Home

Ilość odsłon: 6508   Data publikacji:  2006-06-05


Szkolne Obchody Dni Teatru

 

W dniach 23, 24,25 i 29 maja 2006 r. w ZS Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce odbyły się Szkolne Obchody Dni Teatru połączone z Konkursem „Ja też mogę być aktorem”.

          Organizatorami imprezy były nauczycielki Grażyna Wnuczko, Sylwia Sawicka, Urszula Skalska. Konkurs został zaplanowany przy współpracy z Gdańskim Wydawnictwem Oświatowym, które ufundowało  laureatom drobne upominki i nagrody książkowe.
      Teatr szkolny odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju każdego ucznia. Jest on procesem twórczym, podczas którego kształtuje się młody człowiek, biorący w nim udział. Prace nad przygotowywaniem spektaklu wyzwalają w uczniach aktywność skierowaną na tworzywo teatralne, a dzięki temu kształtują postawy estetyczne. Uczeń uczy się rozumienia i przeżywania sztuki, oraz budzi się w nim potrzeba kontaktu ze sztuką.
     Szkolny teatr polega głównie na wszechstronnym rozwoju osobowości „młodych aktorów” oraz na wyrobieniu w nich pewnej świadomości bycia na scenie. Poprzez występy teatralne dzieci uczą się nie tylko poprawnego, starannego mówienia, ale i nawiązywania kontaktów z partnerami scenicznymi, a także wzajemnych relacji aktor – widz.
        „Drodzy Koledzy i Koleżanki z okazji Szkolnych Obchodów Dni Teatru mam zaszczyt zaprosić was do obejrzenia ciekawych przedstawień teatralnych przygotowanych przez uczniów naszej szkoły – powiedziała uczennica kl. II b gimnazjum Natalia Ciesnowska - Zanim jednak zaczniemy występy wysłuchajcie kilku ważnych wskazówek jak należy zachowywać się w teatrze. Naszym teatrem w tym momencie staje ten korytarz szkolny, aktorami nasi koledzy i koleżanki, którzy wystąpią na scenie, a widzami jesteście właśnie Wy. W trakcie występów „młodych aktorów” nie należy zwłaszcza głośno rozmawiać, komentować i kręcić się, gdyż takie zachowanie przeszkadza nie tylko grającym na scenie, ale i tym, którzy ich grę oglądają z widowni.”- takim oto wstępem rozpoczęły się Dni Teatru.

            Uczniowie z klasy III b (wych. Dorota Nowicka) przygotowali inscenizację pt. „Kłopoty leśnego krasnala” poświęconą ochronie środowiska. „Młodzi aktorzy” zwrócili się do wszystkich widzów z apelem, aby nie niszczyli oni drzew i nie deptali trawy, gdyż „przed słońca spiekotą tylko drzewa cień nam dają” i cudownie jest na „zielonej trawie usiąść i odpocząć chwil parę”. Z całą pewnością uczniowie z klasy III b uświadomili wszystkim, że ochrona przyrody to ważne zadanie, bo gdy wszystko zniszczymy jedynie wspomnienie po nas zostanie.

            Uczennice z klasy IV c (pod kier. Marii Wasiluk) rozpoczęły Dni Teatru repertuarem ośmiu piosenek w języku angielskim, połączone elementami tanecznymi. Natomiast klasa Iv b przedstawiła fragment sztuki pt. „Where’s Grandma?”

             Klasa V a itegr. (wych. Sylwia Sawicka) przygotowała scenkę humorystyczną pt.
„O niesfornym Piotrusiu” i sztukę kukiełkową pt. „Zagubiona droga”.

            Przedstawienie „O niesfornym Piotrusiu” to typowa scenka z życia ucznia. Główny jej bohater - Piotruś ( ucz. Adrian Surel) zamiast iść do szkoły na lekcje wybiera się na wagary. Niestety podczas ucieczki ze szkolnych murów spotyka na swej drodze p. dyrektor, na którą nie działają uczniowskie sztuczki i wykręty tj. alergia czy ból głowy. Niesforny Piotruś ze spuszczoną głową powraca więc na lekcje i otrzymuje dobre rady nie tylko od wychowawczyni, ale również od swoich kolegów i koleżanek z klasy.

            „Zagubiona droga” sztuka kukiełkowa przygotowana przez uczennice z klasy V a integr. Marzenę Fiedoruk, Paulinę Pietruczuk i Anię Klimuk skierowana była zwłaszcza dla uczniów z klas młodszych. Dzieci mogły się z niej dowiedzieć, co na swym nocnym spacerze widuje Księżyc. Szmaciane kukiełki ożywione głosem aktorek – amatorek zwróciły uwagę widzów na to, jak ważna w życiu każdego człowieka jest rodzina i dom.

              Uczniowie z klasy V c integr. Radek Plis, Tomek Kłopotowski i  Cezary Wadowski (pod kier. nauczycielek języka polskiego Ireny Rybak i Sylwii Sawickiej ) przygotowali inscenizację z cyklu         „Teatrzyk Zielona Gęś” według K. I. Gałczyńskiego pt. „Biurokrata na wakacjach”. Jest to niezwykle wymowna scenka ukazująca przewagę biurokracji nad ludzkimi uczuciami. Amator kąpieli tonie w jeziorze, gdyż nie otrzymał pomocy, o którą prosił. Biurokrata bowiem nie odpoczywa nawet wtedy, gdy jest na wakacjach. Sztuka ta jest swego rodzaju apelem skierowanym do każdego człowieka: „Trochę więcej wrażliwości a świat stanie się nieco lepszy!”

             Przed publicznością wystąpiły również dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej, które pod kier. nauczycielek Doroty Schabowskiej i Urszuli Skalskiej przygotowały inscenizację według Lidii Bajkowskiej pt. „Kotki czyścioszki. Przedstawienie przeznaczone było dla najmłodszych widzów i miało na celu zachęcenie dzieci do dbałości o czystość i higienę osobistą. Tytułowe kotki – czyścioszki, a więc domowy kot perski Puszek i dachowiec Kizia – Mizia pokazały w jaki sposób dbają o codzienną higienę.

Elementy scenografii, kostiumy i maski dzieci biorące udział w inscenizacji wykonały samodzielnie  według własnych pomysłów. Młode aktorki z wielkim przejęciem odegrały swoje role a w grę aktorską włożyły całe serca. Naśladowały one miękkie kocie ruchy, grały mimiką, gestem i ruchem tak jak potrafiły najlepiej. Trzeba przyznać, że wypadły znakomicie!

            Drużyna harcerska o nazwie „Jagiellonki” działająca w szkole pod kier. Małgorzaty Kordeckiej i Sylwii Sawickiej przygotowała sztukę w teatrzyku kukiełkowym pt. „Czarny kot”.

„Za trzynastą górą, za trzynastą rzeką w pewnym pechowym królestwie kot czarny przebiegł drogę królowi” – tak oto rozpoczęła się ta sztuka. Młode harcerki przygotowały dekorację do przedstawienia i kukiełki z dbałością o najmniejsze szczegóły i z wielkim zaangażowaniem odegrały swoje role. Widzowie byli zaskoczeni zakończeniem sztuki, która zwróciła ich uwagę na fakt, że mlekiem można wznieść toast i kto pije mleko będzie wielki.

                Uczniowie z klasy III c pod kier. nauczycielki języka białoruskiego Aliny Jakimiuk przygotowali inscenizację białoruskiej bajki ludowej pt. „Żuraw i czapla”.

Bajka opowiada o tym, jak  to samotny, mieszkający na bagnach żuraw wpadł na pomysł, aby ożenić się z czaplą. Czapla odrzuca oświadczyny żurawia, ponieważ uważa go za brzydkiego i długonogiego. Szybko żałuje tej decyzji i prosi,   by zechciał on przyjąć ją pod swój dach. Żuraw odmawia długoszyjej, brzydkiej czapli i zaraz potem żałując swego kroku znowu idzie do niej w oświadczyny. Tak historia powtarza się i powtarza, a ponieważ jak dotąd żuraw z czaplą nie pobrali się, więc ich chaty po dzień dzisiejszy stoją  daleko od siebie na rozlewiskach rzek i bagnach. Wokoło tylko żaby rechoczą i latają dokuczliwe komary. Tak kończy się ta bajka, którą z wielkim zaangażowaniem przedstawili „młodzi aktorzy” swoim kolegom i koleżankom ze szkoły. W przedstawieniu udział wzięli następujący uczniowie: Piotr Awksentiuk, Mateusz Czykwin, Magda Niewiadomska, Paweł Awksentiuk, Magda Rybak, Roksana Kozub, Diana Tkaczuk i Iwona Łukaszuk.

                     Klasa I a pod kier. Ewy Jabłońskiej zaprezentowała fragment inscenizacji przygotowanej z myślą o Dniu Matki pt. „Słonko i kwiatki”. Dzieci odegrały rozmowę słoneczka z kwiatkami, które budziło je  z zimowego snu, tak by zdążyły zakwitnąć na święto wszystkich Mam i by sprawiły im przyjemność. Na zakończenie występu „mali aktorzy” zaśpiewali wszystkim widzom piosenkę pt. „W zieleni łąka majowa”.

          Klasa III a wraz z wychowawczynią p. Joanną Rejent zaprezentowała sztukę pt. „Nasza klasa”. W humorystyczny sposób przedstawione zostały nie tylko charaktery społeczności uczniowskiej, ale również sytuacje występujące na terenie szkoły i klasy między nauczycielem a uczniem. Ciekawym efektem była oprawa muzyczna, która została samodzielnie dobrana przez małych artystów. Wszystkie dzieci z klasy wzięły aktywny udział w przedstawieniu i świetnie się bawiły, naśladując zwłaszcza zachowanie i reakcje nauczycieli.

           Klasa I a integr. wraz  z Julitą Berent przedstawiła inscenizację pt. „Agata nogą zamiata”. Główną bohaterką sztuki była niesforna  dziewczynka, która nie lubiła sprzątać. Dzieci przypomniały widzom, jak ważne jest dbanie o porządek miejsca, w którym przebywamy, i że zawsze trzeba słuchać dorosłych.

          Szkolne Obchody Dni Teatru połączone były z Konkursem pt. „Ja też mogę być aktorem”. Głównym fundatorem nagród dla laureatów było Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

          Uczniowie zgromadzeni na widowni po każdym obejrzanym przedstawieniu, na specjalnie przygotowanych kartach do głosowania, wpisywali imię i nazwisko najlepszego ich zdaniem „młodego aktora”. Każdy uczeń mógł oddać tylko jeden głos. Wybierając najlepszego aktora brano pod uwagę elementy jego wypowiedzi (słowo, intonację, śpiew), ekspresję ciała (mimikę, gest, ruch sceniczny), wygląd (charakteryzację, kostium). Przyznano również nagrody za wygląd miejsca scenicznego czyli rekwizyty i dekorację oraz za dźwiękowe  tło gry aktora (muzykę, efekty dźwiękowe).

         Z całą pewnością aktorem może być każdy, kto potrafi zrobić duże wrażenie na widzach czyli wzruszyć, rozśmieszyć i zmusić do refleksji bądź zastanowienia.

         Rozstrzygnięcie konkursu:

Najlepszą aktorką została uczennica klasy V a integr. – Katarzyna Drozd

Za znakomitą grę aktorską nagrodzono:

I miejsce- Paulina Pietruczuk  kl. V a integr.

II miejsce – Czykwin Daria kl. II c

III miejsce – Wdowski Czarek V c integr.

Wyróżnienia otrzymali:

  • Klimuk Anna kl. V a integr.

  • Plis Radosław kl. V c integr.

  • Fiedoruk Marzena kl. V a integr.

  • Janowicz Paulina kl.  I c

  • Tarasiuk Iza kl. II c

  • Wawreszuk Wioleta kl. III b

  • Adrian Surel kl. V a integr.

  • Tomasz Kłopotowski V c integr.

Za przemyślaną i starannie wykonaną scenografię wyróżniono działającą w szkole DH „Jagiellonki” i uczniów z klasy III c .

Sylwia Sawicka


Urząd Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444