Ilość odsłon:
1946 Data publikacji: 2007-07-05 |
„Z fizyką za pan brat”
|
Chociaż rozpoczęły się już wakacje, wspominając miniony rok
szkolny, można stwierdzić, że Maria Skłodowska – Curie na
pewno byłaby zadowolona. Doświadczenia się udały. Jest
nadzieja, że fizyka zainteresuje młodzież. „Z fizyką za pan
brat”, pod takim tytułem odbył się dzień fizyki w Liceum
Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej – Curie w Hajnówce.
|
- Bardzo
ciekawe jest pokazanie fizyki w codziennym życiu. Doświadczenia
bez specjalnych urządzeń, przy pomocy jajek, wagi i balonika –
stwierdza Diana Tarazewicz.
- Wiedzę fizyczną można często wykorzystać w życiu. Z fizyką
spotykamy się na co dzień, to dziedzina, która zawsze nas otacza -
tłumaczy Małgorzata Kubicka. – Zainteresowanie fizyką wynika
głównie z lekcji. Ciekawe doświadczenia, dużo teorii, ciekawe
zadania.
- Przy okazji chciałem ocenę poprawić pod koniec roku, dlatego się
staram – wyjaśnia Marcin Książyk. – Fizyka, to jest
najcudowniejszy przedmiot w szkole. Cały czas jesteśmy pod
działaniem fizyki, używamy sił, a na nas siła bezwładności i
przyciąganie ziemskie. Dlatego to jest takie fascynujące.
Co się stało z powietrzem? Dlaczego można postawić miskę z
wodą na zrolowanych kartkach papieru? Jak wyjąć monetę z naczynia
z wodą nie zanurzając palca? Jak skierować strumień wody w stronę
balonika? Magnes działający przez drewniane płyty, czy tęcza bez
burzy. Wszystko to fizyka.
Sławna patronka Maria Skłodowskiej – Curie, kobieta
wszechczasów, laureatka nagrody Nobla w dziedzinie fizyki i chemii
na pewno zobowiązuje, a za pomocą 50-letnich przyrządów nie da się
wykonać doświadczeń fizycznych. Na nowe urządzenia ciągle nie ma
pieniędzy. Po wprowadzeniu reformy oświaty, nauka fizyki uległa
znacznemu skróceniu i spłyceniu. Przedmioty typowo badawcze, takie
jak fizyka, chemia, czy biologia stały się równie teoretyczne jak
nauka języków czy historii.
Pomysł na dzień fizycznych doświadczeń zrealizowała Elżbieta
Kowalska, nauczycielka fizyki w Liceum Ogólnokształcącym im. Marii
Skłodowskiej – Curie w Hajnówce. - Za pomocą doświadczeń próbuję
uczniów zachęcić do postawy badawczej, bo zwykle biernie przyjmują
informacje podawane na lekcjach – wyjaśnia Elżbieta Kowalska.
-Chcieliśmy pokazać, że możemy wykonywać dość ciekawe
doświadczenia niekoniecznie dysponując przyrządami. Opisy
doświadczeń można znaleźć w literaturze, mamy tego mnóstwo w
bibliotece. Można się wspaniale pobawić wykorzystując proste
materiały i środki.
Doświadczenia dotyczące różnych działów fizyki, zrozumiałe
dla każdego ucznia, niezależnie od tego na jakim znajduje się
poziomie. Z elektrostatyki, grawitacji, dynamiki, kinematyki.
Proste, z którymi spotykamy się w życiu codziennym, ale nie
interpretujemy naukowo, bo nie znamy języka fizyki.
- Językiem fizyki jest matematyka, a od wielu już lat młodzież nie
chce się uczyć matematyki – dodaje Elżbieta Kowalska. -
Zdecydowanie przyjemniej jest obserwować doświadczenia
prezentowane przez nauczyciela lub kolegów, niż wkuwać regułki. Na
dłuższą metę suche wciskanie wiedzy staje się nudne. Łatwiej
przyjmuje się wiedzę, jeśli jest poparta doświadczeniem. W roku
szkolnym nie ma czasu. Nie ma też urządzeń, które pozwalają szybko
i skutecznie zaprezentować doświadczenie, a proste doświadczenia,
w oparciu o proste środki, wymagają nakładów czasowych.
Tak naprawdę, przyrządy w pracowni fizycznej stwarzają
jedynie klimat fizyki. Były zakupione w latach 50-tych ubiegłego
stulecia i większość z nich, to tylko atrapy. Jedynie lekcje z
doświadczeniami pozwalają zrozumieć fizykę. Do tego dochodzi
okrojenie godz. fizyki - zaledwie 4 godziny na 3 lata nauki w
klasach niesprofilowanych, a w klasach z rozszerzoną fizyka jest 8
godzin. W ten sposób w większości klas trzecich LO już nie ma
fizyki. - Kiedyś w klasach nieprofilowanych było 2-3 godziny
fizyki a teraz tyle w klasach z rozszerzona fizyką – martwi się
Elżbieta Kowalska. - Skrócono liceum, skrócono także liczbę godzin
w klasach. To po prostu śmieszne. Klasa rozszerzona jest tylko z
nazwy. Dlatego się nie dziwię, że uczniowie mają problemy, a
program do zrealizowania jest obszerny.
Uczniowie klasy II c LO im. Marii
Skłodowskiej – Curie w Hajnówce,
razem z nauczycielką fizyki Elżbietą Kowalską, wszystkim klasom swojej
szkoły
pokazywali ciekawe doświadczenia fizyczne.
Krystyna Kościewicz
Urząd Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|