Home

Ilość odsłon: 5338   Data publikacji:  2005-01-31


,,O potężne wróżki. Proszę, dajcie naszym dzieciom głód czytania.
Nie tylko urodę, zdrowie, bogactwo (…).
Oto błagamy gorącym sercem, bo bardzo pragniemy,
aby miały w swym sercu klucz do wspaniałego świata,
w którym można znaleźć najwyższy rodzaj szczęścia’’.

( Astrid Lindgren)

W rodzinach zanika tradycja czytania ,,do poduszki’’, a opowiadanie dzieciom bajek to już prawdziwa rzadkość. Dlatego też, przynajmniej w przedszkolu podtrzymujemy tę tradycję, a rodzicom pragniemy uświadamiać ogromne znaczenie literatury dla rozwoju umysłowego oraz społeczno-moralnego ich dzieci. Kolorowe obrazki i zajmujące historie przenoszą maluchy do cudownego świata. Tam nawet małe dziecko może wygrać walkę ze złem, zdobyć wdzięczność królewny, zaprzyjaźnić się ze smokiem i przeżyć wspaniale przygody. Historie zapisane na kartkach książek bawią, śmieszą, czasem straszą, a czasem wzruszają. Rozwijają wyobraźnię, pobudzają do myślenia, uczą koncentracji uwagi, wzbogacają słownictwo.

Fantastyczny świat baśni wielostronnie oddziałuje na ustrój dziecka. ,,To przedziwny środek, który kształci, uczy i wychowuje, nie dając odczuć ciężaru nauki’’. Baśnie mają wiele wartości wychowawczych. Podstawową ich rolą jest rozwijanie wyobraźni i fantazji. Śledząc bieg baśniowej akcji, przygód bohaterów, dziecko uczy się samo tworzyć fantastyczne sytuacje i zdarzenia. Baśnie uczą też ,,niedosłownego’’ podejścia do literatury. Dzięki temu dziecko rozumie, że nie musi ona być wyłącznie realistyczna, że poprzez świat wyobraźni można lepiej zrozumieć wiele autentycznych problemów. Przygotowują w ten sposób do odbioru współczesnej literatury, kształtują także inteligencję. Ich swoista logika sprzyja rozwojowi myślenia, ucząc przewidywać i wyciągać wnioski na podstawie przesłanek, jakie stwarza działanie postaci baśniowych oraz łatwe do zaobserwowania konsekwencje tego działania. Najsilniej jednak oddziałują baśnie na sferę emocjonalną dziecka. Mały odbiorca współczuje pokrzywdzonym, niepokoi się, gdy bohater zmaga się z przeciwnościami, raduje się ze zwycięstwa dobra nad złem. Wartości pozytywne: dobroć, pracowitość, odwaga, męstwo przeciwstawione wartościom negatywnym: skąpstwu, lenistwu i chciwości, ukazane na tle dramatycznych wydarzeń, wzruszają dziecko do głębi i każą mu stanąć po stronie pozytywnych wartości moralnych, których piękno baśń ukazuje. Smutne, a czasami tragiczne losy bohaterów dostarczają dzieciom bogatych przeżyć. Pierwsze zetknięcie z cudzym losem poprzez baśń rozwija pozytywne uczucia dziecka, uszlachetnia, pomaga wyjść poza obręb własnego ,,ja’’. Wzajemnie przeplatające się losy zwierząt i ludzi oraz związki łączące bohaterów z przyrodą sprawiają, że dziecko poszerza granice swojego świata wewnętrznego. Dzięki słuchaniu baśni, dziecko staje się lepsze, bogatsze wewnętrznie, pragnie aby na całym świecie triumfowało dobro i sprawiedliwość. Doświadczenie przez dziecko uczucia przyjemności z wysłuchanej lektury jest pierwszym krokiem wprowadzenia go w cudowny świat literatury oraz przyczynia się do rozbudzania w nim zainteresowań czytelniczych.
W związku z tym , nauczycielki z grup IV i V Przedszkola Nr 5 w Hajnówce , starając się sukcesywnie zaszczepiać swoim podopiecznym ,,miłość do książki’’, przygotowały przedszkolakom, w ramach balu karnawałowego ,,Podróż do krainy baśni’’. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem wykonywały zadania, na które napotykały na poszczególnych ,,baśniowych stacjach’’. Złożyły wizytę ,,Jasiowi i Małgosi’’, ,,Złotowłosej i trzem misiom’’, ,,Królowej Śniegu’’ i ,,Kopciuszkowi’’. Cieszyły się, że mogły pomóc bohaterom swych ulubionych baśni oraz bawiły się przy tym doskonale. Częsty kontakt z baśnią w przedszkolu, kontynuowany w domu rodzinnym procentuje w przyszłej edukacji szkolnej, a więc warto organizować sytuacje edukacyjne zmierzające do wykształcenia w dzieciach świadomości faktu, że dobro zawsze zwycięża. Wspólny wysiłek nauczycielek przedszkola i rodziców przyczyni się niewątpliwie do formowania osobowości młodego człowieka o bogatym życiu wewnętrznym.
Mamy nadzieję, że dzięki tego rodzaju działaniom uda nam się wykształcić świadomość literacką naszych przedszkolaków oraz, że w przyszłości będą one prezentować postawy nacechowane mądrością i wrażliwością. Już teraz możemy stwierdzić, że nasi podopieczni lubią książki, a kontakt z nimi sprawia im ogromną przyjemność.

Program przygotowały i przeprowadziły nauczycielki:

  • Lucyna Stawarz

  • Alicja Jurczak

  • Ewa Anchimiuk

  • Beata Sakowska

  • a publikację przygotowała Lucyna Stawarz


Urząd Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444