.
2. Przygotowanie inscenizacji, skeczy, pantomimy itp. w celu u�wiadomienia sobie r�nych form izolowania os�b starszych i niepe�nosprawnych.
3. Redagowanie r�nych form pisemnych, produkcja film�w i CD przez osoby niepe�nosprawne lub o nich – w celu zintegrowania i zrozumienia problemu.
4. Opracowanie dokument�w zawieraj�cych tak�e prace partner�w.
5. Pokaz przygotowanych dzia�a�, form w czasie wymiany uczni�w w Pornic.

2. ROK SZKOLNY 2005/ 2006.
„INTEGRACJA BEZROBOTNYCH I OBCOKRAJOWC�W”

2. 1. Przeanalizowanie powod�w i form wyobcowania w celu lepszego zrozumienia problemu.
2. 2. Studiowanie odno�nych dokument�w, przepis�w; analizowanie praw. Wyszukanie organizacji . Video, plakaty.
2. 3. Wymiana i por�wnanie z partnerami zgromadzonych informacji.
2. 4. Wypracowanie konkretnych rozwi�za�.


DZIA�ANIA UCZNI�W:
1. Badanie dokument�w.
2. Realizacja dokumentu por�wnawczego we wsp�pracy z partnerami.
3. Produkcja plakat�w, video – clip�w, skeczy itp.
4. Zorganizowanie wystawy prac.

3. ROK SZKOLNY 2006/ 2007.
„RӯNE FORMY RASIZMU” (izolowanie tych, kt�rzy nie pasuj� do obrazu
spo�ecze�stwa).

3. 1. Przeanalizowanie powod�w i form wyobcowania.
3. 2. Poszukiwanie rozwi�za� w ewentualnie istniej�cych dokumentach prawnych,
przepisach, prawach, zaleceniach.
4. 3. Wymiana i por�wnanie z partnerami zdobytych informacji.

DZIA�ANIA UCZNI�W:
1. Opracowanie propozycji integracji „innych” (skecze, dramy, inscenizacje).
2. Zorganizowanie wystawy, prezentacja dokumentacji (kroniki, CD – ROM) zawieraj�cej efekty prac partner�w.
3. Zorganizowanie imprezy ko�cz�cej wsp�prace i podsumowuj�cej projekt.

ZA��CZNIK 2
PROPONOWANE ZADANIA, PRZEDSI�WZI�CIA I PRACE UCZNI�W W RAMACH TEMATU: „INTEGRACJA OS�B NIEPE�NOSPRAWNYCH I STARSZYCH” (rok szkolny 2004/ 2005)

√ redagowanie , inscenizowanie i przedstawianie kr�tkich scenek „z �ycia”, dotycz�cych problem�w os�b niepe�nosprawnych i starszych, kontakt�w z otoczeniem, dnia codziennego, tolerancji i akceptacji b�d� odrzucenia i izolowania,
√ przygotowanie przedstawienia teatralnego we wsp�pracy z uczniami ze szko�y specjalnej,
√ „Ucze� niepe�nosprawny w szkole publicznej” (reporta� lub fotoreporta�, ewentualnie wywiad – formy dowolne),
√ „Pami�tnik to rozmowa z samym sob�....” – dziennik pisany przez niepe�nosprawn� uczennic�, wzbogacony o zdj�cia, rysunki, ewentualnie portfolio,
√ zorganizowanie wystawy prac plastycznych, promuj�cej tw�rczo�� os�b niepe�nosprawnych, ewentualnie spotkanie z niepe�nosprawnym artyst�,
√ uwzgl�dnianie tematyki zwi�zanej z osobami niepe�nosprawnymi i starszymi w czasie godzin do dyspozycji wychowawcy klasy, a tak�e w czasie innych lekcji; gromadzenie scenariuszy i innych materia��w w przeznaczonej do tego teczce),
√ „Jeden dzie� z �ycia...” – reporta�, fotoreporta�, film, wywiad (formy dowolne) z �ycia codziennego osoby starszej,
√ wystawka ksi��ek, wierszy, plakat�w zwi�zanych z poruszanymi problemami (propozycje uczni�w) np. pod has�em „S� w�r�d nas”,
√ nawi�zanie wsp�pracy z Dziennym Domem Opieki przy ulicy Warszawskiej oraz z Domem Opieki Spo�ecznej „Samarytanin” w Hajn�wce (przygotowanie inscenizacji np. bo�onarodzeniowej, pokaz spektakli teatralnych),
√ zorganizowanie przez dru�yn� zuchow� wolontariatu w celu pomocy osobom starszym (czytanie ksi��ek, zakupy, drobne prace porz�dkowe);

ZA��CZNIK 3
HARMONOGRAM SPOTKA� I PREZENTACJI DZIA�A� REALIZOWANYCH W RAMACH PROJEKTU.

Przewidywany termin Rodzaj dzia�a� Lokalizacja dzia�a�

12 – 19 maja 2005 r. wymiana uczni�w Beelitz (Niemcy)
20 – 30 pa�dziernika 2005 r. spotkanie robocze szk� partnerskich Hajn�wka (Polska)
wiosna 2006 r. wymiana uczni�w Pornic (Francja)
listopad 2006 r. spotkanie robocze szk� partnerskich Konstancja (Rumunia)
wiosna 2007 r. wymiana uczni�w Hajn�wka (Polska)

SZCZEGӣY DOTYCZ�CE WYMIANY UCZNI�W W BEELITZ (Niemcy) maj 2005 r.

 • w wyje�dzie uczestniczy 35 uczni�w z klas gimnazjalnych i podstawowych, zaanga�owanych w realizacj� projektu, wraz z opiekunami,
 • u jednej rodziny niemieckiej zakwaterowany zostanie 1 ucze� z Polski i 1 ucze� z Francji,
 • uczniowie:
  - prezentuj� rezultaty dotychczasowej pracy (wymienione w za��czniku 2),
  - uczestnicz� w zaj�ciach niemieckich koleg�w i kole�anek, zwiedzaj� okolice Beelitz, Berlin, Poczdam,
  - doskonal� znajomo�� j�zyka niemieckiego, porozumiewaj�c si� z r�wie�nikami w codziennych sytuacjach,
  - bior� udzia� we wsp�lnej imprezie sportowej i w dyskotece;
 


Urz�d Miasta Hajn�wka  17-200 Hajn�wka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444