,,O potężne wróżki. Proszę, dajcie naszym dzieciom głód czytania.
Nie tylko urodę, zdrowie, bogactwo (…).
Oto błagamy gorącym sercem, bo bardzo pragniemy,
aby miały w swym sercu klucz do wspaniałego świata,
w którym można znaleźć najwyższy rodzaj szczęścia’’.
( Astrid Lindgren)
W rodzinach zanika tradycja czytania ,,do poduszki’’, a opowiadanie
dzieciom bajek to już prawdziwa rzadkość. Dlatego też, przynajmniej
w przedszkolu podtrzymujemy tę tradycję, a rodzicom pragniemy
uświadamiać ogromne znaczenie literatury dla rozwoju umysłowego oraz
społeczno-moralnego ich dzieci. Kolorowe obrazki i zajmujące
historie przenoszą maluchy do cudownego świata. Tam nawet małe
dziecko może wygrać walkę ze złem, zdobyć wdzięczność królewny,
zaprzyjaźnić się ze smokiem i przeżyć wspaniale przygody. Historie
zapisane na kartkach książek bawią, śmieszą, czasem straszą, a
czasem wzruszają. Rozwijają wyobraźnię, pobudzają do myślenia, uczą
koncentracji uwagi, wzbogacają słownictwo.
Fantastyczny świat baśni wielostronnie oddziałuje na ustrój dziecka.
,,To przedziwny środek, który kształci, uczy i wychowuje, nie dając
odczuć ciężaru nauki’’. Baśnie mają wiele wartości wychowawczych.
Podstawową ich rolą jest rozwijanie wyobraźni i fantazji. Śledząc
bieg baśniowej akcji, przygód bohaterów, dziecko uczy się samo
tworzyć fantastyczne sytuacje i zdarzenia. Baśnie uczą też ,,niedosłownego’’
podejścia do literatury. Dzięki temu dziecko rozumie, że nie musi
ona być wyłącznie realistyczna, że poprzez świat wyobraźni można
lepiej zrozumieć wiele autentycznych problemów. Przygotowują w ten
sposób do odbioru współczesnej literatury, kształtują także
inteligencję. Ich swoista logika sprzyja rozwojowi myślenia, ucząc
przewidywać i wyciągać wnioski na podstawie przesłanek, jakie
stwarza działanie postaci baśniowych oraz łatwe do zaobserwowania
konsekwencje tego działania. Najsilniej jednak oddziałują baśnie na
sferę emocjonalną dziecka. Mały odbiorca współczuje pokrzywdzonym,
niepokoi się, gdy bohater zmaga się z przeciwnościami, raduje się ze
zwycięstwa dobra nad złem. Wartości pozytywne: dobroć, pracowitość,
odwaga, męstwo przeciwstawione wartościom negatywnym: skąpstwu,
lenistwu i chciwości, ukazane na tle dramatycznych wydarzeń,
wzruszają dziecko do głębi i każą mu stanąć po stronie pozytywnych
wartości moralnych, których piękno baśń ukazuje. Smutne, a czasami
tragiczne losy bohaterów dostarczają dzieciom bogatych przeżyć.
Pierwsze zetknięcie z cudzym losem poprzez baśń rozwija pozytywne
uczucia dziecka, uszlachetnia, pomaga wyjść poza obręb własnego
,,ja’’. Wzajemnie przeplatające się losy zwierząt i ludzi oraz
związki łączące bohaterów z przyrodą sprawiają, że dziecko poszerza
granice swojego świata wewnętrznego. Dzięki słuchaniu baśni, dziecko
staje się lepsze, bogatsze wewnętrznie, pragnie aby na całym świecie
triumfowało dobro i sprawiedliwość. Doświadczenie przez dziecko
uczucia przyjemności z wysłuchanej lektury jest pierwszym krokiem
wprowadzenia go w cudowny świat literatury oraz przyczynia się do
rozbudzania w nim zainteresowań czytelniczych.
W związku z tym , nauczycielki z grup IV i V Przedszkola Nr 5 w
Hajnówce , starając się sukcesywnie zaszczepiać swoim podopiecznym
,,miłość do książki’’, przygotowały przedszkolakom, w ramach balu
karnawałowego ,,Podróż do krainy baśni’’. Dzieci z ogromnym
zaangażowaniem wykonywały zadania, na które napotykały na
poszczególnych ,,baśniowych stacjach’’. Złożyły wizytę ,,Jasiowi i
Małgosi’’, ,,Złotowłosej i trzem misiom’’, ,,Królowej Śniegu’’ i
,,Kopciuszkowi’’. Cieszyły się, że mogły pomóc bohaterom swych
ulubionych baśni oraz bawiły się przy tym doskonale. Częsty kontakt
z baśnią w przedszkolu, kontynuowany w domu rodzinnym procentuje w
przyszłej edukacji szkolnej, a więc warto organizować sytuacje
edukacyjne zmierzające do wykształcenia w dzieciach świadomości
faktu, że dobro zawsze zwycięża. Wspólny wysiłek nauczycielek
przedszkola i rodziców przyczyni się niewątpliwie do formowania
osobowości młodego człowieka o bogatym życiu wewnętrznym.
Mamy nadzieję, że dzięki tego rodzaju działaniom uda nam się
wykształcić świadomość literacką naszych przedszkolaków oraz, że w
przyszłości będą one prezentować postawy nacechowane mądrością i
wrażliwością. Już teraz możemy stwierdzić, że nasi podopieczni lubią
książki, a kontakt z nimi sprawia im ogromną przyjemność.
Program przygotowały i przeprowadziły nauczycielki:
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|