Szkolne Obchody Dni Teatru
|
W
dniach 23, 24,25 i 29 maja 2006 r. w ZS Nr 2 z Oddziałami
Integracyjnymi w Hajnówce odbyły się Szkolne Obchody Dni Teatru
połączone z Konkursem „Ja też mogę być aktorem”. |
Organizatorami
imprezy były nauczycielki Grażyna Wnuczko, Sylwia Sawicka, Urszula
Skalska. Konkurs został zaplanowany przy współpracy z Gdańskim
Wydawnictwem Oświatowym, które ufundowało laureatom drobne upominki
i nagrody książkowe.
Teatr szkolny odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju każdego ucznia.
Jest on procesem twórczym, podczas którego kształtuje się młody
człowiek, biorący w nim udział. Prace nad przygotowywaniem spektaklu
wyzwalają w uczniach aktywność skierowaną na tworzywo teatralne, a
dzięki temu kształtują postawy estetyczne. Uczeń uczy się rozumienia
i przeżywania sztuki, oraz budzi się w nim potrzeba kontaktu ze
sztuką.
Szkolny teatr polega głównie na wszechstronnym rozwoju
osobowości „młodych aktorów” oraz na wyrobieniu w nich pewnej
świadomości bycia na scenie. Poprzez występy teatralne dzieci uczą
się nie tylko poprawnego, starannego mówienia, ale i nawiązywania
kontaktów z partnerami scenicznymi, a także wzajemnych relacji aktor
– widz.
„Drodzy Koledzy i Koleżanki z okazji Szkolnych Obchodów
Dni Teatru mam zaszczyt zaprosić was do obejrzenia ciekawych
przedstawień teatralnych przygotowanych przez uczniów naszej szkoły
– powiedziała uczennica kl. II b gimnazjum Natalia Ciesnowska -
Zanim jednak zaczniemy występy wysłuchajcie kilku ważnych
wskazówek jak należy zachowywać się w teatrze. Naszym teatrem w tym
momencie staje ten korytarz szkolny, aktorami nasi koledzy i
koleżanki, którzy wystąpią na scenie, a widzami jesteście właśnie
Wy. W trakcie występów „młodych aktorów” nie należy zwłaszcza głośno
rozmawiać, komentować i kręcić się, gdyż takie zachowanie
przeszkadza nie tylko grającym na scenie, ale i tym, którzy ich grę
oglądają z widowni.”- takim oto wstępem rozpoczęły się Dni
Teatru.
Uczniowie z klasy III b (wych.
Dorota Nowicka) przygotowali inscenizację pt. „Kłopoty leśnego
krasnala” poświęconą ochronie środowiska. „Młodzi aktorzy” zwrócili
się do wszystkich widzów z apelem, aby nie niszczyli oni drzew i nie
deptali trawy, gdyż „przed słońca spiekotą tylko drzewa cień nam
dają” i cudownie jest na „zielonej trawie usiąść i odpocząć chwil
parę”. Z całą pewnością uczniowie z klasy III b uświadomili
wszystkim, że ochrona przyrody to ważne zadanie, bo gdy wszystko
zniszczymy jedynie wspomnienie po nas zostanie.
Uczennice z klasy IV c
(pod kier. Marii Wasiluk) rozpoczęły Dni Teatru repertuarem ośmiu
piosenek w języku angielskim, połączone elementami tanecznymi.
Natomiast klasa Iv b przedstawiła fragment sztuki pt. „Where’s
Grandma?”
Klasa V a itegr. (wych.
Sylwia Sawicka) przygotowała scenkę humorystyczną pt.
„O niesfornym Piotrusiu” i sztukę kukiełkową pt. „Zagubiona droga”.
Przedstawienie „O
niesfornym Piotrusiu” to typowa scenka z życia ucznia. Główny jej
bohater - Piotruś ( ucz. Adrian Surel) zamiast iść do szkoły na
lekcje wybiera się na wagary. Niestety podczas ucieczki ze szkolnych
murów spotyka na swej drodze p. dyrektor, na którą nie działają
uczniowskie sztuczki i wykręty tj. alergia czy ból głowy. Niesforny
Piotruś ze spuszczoną głową powraca więc na lekcje i otrzymuje dobre
rady nie tylko od wychowawczyni, ale również od swoich kolegów i
koleżanek z klasy.
„Zagubiona droga” sztuka
kukiełkowa przygotowana przez uczennice z klasy V a integr. Marzenę
Fiedoruk, Paulinę Pietruczuk i Anię Klimuk skierowana była zwłaszcza
dla uczniów z klas młodszych. Dzieci mogły się z niej dowiedzieć, co
na swym nocnym spacerze widuje Księżyc. Szmaciane kukiełki ożywione
głosem aktorek – amatorek zwróciły uwagę widzów na to, jak ważna w
życiu każdego człowieka jest rodzina i dom.
Uczniowie z klasy V c integr. Radek Plis, Tomek Kłopotowski i
Cezary Wadowski (pod kier. nauczycielek języka polskiego Ireny Rybak
i Sylwii Sawickiej ) przygotowali inscenizację z cyklu
„Teatrzyk Zielona Gęś” według K. I. Gałczyńskiego pt. „Biurokrata na
wakacjach”. Jest to niezwykle wymowna scenka ukazująca przewagę
biurokracji nad ludzkimi uczuciami. Amator kąpieli tonie w jeziorze,
gdyż nie otrzymał pomocy, o którą prosił. Biurokrata bowiem nie
odpoczywa nawet wtedy, gdy jest na wakacjach. Sztuka ta jest swego
rodzaju apelem skierowanym do każdego człowieka: „Trochę więcej
wrażliwości a świat stanie się nieco lepszy!”
Przed publicznością
wystąpiły również dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej, które
pod kier. nauczycielek Doroty Schabowskiej i Urszuli Skalskiej
przygotowały inscenizację według Lidii Bajkowskiej pt. „Kotki
czyścioszki. Przedstawienie przeznaczone było dla najmłodszych
widzów i miało na celu zachęcenie dzieci do dbałości o czystość i
higienę osobistą. Tytułowe kotki – czyścioszki, a więc domowy kot
perski Puszek i dachowiec Kizia – Mizia pokazały w jaki sposób dbają
o codzienną higienę.
Elementy scenografii, kostiumy i maski
dzieci biorące udział w inscenizacji wykonały samodzielnie według
własnych pomysłów. Młode aktorki z wielkim przejęciem odegrały swoje
role a w grę aktorską włożyły całe serca. Naśladowały one miękkie
kocie ruchy, grały mimiką, gestem i ruchem tak jak potrafiły
najlepiej. Trzeba przyznać, że wypadły znakomicie!
Drużyna harcerska o nazwie
„Jagiellonki” działająca w szkole pod kier. Małgorzaty Kordeckiej i
Sylwii Sawickiej przygotowała sztukę w teatrzyku kukiełkowym pt.
„Czarny kot”.
„Za trzynastą górą, za trzynastą rzeką
w pewnym pechowym królestwie kot czarny przebiegł drogę królowi” –
tak oto rozpoczęła się ta sztuka. Młode harcerki przygotowały
dekorację do przedstawienia i kukiełki z dbałością o najmniejsze
szczegóły i z wielkim zaangażowaniem odegrały swoje role. Widzowie
byli zaskoczeni zakończeniem sztuki, która zwróciła ich uwagę na
fakt, że mlekiem można wznieść toast i kto pije mleko będzie wielki.
Uczniowie z klasy III
c pod kier. nauczycielki języka białoruskiego Aliny Jakimiuk
przygotowali inscenizację białoruskiej bajki ludowej pt. „Żuraw i
czapla”.
Bajka opowiada o tym, jak to samotny,
mieszkający na bagnach żuraw wpadł na pomysł, aby ożenić się z
czaplą. Czapla odrzuca oświadczyny żurawia, ponieważ uważa go za
brzydkiego i długonogiego. Szybko żałuje tej decyzji i prosi, by
zechciał on przyjąć ją pod swój dach. Żuraw odmawia długoszyjej,
brzydkiej czapli i zaraz potem żałując swego kroku znowu idzie do
niej w oświadczyny. Tak historia powtarza się i powtarza, a ponieważ
jak dotąd żuraw z czaplą nie pobrali się, więc ich chaty po dzień
dzisiejszy stoją daleko od siebie na rozlewiskach rzek i bagnach.
Wokoło tylko żaby rechoczą i latają dokuczliwe komary. Tak kończy
się ta bajka, którą z wielkim zaangażowaniem przedstawili „młodzi
aktorzy” swoim kolegom i koleżankom ze szkoły. W przedstawieniu
udział wzięli następujący uczniowie: Piotr Awksentiuk, Mateusz
Czykwin, Magda Niewiadomska, Paweł Awksentiuk, Magda Rybak, Roksana
Kozub, Diana Tkaczuk i Iwona Łukaszuk.
Klasa I a pod
kier. Ewy Jabłońskiej zaprezentowała fragment inscenizacji
przygotowanej z myślą o Dniu Matki pt. „Słonko i kwiatki”. Dzieci
odegrały rozmowę słoneczka z kwiatkami, które budziło je z zimowego
snu, tak by zdążyły zakwitnąć na święto wszystkich Mam i by sprawiły
im przyjemność. Na zakończenie występu „mali aktorzy” zaśpiewali
wszystkim widzom piosenkę pt. „W zieleni łąka majowa”.
Klasa III a wraz z
wychowawczynią p. Joanną Rejent zaprezentowała sztukę pt. „Nasza
klasa”. W humorystyczny sposób przedstawione zostały nie tylko
charaktery społeczności uczniowskiej, ale również sytuacje
występujące na terenie szkoły i klasy między nauczycielem a uczniem.
Ciekawym efektem była oprawa muzyczna, która została samodzielnie
dobrana przez małych artystów. Wszystkie dzieci z klasy wzięły
aktywny udział w przedstawieniu i świetnie się bawiły, naśladując
zwłaszcza zachowanie i reakcje nauczycieli.
Klasa I a integr. wraz z
Julitą Berent przedstawiła inscenizację pt. „Agata nogą zamiata”.
Główną bohaterką sztuki była niesforna dziewczynka, która nie
lubiła sprzątać. Dzieci przypomniały widzom, jak ważne jest dbanie o
porządek miejsca, w którym przebywamy, i że zawsze trzeba słuchać
dorosłych.
Szkolne Obchody Dni Teatru
połączone były z Konkursem pt. „Ja też mogę być aktorem”.
Głównym fundatorem nagród dla laureatów było Gdańskie Wydawnictwo
Oświatowe.
Uczniowie zgromadzeni na
widowni po każdym obejrzanym przedstawieniu, na specjalnie
przygotowanych kartach do głosowania, wpisywali imię i nazwisko
najlepszego ich zdaniem „młodego aktora”. Każdy uczeń mógł oddać
tylko jeden głos. Wybierając najlepszego aktora brano pod uwagę
elementy jego wypowiedzi (słowo, intonację, śpiew), ekspresję ciała
(mimikę, gest, ruch sceniczny), wygląd (charakteryzację, kostium).
Przyznano również nagrody za wygląd miejsca scenicznego czyli
rekwizyty i dekorację oraz za dźwiękowe tło gry aktora (muzykę,
efekty dźwiękowe).
Z całą pewnością aktorem może
być każdy, kto potrafi zrobić duże wrażenie na widzach czyli
wzruszyć, rozśmieszyć i zmusić do refleksji bądź zastanowienia.
Rozstrzygnięcie konkursu:
Najlepszą aktorką została uczennica
klasy V a integr. – Katarzyna Drozd
Za znakomitą grę aktorską
nagrodzono:
I miejsce- Paulina Pietruczuk kl. V
a integr.
II miejsce – Czykwin Daria kl. II c
III miejsce – Wdowski Czarek V c
integr.
Wyróżnienia otrzymali:
-
Klimuk Anna kl. V a integr.
-
Plis Radosław kl. V c integr.
-
Fiedoruk Marzena kl. V a integr.
-
Janowicz Paulina kl. I c
-
Tarasiuk Iza kl. II c
-
Wawreszuk Wioleta kl. III b
-
Adrian Surel kl.
V a integr.
-
Tomasz Kłopotowski V c integr.
Za przemyślaną i starannie wykonaną
scenografię wyróżniono działającą w szkole DH „Jagiellonki” i
uczniów z klasy III c .
Sylwia Sawicka
Urząd Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|