Nasza Buda nr 1
|
Gazetka Zespołu Szkół nr 1-Szkoły Podstawowej nr 5i Gimnazjum nr 1w
Hajnówce |
Od redakcji
· Zapraszamy do
przeczytania drugiego numeru naszej gazetki w roku szkolnym
2005/2006.
· Gazetka jest promocją
Zespołu Szkół nr 1 w Hajnówce, czyli Szkoły Podstawowej nr 5 im.
Janusza Kusocińskiego i Gimnazjum nr 1.
· Od Was, czytelników,
zależy ile gazetek ukaże się w tym roku.
· Pamiętajcie, że
gazetka jest Wasza! Każdy może postarać się o wzbogacenie jej
zawartości, wystarczy tylko chcieć! Postarajcie się o ciekawe teksty
Waszych zmagań z nauką, Waszych przygód i zainteresowań.
Całość
opracowała:: krystyna.kosciewicz@wp.pl
Wszystkim, którzy przyczynili się
do powstania tego numeru numerów naszego pisma – serdecznie
dziękujemy.
W numerze przeczytacie przede
wszystkim ciekawe wiadomości zdobyte przez naszych szkolnych
ekologów!
Chrońmy
środowisko!
W Szkole Podstawowej nr 5 w
Hajnówce, od kilku lat działa koło ekologiczne. Poczynania młodych
ekologów z hajnowskiej „piątki”, były wielokrotnie docenione nawet
na szczeblu krajowym. Uczniowie z klas V i VI, uczestniczący w
zajęciach tego koła podejmują szereg działań na rzecz troski o
środowisko, w jakim żyjemy.
W tym roku szkolnym prowadzimy akcję pod hasłem „Tworzymy szkołę
przyjazną środowisku”.
Szkoła przyjazna środowisku, czyli jaka? Oszczędza energię, wodę,
elektryczną i cieplną, Prowadzi selektywną zbiórkę odpadów, Szkoła
przyjazna środowisku, Propaguje wiedzę ekologiczną, Umożliwia zakupy
ekologicznej żywności
Aby stworzyć taką szkołę konieczne
jest zaangażowanie całej społeczności szkolnej: uczniów nauczycieli
i innych jej pracowników. Dlatego prosimy wszystkich, którym na
sercu leży dobro środowiska, o przyłączenie się do realizacji
naszego programu.
Dzięki proekologicznym zachowaniom
jesteśmy w stanie zdziałać wiele dla dobra środowiska.
Człowiek - mieszkaniec naszego
globu, żyjący w betonowej „puszczy” coraz częściej traci kontakt ze
środowiskiem naturalnym i zapomina o właściwych, zrównoważonych
relacjach człowiek - środowisko. W efekcie niskiej świadomości
ekologicznej na ogół nie wiemy, skąd czerpana jest woda, z której
korzystamy w kuchni i łazience, dokąd doprowadzone zostaną ścieki z
pralki, toalety lub zlewozmywaka. Włączając kolejną żarówkę nie
wnikamy w to, gdzie produkowany jest prąd zasilający mieszkanie,
kupując próżniowo pakowane produkty spożywcze nie wiemy jak je
wyprodukowano ani co się stanie z wyrzuconym opakowaniem i resztkami
żywności.
Konsumenci, czyli my, najczęściej
nie zdajemy sobie sprawy, jak negatywny wpływ na środowisko mogą
mieć podejmowane przez nas decyzje. Są to nieprzemyślane,
krótkowzroczne działania prowadzące do bezpowrotnego niszczenia
istniejących zasobów. Rodzina powinna na co dzień dokonywać
wspólnych, świadomych wyborów zgodnych z ideą ekorozwoju. Decyzje te
powinny dotyczyć zarówno naszego postępowania w domu jak i na
przykład w czasie robienia rozmaitych zakupów.
Oto kilka rad i rozwiązań, które
może zastosować każdy z nas, zarówno dorosły jak i dziecko, na rzecz
ochrony środowiska!
Woda
Żeby woda była czysta i zdatna do
picia, powinno się zapobiegać trwałym zanieczyszczeniom już u
źródła, co oznacza, że musimy zacząć dbać o środowisko w naszych
czterech kątach.
W tym celu należy:
-
używać prysznica zamiast kąpieli w
wannie (kąpiel pod prysznicem to około 45 litrów zużytej wody, w
wannie to ok.150 litrów);
-
zamontować oszczędzającą wodę
spłuczkę;
-
pranie w pralce robić dopiero wtedy,
kiedy zbierze się wystarczająca ilość brudnych rzeczy tak, aby ją
zapełnić;
-
naprawić cieknące krany;
-
nie wylewać substancji toksycznych
do zlewu lub kanału;
-
nie wyrzucać odpadów do muszli
klozetowej;
-
kupować urządzenia sanitarne
oszczędzające wodę;
-
zamontować w swoim mieszkaniu
licznik zużywanej wody ( to pozwali także zmniejszyć rachunki za
wodę).
Aby nasza woda była czysta musimy
zwracać także uwagę, jakich środków czystości używamy:
-
płyn do mycia naczyń ulegające
biodegradacji;
-
ziołowe pasty do zębów;
-
naturalne szampony np. brzozowy,
pokrzywowy(nie zawierają detergentów);
-
odżywki i toniki ziołowe.
Energia
elektryczna i cieplna
-
należy wykorzystywać do czytania
światło dzienne gdyż ono jest najzdrowsze dla oczu;
-
nie wolno zostawiać zapalonych
żarówek oraz odbiorników kiedy przebywamy w innym pomieszczeniu;
-
nie używajmy zbyt wielu
niskowatowych żarówek wiedząc, że dwie 60-cio watowe żarówki dają
tyle światła co jedna setka;
-
należy dopasować światło do naszych
potrzeb, lepiej jest czytać gazetę przy świetle kinkietu niż
dużego żyrandola;
-
jasne kolory ścian i sufitu lepiej
odbijają światło;
-
najlepiej używać energooszczędnej
żarówki, gdyż ma ona ośmiokrotnie dłuższą żywotność i daje taki
sam efekt świetlny, zużywając przy tym kilkakrotnie mniej energii.
Ogrzewanie
Jedną z najprostszych przyczyn
ubytku energii w ogrzewaniu są nieocieplane budynki, przestarzała
instalacja oraz stare, przepuszczające powietrze okna. Jeżeli kogoś
nie stać na wymianę okien to może zmniejszyć zużycie energii
stosując kilka rad:
-
okna należy uszczelnić gumową
uszczelką, która lepiej niż piankowa dopasowuje się do framugi;
-
nieszczelności między framugą okna a
ścianą należy wypełnić pianką;
-
nie nastawiajmy kaloryferów na „full”,
nie jest to dobry sposób na oszczędzanie. W przypadku kiedy
wychodzimy z domu na cały dzień, należy skręcić termostat do
pozycji „wyczekującej” tj. takiej, która nie pozwoli wyziębić
mieszkania; ponowne nagrzewanie murów jest bardzo energochłonne;
-
sprawdzonym sposobem na podwyższenie
efektywności ogrzewania pomieszczenia jest umieszczenie za
grzejnikiem kawałka płyty wyklejonego folią aluminiową, bądź
zakupienie gotowej tarczy. Płyta taka odbija promieniowanie
kierując ja na pokój zamiast ogrzewać ścianę budynku. Pozwala to
na podniesienie temperatury w pomieszczeniu o 1-20 C;
-
należy wieszać krótkie firanki
albowiem długie zasłony nie pozwalają ciepłu przedostawać się do
wnętrza pokoju, ukierunkowując je na szybę oraz na ścianę;
-
możemy spróbować przemeblować
niedogrzany pokój tak, aby jak najwięcej mebli stało na ścianach
zewnętrznych. Będę one stanowić doskonałą warstwę izolacyjną;
-
wietrzmy mieszkanie krótko i
intensywnie, otwierając okno na całą szerokość. Szybka wymiana
ciepła jest najbardziej ekonomiczna. Jeżeli okno będzie tylko
uchylone nastąpi ciągła strata ciepła powietrza;
-
po zapadnięcie zmroku skuteczną
warstwą izolacyjną są żaluzje, rolety i okiennice.
Odpady
Musimy mieć świadomość tego, że
niektórzy z mieszkańców jeszcze przez długi czas uparcie twierdzić
będą, iż w ich domach odpady nie powstają. Z całą pewnością nie jest
to możliwe.
W naszym życiu, na co dzień muszą
zagościć trzy stałe zasady:
-
unikanie odpadów (reduce),
-
wielokrotne wykorzystanie produktów
(reuse),
-
ponowne przetwarzanie odpadów,
odzysk surowców wtórnych (recycle).
Czyniąc zakupy stosuj się do
następujących zasad:
-
nie nabywaj produktów nadmiernie
opakowanych;
-
zwracaj uwagę na to, by opakowanie
było wielokrotnego użytku
-
jeśli jest ono jednokrotne,
sprawdź czy może być użyte do przerobu;
-
staraj się wielokrotnie użyć tzw.
reklamówkę, którą posiadasz w domu;
-
wiele produktów zwłaszcza
żywnościowych, możesz taniej nabyć „luzem”;
-
zwróć uwagę na to, w których
sklepach korzysta się ze zwykłych papierowych toreb;
-
staraj się nie kupować artykułów -
np. soków, mleka - pakowanych w wielowarstwowe pudełka
wyprodukowane z różnych materiałów;
-
kupuj wyroby o długiej żywotności,
najczęściej są one bardziej ekonomiczne pod każdym względem;
-
postaraj się nauczyć poznawać,
które materiały użyte do opakowań są niebezpieczne;
-
pamiętaj, że PCW i aluminium nie
należą do grupy materiałów; bezpiecznych;
-
korzystaj z baterii, które można
wielokrotnie ładować- ich stosowanie jest tańsze i do tego
zmniejsza ilość trujących odpadów (kadm, rtęć), w miarę
możliwości stosuj w domu zasilacze do odbiorników radiowych,
magnetofonowych;
-
korzystaj z gazet i magazynów
razem z sąsiadem lub przyjacielem;
-
pożycz lub wynajmij sprzęt,
którego używasz okazjonalnie;
-
zredukuj ilość zużywanego papieru,
starając się wykorzystać obie strony kartki, kseruj dwustronnie.
Wielokrotne
wykorzystuj
-
unikaj jednorazowych kubków,
sztućców, ręczników;
-
kupuj napoje, jedzenie i środki
chemiczne w opakowaniach, które można zwrócić lub ponownie
napełnić. Unikaj jednorazowych butelek, kartoników i puszek. W
świetle nowej ustawy w każdym sklepie na półce obok produktów
zapakowanych w jednorazowe opakowanie musi stać produkt w
opakowaniu zwrotnym;
-
ubrania i buty, w których nie
chodzisz, mogą okazać się niezastąpione dla innych osób, sprzęt
również możesz oddać innym - Pamiętaj lepiej oddać niż wyrzucić.
Ponownie
przetwarzaj produkty
Nie wszystkich odpadów można
uniknąć, tak jak nie wszystkie rodzaje produktów poddają się
wielokrotnemu użyciu. Odpady, których nie da się uniknąć ani używać
wielokrotnie, należy poddać segregacji, aby odzyskać te, które
nadają się do przetworzenia.
Segregując nasze odpady:
-
zmniejszamy ilość śmieci nawet o
70%;
-
oszczędzamy zasoby nieodnawialnych
surowców;
-
oszczędzamy energię i pieniądze.
Ekologiczna wycieczka do piekarni i
muzeum. W wycieczce uczestniczyli uczniowie klasy V a, V b i V c
Szkoły Podstawowej nr 5 w Hajnówce.
Piekarnia PSS „Społem” w Hajnówce,
mieści się aż na końcu miasta, przy ulicy Łowczej. Aby tam dojść,
pokonaliśmy długą i zaśnieżoną drogę. Te trudności nas nie
zniechęciły. Byliśmy rządni wrażeń, jakie nas czekają.
Poczuliśmy się jak w piecu, kiedy
weszliśmy do środka. Nasze podniebienia łechtał zapach świeżego
pieczywa. Przywitaliśmy się z panią Olą, przewodnikiem naszej
wycieczki
Zaskoczyła nas wielkość ogromnych
mikserów, przy pomocy których mieszano ciasto. Podziwialiśmy
zręczność piekarzy, którzy formowali bochenki chleba.
Próbowaliśmy pomóc piekarzom w
ciężkiej pracy. Paulina zmiatała z bochenków chleba resztki mąki.
Ula - wykładała chleb z koszyczków.
Bardzo nam się podobało, jak pan
Roman wyjmował chleb z ogromnego pieca
W magazynie było dużo mąki.
Dowiedzieliśmy się, że musi być przechowywana w niskiej
temperaturze.
Po powrocie z magazynu udaliśmy się
na poczęstunek. Nie spodziewaliśmy się, że bułeczki będą aż tak
gorące i pyszne. Ciepły posiłek dobrze nam zrobił przed dalszą drogą
W Muzeum Kultury
Białoruskiej obejrzeliśmy ciekawą wystawę.
Dowiedzieliśmy się jak nasi
przodkowie wypiekali chleb. Okazało się, że zanim położymy chleb na
stole, musimy włożyć wiele pracy. Ta wycieczka była bardzo
pouczająca i obfita w wrażenia.
Bartosz Łukaszewicz
kl.V c
KONKURSY-
KONKURSY-KONKURSY- KONKURSY
Zapraszamy wszystkich uczniów
naszej szkoły do udziału w konkursach wspierających realizację
programu ekologicznego.
Kl. I-III
Konkurs plastyczny pt. ,,NASZA
ZIEMIA-NASZ ŚWIAT”
-
Warunkiem uczestnictwa jest
dostarczenie pracy plastycznej na podany temat.
-
Prace muszą być wykonane
samodzielnie.
-
Prace powinny zawierać informacje o
autorze: imię, nazwisko, klasa, nazwisko nauczyciela prowadzącego.
-
Czas trwania konkursu: 20 luty – 20
marca 2006 r.
-
Prace konkursowe należy dostarczyć
do Anny Choroszewskiej w terminie do 21 marca 2006 r.
Kl. IV
Konkurs recyklingowy
-
Warunkiem uczestnictwa jest
dostarczenie pracy z odpadków na podany temat.
-
Prace muszą być wykonane
samodzielnie.
-
Prace powinny zawierać informacje o
autorze: imię, nazwisko, klasa.
-
Czas trwania konkursu: 20 luty – 20
marca 2006 r.
-
Prace konkursowe należy dostarczyć
do Mirosława Bieduli w terminie do 21 marca 2006 r.
-
Rozstrzygnięcie nastąpi na
uroczystym apelu z okazji Dnia Ziemi.
-
Wyniki zostaną ogłoszone w lokalnych
i ogólnopolskich środkach masowego przekazu.
Kl. V
Konkurs literacki pt. ,,Krótka
rozprawa między trzema napojami puszką coca coli, butelką wody
mineralnej a szklanką mleka”
-
Warunkiem uczestnictwa jest
dostarczenie utworu literackiego na podany temat.
-
Prace mogą być napisane czytelnym
pismem odręcznym lub wydrukowane.
-
Prace powinny zawierać informacje o
autorze: imię, nazwisko, klasa.
-
Czas trwania konkursu: 20 luty – 20
marca 2006 r.
-
Prace konkursowe należy dostarczyć
do Danuty Samerek lub Anny Budzyńskiej w terminie do 21 marca 2006
r.
Kl. VI
Konkurs komputerowy na opracowanie
logo, które można umieścić na ekologicznej torbie
-
Warunkiem uczestnictwa jest
dostarczenie logo na podany temat.
-
Prace powinny być dostarczone na
dyskietce oraz wydrukowane.
-
Prace muszą być wykonane
samodzielnie.
-
Prace powinny zawierać informacje o
autorze: imię, nazwisko, klasa.
-
Czas trwania konkursu: 20 luty – 20
marca 2006 r.
-
Prace konkursowe należy dostarczyć
do Anny Choroszewskiej, Mirosława Bieduli lub Barbary Kruszewskiej
w terminie do 21 marca 2006 r.
Kl. I-VI
Konkurs zbiórki puszek
Konkurs zbiórki makulatury
Uwaga! Uwaga!
Konkurs specjalny dla wszystkich
uczniów kl. V i VI, z terenu miasta Hajnówka!
Dnia 10 kwietnia 2006 r., o godz.
14 00 , odbędzie się w naszej szkole ( Zespół Szkół nr 1 w Hajnówce
ul. 3 Maja 54) Konkurs Wiedzy Ekologicznej.
Do udziału w konkursie zapraszamy
wszystkich uczniów wraz z opiekunami!
Organizatorzy: mgr Anna
Choroszewska i mgr Irena Bagrowska
Nasi uczniowie
opisali niezwykłe historie Puszczy Białowieskiej
39 dzieci wzięło udział w konkursie
literackim „Niezwykłe historie, miejsca i ludzie Puszczy
Białowieskiej i okolic”. Organizatorem konkursu była redakcja
gazetki przyrodniczej „Puszczyk” Białowieskiego Parku Narodowego
oraz Muzeum i Ośrodek Kultury Białoruskiej w Hajnówce.Uczniowie
starszych klas szkół podstawowych i gimnazjów pisali legendy o
różnych ludziach i ciekawych miejscach.
- Moja legenda opowiada o
mokradłach nawiedzonych przez duchy. Sama tego nie wymyśliłam.
Legendę opowiedziała sąsiadka – mówi Beata Trochimczyk ze Szkoły
Podstawowej nr 5 w Hajnówce. – Była taka pani, która chodziła z psem
na pole po krowy. Pewnego razu poprosiła męża, aby popilnował psa,
jednak pies znowu szedł przy swojej pani. Kiedy wróciła do domu,
przekonała się, że jednak prawdziwy pies ciągle spał w domu, a na
polu był jego duch.
- Nie było trudno, dlatego spisałam
dwie legendy – tłumaczy Paulina Gierasimiuk, z SP 5. – Jedną
dowiedziałam się od swojej niani. Opowiedziała mi o kamieniu, który
straszy. Drugą, o Poczujkach, usłyszałam od mojego taty, który
pochodzi z okolic Poczujek, koło Czech Orlańskich. Poczujki, to
wzgórze, na którym kiedyś można było poczuć co się wydarzy w
przyszłości. Często tam bywam, więc możliwe, że kiedyś sprawdzę, czy
to miejsce nadal jest magiczne.
- Na pewno warto szukać ciekawych
historii, ale spisać wcale nie było łatwo - przyznaje Bartłomiej
Pień, również z SP 5. – Napisałem o magicznym drzewie. Pewnego dnia
była burza i piorun zbił magiczne drzewo. Mieszkańcy wsi Tofiłowce
zebrali kawałki drewna i zrobili z nich sanie, które należały do
całej wsi. Sanie woziły drewno z lasu. Niestety, przyjechał
człowiek, który zabrał te sanie. Chociaż magiczne sanie mogły
wykonywać swoje zadania tylko raz w tygodniu, nowy właściciel
zagroził im spaleniem lub porąbaniem i używał codziennie. Nadszedł
dzień, gdy sanie nie zdołały wykonać polecenia narzuconego przez
tego człowieka, wówczas przejechały go i znikły. Pozostały tylko
pogłoski, że widziano je na Grenlandii. O legendzie dowiedziałem się
od starszej pani z Tofiłowców, skąd pochodzą moi rodzice.
Konkurs „Niezwykłe historie,
miejsca i ludzie Puszczy Białowieskiej i okolic”, obył się po raz
pierwszy. To bardzo dobry pomysł na spisanie legend, które co prawda
istnieją w przekazach słownych, ale literatura w tematyce podań
puszczańskich jest niezwykle uboga.
Stowarzyszenie Muzeum i
Ośrodek Kultury Białoruskiej w Hajnówce realizuje bardzo piękny
projekt – „Zapomnianych tajemnic czar”, którego celem jest
pozyskanie funkcjonujących jeszcze w Puszczy Białowieskiej wśród
starszych mieszkańców legend i podań. Poszukiwane są opowieści o
ciekawych ludziach, którzy dawno, dawno temu tutaj mieszkali, o
niezwykłych wydarzeniach, jakie miały miejsce na naszym terenie, czy
też o wyjaśnieniu wielu nazw, do dzisiaj funkcjonujących w mowie
potocznej. Chodzi o nazwy skrzyżowań, dróg, wzgórz, uroczysk.
- Uczestnicząc w warsztatach
realizowanych przez Muzeum i Ośrodek Kultury Białoruskiej, jako
redaktor gazetki przyrodniczej „Puszczyk”, pomyślałam sobie że jest
to świetna okazja, aby wyjść do czytelników z propozycją, żeby
rozmawiali ze swoimi dziadkami, babciami. Ma to na celu co po
pierwsze ma zbliżyć młode pokolenie do starszego, ale też
zaciekawić, zainteresować tymi starymi opowieściami, które giną –
tłumaczy Anna Gierasimiuk, redaktor naczelny gazetki „Puszczyk”,
pracownik Białowieskiego Parku Narodowego. - Mimo, że mieszkamy w
regionie najstarszej puszczy w Europie, legend tu prawie nie ma.
Szczególnie ubogo jest po polskiej stronie. W części białoruskiej
łatwiej, więcej publikacji, a u nas ciągle luka. Legendy są,
przekazywane z pokolenia na pokolenie, tylko nikt tego nie spisał.
Chyba poza panem Mikołajem Hajdukiem, który jako jedyny wydał ładną
publikację „Białowieskie opowieści”, które również prezentujemy w
„Puszczyku”. Warto poszukiwać legend póki jeszcze jest czas, póki
jeszcze nie zniknęły z ludzkiej pamięci. Stąd pomysł tego konkursu.
- Głęboko wierzymy, że nasze
wspólne przedsięwzięcie przyczyni się do zainteresowania dzieci i
młodzieży historią i kulturą naszego regionu oraz sprawi, że
puszczańskie legendy, podania i opowieści nie będą zapomniane –
powiedziała Natalia Gierasimiuk, pracownik Muzeum i Ośrodka Kultury
Białoruskiej w Hajnówce.
Konkurs był bardzo trudny.
Trzeba było wyjść w teren, rozmawiać z ludźmi, wysłuchać ciekawszych
opowieści, zredagować i wysłać na konkurs. Do „Puszczyka” wpłynęło
39 prac z ośmiu szkół regionu puszczańskiego – z Hajnówki, z Narwi,
Narewki, Kleszczel, Czyż i Bielska Podlaskiego. Nagrody i
wyróżnienia otrzymali młodzi literaci, a podziękowania – nauczyciele
przygotowujący dzieci. Wójt gminy Narewka, wsparł organizatorów
finansowo, więc mogli zakupić ciekawe nagrody książkowe, które mają
za zadanie przybliżyć historię Puszczy Białowieskiej i związek
człowieka z puszczą Białowieską. Burmistrz Hajnówki również
ufundował nagrody, a słodkości na poczęstunek laureatów,
zasponsorował PSS „Społem” w Hajnówce.
- Przyznaję, że bardzo ładnie
zaprezentowała się Szkoła Podstawowa w Narewce, ale także Zespół
szkół nr 1 w Hajnówce. Wysoko oceniliśmy również prace z Bielska
Podlaskiego i Czyż – chwali uczestników konkursu Anna Gierasimiuk.
„Odpowiednie dać
rzeczy słowo” – ten cytat Cypriana Kamila Norwida, jest tytułem
dorocznego konkursu językowego organizowanego w Zespole Szkół nr 1 w
Hajnówce.
Konkurs jest trzyetapowy i nie
należy do łatwych. Najpierw eliminacje szkolne, potem międzyszkolne,
a na koniec finał. Pierwsza edycja była wewnątrzszkolna. W
konkursie, który odbył się po raz czwarty, uczestniczyli uczniowie
wszystkie hajnowskich gimnazjów. Od drugiej edycji, z gimnazjum nr 1
w Hajnówce, współpracuje młodzież ze szkoły w Dubinach. W tym roku
po raz pierwszy dołączyła młodzież z gimnazjum imienia Tamary
Sołoniewicz w Narewce.
Grażyna Agnieszka Wykowska (druga
na zdjęciu), jako jedyna zdobyła maksymalna ilość punktów.
Zwyciężyła jej inteligencja i pracowitość. Grażynka jest bardzo
dobrą uczennicą. Od wielu lat wygrywała wszelkie możliwe konkursy
polonistyczne. W tym roku zwyciężyła w rejonowym konkursie
historycznym i polonistycznym. To perełka szkoły. A taka skromna. -
Lubię się uczyć – powiedziała Grażyna Wykowska. - Moją pasją jest
czytanie książek, szczególnie historycznych, przygodowych,
krajoznawczych.
- Czasami trudno jest dać
odpowiednie rzeczy słowo. Szczególnie teraz, gdy tak popularne są
skróty myślowe – przyznaje Ignacy Czarnecki, laureat drugie miejsca
(drugi na zdjęciu). – Polonistka zaproponowała udział w konkursie i
ja się oczywiście zgodziłem. Dało mi to świetną zabawę, nauczyło
nowych, trudnych wyrażeń i uczciwej walki. Do konkursu w ogóle się
nie przygotowywałem, a moje zainteresowania dotyczą raczej
przedmiotów ścisłych.
W tegorocznym konkursie
wzięło udział 135 gimnazjalistów z sześciu szkół. Do eliminacji
międzyszkolnych zakwalifikowało się 32 uczniów. W finale
uczestniczyło dziesięcioro najlepszych. Zwyciężyła, zdobywając
maksymalną ilość punktów, Grażyna Agnieszka Wykowska, z kl. III a
gimnazjum nr 1 w Hajnówce. Drugi był Ignacy Czarnecki z kl. III b,
także z gimnazjum nr 1. Trzecie miejsce przypadło ubiegłorocznej
laureatce, Agacie Borowskiej z gimnazjum Zespołu Szkół z Dodatkową
Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce. Kolejne miejsca zajęli:
Marcin Kondratiuk i Piotr Piekarski z gimnazjum imienia Tamary
Sołoniewicz w Narewce, Agata Klimiuk z gimnazjum nr 3, Magdalena
Rajewska i Beata Osipiuk z gimnazjum nr 2, Magdalena Stulgis i
Paulina Trusiewicz z Narewki.
Konkurs „Odpowiednie dać
rzeczy słowo”, to dzieło Taisy Kerschbaum i Grażyny Pater,
polonistek gimnazjum nr 1 W Hajnówce. - Pierwszy konkurs był
pomysłem Taisy – wspomina Grażyna Pater. - Przyszła do mnie z
propozycją akurat takiego konkursu, mnie się spodobało, więc
zaproponowałam współpracę. Tak powstał tandem organizacyjny.
Artystycznie pomagają inni nauczyciele. W tym roku śpiewał chór pod
dyrekcją Małgorzaty Mróz, w poprzednim występowała grupa teatralna
Wandy Wojcieszek.
- Cztery lata temu postanowiłam coś
takiego zrobić. Przy współpracy z Grażyną, bo obie nauczamy języka
polskiego – opowiada Taisa Kerschbaum. - Wyszło nam. Od drugiej
edycji konkurs odbywa się pod honorowym patronatem burmistrza miasta.
Za rok szykujemy się do jubileuszowego konkursu. Skąd pomysł? Każdy
nauczyciel powinien dbać o to, aby młodzież posługiwała się poprawna
polszczyzną, aby dbała o kulturę języka. Tym bardziej troszczyć się
powinien nauczyciel polonista. W ostatnich latach można
zaobserwować, iż młodzież posługuje się bardzo swobodnym językiem,
używa wielu wulgaryzmów. Język jest naszpikowany zwrotami z języków
obcych, szczególnie anglicyzmami. Młodzi stosują skróty językowe,
będące efektem korzystania z telefonów komórkowych. Nie można na to
pozwolić. Zauważamy także młodzież, której zależy na tym, aby język,
którym się posługuje w mowie, czy w piśmie, był rzeczywiście
językiem ojczystym, w pełnym tego słowa znaczeniu. Są uczniowie,
którzy chętnie biorą udział w konkursach, pracują w kółku
redakcyjnym, biorą wiersze do recytacji na apelach. Taką młodzież
chciałyśmy zachęcić, a tym samym pokazać innym, że można bawić się
językiem, można zdobywać cenne nagrody - słowniki, encyklopedie,
atlasy. Być może nie jest łatwym zadaniem posługiwać się pięknym
językiem, ale o to trzeba się starać. Nasza rola taka, aby w tym
uczniom pomóc. Odpowiednie dać rzeczy słowo nie jest bardzo łatwa
rolą, a zauważamy, że niektórzy uczniowie jednak takie słowo dać
potrafią. Chodzi nam o wypromowanie tych uczniów, o umożliwienie im
rozwoju intelektualnego.
Obyczaje
pogranicza…
Młodzież gimnazjum nr 1 w Hajnówce
ponownie gościła koleżanki i kolegów z białoruskiego Kamieńca.
Poczynania gimnazjalistów z hajnowskiej „jedynki” i ich rówieśników
z Kamieńca zostały współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej za
pośrednictwem euroregionu Puszcza Białowieska oraz miasta Hajnówka.
- Poznaliśmy drugi kraj, który mimo
niewielkiej odległości jednak jest inny – mówi Ignacy Czarnecki z
kl. III b Zespołu Szkół nr 1 w Hajnówce.
- Najfajniejsze w projekcie było
to, że mogliśmy poznawać ładne dziewczyny mieszkające po drugiej
stronie puszczy, a tak serio, to cieszymy się, że młodzież z
Kamieńca wykazała się dużym zaangażowaniem w realizację zadań –
dodaje Karol Kowalski z kl. III b
- Mnie się bardzo podoba ten
projekt, bo mogłam poznać ludzi, którzy tu mieszkają, zobaczyć nowe
miejsca – cieszy się Ola Samruk, gimnazjalistka z Kamieńca. -
Tradycje są podobne, a Polska jest piękna, o czym sama się
przekonałam.
– Takie podróże i wsłuchiwanie się
w opowieści starych ludzi jest bardzo ciekawe. Projekt był
pretekstem, aby trochę pogrzebać w tradycjach, wyszukać zapomniane
historie - wyjaśnia Tatiana Pawłowa z gimnazjum w Kamieńcu.
„Obyczaje i obrzędy pogranicza
euroregionu Puszcza Białowieska”, to przede wszystkim
upowszechnienie obyczajów i obrzędów w okolicach puszczańskich oraz
współpraca instytucji oświatowych i kulturalnych w pasie
przygranicznym euroregionu Puszcza Białowieska. Jednym z celów
projektu było zwiększenie liczby spotkań ludzi zamieszkujących
zarówno wschodnią jak zachodnią część Puszczy Białowieskiej, ze
szczególnym uwzględnieniem młodzieży.
Były spotkania
edukacyjno-informacyjne, studyjne, prezentacja obyczajów i obrzędów,
warsztaty zajęciowe związane z tradycjami, zwyczajami i ginącymi
zawodami regionu, wystawa podsumowująca projekt, publikacja
książkowa i wideoreportaż.
- Młodzież sprawdziła się w
działaniach projektu. Interesowała się wszystkich, co
zaproponowaliśmy. Teraz są przyjaźnie, kwitnie korespondencja
listowa, mailowa, rozmowy na gadu-gadu – opowiada Lidia Sajewicz,
odpowiedzialna za filmowanie wszystkich działań, realizowanych w
ramach projektu.
- Nasze dzieci tak się
zaangażowały, czekały na spotkanie z rówieśnikami z Polski. To
zdrowy układ i bardzo by się chciało, aby jeszcze coś takiego było –
chwali Natalia Potocka, dyrektor powiatowego gimnazjum w Kamieńcu. -
Mieszkamy w regionie Puszczy Białowieskiej, jesteśmy niczym kuzyni.
Szkoda, że rozdzieleni granicą, a spotkać się można właśnie dzięki
takim projektom. Uczniowie zbierali materiały o obrzędach, robili
wywiady, wykonali lalki w strojach ludowych. Zainteresowali się
historią, bo pewnie gdyby nie projekt nie zapytaliby swoich dziadków
o dawne pieśni i tradycje. Jednak najważniejsze, że gimnazjaliści z
Hajnówki i Kamieńca poznali się osobiście. Teraz piszą do siebie,
dzwonią, do komunikacji wykorzystują internet i pytają kiedy
jeszcze? W mojej szkole jest już kolejka chętnych na następny
projekt z hajnowską „jedynką”.
Śpiewająco
reprezentują naszą szkołę
Hajnowski Dom Kultury, po raz
kolejny zorganizował festiwal piosenki dziecięcej i młodzieżowej „Z
nutką za pan brat”. Na scenie wystąpili najlepsi wokaliści z
Hajnówki, uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz zespół
wokalno – taneczny „Usmieszka” z Prużan na Białorusi.
Jako pierwsza, z piosenką „Wierzę w
sny”, wystąpiła Agnieszka Jerzyk z klasy pierwszej gimnazjum nr 1 w
Hajnówce. Wszystkich zauroczyła mocnym głosem, świetną rytmiką i
wzorową dykcją. - Solo śpiewam dopiero rok. Pani Małgorzata Mróz, na
próbach chóru szkolnego, zmobilizowała mnie do śpiewania – mówi
Agnieszka Jerzyk. - Podczas minionych wakacji byłam na warsztatach
muzycznych w Rabce. Taką możliwość nauki odnalazłam w internecie.
Dzięki dwutygodniowym warsztatom, nauczyłam się oddychać przeponą,
co jest bardzo ważne podczas śpiewania. Bardzo bym chciała dalej
kształcić się w kierunku muzycznym, myślę o szkole muzycznej.
Jeszcze nie wiem, czy bardziej interesuje mnie muzyka poważna, czy
rozrywkowa. Dopiero zaczynam. To mój pierwszy start w festiwalu. Nie
mam tradycji rodzinnego śpiewania. Cztery lata temu zapisałam się do
chóru i pani Małgosia powiedziała, że mam warunki głosowe i warto
śpiewać. Energia pani Mróz spowodowała, iż zaraziłam się miłością do
śpiewu, ale interesuję się również tańcem.
Wśród 16 wykonawców, aż pięć razy
zaśpiewali uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Hajnówce, przygotowywani
przez Małgorzatę Mróz. Poza Agnieszką Jerzyk, Justyna Tarasiuk
zaśpiewała „Kropelki”, zespół wokalny „Leć na super nową”, zespół
wokalny gimnazjum nr 1 „Otwórz serce”, zespół wokalny Szkoły
Podstawowej nr 5 i gimnazjum nr 1 - „Szalone nastki”.
Małgorzata Mróz od lat prowadzi
chór w Szkole Podstawowej nr 5, od tego roku, również w gimnazjum nr
1. Jest znana jako osoba niezwykle energiczna, rytmiczna, uzdolniona
zarówno muzycznie jak plastycznie. Grupy wokalne Zespołu Szkół nr 1
ćwiczą osobno. Jest 17-osobowy chór z gimnazjum nr 1 i 30
śpiewających dzieci za Szkoły Podstawowej nr 5.
- Agnieszka Jerzyk, to była czysta
karta – opowiada Małgorzata Mróz, nauczycielka sztuki w Zespole
Szkół nr 1 w Hajnówce. - W ubiegłym roku zauważyłam, że dziewczyna
ma duże możliwości wokalne, które przez lata się kumulowały i
dopiero wyszły na zewnątrz. Zaczęłam ją wystawiać do partii solowych
i okazało się, że robi to świetnie. Przede wszystkim ma
charakterystyczny wibrator w głosie, który mnie porywa. Widać, że
przeżywa, czuje muzykę w szczególny sposób, chyba najbardziej ze
wszystkich moich dziewczyn. Mam bardzo fajną grupę. Od kilku lat
zmieniłam profil pracy z dziećmi i postanowiłam przygotowywać je nie
tylko na imprezy szkolne. Zaczęłam budować skład, najpierw na bazie
uczniów klas IV, które teraz są w kl. I gimnazjum. Mam efekty,
utrzymała się silna grupa. W ubiegłym roku już śpiewaliśmy w
trzygłosie i na przeglądzie kolęd prawosławnych zajęliśmy I miejsce.
Chciałam nagrać z nimi płytę i bardzo żałuję, że tak się nie stało.
Miałabym pamiątkę, bo teraz znaczna część dziewczyn uczy się w
Zespole Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego. Dzięki Bogu
zostały takie perełki jak Agnieszka Jerzyk, Justyna Tarasiuk, czy
Marta Wileńska. Wszystkie są warte uwagi, bo śpiewają naprawdę z
sercem.
Recytują…
W Hajnowskim Domu Kultury po raz
pierwszy odbył się konkurs prawosławnej poezji religijnej. Jego
inicjatorką jest Lilia Busłowska, doradca metodyczny katechezy
prawosławnej. Na konkurs zgłosiło się blisko 80 uczestników z
powiatu hajnowskiego. Sukcesy odnieśli również uczniowie naszej
szkoły.
- Żyjemy w czasach wielkiej
konsumpcji, gdzie najważniejszymi stają się sprawy materialne,
konsumpcyjne – tłumaczył uczestnikom konkursu i ich nauczycielom ks.
Mikołaj Kiełbaszewski, przewodniczący jury. - Ten materializm w
dużej mierze przesłania wartości nadrzędne, wśród których znajduje
się poezja oddziałująca na duszę ludzką. A dusza ludzka jest
przebogata inspiruje nie tylko rozum ludzki, ale także ręce i
wszystko, z czego człowiek się składa. Bardzo dziękuję za pomysł na
taki konkurs, które tytuł mówi sam za siebie. Wszystko jest
powiązane z duszą człowieka, a poezja jest równie piękna jak dusza.
Dlatego należy doceniać nauczycieli duchownych i świeckich, którzy
dbają o rozwój młodego pokolenia również w tej materii. Ufam, że
wasz trud nie pójdzie na marne. Najwyższą ocenę zdobywacie starając
się o rozwój kultury duchowej.
Co robimy w świetlicy…
Odwiedzaliśmy świetlicę
socjoterapeutyczną MOPS. Są tu dwa komputery z podłączeniem do
internetu, telewizor, gry edukacyjne, materiały do prac
plastycznych, a od niedawna nawet stół pingpongowy. Nas najbardziej
interesowały komputery…
W stulecie uzyskania przez Henryka
Sienkiewicza nagrody nobla, uczniowie gimnazjum nr 1 w Hajnówce,
członkowie szkolnego koła teatralnego „Echo”, zorganizowali
spotkanie poświęcone wyśmienitemu pisarzowi. Byliśmy na tym
spotkaniu! Henryk Sienkiewicz urodził się 150 lat temu na Podlasiu.
Pewnie dlatego tak pięknie opisywał podlaską przyrodę i mozaikę
narodowościową, a w III części „Potopu” napisał także o
Hajnowszyźnie.
W Miejskiej Bibliotece Publicznej
im. Tadeusza Rakowieckiego w Hajnówce, oglądaliśmy wystawę „Obyczaje
i obrzędy pogranicza euroregionu Puszcza Białowieska”, zorganizowaną
przez uczniów gimnazjum nr 1.
***
Tegoroczna zima okazała się być
bardzo sroga. Dlatego zrobiliśmy papierowe marzanny, aby je utopić w
rzece. Niestety, okazało się, że puszczańska rzeka wyschła. Nawet
lodu nie było. Nasze marzanny wyrzuciliśmy na śnieg.
Podczas poszukiwań oznak wiosny w
Puszczy Białowieskiej, znaleźliśmy wierzbę złamaną od mrozów. A na
wierzbie… bazie. To pewny ślad wiosny!
Urząd Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|