Home

Ilo�� ods�on: 5367   Data publikacji:  2005-01-31


,,O pot�ne wr�ki. Prosz�, dajcie naszym dzieciom g��d czytania.
Nie tylko urod�, zdrowie, bogactwo (…).
Oto b�agamy gor�cym sercem, bo bardzo pragniemy,
aby mia�y w swym sercu klucz do wspania�ego �wiata,
w kt�rym mo�na znale�� najwy�szy rodzaj szcz�cia’’.

( Astrid Lindgren)

W rodzinach zanika tradycja czytania ,,do poduszki’’, a opowiadanie dzieciom bajek to ju� prawdziwa rzadko��. Dlatego te�, przynajmniej w przedszkolu podtrzymujemy t� tradycj�, a rodzicom pragniemy u�wiadamia� ogromne znaczenie literatury dla rozwoju umys�owego oraz spo�eczno-moralnego ich dzieci. Kolorowe obrazki i zajmuj�ce historie przenosz� maluchy do cudownego �wiata. Tam nawet ma�e dziecko mo�e wygra� walk� ze z�em, zdoby� wdzi�czno�� kr�lewny, zaprzyja�ni� si� ze smokiem i prze�y� wspaniale przygody. Historie zapisane na kartkach ksi��ek bawi�, �miesz�, czasem strasz�, a czasem wzruszaj�. Rozwijaj� wyobra�ni�, pobudzaj� do my�lenia, ucz� koncentracji uwagi, wzbogacaj� s�ownictwo.

Fantastyczny �wiat ba�ni wielostronnie oddzia�uje na ustr�j dziecka. ,,To przedziwny �rodek, kt�ry kszta�ci, uczy i wychowuje, nie daj�c odczu� ci�aru nauki’’. Ba�nie maj� wiele warto�ci wychowawczych. Podstawow� ich rol� jest rozwijanie wyobra�ni i fantazji. �ledz�c bieg ba�niowej akcji, przyg�d bohater�w, dziecko uczy si� samo tworzy� fantastyczne sytuacje i zdarzenia. Ba�nie ucz� te� ,,niedos�ownego’’ podej�cia do literatury. Dzi�ki temu dziecko rozumie, �e nie musi ona by� wy��cznie realistyczna, �e poprzez �wiat wyobra�ni mo�na lepiej zrozumie� wiele autentycznych problem�w. Przygotowuj� w ten spos�b do odbioru wsp�czesnej literatury, kszta�tuj� tak�e inteligencj�. Ich swoista logika sprzyja rozwojowi my�lenia, ucz�c przewidywa� i wyci�ga� wnioski na podstawie przes�anek, jakie stwarza dzia�anie postaci ba�niowych oraz �atwe do zaobserwowania konsekwencje tego dzia�ania. Najsilniej jednak oddzia�uj� ba�nie na sfer� emocjonaln� dziecka. Ma�y odbiorca wsp�czuje pokrzywdzonym, niepokoi si�, gdy bohater zmaga si� z przeciwno�ciami, raduje si� ze zwyci�stwa dobra nad z�em. Warto�ci pozytywne: dobro�, pracowito��, odwaga, m�stwo przeciwstawione warto�ciom negatywnym: sk�pstwu, lenistwu i chciwo�ci, ukazane na tle dramatycznych wydarze�, wzruszaj� dziecko do g��bi i ka�� mu stan�� po stronie pozytywnych warto�ci moralnych, kt�rych pi�kno ba�� ukazuje. Smutne, a czasami tragiczne losy bohater�w dostarczaj� dzieciom bogatych prze�y�. Pierwsze zetkni�cie z cudzym losem poprzez ba�� rozwija pozytywne uczucia dziecka, uszlachetnia, pomaga wyj�� poza obr�b w�asnego ,,ja’’. Wzajemnie przeplataj�ce si� losy zwierz�t i ludzi oraz zwi�zki ��cz�ce bohater�w z przyrod� sprawiaj�, �e dziecko poszerza granice swojego �wiata wewn�trznego. Dzi�ki s�uchaniu ba�ni, dziecko staje si� lepsze, bogatsze wewn�trznie, pragnie aby na ca�ym �wiecie triumfowa�o dobro i sprawiedliwo��. Do�wiadczenie przez dziecko uczucia przyjemno�ci z wys�uchanej lektury jest pierwszym krokiem wprowadzenia go w cudowny �wiat literatury oraz przyczynia si� do rozbudzania w nim zainteresowa� czytelniczych.
W zwi�zku z tym , nauczycielki z grup IV i V Przedszkola Nr 5 w Hajn�wce , staraj�c si� sukcesywnie zaszczepia� swoim podopiecznym ,,mi�o�� do ksi��ki’’, przygotowa�y przedszkolakom, w ramach balu karnawa�owego ,,Podr� do krainy ba�ni’’. Dzieci z ogromnym zaanga�owaniem wykonywa�y zadania, na kt�re napotyka�y na poszczeg�lnych ,,ba�niowych stacjach’’. Z�o�y�y wizyt� ,,Jasiowi i Ma�gosi’’, ,,Z�otow�osej i trzem misiom’’, ,,Kr�lowej �niegu’’ i ,,Kopciuszkowi’’. Cieszy�y si�, �e mog�y pom�c bohaterom swych ulubionych ba�ni oraz bawi�y si� przy tym doskonale. Cz�sty kontakt z ba�ni� w przedszkolu, kontynuowany w domu rodzinnym procentuje w przysz�ej edukacji szkolnej, a wi�c warto organizowa� sytuacje edukacyjne zmierzaj�ce do wykszta�cenia w dzieciach �wiadomo�ci faktu, �e dobro zawsze zwyci�a. Wsp�lny wysi�ek nauczycielek przedszkola i rodzic�w przyczyni si� niew�tpliwie do formowania osobowo�ci m�odego cz�owieka o bogatym �yciu wewn�trznym.
Mamy nadziej�, �e dzi�ki tego rodzaju dzia�aniom uda nam si� wykszta�ci� �wiadomo�� literack� naszych przedszkolak�w oraz, �e w przysz�o�ci b�d� one prezentowa� postawy nacechowane m�dro�ci� i wra�liwo�ci�. Ju� teraz mo�emy stwierdzi�, �e nasi podopieczni lubi� ksi��ki, a kontakt z nimi sprawia im ogromn� przyjemno��.

Program przygotowa�y i przeprowadzi�y nauczycielki:

  • Lucyna Stawarz

  • Alicja Jurczak

  • Ewa Anchimiuk

  • Beata Sakowska

  • a publikacj� przygotowa�a Lucyna Stawarz


Urz�d Miasta Hajn�wka  17-200 Hajn�wka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444