Home

Ilość odsłon: 8675   Data publikacji:  2006-03-23


Nasza Buda nr 1

 

Gazetka Zespołu Szkół nr 1-Szkoły Podstawowej nr 5i Gimnazjum nr 1w Hajnówce

 Od redakcji

·         Zapraszamy do przeczytania drugiego numeru naszej gazetki w roku szkolnym 2005/2006.

·         Gazetka jest promocją Zespołu Szkół nr 1 w Hajnówce, czyli Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Kusocińskiego i Gimnazjum nr 1.

·         Od Was, czytelników, zależy ile gazetek ukaże się w tym roku.

·         Pamiętajcie, że gazetka jest Wasza! Każdy może postarać się o wzbogacenie jej zawartości, wystarczy tylko chcieć! Postarajcie się o ciekawe teksty Waszych zmagań z nauką, Waszych przygód i zainteresowań.

 Całość opracowała:: krystyna.kosciewicz@wp.pl

 Wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tego numeru numerów naszego pisma – serdecznie dziękujemy.

 W numerze przeczytacie przede wszystkim ciekawe wiadomości zdobyte przez naszych szkolnych ekologów!

Chrońmy środowisko!

W Szkole Podstawowej nr 5 w Hajnówce, od kilku lat działa koło ekologiczne. Poczynania młodych ekologów z hajnowskiej „piątki”, były wielokrotnie docenione nawet na szczeblu krajowym. Uczniowie z klas V i VI, uczestniczący w zajęciach tego koła podejmują szereg działań na rzecz troski o środowisko, w jakim żyjemy.
W tym roku szkolnym prowadzimy akcję pod hasłem „Tworzymy szkołę przyjazną środowisku”.
Szkoła przyjazna środowisku, czyli jaka? Oszczędza energię, wodę, elektryczną i cieplną, Prowadzi selektywną zbiórkę odpadów, Szkoła przyjazna środowisku, Propaguje wiedzę ekologiczną, Umożliwia zakupy ekologicznej żywności

 Aby stworzyć taką szkołę konieczne jest zaangażowanie całej społeczności szkolnej: uczniów nauczycieli i innych jej pracowników. Dlatego prosimy wszystkich, którym na sercu leży dobro środowiska, o przyłączenie się do  realizacji naszego programu.

Dzięki proekologicznym zachowaniom jesteśmy w stanie zdziałać wiele dla dobra środowiska.

Człowiek - mieszkaniec naszego globu, żyjący w betonowej „puszczy” coraz częściej traci kontakt ze środowiskiem naturalnym i zapomina o właściwych, zrównoważonych relacjach człowiek - środowisko. W efekcie niskiej świadomości ekologicznej na ogół nie wiemy, skąd czerpana jest woda, z której korzystamy w kuchni i łazience, dokąd doprowadzone zostaną ścieki z pralki, toalety lub zlewozmywaka. Włączając kolejną żarówkę nie wnikamy w to, gdzie produkowany jest prąd zasilający mieszkanie, kupując próżniowo pakowane produkty spożywcze nie wiemy jak je wyprodukowano ani co się stanie z wyrzuconym opakowaniem i resztkami żywności.

Konsumenci, czyli my, najczęściej nie zdajemy sobie sprawy, jak negatywny wpływ na środowisko mogą mieć podejmowane przez nas decyzje. Są to nieprzemyślane, krótkowzroczne działania prowadzące do bezpowrotnego niszczenia istniejących zasobów. Rodzina powinna na co dzień dokonywać wspólnych, świadomych wyborów zgodnych z ideą ekorozwoju. Decyzje te powinny dotyczyć zarówno naszego postępowania w domu jak i na przykład w czasie robienia rozmaitych zakupów.

Oto kilka rad i rozwiązań, które może zastosować każdy z nas, zarówno dorosły jak i dziecko, na rzecz ochrony środowiska!

Woda

Żeby woda była czysta i zdatna do picia, powinno się zapobiegać trwałym zanieczyszczeniom już u źródła, co oznacza, że musimy zacząć dbać o środowisko w naszych czterech kątach.

W tym celu należy:

  • używać prysznica zamiast kąpieli w wannie (kąpiel pod prysznicem to około 45 litrów zużytej wody, w wannie to ok.150 litrów);
  • zamontować oszczędzającą wodę spłuczkę;
  • pranie w pralce robić dopiero wtedy, kiedy zbierze się wystarczająca ilość brudnych rzeczy tak, aby ją zapełnić;
  • naprawić cieknące krany;
  • nie wylewać substancji toksycznych do zlewu lub kanału;
  • nie wyrzucać odpadów do muszli klozetowej;
  • kupować urządzenia sanitarne oszczędzające wodę;
  • zamontować w swoim mieszkaniu licznik zużywanej wody ( to pozwali także zmniejszyć rachunki za wodę).

Aby nasza woda była czysta musimy zwracać także uwagę, jakich środków czystości używamy:

  • płyn do mycia naczyń ulegające biodegradacji;
  • ziołowe pasty do zębów;
  • naturalne szampony np. brzozowy, pokrzywowy(nie zawierają detergentów);
  • odżywki i toniki ziołowe.

Energia elektryczna i cieplna

  • należy wykorzystywać do czytania światło dzienne gdyż ono jest najzdrowsze dla oczu;
  • nie wolno zostawiać zapalonych żarówek oraz odbiorników kiedy przebywamy w innym pomieszczeniu;
  • nie używajmy zbyt wielu niskowatowych żarówek wiedząc, że dwie 60-cio watowe żarówki dają tyle światła co jedna setka;
  • należy dopasować światło do naszych potrzeb, lepiej jest czytać gazetę przy świetle kinkietu niż dużego żyrandola;
  • jasne kolory ścian i sufitu lepiej odbijają światło;
  • najlepiej używać energooszczędnej żarówki, gdyż ma ona ośmiokrotnie dłuższą żywotność i daje taki sam efekt świetlny, zużywając przy tym kilkakrotnie mniej energii.

Ogrzewanie

Jedną z najprostszych przyczyn ubytku energii w ogrzewaniu są nieocieplane budynki, przestarzała instalacja oraz stare, przepuszczające powietrze okna. Jeżeli kogoś nie stać na wymianę okien to może zmniejszyć zużycie energii stosując kilka rad:

  • okna należy uszczelnić gumową uszczelką, która lepiej niż piankowa dopasowuje się do framugi;
  • nieszczelności między framugą okna a ścianą należy wypełnić pianką;
  • nie nastawiajmy kaloryferów na „full”, nie jest to dobry sposób na oszczędzanie. W przypadku kiedy wychodzimy z domu na cały dzień, należy skręcić termostat do pozycji „wyczekującej” tj. takiej, która nie pozwoli wyziębić mieszkania; ponowne nagrzewanie murów jest bardzo energochłonne;
  • sprawdzonym sposobem na podwyższenie efektywności ogrzewania pomieszczenia jest umieszczenie za grzejnikiem kawałka płyty wyklejonego folią aluminiową, bądź zakupienie gotowej tarczy. Płyta taka odbija promieniowanie kierując ja na pokój zamiast ogrzewać ścianę budynku. Pozwala to na podniesienie temperatury w pomieszczeniu o 1-20 C;
  • należy wieszać krótkie firanki albowiem długie zasłony nie pozwalają ciepłu przedostawać się do wnętrza pokoju, ukierunkowując je na szybę oraz na ścianę;
  • możemy spróbować przemeblować niedogrzany pokój tak, aby jak najwięcej mebli stało na ścianach zewnętrznych. Będę one stanowić doskonałą warstwę izolacyjną;
  • wietrzmy mieszkanie krótko i intensywnie, otwierając okno na całą szerokość. Szybka wymiana ciepła jest najbardziej ekonomiczna. Jeżeli okno będzie tylko uchylone nastąpi ciągła strata ciepła powietrza;
  • po zapadnięcie zmroku skuteczną warstwą izolacyjną są żaluzje, rolety i okiennice.

Odpady

Musimy mieć świadomość tego, że niektórzy z mieszkańców jeszcze przez długi czas uparcie twierdzić będą, iż w ich domach odpady nie powstają. Z całą pewnością nie jest to możliwe.

W naszym życiu, na co dzień muszą zagościć trzy stałe zasady:

  1. unikanie odpadów (reduce),
  2. wielokrotne wykorzystanie produktów (reuse),
  3. ponowne przetwarzanie odpadów, odzysk surowców wtórnych (recycle).

Czyniąc zakupy stosuj się do następujących zasad:

    • nie nabywaj produktów nadmiernie opakowanych;
    • zwracaj uwagę na to, by opakowanie było wielokrotnego użytku
    • jeśli jest ono jednokrotne, sprawdź czy może być użyte do przerobu;
    • staraj się wielokrotnie użyć tzw. reklamówkę, którą posiadasz w domu;
    • wiele produktów zwłaszcza żywnościowych, możesz taniej nabyć „luzem”;
    • zwróć uwagę na to, w których sklepach korzysta się ze zwykłych papierowych toreb;
    • staraj się nie kupować artykułów - np. soków, mleka - pakowanych w wielowarstwowe pudełka wyprodukowane z różnych materiałów;
    • kupuj wyroby o długiej żywotności, najczęściej są one bardziej ekonomiczne pod każdym względem;
    • postaraj się nauczyć poznawać, które materiały użyte do opakowań są niebezpieczne;
    • pamiętaj, że PCW i aluminium nie należą do grupy materiałów; bezpiecznych;
    • korzystaj z baterii, które można wielokrotnie ładować- ich stosowanie jest tańsze i do tego zmniejsza ilość trujących odpadów (kadm, rtęć), w miarę możliwości stosuj w domu zasilacze do odbiorników radiowych, magnetofonowych;
    • korzystaj z gazet i magazynów razem z sąsiadem lub przyjacielem;
    • pożycz lub wynajmij sprzęt, którego używasz okazjonalnie;
    • zredukuj ilość zużywanego papieru, starając się wykorzystać obie strony kartki, kseruj dwustronnie.

Wielokrotne wykorzystuj

  • unikaj jednorazowych kubków, sztućców, ręczników;
  • kupuj napoje, jedzenie i środki chemiczne w opakowaniach, które można zwrócić lub ponownie napełnić. Unikaj jednorazowych butelek, kartoników i puszek. W świetle nowej ustawy w każdym sklepie na półce obok produktów zapakowanych w jednorazowe opakowanie musi stać produkt w opakowaniu zwrotnym;
  • ubrania i buty, w których nie chodzisz, mogą okazać się niezastąpione dla innych osób, sprzęt również możesz oddać innym - Pamiętaj lepiej oddać niż wyrzucić.

Ponownie przetwarzaj produkty

Nie wszystkich odpadów można uniknąć, tak jak nie wszystkie rodzaje produktów poddają się wielokrotnemu użyciu. Odpady, których nie da się uniknąć ani używać wielokrotnie, należy poddać segregacji, aby odzyskać te, które nadają się do przetworzenia.

Segregując nasze odpady:

  • zmniejszamy ilość śmieci nawet o 70%;
  • oszczędzamy zasoby nieodnawialnych surowców;
  • oszczędzamy energię i pieniądze.

Ekologiczna wycieczka do piekarni i muzeum. W wycieczce uczestniczyli uczniowie klasy V a, V b i V c Szkoły Podstawowej nr 5 w Hajnówce.

Piekarnia PSS „Społem” w Hajnówce, mieści się aż na końcu miasta, przy ulicy Łowczej. Aby tam dojść, pokonaliśmy długą i zaśnieżoną drogę. Te trudności nas nie zniechęciły. Byliśmy rządni wrażeń, jakie nas czekają.

Poczuliśmy się jak w piecu, kiedy weszliśmy do środka. Nasze podniebienia łechtał zapach świeżego pieczywa. Przywitaliśmy się z panią Olą, przewodnikiem naszej wycieczki

Zaskoczyła nas wielkość ogromnych mikserów, przy pomocy których mieszano ciasto. Podziwialiśmy zręczność piekarzy, którzy formowali bochenki chleba.

Próbowaliśmy pomóc piekarzom w ciężkiej pracy. Paulina zmiatała z bochenków chleba resztki mąki. Ula - wykładała chleb z koszyczków.

Bardzo nam się podobało, jak pan Roman wyjmował chleb z ogromnego pieca

W magazynie było dużo mąki. Dowiedzieliśmy się, że musi być przechowywana w niskiej temperaturze.

Po powrocie z magazynu udaliśmy się na poczęstunek. Nie spodziewaliśmy się, że bułeczki będą aż tak gorące i pyszne. Ciepły posiłek dobrze nam zrobił przed dalszą drogą

W Muzeum Kultury Białoruskiej obejrzeliśmy ciekawą wystawę.

 Dowiedzieliśmy się jak nasi przodkowie wypiekali chleb. Okazało się, że zanim położymy chleb na stole, musimy włożyć wiele pracy. Ta wycieczka była bardzo pouczająca i obfita w wrażenia.

Bartosz Łukaszewicz kl.V c

KONKURSY- KONKURSY-KONKURSY- KONKURSY

Zapraszamy wszystkich uczniów naszej szkoły do udziału w konkursach wspierających realizację programu ekologicznego.

Kl. I-III

Konkurs plastyczny pt. ,,NASZA ZIEMIA-NASZ ŚWIAT”

  1. Warunkiem uczestnictwa jest dostarczenie pracy plastycznej na podany temat.
  2. Prace muszą być wykonane samodzielnie.
  3. Prace powinny zawierać informacje o autorze: imię, nazwisko, klasa, nazwisko nauczyciela prowadzącego.
  4. Czas trwania konkursu: 20 luty – 20 marca 2006 r.
  5. Prace konkursowe należy dostarczyć do Anny Choroszewskiej w terminie do 21 marca 2006 r.

Kl. IV

Konkurs recyklingowy

  1. Warunkiem uczestnictwa jest dostarczenie pracy z odpadków na podany temat.
  2. Prace muszą być wykonane samodzielnie.
  3. Prace powinny zawierać informacje o autorze: imię, nazwisko, klasa.
  4. Czas trwania konkursu: 20 luty – 20 marca 2006 r.
  5. Prace konkursowe należy dostarczyć do Mirosława Bieduli w terminie do 21 marca 2006 r.
  6. Rozstrzygnięcie nastąpi na uroczystym apelu z okazji Dnia Ziemi.
  7. Wyniki zostaną ogłoszone w lokalnych i ogólnopolskich środkach masowego przekazu.

Kl. V

Konkurs literacki pt. ,,Krótka rozprawa między trzema napojami puszką  coca coli, butelką wody mineralnej a szklanką mleka”

  1. Warunkiem uczestnictwa jest dostarczenie utworu literackiego na podany  temat.
  2. Prace mogą być napisane czytelnym pismem odręcznym lub wydrukowane.
  3. Prace powinny zawierać informacje o autorze: imię, nazwisko, klasa.
  4. Czas trwania konkursu: 20 luty – 20 marca 2006 r.
  5. Prace konkursowe należy dostarczyć do Danuty Samerek lub Anny Budzyńskiej w terminie do 21 marca 2006 r.

Kl. VI

Konkurs komputerowy na opracowanie logo, które można umieścić na ekologicznej  torbie

 

  1. Warunkiem uczestnictwa jest dostarczenie logo na podany temat.
  2. Prace powinny być dostarczone na dyskietce oraz wydrukowane.
  3. Prace muszą być wykonane samodzielnie.
  4. Prace powinny zawierać informacje o autorze: imię, nazwisko, klasa.
  5. Czas trwania konkursu: 20 luty – 20 marca 2006 r.
  6. Prace konkursowe należy dostarczyć do Anny Choroszewskiej, Mirosława Bieduli lub Barbary Kruszewskiej w terminie do 21 marca 2006 r.

Kl. I-VI

Konkurs zbiórki puszek

Konkurs zbiórki makulatury

Uwaga! Uwaga!

Konkurs specjalny dla wszystkich uczniów  kl. V i VI, z terenu miasta Hajnówka!

Dnia 10 kwietnia 2006 r., o godz. 14 00 , odbędzie się w naszej szkole ( Zespół Szkół nr 1  w Hajnówce ul. 3 Maja 54) Konkurs Wiedzy Ekologicznej.

Do udziału w konkursie zapraszamy wszystkich uczniów wraz z opiekunami!

Organizatorzy: mgr Anna Choroszewska i mgr  Irena Bagrowska

Nasi uczniowie opisali niezwykłe historie Puszczy Białowieskiej

39 dzieci wzięło udział w konkursie literackim „Niezwykłe historie, miejsca i ludzie Puszczy Białowieskiej i okolic”. Organizatorem konkursu była redakcja gazetki przyrodniczej „Puszczyk” Białowieskiego Parku Narodowego oraz Muzeum i Ośrodek Kultury Białoruskiej w Hajnówce.Uczniowie starszych klas szkół podstawowych i gimnazjów pisali legendy o różnych ludziach i ciekawych miejscach.

 

- Moja legenda opowiada o mokradłach nawiedzonych przez duchy. Sama tego nie wymyśliłam. Legendę opowiedziała sąsiadka – mówi Beata Trochimczyk ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Hajnówce. – Była taka pani, która chodziła z psem na pole po krowy. Pewnego razu poprosiła męża, aby popilnował psa, jednak pies znowu szedł przy swojej pani. Kiedy wróciła do domu, przekonała się, że jednak prawdziwy pies ciągle spał w domu, a na polu był jego duch.

- Nie było trudno, dlatego spisałam dwie legendy – tłumaczy Paulina Gierasimiuk, z SP 5. – Jedną dowiedziałam się od swojej niani. Opowiedziała mi o kamieniu, który straszy. Drugą, o Poczujkach, usłyszałam od mojego taty, który pochodzi z okolic Poczujek, koło Czech Orlańskich. Poczujki, to wzgórze, na którym kiedyś można było poczuć co się wydarzy w przyszłości. Często tam bywam, więc możliwe, że kiedyś sprawdzę, czy to miejsce nadal jest magiczne.

- Na pewno warto szukać ciekawych historii, ale spisać wcale nie było łatwo - przyznaje Bartłomiej Pień, również z SP 5. – Napisałem o magicznym drzewie. Pewnego dnia była burza i piorun zbił magiczne drzewo. Mieszkańcy wsi Tofiłowce zebrali kawałki drewna i zrobili z nich sanie, które należały do całej wsi. Sanie woziły drewno z lasu. Niestety, przyjechał człowiek, który zabrał te sanie. Chociaż magiczne sanie mogły wykonywać swoje zadania tylko raz w tygodniu, nowy właściciel zagroził im spaleniem lub porąbaniem i używał codziennie. Nadszedł dzień, gdy sanie nie zdołały wykonać polecenia narzuconego przez tego człowieka, wówczas przejechały go i znikły. Pozostały tylko pogłoski, że widziano je na Grenlandii. O legendzie dowiedziałem się od starszej pani z Tofiłowców, skąd pochodzą moi rodzice.

       Konkurs „Niezwykłe historie, miejsca i ludzie Puszczy Białowieskiej i okolic”, obył się po raz pierwszy. To bardzo dobry pomysł na spisanie legend, które co prawda istnieją w przekazach słownych, ale literatura w tematyce podań puszczańskich jest niezwykle uboga.

       Stowarzyszenie Muzeum i Ośrodek Kultury Białoruskiej w Hajnówce realizuje bardzo piękny projekt – „Zapomnianych tajemnic czar”, którego celem jest pozyskanie funkcjonujących jeszcze w Puszczy Białowieskiej wśród starszych mieszkańców legend i podań. Poszukiwane są opowieści o ciekawych ludziach, którzy dawno, dawno temu tutaj mieszkali, o niezwykłych wydarzeniach, jakie miały miejsce na naszym terenie, czy też o wyjaśnieniu wielu nazw, do dzisiaj funkcjonujących w mowie potocznej. Chodzi o nazwy skrzyżowań, dróg, wzgórz, uroczysk.

- Uczestnicząc w warsztatach realizowanych przez Muzeum i Ośrodek Kultury Białoruskiej, jako redaktor gazetki przyrodniczej „Puszczyk”, pomyślałam sobie że jest to świetna okazja, aby wyjść do czytelników z propozycją, żeby rozmawiali ze swoimi dziadkami, babciami. Ma to na celu co po pierwsze ma zbliżyć młode pokolenie do starszego, ale też zaciekawić, zainteresować tymi starymi opowieściami, które giną – tłumaczy Anna Gierasimiuk, redaktor naczelny gazetki „Puszczyk”, pracownik Białowieskiego Parku Narodowego. - Mimo, że mieszkamy w regionie najstarszej puszczy w Europie, legend tu prawie nie ma. Szczególnie ubogo jest po polskiej stronie. W części białoruskiej łatwiej, więcej publikacji, a u nas ciągle luka. Legendy są, przekazywane z pokolenia na pokolenie, tylko nikt tego nie spisał. Chyba poza panem Mikołajem Hajdukiem, który jako jedyny wydał ładną publikację „Białowieskie opowieści”, które również prezentujemy w „Puszczyku”. Warto poszukiwać legend póki jeszcze jest czas, póki jeszcze nie zniknęły z ludzkiej pamięci. Stąd pomysł tego konkursu.

- Głęboko wierzymy, że nasze wspólne przedsięwzięcie przyczyni się do zainteresowania dzieci i młodzieży historią i kulturą naszego regionu oraz sprawi, że puszczańskie legendy, podania i opowieści nie będą zapomniane – powiedziała Natalia Gierasimiuk, pracownik Muzeum i Ośrodka Kultury Białoruskiej w Hajnówce.

       Konkurs był bardzo trudny. Trzeba było wyjść w teren, rozmawiać z ludźmi, wysłuchać ciekawszych opowieści, zredagować i wysłać na konkurs. Do „Puszczyka” wpłynęło 39 prac z ośmiu szkół regionu puszczańskiego – z Hajnówki, z Narwi, Narewki, Kleszczel, Czyż i Bielska Podlaskiego. Nagrody i wyróżnienia otrzymali młodzi literaci, a podziękowania – nauczyciele przygotowujący dzieci. Wójt gminy Narewka, wsparł organizatorów finansowo, więc mogli zakupić ciekawe nagrody książkowe, które mają za zadanie przybliżyć historię Puszczy Białowieskiej i związek człowieka z puszczą Białowieską. Burmistrz Hajnówki również ufundował nagrody, a słodkości na poczęstunek laureatów, zasponsorował PSS „Społem” w Hajnówce.

- Przyznaję, że bardzo ładnie zaprezentowała się Szkoła Podstawowa w Narewce, ale także Zespół szkół nr 1 w Hajnówce. Wysoko oceniliśmy również prace z Bielska Podlaskiego i Czyż – chwali uczestników konkursu Anna Gierasimiuk.

 „Odpowiednie dać rzeczy słowo” – ten cytat Cypriana Kamila Norwida, jest tytułem dorocznego konkursu językowego organizowanego w Zespole Szkół nr 1 w Hajnówce.

Konkurs jest trzyetapowy i nie należy do łatwych. Najpierw eliminacje szkolne, potem międzyszkolne, a na koniec finał. Pierwsza edycja była wewnątrzszkolna. W konkursie, który odbył się po raz czwarty, uczestniczyli uczniowie wszystkie hajnowskich gimnazjów. Od drugiej edycji, z gimnazjum nr 1 w Hajnówce, współpracuje młodzież ze szkoły w Dubinach. W tym roku po raz pierwszy dołączyła młodzież z gimnazjum imienia Tamary Sołoniewicz w Narewce.

Grażyna Agnieszka Wykowska (druga na zdjęciu), jako jedyna zdobyła maksymalna ilość punktów. Zwyciężyła jej inteligencja i pracowitość. Grażynka jest bardzo dobrą uczennicą. Od wielu lat wygrywała wszelkie możliwe konkursy polonistyczne. W tym roku zwyciężyła w rejonowym konkursie historycznym i polonistycznym. To perełka szkoły. A taka skromna. - Lubię się uczyć – powiedziała Grażyna Wykowska. - Moją pasją jest czytanie książek, szczególnie historycznych, przygodowych, krajoznawczych.

- Czasami trudno jest dać odpowiednie rzeczy słowo. Szczególnie teraz, gdy tak popularne są skróty myślowe – przyznaje Ignacy Czarnecki, laureat drugie miejsca (drugi na zdjęciu). – Polonistka zaproponowała udział w konkursie i ja się oczywiście zgodziłem. Dało mi to świetną zabawę, nauczyło nowych, trudnych wyrażeń i uczciwej walki. Do konkursu w ogóle się nie przygotowywałem, a moje zainteresowania dotyczą raczej przedmiotów ścisłych.

       W tegorocznym konkursie wzięło udział 135 gimnazjalistów z sześciu szkół. Do eliminacji międzyszkolnych zakwalifikowało się 32 uczniów. W finale uczestniczyło dziesięcioro najlepszych. Zwyciężyła, zdobywając maksymalną ilość punktów, Grażyna Agnieszka Wykowska, z kl. III a gimnazjum nr 1 w Hajnówce. Drugi był Ignacy Czarnecki z kl. III b, także z gimnazjum nr 1. Trzecie miejsce przypadło ubiegłorocznej laureatce, Agacie Borowskiej z gimnazjum Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce. Kolejne miejsca zajęli: Marcin Kondratiuk i Piotr Piekarski z gimnazjum imienia Tamary Sołoniewicz w Narewce, Agata Klimiuk z gimnazjum nr 3, Magdalena Rajewska i Beata Osipiuk z gimnazjum nr 2, Magdalena Stulgis i Paulina Trusiewicz z Narewki.

       Konkurs „Odpowiednie dać rzeczy słowo”, to dzieło Taisy Kerschbaum i Grażyny Pater, polonistek gimnazjum nr 1 W Hajnówce. - Pierwszy konkurs był pomysłem Taisy – wspomina Grażyna Pater. - Przyszła do mnie z propozycją akurat takiego konkursu, mnie się spodobało, więc zaproponowałam współpracę. Tak powstał tandem organizacyjny. Artystycznie pomagają inni nauczyciele. W tym roku śpiewał chór pod dyrekcją Małgorzaty Mróz, w poprzednim występowała grupa teatralna Wandy Wojcieszek.

- Cztery lata temu postanowiłam coś takiego zrobić. Przy współpracy z Grażyną, bo obie nauczamy języka polskiego – opowiada Taisa Kerschbaum. - Wyszło nam. Od drugiej edycji konkurs odbywa się pod honorowym patronatem burmistrza miasta. Za rok szykujemy się do jubileuszowego konkursu. Skąd pomysł? Każdy nauczyciel powinien dbać o to, aby młodzież posługiwała się poprawna polszczyzną, aby dbała o kulturę języka. Tym bardziej troszczyć się powinien nauczyciel polonista. W ostatnich latach można zaobserwować, iż młodzież posługuje się bardzo swobodnym językiem, używa wielu wulgaryzmów. Język jest naszpikowany zwrotami z języków obcych, szczególnie anglicyzmami. Młodzi stosują skróty językowe, będące efektem korzystania z telefonów komórkowych. Nie można na to pozwolić. Zauważamy także młodzież, której zależy na tym, aby język, którym się posługuje w mowie, czy w piśmie, był rzeczywiście językiem ojczystym, w pełnym tego słowa znaczeniu. Są uczniowie, którzy chętnie biorą udział w konkursach, pracują w kółku redakcyjnym, biorą wiersze do recytacji na apelach. Taką młodzież chciałyśmy zachęcić, a tym samym pokazać innym, że można bawić się językiem, można zdobywać cenne nagrody - słowniki, encyklopedie, atlasy. Być może nie jest łatwym zadaniem posługiwać się pięknym językiem, ale o to trzeba się starać. Nasza rola taka, aby w tym uczniom pomóc. Odpowiednie dać rzeczy słowo nie jest bardzo łatwa rolą, a zauważamy, że niektórzy uczniowie jednak takie słowo dać potrafią. Chodzi nam o wypromowanie tych uczniów, o umożliwienie im rozwoju intelektualnego.

Obyczaje pogranicza…

 

Młodzież gimnazjum nr 1 w Hajnówce ponownie gościła koleżanki i kolegów z białoruskiego Kamieńca. Poczynania gimnazjalistów z hajnowskiej „jedynki” i ich rówieśników z Kamieńca zostały współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej za pośrednictwem euroregionu Puszcza Białowieska oraz miasta Hajnówka.

- Poznaliśmy drugi kraj, który mimo niewielkiej odległości jednak jest inny – mówi Ignacy Czarnecki z kl. III b Zespołu Szkół nr 1 w Hajnówce.

- Najfajniejsze w projekcie było to, że mogliśmy poznawać ładne dziewczyny mieszkające po drugiej stronie puszczy, a tak serio, to cieszymy się, że młodzież z Kamieńca wykazała się dużym zaangażowaniem w realizację zadań – dodaje Karol Kowalski z kl. III b

- Mnie się bardzo podoba ten projekt, bo mogłam poznać ludzi, którzy tu mieszkają, zobaczyć nowe miejsca – cieszy się Ola Samruk, gimnazjalistka z Kamieńca. - Tradycje są podobne, a Polska jest piękna, o czym sama się przekonałam.

– Takie podróże i wsłuchiwanie się w opowieści starych ludzi jest bardzo ciekawe. Projekt był pretekstem, aby trochę pogrzebać w tradycjach, wyszukać zapomniane historie - wyjaśnia Tatiana Pawłowa z gimnazjum w Kamieńcu.

„Obyczaje i obrzędy pogranicza euroregionu Puszcza Białowieska”, to przede wszystkim upowszechnienie obyczajów i obrzędów w okolicach puszczańskich oraz współpraca instytucji oświatowych i kulturalnych w pasie przygranicznym euroregionu Puszcza Białowieska. Jednym z celów projektu było zwiększenie liczby spotkań ludzi zamieszkujących zarówno wschodnią jak zachodnią część Puszczy Białowieskiej, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży.

Były spotkania edukacyjno-informacyjne, studyjne, prezentacja obyczajów i obrzędów, warsztaty zajęciowe związane z tradycjami, zwyczajami i ginącymi zawodami regionu, wystawa podsumowująca projekt, publikacja książkowa i wideoreportaż.

- Młodzież sprawdziła się w działaniach projektu. Interesowała się wszystkich, co zaproponowaliśmy. Teraz są przyjaźnie, kwitnie korespondencja listowa, mailowa, rozmowy na gadu-gadu – opowiada Lidia Sajewicz, odpowiedzialna za filmowanie wszystkich działań, realizowanych w ramach projektu.

- Nasze dzieci tak się zaangażowały, czekały na spotkanie z rówieśnikami z Polski. To zdrowy układ i bardzo by się chciało, aby jeszcze coś takiego było – chwali Natalia Potocka, dyrektor powiatowego gimnazjum w Kamieńcu. - Mieszkamy w regionie Puszczy Białowieskiej, jesteśmy niczym kuzyni. Szkoda, że rozdzieleni granicą, a spotkać się można właśnie dzięki takim projektom. Uczniowie zbierali materiały o obrzędach, robili wywiady, wykonali lalki w strojach ludowych. Zainteresowali się historią, bo pewnie gdyby nie projekt nie zapytaliby swoich dziadków o dawne pieśni i tradycje. Jednak najważniejsze, że gimnazjaliści z Hajnówki i Kamieńca poznali się osobiście. Teraz piszą do siebie, dzwonią, do komunikacji wykorzystują internet i pytają kiedy jeszcze? W mojej szkole jest już kolejka chętnych na następny projekt z hajnowską „jedynką”.

Śpiewająco reprezentują naszą szkołę

Hajnowski Dom Kultury, po raz kolejny zorganizował festiwal piosenki dziecięcej i młodzieżowej „Z nutką za pan brat”. Na scenie wystąpili najlepsi wokaliści z Hajnówki, uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz zespół wokalno – taneczny „Usmieszka” z Prużan na Białorusi.

Jako pierwsza, z piosenką „Wierzę w sny”, wystąpiła Agnieszka Jerzyk z klasy pierwszej gimnazjum nr 1 w Hajnówce. Wszystkich zauroczyła mocnym głosem, świetną rytmiką i wzorową dykcją. - Solo śpiewam dopiero rok. Pani Małgorzata Mróz, na próbach chóru szkolnego, zmobilizowała mnie do śpiewania – mówi Agnieszka Jerzyk. - Podczas minionych wakacji byłam na warsztatach muzycznych w Rabce. Taką możliwość nauki odnalazłam w internecie. Dzięki dwutygodniowym warsztatom, nauczyłam się oddychać przeponą, co jest bardzo ważne podczas śpiewania. Bardzo bym chciała dalej kształcić się w kierunku muzycznym, myślę o szkole muzycznej. Jeszcze nie wiem, czy bardziej interesuje mnie muzyka poważna, czy rozrywkowa. Dopiero zaczynam. To mój pierwszy start w festiwalu. Nie mam tradycji rodzinnego śpiewania. Cztery lata temu zapisałam się do chóru i pani Małgosia powiedziała, że mam warunki głosowe i warto śpiewać. Energia pani Mróz spowodowała, iż zaraziłam się miłością do śpiewu, ale interesuję się również tańcem.

Wśród 16 wykonawców, aż pięć razy zaśpiewali uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Hajnówce, przygotowywani przez Małgorzatę Mróz. Poza Agnieszką Jerzyk, Justyna Tarasiuk zaśpiewała „Kropelki”, zespół wokalny „Leć na super nową”, zespół wokalny gimnazjum nr 1 „Otwórz serce”, zespół wokalny Szkoły Podstawowej nr 5 i gimnazjum nr 1 - „Szalone nastki”.

Małgorzata Mróz od lat prowadzi chór w Szkole Podstawowej nr 5, od tego roku, również w gimnazjum nr 1. Jest znana jako osoba niezwykle energiczna, rytmiczna, uzdolniona zarówno muzycznie jak plastycznie. Grupy wokalne Zespołu Szkół nr 1 ćwiczą osobno. Jest 17-osobowy chór z gimnazjum nr 1 i 30 śpiewających dzieci za Szkoły Podstawowej nr 5.

- Agnieszka Jerzyk, to była czysta karta – opowiada Małgorzata Mróz, nauczycielka sztuki w Zespole Szkół nr 1 w Hajnówce. - W ubiegłym roku zauważyłam, że dziewczyna ma duże możliwości wokalne, które przez lata się kumulowały i dopiero wyszły na zewnątrz. Zaczęłam ją wystawiać do partii solowych i okazało się, że robi to świetnie. Przede wszystkim ma charakterystyczny wibrator w głosie, który mnie porywa. Widać, że przeżywa, czuje muzykę w szczególny sposób, chyba najbardziej ze wszystkich moich dziewczyn. Mam bardzo fajną grupę. Od kilku lat zmieniłam profil pracy z dziećmi i postanowiłam przygotowywać je nie tylko na imprezy szkolne. Zaczęłam budować skład, najpierw na bazie uczniów klas IV, które teraz są w kl. I gimnazjum. Mam efekty, utrzymała się silna grupa. W ubiegłym roku już śpiewaliśmy w trzygłosie i na przeglądzie kolęd prawosławnych zajęliśmy I miejsce. Chciałam nagrać z nimi płytę i bardzo żałuję, że tak się nie stało. Miałabym pamiątkę, bo teraz znaczna część dziewczyn uczy się w Zespole Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego. Dzięki Bogu zostały takie perełki jak Agnieszka Jerzyk, Justyna Tarasiuk, czy Marta Wileńska. Wszystkie są warte uwagi, bo śpiewają naprawdę z sercem.

Recytują…

W Hajnowskim Domu Kultury po raz pierwszy odbył się konkurs prawosławnej poezji religijnej. Jego inicjatorką jest Lilia Busłowska, doradca metodyczny katechezy prawosławnej. Na konkurs zgłosiło się blisko 80 uczestników z powiatu hajnowskiego. Sukcesy odnieśli również uczniowie naszej szkoły.

- Żyjemy w czasach wielkiej konsumpcji, gdzie najważniejszymi stają się sprawy materialne, konsumpcyjne – tłumaczył uczestnikom konkursu i ich nauczycielom ks. Mikołaj Kiełbaszewski, przewodniczący jury. - Ten materializm w dużej mierze przesłania wartości nadrzędne, wśród których znajduje się poezja oddziałująca na duszę ludzką. A dusza ludzka jest przebogata inspiruje nie tylko rozum ludzki, ale także ręce i wszystko, z czego człowiek się składa. Bardzo dziękuję za pomysł na taki konkurs, które tytuł mówi sam za siebie. Wszystko jest powiązane z duszą człowieka, a poezja jest równie piękna jak dusza. Dlatego należy doceniać nauczycieli duchownych i świeckich, którzy dbają o rozwój młodego pokolenia również w tej materii. Ufam, że wasz trud nie pójdzie na marne. Najwyższą ocenę zdobywacie starając się o rozwój kultury duchowej.

Co robimy w świetlicy…

Odwiedzaliśmy świetlicę socjoterapeutyczną MOPS. Są tu dwa komputery z podłączeniem do internetu, telewizor, gry edukacyjne, materiały do prac plastycznych, a od niedawna nawet stół pingpongowy. Nas najbardziej interesowały komputery…

W stulecie uzyskania przez Henryka Sienkiewicza nagrody nobla, uczniowie gimnazjum nr 1 w Hajnówce, członkowie szkolnego koła teatralnego „Echo”, zorganizowali spotkanie poświęcone wyśmienitemu pisarzowi. Byliśmy na tym spotkaniu! Henryk Sienkiewicz urodził się 150 lat temu na Podlasiu. Pewnie dlatego tak pięknie opisywał podlaską przyrodę i mozaikę narodowościową, a w III części „Potopu” napisał także o Hajnowszyźnie.

 W Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Tadeusza Rakowieckiego w Hajnówce, oglądaliśmy wystawę „Obyczaje i obrzędy pogranicza euroregionu Puszcza Białowieska”, zorganizowaną przez uczniów gimnazjum nr 1.

***

Tegoroczna zima okazała się być bardzo sroga. Dlatego zrobiliśmy papierowe marzanny, aby je utopić w rzece. Niestety, okazało się, że puszczańska rzeka wyschła. Nawet lodu nie było. Nasze marzanny wyrzuciliśmy na śnieg.

 

Podczas poszukiwań oznak wiosny w Puszczy Białowieskiej, znaleźliśmy wierzbę złamaną od mrozów. A na wierzbie… bazie. To pewny ślad wiosny!


Urząd Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444