„Obyczaje i obrzędy pogranicza euroregionu
Puszcza Białowieska” - kolejna odsłona
|
|
Młodzież gimnazjum nr 1 w Hajnówce ponownie gościła koleżanki
i kolegów z białoruskiego Kamieńca. Tym razem była prezentacja
dorobku, wystawa prac, występ szkolnego chóru, gawędy przy
ognisku w Ośrodku Edukacji Leśnej „Jagiellońskie” w
Białowieży, dyskoteki i wycieczki. |
Wszystko w ramach projektu „Obyczaje i obrzędy pogranicza
euroregionu Puszcza Białowieska”. Poczynania gimnazjalistów z
hajnowskiej „jedynki” i ich rówieśników z Kamieńca zostały
współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej za pośrednictwem
euroregionu Puszcza Białowieska oraz urzędu miasta Hajnówka.
- Poznaliśmy drugi kraj, który mimo niewielkiej odległości jednak
jest inny – mówi Ignacy Czarnecki z kl. III b Zespołu Szkół nr 1 w
Hajnówce.
- Najfajniejsze w projekcie było to, że mogliśmy poznawać ładne
dziewczyny mieszkające po drugiej stronie puszczy, a tak serio, to
cieszymy się, że młodzież z Kamieńca wykazała się dużym
zaangażowaniem w realizację zadań – dodaje Karol Kowalski z kl. III
b
- Mnie się bardzo podoba ten projekt, bo mogłam poznać ludzi,
którzy tu mieszkają, zobaczyć nowe miejsca – cieszy się Ola Samruk,
gimnazjalistka z Kamieńca. - Tradycje są podobne, a Polska jest
piękna, o czym sama się przekonałam.
– Takie podróże i wsłuchiwanie się w opowieści starych ludzi jest
bardzo ciekawe. Projekt był pretekstem, aby trochę pogrzebać w
tradycjach, wyszukać zapomniane historie - wyjaśnia Tatiana Pawłowa
z gimnazjum w Kamieńcu.
„Obyczaje i obrzędy pogranicza euroregionu Puszcza
Białowieska”, to przede wszystkim upowszechnienie obyczajów i
obrzędów w okolicach puszczańskich oraz współpraca instytucji
oświatowych i kulturalnych w pasie przygranicznym euroregionu
Puszcza Białowieska. Jednym z celów projektu było zwiększenie liczby
spotkań ludzi zamieszkujących zarówno wschodnią jak zachodnią część
Puszczy Białowieskiej, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży. -
Ważne jest także wykorzystanie instytucji oświatowych do tworzenia
bliźniaczych szkół po obu stronach granicy, zwiększenie świadomości
o regionie, jego historii i uwarunkowaniach rozwojowych – tłumaczy
Eugenia Panfiluk, koordynator projektu, nauczycielka gimnazjum nr 1
w Hajnówce. - Cele naszego projektu wpisują się w dwie ścieżki
edukacyjne – edukacja regionalna dziedzictwo kulturowe w regionie,
dotyczy rozwijania wiedzy o kulturze i historii regionu oraz
edukacji europejskiej, czyli określenie swojego miejsca w
integrującej się Europie.
Były spotkania edukacyjno-informacyjne, studyjne, prezentacja
obyczajów i obrzędów, warsztaty zajęciowe związane z tradycjami,
zwyczajami i ginącymi zawodami regionu, wystawa podsumowująca
projekt. Będzie - publikacja książkowa i wideoreportaż.
- Młodzież sprawdziła się w działaniach projektu.
Interesowała się wszystkich, co zapropono-waliśmy. Już podczas
pierwszego spotkania poznała się ze sobą. Teraz, nawiązały się
przyjaźnie, kwitnie korespondencja listowa, mailowa, rozmowy na
gadu-gadu – opowiada Lidia Sajewicz, odpo-wiedzialna za filmowanie
wszystkich działań, realizowanych w ramach projektu. - Nasi
uczniowie, uczący się języka rosyjskiego, mają możliwość
praktycznego sprawdzenia umiejętności językowych. Ważne, że poznają
miejsca, w których kultywowana jest tradycja, gdzie zachowały się
obrzędy i obyczaje. Mają możliwość porównania obyczajów jakie
zachowały się po obu stronach granicy. Efektem naszej
kilkumiesięcznej pracy jest między innymi kilkugodzinny materiał
filmowy, z czego powstanie wideoreportaż. Mamy nagrane rozmowy z
ludźmi, którzy pamiętają dawne czasy i obrzę-dy zupełnie zapomniane.
Wywiad przeprowadzała uczennica, a ja byłam tylko operatorem kamery.
Spotkania integracyjne, takie jak to w Białowieży, mają bardzo ważną
zaletę, bo podczas nich realizowane są wszystkie cele edukacyjne i
wychowawcze. Sami postrzegamy, jak młodzież niezauważalnie
przechodzi z jednego działania do drugiego, a wszystkie relacje,
jakie między nimi zachodzą, są niesamowicie ciepłe.
- Taki projekt był bardzo potrzebny. Nasze dzieci tak się
zaangażowały, czekały na spotkanie z rówieśnikami z Polski. To
zdrowy układ i bardzo by się chciało, aby jeszcze coś takiego było –
chwali Natalia Potocka, dyrektor powiatowego gimnazjum w Kamieńcu. -
Mieszkamy w regionie Puszczy Białowieskiej, jesteśmy niczym kuzyni.
Szkoda, że jesteśmy rozdzieleni granicą, a spotkać się można właśnie
dzięki takim projektom. Wszyscy się zaangażowali, zbierali materiały
o obrzędach, robili wywiady, wykonali lalki w strojach ludowych.
Zainteresowali się historią, bo pewnie gdyby nie projekt nie
zapytaliby swoich dziadków o dawne pieśni i tradycje. Jednak
najważniejsze, że gimnazjaliści z Hajnówki i Kamieńca poznali się
osobiście. Teraz piszą do siebie, dzwonią, do komunikacji
wykorzystują internet i pytają kiedy jeszcze? W mojej szkole jest
już kolejka chętnych na następny projekt z hajnowską „jedynką”.
Krystyna
Kościewicz
Podczas spotkania poświęconego prezentacji z
realizacji projektu oberka zaśpiewał chór szkolny pod batutą
Małgorzaty Mróz.
Przy ognisku w Ośrodku Edukacji Leśnej
„Jagiellońskie”, Nadleśnictwa Białowieża gimnazjaliści rozmawiali
także o obyczajach i zwyczajach Puszczy Białowieskiej.
Gawędziarzem był Andrzej Łukasiewicz.
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444