Home

Ilość odsłon: 5448   Data publikacji:  2005-11-23

 
„Obyczaje i obrzędy pogranicza euroregionu Puszcza Białowieska” - kolejna odsłona

    Młodzież gimnazjum nr 1 w Hajnówce ponownie gościła koleżanki i kolegów z białoruskiego Kamieńca. Tym razem była prezentacja dorobku, wystawa prac, występ szkolnego chóru, gawędy przy ognisku w Ośrodku Edukacji Leśnej „Jagiellońskie” w Białowieży, dyskoteki i wycieczki.

       Wszystko w ramach projektu „Obyczaje i obrzędy pogranicza euroregionu Puszcza Białowieska”. Poczynania gimnazjalistów z hajnowskiej „jedynki” i ich rówieśników z Kamieńca zostały współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej za pośrednictwem euroregionu Puszcza Białowieska oraz urzędu miasta Hajnówka.
   - Poznaliśmy drugi kraj, który mimo niewielkiej odległości jednak jest inny – mówi Ignacy Czarnecki z kl. III b Zespołu Szkół nr 1 w Hajnówce.
   - Najfajniejsze w projekcie było to, że mogliśmy poznawać ładne dziewczyny mieszkające po drugiej stronie puszczy, a tak serio, to cieszymy się, że młodzież z Kamieńca wykazała się dużym zaangażowaniem w realizację zadań – dodaje Karol Kowalski z kl. III b
   - Mnie się bardzo podoba ten projekt, bo mogłam poznać ludzi, którzy tu mieszkają, zobaczyć nowe miejsca – cieszy się Ola Samruk, gimnazjalistka z Kamieńca. - Tradycje są podobne, a Polska jest piękna, o czym sama się przekonałam.
   – Takie podróże i wsłuchiwanie się w opowieści starych ludzi jest bardzo ciekawe. Projekt był pretekstem, aby trochę pogrzebać w tradycjach, wyszukać zapomniane historie - wyjaśnia Tatiana Pawłowa z gimnazjum w Kamieńcu.
    „Obyczaje i obrzędy pogranicza euroregionu Puszcza Białowieska”, to przede wszystkim upowszechnienie obyczajów i obrzędów w okolicach puszczańskich oraz współpraca instytucji oświatowych i kulturalnych w pasie przygranicznym euroregionu Puszcza Białowieska. Jednym z celów projektu było zwiększenie liczby spotkań ludzi zamieszkujących zarówno wschodnią jak zachodnią część Puszczy Białowieskiej, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży. - Ważne jest także wykorzystanie instytucji oświatowych do tworzenia bliźniaczych szkół po obu stronach granicy, zwiększenie świadomości o regionie, jego historii i uwarunkowaniach rozwojowych – tłumaczy Eugenia Panfiluk, koordynator projektu, nauczycielka gimnazjum nr 1 w Hajnówce. - Cele naszego projektu wpisują się w dwie ścieżki edukacyjne – edukacja regionalna dziedzictwo kulturowe w regionie, dotyczy rozwijania wiedzy o kulturze i historii regionu oraz edukacji europejskiej, czyli określenie swojego miejsca w integrującej się Europie.
Były spotkania edukacyjno-informacyjne, studyjne, prezentacja obyczajów i obrzędów, warsztaty zajęciowe związane z tradycjami, zwyczajami i ginącymi zawodami regionu, wystawa podsumowująca projekt. Będzie - publikacja książkowa i wideoreportaż.
    - Młodzież sprawdziła się w działaniach projektu. Interesowała się wszystkich, co zapropono-waliśmy. Już podczas pierwszego spotkania poznała się ze sobą. Teraz, nawiązały się przyjaźnie, kwitnie korespondencja listowa, mailowa, rozmowy na gadu-gadu – opowiada Lidia Sajewicz, odpo-wiedzialna za filmowanie wszystkich działań, realizowanych w ramach projektu. - Nasi uczniowie, uczący się języka rosyjskiego, mają możliwość praktycznego sprawdzenia umiejętności językowych. Ważne, że poznają miejsca, w których kultywowana jest tradycja, gdzie zachowały się obrzędy i obyczaje. Mają możliwość porównania obyczajów jakie zachowały się po obu stronach granicy. Efektem naszej kilkumiesięcznej pracy jest między innymi kilkugodzinny materiał filmowy, z czego powstanie wideoreportaż. Mamy nagrane rozmowy z ludźmi, którzy pamiętają dawne czasy i obrzę-dy zupełnie zapomniane. Wywiad przeprowadzała uczennica, a ja byłam tylko operatorem kamery. Spotkania integracyjne, takie jak to w Białowieży, mają bardzo ważną zaletę, bo podczas nich realizowane są wszystkie cele edukacyjne i wychowawcze. Sami postrzegamy, jak młodzież niezauważalnie przechodzi z jednego działania do drugiego, a wszystkie relacje, jakie między nimi zachodzą, są niesamowicie ciepłe.
    - Taki projekt był bardzo potrzebny. Nasze dzieci tak się zaangażowały, czekały na spotkanie z rówieśnikami z Polski. To zdrowy układ i bardzo by się chciało, aby jeszcze coś takiego było – chwali Natalia Potocka, dyrektor powiatowego gimnazjum w Kamieńcu. - Mieszkamy w regionie Puszczy Białowieskiej, jesteśmy niczym kuzyni. Szkoda, że jesteśmy rozdzieleni granicą, a spotkać się można właśnie dzięki takim projektom. Wszyscy się zaangażowali, zbierali materiały o obrzędach, robili wywiady, wykonali lalki w strojach ludowych. Zainteresowali się historią, bo pewnie gdyby nie projekt nie zapytaliby swoich dziadków o dawne pieśni i tradycje. Jednak najważniejsze, że gimnazjaliści z Hajnówki i Kamieńca poznali się osobiście. Teraz piszą do siebie, dzwonią, do komunikacji wykorzystują internet i pytają kiedy jeszcze? W mojej szkole jest już kolejka chętnych na następny projekt z hajnowską „jedynką”.

Krystyna Kościewicz


Podczas spotkania poświęconego prezentacji z realizacji projektu oberka zaśpiewał chór szkolny pod batutą Małgorzaty Mróz.


Przy ognisku w Ośrodku Edukacji Leśnej „Jagiellońskie”, Nadleśnictwa Białowieża gimnazjaliści rozmawiali także o obyczajach i zwyczajach Puszczy Białowieskiej.
Gawędziarzem był Andrzej Łukasiewicz.


Urząd Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444