Ilość odsłon:
1847 Data publikacji: 2007-07-09 |
EUROPA BEZ GRANIC ...
ZAKOŃCZENIE PROJEKTU SOCRATES COMENIUS
„POZNAJĄC – ZROZUMIEĆ I POMÓC”
W ZESPOLE SZKÓŁ NR 2 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W HAJNÓWCE
|
Szkoła to miejsce zdobywania wiedzy – matematycznej,
przyrodniczej, językowej; wiedzy o świecie, kulturze. Jesteśmy
członkami Unii Europejskiej, należymy do wspólnoty mającej
wspólne korzenie i tradycje. Otwierają się przed nami granice,
co wpływa na konieczność doskonalenia znajomości języków
obcych, zdobywania nowych umiejętności i kompetencji,
poszerzania praktycznych umiejętności w każdej dziedzinie
życia. Tymczasem w nauczaniu przeważa encyklopedyzm i
teoretyzowanie, a przecież... |
...MOŻNA
INACZEJ...
Przeciwdziałaniu szkolnej
monotonii i schematyzmowi w nauczaniu służą różne działania
podejmowane przez nauczycieli kreatywnych, aktywnych, którzy nie
boją się wyzwań, trudności i nowości. To uczenie w praktyce,
poprzez konkretne działanie. Odejście od tradycyjnych metod
nauczania było jednym z podstawowych wyzwań stojących przed kadrą
nauczycielską z Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w
Hajnówce zaangażowaną w pracę nad projektem „Poznając –
zrozumieć i pomóc” w ramach programu Socrates Comenius.
„Pewnego dnia, surfując po Internecie – wspomina Anna
Rabecka, nauczycielka języka niemieckiego, koordynatorka
projektu – wpadłam na pomysł nawiązania współpracy z jakąś szkołą
z Europy Zachodniej. Napisałam, że poszukujemy partnera do
realizacji projektu. Przedstawiłam naszą szkołę jako placówkę z
oddziałami integracyjnymi. Po dwóch dniach odezwała się
nauczycielka z Francji, współtwórczyni projektu dotyczącego
tolerancji. Nasze formy pracy i idea integracji dzieci zdrowych z
niepełnosprawnymi wywarła na niej tak duże wrażenie, że
natychmiast zaprosiła naszą szkołę do współpracy.” Pozostało już
tylko wypełnić formularz zgłoszeniowy i czekać na akceptację
Agencji Narodowej...
TAK SIĘ ZACZĘŁO...
Początkowa wymiana e -
maili szybko została zastąpiona bezpośrednimi rozmowami. W
listopadzie 2004 r. , podczas pierwszego spotkania wszystkich
uczestników projektu (z Polski, Francji, Rumunii, Niemiec, Włoch) w
Pornic we Francji, zostały ustalone cele, zadania i działania na
kolejne trzy lata pracy.
Podstawowym celem projektu
jest zrozumienie problemów różnych grup społecznych – osób
niepełnosprawnych, starszych (r. szk. 2004/ 2005), bezrobotnych,
obcokrajowców, uchodźców (r. szk. 2005/ 2006), alkoholików,
narkomanów, więźniów zakładów karnych, osób uzależnionych od gier
komputerowych i Internetu, chorych na AIDS, bulimię, anoreksję (r.
szk. 2006/ 2007) ... – czyli wszystkich tych, którzy ze względu na
swą pozycję społeczną nie do końca odnajdują się w społeczeństwie,
których czasami, nie rozumiejąc lub bojąc się, spychamy poza nawias
i izolujemy.
ZABIERAMY SIĘ DO PRACY
Każdy rok pracy w projekcie to
cały szereg działań i przedsięwzięć. Są wśród nich tak zwane Dni
Europejskie, w czasie których prezentujemy efekty naszych prac,
wydarzenia wyjątkowe, spektakularne, które odbiły się szerokim echem
w środowisku hajnowskim ( i szerszym). Do nich należą między innymi:
·
Dzień Tolerancji pod
hasłem „Czy naprawdę jesteśmy inni? Razem w naszej szkole” (maj
2005)
W tym dniu między innymi
przedstawiliśmy efekty współpracy ze szkołą specjalną (przygotowanie
przedstawienia pt. „Marzenia” na temat tolerancji, poznanie
problemów osób niepełnosprawnych umysłowo, zawody sportowe, konkurs
na najciekawszy plakat, integracyjne warsztaty prac plastycznych).
Gościliśmy również złotą medalistką w rzucie oszczepem
paraolimpiady w Seulu w 1988 r., osoby niepełnosprawne aktywne
sportowo, plastycznie, społecznie i zespół muzyczny „Bongo” ze
Środowiskowego Domu Pomocy w Zaściankach k/ Białegostoku , w skład
którego wchodzą osoby niepełnosprawne umysłowo. Odbyły się prelekcje
dotyczące problematyki niepełnosprawności, sposobów udzielania
pomocy osobom niepełnosprawnym, norm prawnych dotyczących tej grupy
społecznej oraz ogólnie pojętej tolerancji, przygotowane przez
pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Hajnówce,
Środowiskowego Domu Samopomocy i pedagoga szkolnego.
·
Dzień Uchodźcy (r. szk.
2005/ 2006)
Tego dnia gościliśmy w szkole
obcokrajowców mieszkających w Polsce (rodziców naszych uczniów),
którzy dzieciom w świetlicy czytali baśnie znane w całej Europie.
Pracownicy Urzędu Celnego opowiadali o problemach uchodźców, z
jakimi zetknęli się w czasie swojej pracy, a pracownik Komendy
Powiatowej w Hajnówce rozmawiał z młodzieżą na temat problemu
bezdomności i zakresie tego zjawiska w naszym mieście. Duże
poruszenie wśród uczniów wzbudziła wystawa zdjęć ukazująca tragizm
uchodźców.
Praca nad projektem to jednak
nie tylko organizacja takich wyjątkowych dni, ale przede wszystkim
codzienna, żmudna praca uczniów i nauczycieli. Kierowani przez
pedagogów młodzi ludzie nawiązywali kontakty z przedstawicielami
wyżej wymienionych grup, poznawali ich problemy, szukali rozwiązań
pomocnych w walce z dyskryminacją i dążących do integracji na
różnych płaszczyznach. Zapoznawali się z ustawami, przepisami,
rozporządzeniami regulującymi sytuację prawną tych grup.
Uświadamiali sobie całe spectrum problemów, z jakimi borykają się na
co dzień. Nawiązali ścisłą współpracę z hajnowską szkołą specjalną,
ze Środowiskowym Domem Samopomocy, Domem Miłosierdzia „Samarytanin”
,odwiedzili Dom Uchodźcy w Białymstoku, Urząd Pracy, MOPS.
Nadzwyczajnym i niecodziennym
aspektem pracy były wyjazdy uczniów i nauczycieli za granicę: do
Pornic we Francji (w listopadzie 2004 - nauczyciele i w maju 2006 –
uczniowie wraz z nauczycielami), do Beelitz w Niemczech (w maju 2005
r. - uczniowie wraz z nauczycielami), do Partinico we Włoszech (w
listopadzie 2005 r. – nauczyciele) i Rumunii(październik 2006 r. -
nauczyciele). W lutym 2005 r. po raz pierwszy gościliśmy w Hajnówce
partnerów projektu.
Ostatnia wizyta nauczycieli i
uczniów ze wszystkich szkół biorących udział w projekcie (Hajnówka,
20 – 26 maja 2007 r.) miała na celu prezentację wyników trzeciego
roku pracy nad projektem oraz podsumowanie trzyletniej współpracy.
Program wizyty był niezwykle ciekawy i bogaty. Uczniowie z Francji,
Niemiec i Rumunii poznawali nasze miasto, odwiedzając najciekawsze
miejsca. Spotkali się z władzami Hajnówki, brali udział w zajęciach
etnograficznych w Muzeum Kultury Białoruskiej, zwiedzali Muzeum
Przyrodniczo – Leśne w Białowieży oraz Rezerwat Ścisły, a także
Rezerwat Żubrów i Tarpanów. W czasie warsztatów w Lewkowie tworzyli
gliniane pamiątki regionalne. Poznali urok przejazdu kolejką
wąskotorową do Topiła, próbowali swych sił w zawodach sportowych w
ramach Międzynarodowej Ligi Lekkoatletycznej.
Punktem kulminacyjnym wizyty
był Dzień Europejski (czwartek 24. 05. 2007 r.), w czasie którego
wszystkie szkoły partnerskie prezentowały efekty swoich działań i
podejmowanych przedsięwzięć, ale także wspólnie się bawiły: tańcząc
tańce narodowe, rozpoznając smak typowych dla naszych krajów potraw,
łamiąc języki przy czytaniu trudnych polskich wierszyków,
projektując strój z surowców wtórnych.
JAK PRACOWALIŚMY? CO ZYSKALIŚMY?
Praca nad projektem wymaga
ogromnego zaangażowania uczniów i nauczycieli zarówno w czasie zajęć
lekcyjnych (wybrane elementy projektu realizowano między innymi w
czasie godzin wychowawczych, lekcji języka niemieckiego i
angielskiego, wychowania fizycznego, wos, historii, geografii,
przyrody, informatyki) , jak i poza nimi (zaangażowanie
Uczniowskiego Samorządu Szkolnego, koła „Zręczne ręce”,
wolontariuszy, zuchów), konieczność wykazania się nie tylko
teoretyczną wiedzą, ale przede wszystkim praktycznymi
umiejętnościami w zdobywaniu i selekcji informacji z różnych
źródeł, przetwarzaniu danych, formułowaniu i przeprowadzaniu ankiet
oraz wywiadów, obsłudze multimediów (komputer, skaner, aparat
cyfrowy, kamera), planowaniu pracy, przygotowywaniu adaptacji
teatralnych. Uczniowie doskonalili swoje kompetencje językowe
podczas bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami z innych krajów.
Podczas zagranicznych wyjazdów musieli pokonać barierę językową, w
każdej sytuacji porozumiewając się w języku obcym, co miało
zdecydowany wpływ na przełamywanie wstydu, oporu i zwiększenie
motywacji do nauki. Poprzez rozwijanie kontaktów poznali styl życia,
kulturowe różnice i podobieństwa mieszkańców krajów uczestniczących
w projekcie. Realizacja projektu wpłynęła także wyraźnie na
podwyższenie atrakcyjności szkoły w oczach uczniów, zwiększyła
ogólny poziom motywacji do rozwijania rozmaitych form aktywności i
współpracy w grupie. Ponadto dzięki projektowi została rozszerzona
oferta zajęć pozalekcyjnych i powstała nowoczesna pracownia
językowa. Wraz z rozwojem projektu rosła liczba jego przyjaciół i
realizatorów coraz ciekawszych przedsięwzięć.
Temat tolerancji i akceptacji
okazał się trafnym wyborem. Trzyletnia praca nad projektem zmieniła
nastawienie uczniów wobec panujących w środowisku stereotypów,
zaowocowała zrozumieniem problemów nękających interesujące nas grupy
społeczne, uwrażliwiła dzieci i młodzież – a te wartości są przecież
bezcenne.
Podczas wizyt w szkołach
partnerskich nawiązały się liczne przyjaźnie – zarówno wśród
nauczycieli, jak i wśród uczniów – które wyszły poza ramy realizacji
wspólnych zadań. Mimo iż praca nad projektem dobiegła końca, nasza
przyjaźń przetrwa... Przecież Europa nie ma granic...
I NA ZAKOŃCZENIE...
Praca nad projektem to nie
tylko wytężona praca uczniów i nauczycieli, ale także dość duże
koszty finansowe. Wiele działań nie doszłoby do skutku, gdyby nie
wsparcie naszych hajnowskich władz samorządowych: Burmistrza Miasta
- pana Anatola Ochryciuka i Inspektor Oświaty – pani Eugenii
Marczuk, którzy niejednokrotnie okazywali nam dowody życzliwości i
sympatii oraz wspomagali w realizacji zadań. Ogromną pomoc
otrzymaliśmy także z Polsko – Niemieckiej Współpracy Młodzieży i
Fundacji Współpracy Polsko – Niemieckiej. Pracując nad projektem,
spotkaliśmy się z otwartością i dobrymi chęciami wielu osób, bez
pomocy których nasze pomysły nie mogłyby dojść do skutku. Ponadto
żadne zadanie nie mogłoby być zrealizowane, gdyby nie ogromne
zaangażowanie rodziców naszych uczniów. WOBEC
WSZYSTKICH, KTÓRZY WSPIERALI PRACĘ W PROJEKCIE, WYRAŻAMY OGROMNĄ
WDZIĘCZNOŚĆ I SKŁADAMY GORĄCE PODZIĘKOWANIA!
OGÓLNE INFORMACJE NA TEMAT PROJEKTU
„POZNAJĄC – ZROZUMIEĆ I POMÓC”
Trzyletni projekt „Poznając –
zrozumieć i pomóc” jest realizowany w ramach europejskiego programu
Socrates – Comenius.
Biorą w nim udział następujący
partnerzy:
·
Zespół Szkół nr 2 z
Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce (Polska),
·
Collẻge Jean Mounẻs w
Pornic (Francja),
·
Sally – Bein – Gymnasium
w Beelitz (Niemcy),
·
Scuola Media Statale „Archimede”
w Partinico (Włochy),
·
Grigore Antipa Scoala w
Constancie (Rumunia);
Główny temat i cel projektu to
poznawanie pewnych grup społecznych i kształtowanie postawy
tolerancji wobec nich. Praca nad realizacją celu przebiegała w
następujący sposób:
Harmonogram prac:
data |
działalność |
miejsce |
listopad 2004 r. |
pierwsze spotkanie
robocze nauczycieli (ustalenie zasad współpracy i harmonogramu
działań) |
Pornic (Francja) |
r. szk. 2004/ 2005
maj 2005 r. |
Temat: Osoby
chore, starsze i niepełnosprawne
wizyta uczniów i
nauczycieli, wymiana doświadczeń |
Beelitz (Niemcy) |
r. szk. 2005/ 2006
listopad 2005 r.
luty 2006 r.
maj 2006 r. |
Temat:
Bezrobotni, uchodźcy, migranci, obcokrajowcy, bezdomni
drugie spotkanie
robocze nauczycieli
trzecie spotkanie
robocze nauczycieli
wizyta uczniów i
nauczycieli, wymiana doświadczeń |
Partinico (Włochy)
Hajnówka (Polska)
Pornic (Francja) |
r. szk. 2006/ 2007
październik 2006 r.
maj 2007 r. |
Temat: Osoby
uzależnione
trzecie spotkanie
robocze nauczycieli
wizyta uczniów i
nauczycieli, wymiana doświadczeń |
Constanta (Rumunia)
Hajnówka (Polska) |
Niedziela, 20 maja 2007
Dzisiaj, około godziny 2100
przybyli nasi goście z Niemiec, Francji i Rumunii. Jak
najserdeczniej powitaliśmy naszych zagranicznych kolegów. Po
zakwaterowaniu, rozpakowaniu rzeczy, wymianie drobnych upominków
uczestnicy projektu Socrates Comenius zaczęli przygotowywania do
jutrzejszego dnia, który rozpoczynał ciekawy, acz ciężki i bardzo
pracowity tydzień.
Poniedziałek, 21 maja 2007
Dzień rozpoczął się bardzo
wcześnie. Akurat od tego dnia zaczęły się wielkie upały, które lekko
zaskoczyły nas wszystkich.
Najpierw zaprowadziliśmy
naszych kolegów na lekcję. Jednak zamiast się uczyć, rozmawialiśmy o
ich systemie edukacji, szkole, mieście oraz pytaliśmy, jakie są
pierwsze wrażenia z pobytu w naszym kraju.
O godzinie 900 wyruszyliśmy w
międzynarodowych grupach na rajd po Hajnówce. Każdy zespół otrzymał
identyfikatory, mapkę oraz teksty na temat zwiedzanych miejsc w
języku niemieckim i angielskim. Chociaż niektórym doskwierało
gorąco, to jednak wszyscy starali się dokładnie wypełniać luki w
tekstach oraz jak najwięcej dowiedzieć się i zapamiętać o
osobliwościach Hajnówki.
O godzinie 1300 na wszystkich
czekał obiad w stołówce szkolnej. Młodzież i nauczyciele z zagranicy
mieli okazję pierwszy raz spróbować jednej z polskich potraw –
bigosu.
Potem wszyscy udali się do
Muzeum Kultury Białoruskiej, aby uczestniczyć w zajęciach
etnograficznych. Mieliśmy okazję obejrzeć filmy o mniejszości
białoruskiej w Polsce i Hajnówce, wysłuchać białoruskich utworów
muzycznych, a także zwiedzić wystawę.
Po tej wizycie większość
uczniów miała wolny czas, natomiast delegacje poszczególnych państw
partnerskich w urzędzie miasta spotkały się z władzami Hajnówki.
Niecierpliwie czekaliśmy wieczoru bo w szkole zaplanowaliśmy
dyskotekę. Wszyscy świetnie się bawili od 1900 do 2300. W grupkach
wracaliśmy rozbawieni do domów.
Wtorek, 22 maja 2007
Dla polskich uczniów wtorek
był zwykłym dniem nauki. Natomiast nasi goście o 800 wyjechali na
wycieczkę do Białowieży. Zwiedzali Rezerwat Ścisły, Muzeum
Przyrodniczo-Leśne, Rezerwat Żubrów i Tarpanów. Wmiędzy czasie mieli
jeszcze piknik. Wieczorem, kiedy wrócili, opowiadali nam, że bardzo
im się tam podobało, lecz doskwierały im komary, których w Polsce
jest o wiele więcej, niż w ich krajach. Po wycieczce spędzali wolny
czas z rodzinami goszczącymi.
Środa, 23 maja 2007
Dzisiejszy dzień był także
bardzo ciekawy. Podczas gdy Polacy udali się na lekcje, goście
pojechali do Lewkowa. Mieli tam zorganizowane warsztaty –
najbardziej podobało im się lepienie glinianych figurek. Do szkoły
przyjechali około 1300, aby zjeść obiad. Następnie udali się na
krótką przerwę do domów, by przygotować się do wycieczki do Topiła.
Wszyscy uczestnicy projektu
zebrali się o godzinie 1530 przy stacji kolejki wąskotorowej. Tym
razem wszyscy spryskali się środkiem przeciw komarom i kleszczom.
Przejażdżka trwała około 25 minut. Przed przystankiem na Topile nie
lada atrakcja. Kolejkę zatrzymał patrol w mundurach. Dla naszych
kolegów zza granicy było to ciekawe przeżycie. Niektórzy pewnie do
dziś myślą, że to był żart. Na miejscu urządziliśmy ognisko i
grill. Graliśmy także w mini siatkówkę, różne zabawy z piłką lub
bez. Wszyscy szaleli, aż do odjazdu. Później znowu mieliśmy trochę
wolnego czasu na spędzeni z gośćmi. Miło się rozmawiało o sprawach
młodzieży w poszczególnych krajach.
Czwartek, 24 maja 2007
Czwartek był Dniem
Europejskim. W Hajnowskim Domu Kultury zorganizowano z tej okazji
różne gry i zabawy. Najpierw braliśmy udział w konkursie wiedzy o
Europie. Następnie mieliśmy okazję zobaczyć kilka tańców
towarzyskich. Później projektowaliśmy ekologiczne stroje z surowców
wtórnych na międzynarodowy pokaz mody. Odgadywaliśmy potrawy z
różnych krajów po smaku. Na koniec wszyscy mogliśmy nauczyć się „Trojaczka”
oraz tańczyć do melodii europejskich (np. walc wiedeński, kalinka,
polonez, czeska polka, itp.).
Po obiedzie w szkole,
mieliśmy trochę wolnego czasu, aby przygotować się do przedstawień i
prezentacji.
Już o 1500 byliśmy z powrotem
w „Górniku”. Tam każda szkoła zaprezentowała co najmniej jedną
„sztukę”. Potem wszyscy śpiewaliśmy hymn europejski – „Odę do
radości” – każdy w swoim języku. Potem mogliśmy wysłuchać koncertu
zespołu ludowego „Czeremszyna”.
Piątek, 25 maja 2007
Piątek z kolei był sportowym
dniem. Na stadionie odbyła się Międzynarodowa Liga Lekkoatletyczna.
W zawodach rywalizowały ze sobą wielonarodowe grupy. Konkurencje
były zróżnicowane i wymagały dużego wkładu zespołu. Pod koniec
zostały wręczone medale.
Po obiedzie mieliśmy już
dużo wolnego czasu, który został przeznaczony głównie na zakupy. Już
tego wieczoru nasi koledzy musieli się spakować.
Sobota, 26 maja 2007
Dzisiaj z samego rana
przyjechaliśmy pod szkołę. Nasi goście musieli już odjeżdżać.
Wszyscy się żegnali, panowała smutna atmosfera. Popłynęły łzy i z
żalem rozstaliśmy się ze swoimi nowymi przyjaciółmi. O 7.00 rano
autokary odjechały. Mamy nadzieję, że miło spędzili czas w Hajnówce
i nie zapomną tego pobytu.
opr. Katarzyna Tarasiuk
Urząd Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|