Nowe gimnazjum w Hajnówce
Od 1 września
2003 r. Szkoła Podstawowa nr 2
przy ul. Wróblewskiego 2
zacznie funkcjonować jako Zespół
Szkół Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi.
W skład zespołu wchodzą
Szkoła Podstawowa Nr 2
im. Władysława Jagiełły i
Gimnazjum Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi.
Dyrektorem Zespołu został wyłoniony w konkursie Pan Mgr. Zbigniew
Budzyński.
Zespół
Szkół Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi
Statut
Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami
Integracyjnymi w Hajnówce
Załącznik do Uchwały Nr VIII/40/03
Rady Miasta Hajnówka
z dnia 28 maja 2003 r. Statut
Rozdział I
NAZWA I TYP
ZESPOŁU
§1. 1. Zespół nosi nazwę "Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami
Integracyjnymi w Hajnówce".
2.
W skład zespołu wchodzą Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Władysława
Jagiełły i Gimnazjum Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi.
3.
Zespół Szkół, zwany dalej "Zespołem", ma siedzibę w Hajnówce przy
ul. Wróblewskiego 2
4.
Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Miejska Hajnówka.
5.
Zespół działa w obwodzie ustalonym przez Radę Miasta Hajnówka.
6.
Nadzór pedagogiczny sprawuje Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.
7.
Zespół jest jednostką budżetową.
8.
Wszyscy pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni zatrudnieni w
szkole podstawowej i gimnazjum, w myśl niniejszego zapisu, stają się
z dniem 01 września 2003 roku pracownikami Zespołu Szkół.
§2. 1.
Ustalona nazwa Zespołu jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.
2.
Na
pieczęciach i stemplach może być używany skrót nazwy.
Rozdział II
INNE INFORMACJE O
ZESPOLE
§3. 1. Zespół
jest placówką oświatowo - wychowawczą o charakterze publicznym,
kształcącą w szkole podstawowej w cyklu sześcioletnim i w gimnazjum
w cyklu trzyletnim.
2.
Dzieciom i młodzieży o specyficznych
potrzebach edukacyjnych Zespół zapewnia naukę w oddziałach
integracyjnych.
3.
Uczniom ze schorzeniami
uniemożliwiającymi uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych w Zespole
organizuje się nauczanie indywidualne w domu.
4.
Zespół prowadzi za zgodą organu
prowadzącego indywidualne zajęcia rewalidacyjne z uczniami
niepełnosprawnymi
§4. 1. Zespół
prowadzi dodatkową naukę języka białoruskiego.
2.
Za
zgodą organu prowadzącego, Zespół może prowadzić klasy autorskie
według programów opracowanych przez nauczycieli.
3.
W
czasie wolnym od nauki Zespół może prowadzić placówkę wypoczynku dla
dzieci i młodzieży, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
4.
Zespół może prowadzić kursy i szkolenia dla uczniów i osób dorosłych
jako pozaszkolną formę nauczania , zgodnie z odrębnymi przepisami.
5.
Zespół prowadzi:
1)
świetlicę szkolną,
2)
stołówkę szkolną,
3)
bibliotekę
4)
kronikę szkolną, gdzie odnotowuje się
ważniejsze wydarzenia i uroczystości szkolne.
Rozdział III
CELE I ZADANIA
ZESPOŁU
§5. 1.
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno - wychowawczej Zespołu
są obowiązkowe zajęcia edukacyjne, których wymiar określają ramowe
plany nauczania.
2. Zespół może
prowadzić: zajęcia edukacyjne- fakultatywne, gimnastykę korekcyjną,
nadobowiązkowe
zajęcia pozalekcyjne.
§6. 1. Zespół
umożliwia nauczanie integracyjne, zwane włączającym, zakładające
udostępnienie istniejącego systemu szkolnictwa masowego osobom
niepełnosprawnym.
2.
W
celu efektywnego wspierania rozwoju dzieci o szczególnych potrzebach
edukacyjnych Zespół zapewnia:
1)
Szeroko pojętą komunikację z uczniem,
2)
Indywidualne programy edukacyjno - rewalidacyjno - terapeutyczne,
dostosowane do potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci,
3)
Program wychowania usprawniającego przy uwzględnieniu specyficznej
roli nauczyciela,
4)
Spójność oddziaływań realizowanych w ścisłej współpracy z rodziną,
zmierzających do jak największej samodzielności dziecka,
5)
Nowoczesną technologię, m.in. komputerowe wspomaganie nauczania oraz
poszukiwanie sposobów aktywizacji dziecka poprzez tworzenie sytuacji
umożliwiających samodzielne działanie, dokonywanie wyborów,
podejmowanie decyzji i ponoszenie odpowiedzialności za wybór,
6)
Integrowanie oddziaływań i realizowanych programów nauczania na
szczeblu planowania pracy z poszczególnymi uczniami.
§7. 1. W
Zespole przyjmuje się formę organizowania nauczania integracyjnego
poprzez stworzenie oddziałów integracyjnych w ogólnodostępnej szkole
publicznej.
2.
W
oddziałach integracyjnych obowiązują zajęcia edukacyjne zgodnie z
przyjętym planem nauczania oraz szkolnym zestawem programów
nauczania.
3.
Różnice w nauczaniu dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych
dotyczą odpowiedniego doboru form i metod pracy oraz dostosowania
treści dydaktycznych do rodzaju niepełnosprawności oraz
indywidualnych predyspozycji i możliwości ucznia.
4.
Przy doborze dzieci niepełnosprawnych obowiązuje zasada pełnej
wszechstronności pod względem różnorodności schorzeń jak i stopnia
upośledzenia.
5.
Do
oddziałów integracyjnych kwalifikowane są dzieci o następujących
rodzajach zaburzeń:
1)
niepełnosprawność ruchowa,
2)
przewlekłe choroby,
3)
niedosłuch i niedowidzenie,
4)
zaburzenia w rozwoju emocjonalnym,
5)
upośledzenie w stopniu lekkim,
6)
inne szczególne potrzeby edukacyjne.
6.
Decyzja o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego do oddziału
integracyjnego podejmowana jest przez zespół składający się z:
1)
dyrektora Zespołu,
2)
nauczycieli zatrudnionych w klasie integracyjnej,
3)
pedagoga,
4)
pedagoga specjalnego,
5)
psychologa.
7.
Rodzice przyjętych dzieci niepełnosprawnych są zobowiązani do pełnej
współpracy i współdziałania z nauczycielami pracującymi w oddziale.
8.
Kwalifikacja dzieci pełnosprawnych do oddziału integracyjnego odbywa
się za zgodą ich rodziców.
9.
Kwalifikację poprzedza zebranie zainteresowanych rodziców
wyjaśniające zasady funkcjonowania oddziału integracyjnego.
10.
Nabór dzieci zdrowych do oddziału integracyjnego odbywa się pod
koniec roku szkolnego.
11.
Dzieci wybrane do oddziału integracyjnego nie mogą przejawiać
deficytów rozwojowych w zakresie podstawowych funkcji poznawczych.
§8. 1. Celem
kształcenia i wychowania jest rozwijanie u dzieci i młodzieży
poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania
dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu
się na wartości kultur Europy i świata.
2.
Zespół zapewnia każdemu uczniowi
warunki niezbędne do rozwoju, przygotowuje go do wypełniania
obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady
solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;
3.
Zespół ma za zadanie realizację prawa
każdego dziecka zamieszkałego w jej obwodzie do kształcenia,
wychowywania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
4.
Zespół dostosowuje treści, metody oraz
organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów a także
zapewnia możliwość korzystania z opieki psychologicznej i
specjalnych form pracy dydaktycznej;
5.
Zespół zapewnia uczniom opiekę lekarską
oraz opiekę w świetlicy szkolnej;
6.
Zespół upowszechnia wiedzę ekologiczną
wśród dzieci i młodzieży oraz kształtuje właściwe postawy wobec
problemów ochrony środowiska;
7.
Zespół realizuje plany pracy, roczne i
wieloletnie, które uwzględniają różnorodną tematykę, w tym tematykę
prozdrowotną, prorodzinną, w oparciu o podstawowe akty prawne:
1)
Konstytucję RP
2)
Ustawę z dnia 7 września 1991 r - O systemie oświaty
3)
Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 - Karta Nauczyciela
4)
Konwencję Praw Dziecka
5)
Powszechną Deklarację Praw Człowieka
6)
Statut Zespołu
7)
Uchwały, wnioski i postulaty Rady
Pedagogicznej oraz Samorządu Uczniowskiego
8.
Zespół pracuje według opracowanej Misji
Szkoły, planu rozwoju szkoły, realizując program wychowawczy szkoły
oraz program profilaktyczny.
§9. 1.
Zespół wypełnia swoje cele i zadania w procesie edukacyjnym we
współpracy z rodzi-
cami,
organizacjami uczniowskimi i młodzieżowymi, związkami zawodowymi,
samorządem terytorialnym i administracją rządową, zakładami pracy
oraz instytucjami społeczno-kulturalnymi środowiska lokalnego.
2.
W realizacji zadań dotyczących
ustalania poziomu rozwoju psychofizycznego uczniów i wytyczania
stosownych kierunków, Zespół ściśle współpracuje ze specjalistami
zatrudnionymi w poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
3.
Zespół zapewnia uczniom bezpieczne i
higieniczne warunki pracy i nauki w czasie ich pobytu w Zespole, jak
również podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez szkołę poza
jej terenem.
4.
Opiekę nad uczniami przebywającymi w
Zespole podczas zajęć edukacyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący te
zajęcia:
1)
Każdy nauczyciel systematycznie
kontroluje miejsca, gdzie prowadzi zajęcia, dostrzeżone zagrożenia
likwiduje, lub zabezpiecza i niezwłocznie powiadamia o zagrożeniu
dyrektora Zespołu,
2)
Każdy nauczyciel kontroluje obecność
uczniów na zajęciach, reaguje na nagłe nieobecności ucznia z
Zespołu, nieobecności odnotowuje w dzienniku zajęć,
3)
nieobecnościach wychowawca klasy
zobowiązany jest powiadamiać systematycznie rodziców uczniów,
4)
W pracowniach o zwiększonym ryzyku
wypadku, prowadzący zajęcia zobowiązany jest do: wyłączenia głównego
zaworu gazu, wyłączenia napięcia prądu elektrycznego na stanowiskach
uczniowskich, zabezpieczenia maszyn i urządzeń, kontroli dostępności
gaśnic, uniemożliwienia dostępu uczniom do substancji trujących,
opracowania regulaminu pracowni, a w nim zawarcia zasad
bezpieczeństwa i zapoznania z nimi uczniów, każdorazowo na początku
roku szkolnego;
5)
W salach gimnastycznych i na boiskach -
nauczyciel prowadzący zajęcia jest zobowiązany do:sprawdzania
sprawności sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, organizacji
zajęć zgodnie z zasadami BHP, zdyscyplinowania uczniów, dostosowania
form zajęć do możliwości fizycznych uczniów, asekuracji uczniów
podczas ćwiczeń na przyrządach sportowych;
5.
Podczas zajęć poza terenem Zespołu oraz
w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, uczniowie pozostają
pod nadzorem opiekunów, których liczba uzależniona jest od trasy
wycieczki, odległości, środków lokomocji, a także od wieku uczniów i
innych potrzeb:
1)
jeden opiekun na 30 uczestników, jeżeli
grupa nie korzysta z publicznych środków lokomocji
2)
jeden opiekun na 10 uczestników, przy imprezach turystyki
kwalifikowanej lub jeśli przepisy szczegółowe stanowią inaczej;
3)
jeden opiekun na 15 uczestników , przy
wycieczkach rowerowych;
4)
jeden opiekun na 15 osób, przy
kąpielach na kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem;
6.
Każdy nauczyciel organizujący jednostkę lekcyjną w terenie- w
granicach miasta- zgłasza swoje wyjście dyrektorowi Zespołu i
odnotowuje godzinę wyjścia i powrotu w dzienniku lekcyjnym lub
książce wyjść.
7.
Wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają wypełnienia
"karty wycieczki";
8.
Obowiązkiem każdego kierownika imprezy
(opiekuna grupy) jest liczenie uczestników- przed wyruszeniem z
każdego miejsca postoju i po przybyciu do celu.
9.
Nie wolno organizować żadnych wyjść w
teren w wypadku śnieżycy, burzy, gołoledzi.
10.
Kierownikiem wycieczki może być każdy
nauczyciel, opiekunem zaś osoba pełnoletnia- po uzgodnieniu z
dyrektorem Zespołu.
11.
Przed rozpoczęciem zajęć oraz przerw
międzylekcyjnych, opiekę nad dziećmi i młodzieżą sprawują
nauczyciele dyżurni:
1)
nauczyciele pełnią dyżury wg. grafiku
wywieszonego w pokojach nauczycielskich;
2)
dyżur pełniony jest od godziny 7.45 do
zakończenia zajęć w Zespole w czasie przerw międzylekcyjnych;
3)
nauczyciel dyżurny zapobiega
niebezpiecznym zabawom i zachowaniom uczniów na korytarzach, w
salach lekcyjnych i sanitariatach;
4)
w razie nieobecności nauczyciela w
dniu przypadającego mu dyżuru, dyrektor wyznacza w zastępstwie
innego nauczyciela do pełnienia dyżuru;
12.
W razie zaistnienia wypadku
uczniowskiego, każdy nauczyciel, który jest świadkiem zdarzenia, po
udzieleniu pierwszej pomocy, zawiadamia o wypadku pielęgniarkę
szkolną i dyrektora Zespołu;
1)
jeżeli wypadek spowodowany został
niesprawnością techniczną pomieszczenia lub znajdującym się w nim
urządzeń- miejsce to należy pozostawić nienaruszone w celu dokonania
oględzin i wykonania szkicu;
2)
jeśli wypadek zdarzyłby się w
godzinach wieczornych- nauczyciel sam decyduje o postępowaniu; w
trudniejszych wypadkach zawiadamia Pogotowie Ratunkowe, zawiadamia
rodziców i dyrektora Zespołu;
3)
jeżeli wypadek zdarzyłby się w czasie
wycieczki, wakacji- wszystkie stosowne decyzje podejmuje kierownik
placówki lub wycieczki i odpowiada za nie;
4) dyrektor
Zespołu o zaistniałym wypadku zagrażającym zdrowiu ucznia zawiadamia
Pogotowie Ratunkowe; rodziców( prawnych opiekunów ucznia);
5) w przypadku
ciężkiego uszkodzenia ciała lub zajściu śmiertelnym - powiadamia
policję i prokuraturę, a następnie organ prowadzący szkołę i organ
prowadzący nadzór pedagogiczny, miejsce wypadku zabezpiecza się w
celu dokonania oględzin;
13.
Szczególną opieką otacza się uczniów
rozpoczynających naukę w Zespole, poprzez:
1)
stały kontakt wychowawcy z uczniami w
czasie przerw;
2)
zapoznanie z terenem Zespołu,
urządzeniami i zasadami BHP w Zespole;
3)
organizowanie bezpiecznych zabaw
muzyczno- ruchowych podczas przerw;
§10. 1.Dyrektor
Zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej,
jednemu z uczących w tym oddziale- nauczycielowi, zwanemu dalej "
wychowawcą".
- Dla
zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności,
wychowawca prowadzi swój oddział przez cały tok
nauczania.
- Rodzice
uczniów klas I mają prawo wyboru wychowawcy z grona nauczycieli
wyznaczonych do prowadzenia nauki w tych klasach, przy przyjęciu
uczniów do Zespołu.
- Rodzice
uczniów rozpoczynających naukę w klasie IV szkoły podstawowej i I
klasy gimnazjum mają prawo wyboru wychowawcy z grona nauczycieli
wyznaczonych do prowadzenia nauki w tym oddziale.
-
Zgłoszenia wyboru nauczyciela do dyrektora Zespołu dokonuje się w
dowolnej formie (pisemnie lub ustnie) na koniec roku szkolnego
poprzedzającego rozpoczęcie nauki w klasie IV oraz I klasy
gimnazjalnej, nie później jednak niż do 1 lipca.
- Dyrektor
Zespołu zobowiązany jest do przedstawienia kandydatów na
wychowawców, rodzicom uczniów kończących naukę w klasie I-III oraz
kończącym szkołę podstawową
- Na
umotywowany wniosek 2/3 rodziców i 2/3 uczniów danej klasy, po
zasięgnięciu opinii wszystkich zainteresowanych stron, dyrektor
Zespołu może dokonać zmiany wychowawcy klasy na innego
nauczyciela. Wniosek powinien być rozpatrzony w ciągu 14 dni od
daty wpłynięcia.
§11. 1.
Realizując cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty
oraz przepisach wydanych na jej podstawie, Zespół zapewnia:
1)
zdobycie wiedzy i umiejętności
niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły Podstawowej i
Gimnazjum;
2)
kształtowanie środowiska wychowawczego
sprzyjającego realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie,
stosownie do warunków Zespołu i wieku uczniów;
3)
sprawowanie opieki nad uczniami,
odpowiednio do ich potrzeb, poprzez ciągły nadzór pedagogiczny i
wychowawczy w trakcie pobytu ucznia w Zespole;
4)
sprawną pracę świetlicy szkolnej;
5)
opiekę w trakcie spożywania posiłków w
stołówce szkolnej;
6)
odpłatne korzystanie z posiłków w
stołówce szkolnej;
7)
pomocy uczniom potrzebującym, w formie
bezpłatnego dożywiania bądź w formie zapomóg pieniężnych, w ramach
posiadanych lub pozyskanych środków;
8)
codzienną opiekę pielęgniarską;
9)
korzystanie z pomocy lekarza oraz
stomatologa, a także poradni psychologiczno- pedagogicznej;
- Zespół
umożliwia podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej, uczniom mniejszości narodowych, poprzez:
1)
organizowanie zajęć językowych i
innych;
2)
organizowanie lekcji religii różnych
wyznań;
3)
organizowanie lekcji etyki
- Zespół
zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną poprzez:
1)
życzliwe traktowanie ucznia w procesie
dydaktyczno- wychowawczym;
2)
eliminowanie sytuacji stresogennych;
3)
zapewnienie uczniom i rodzicom
poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego;
4)
ścisłe przestrzeganie zaleceń lekarzy
specjalistów oraz orzeczeń poradni;
5)
różnicowanie wymagań w zależności od
cech psychomotorycznych i predyspozycji dziecka;
6)
organizowanie pomocy koleżeńskiej w
celu nadrobienia zaległości w nauce;
7)
obniżenie wymagań programowych w
porozumieniu z poradnią psychologiczno- pedagogiczną;
8)
prowadzenie nauczania specjalnego w
przypadkach zgody przez organ prowadzący;
- Zespół
zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi, poprzez:
1)
indywidualną pomoc nauczycieli w
bezpiecznym poruszaniu się na terenie Zespołu;
2)
szczególną troskę nauczycieli podczas
zajęć lekcyjnych;
3)
pomoc w wykonywaniu czynności
sprawiających trudności uczniowi niepełnosprawnemu;
4)
zapewnienie pełnej tożsamości z grupą
rówieśniczą.
- Zespół
zapewnia rozwijanie zainteresowań uczniów, poprzez:
1)
organizowanie przedmiotowych kół zainteresowań,
2)
udział w różnorodnych konkursach i
olimpiadach przedmiotowych,
3)
realizowanie indywidualnych programów
nauczania,
4)
inne formy zajęć rozwijających
zainteresowania uczniów według ich potrzeb.
Rozdział IV
ORGANY ZESPOŁU
§12. Organami
Zespołu są:
1)
dyrektor Zespołu
2)
rada pedagogiczna
3)
komitet rodzicielski
4)
samorząd uczniowski
§13. Szkołą
kieruje dyrektor, tryb powoływania oraz kwalifikacje wymagane do
zajmowanego stanowiska określają odrębne przepisy.
§14. 1. Dyrektor
Zespołu kieruje:
1)
Bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą Zespołu oraz
reprezentuje szkołę na zewnątrz.
2)
Sprawuje nadzór pedagogiczny, jeżeli posiada wykształcenie
pedagogiczne.
3)
Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego
rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
4)
Realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej
kompetencji stanowiących.
5)
Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu,
organizuje w tym celu administracyjną, finansową i gospodarczą
obsługę Zespołu, i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe
wykorzystanie środków finansowych.
6)
Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
7)
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole
nauczycieli jak i pracowników nie będących nauczycielami.
8)
Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu.
9)
Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym
pracownikom Zespołu.
10)
Występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
pozostałych pracowników Zespołu,
11)
Współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami, samorządem uczniowskim
i związkami zawodowymi w wykonywaniu swoich zadań.
§15. W celu
usprawnienia pracy Zespołu, po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej i organu prowadzącego szkołę, dyrektor Zespołu
powołuje i odwołuje wicedyrektorów Zespołu
§16. 1. Radę
pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy
nauczyciele, bez względu na wymiar zatrudnienia.
-
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Zespołu.
- W
zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym
osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek
rady pedagogicznej.
- Zebrania
plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem
roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z klasyfikacją i
promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz
według potrzeb.
-
Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady, jest
odpowiedzialny za zawiadomienie członków o terminie, miejscu,
czasie i porządku dziennym obrad rady.
- Dyrektor
Zespołu przedstawia radzie nie rzadziej niż dwa razy w roku
szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informację o działalności Zespołu.
- Dyrektor
Zespołu wstrzymuje wykonywanie uchwał rady niezgodnych z
przepisami prawa.
§17. 1. Do
kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1)
zatwierdzanie planów pracy Zespołu
2)
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i
promocji uczniów.
3)
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji
i eksperymentów pedagogicznych w Zespole,
4)
ustalanie organizacji doskonalenia
zawodowego nauczycieli.
-
Rada pedagogiczna opiniuje w
szczególności:
1)
organizację pracy Zespołu w każdym roku
szkolnym, w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych.
2)
projekt budżetu Zespołu.
3)
wnioski dyrektora Zespołu o przyznanie
nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
4)
propozycje dyrektora Zespołu w sprawach
przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć prowadzonych w ramach
wynagrodzenia zasadniczego, oraz dodatkowych płatnych zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada
pedagogiczna przygotowuje projektu statutu albo jego zmiany.
- Rada
pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego
szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z
innego stanowiska kierowniczego.
§18. 1. Uchwały
rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania
rady pedagogicznej są protokołowane.
-
Nauczyciele są obowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na
posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste
uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników
Zespołu.
- Rada
pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
§19. 1. W Zespole
działa komitet rodzicielski stanowiący reprezentację rodziców
uczniów uczących się w Zespole.
- Zasady
tworzenia i strukturę komitetu uchwala ogół rodziców uczniów
Zespołu.
- Komitet
uchwala regulamin działalności, który nie może być sprzeczny ze
statutem Zespołu.
- Komitet
rodzicielski może występować do rady pedagogicznej i dyrektora
Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw
Zespołu.
- W celu
wspierania działalności statutowej Zespołu, komitet rodzicielski
może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz
innych źródeł- zasady gospodarowania funduszem muszą być określone
w regulaminie komitetu.
§20. 1. Samorząd
uczniowski tworzą uczniowie Zespołu.
- Zasady
wybierania i działalności organów samorządu określa regulamin
uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i
powszechnym.
- Regulamin
samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu
- Samorząd
może przedstawić radzie pedagogicznej, dyrektorowi, wnioski i
opinie we wszystkich sprawach Zespołu, w szczególności dotyczące
realizacji podstawowych praw ucznia jak:
1)
prawo do zapoznawania się z programem
nauczania, z jego treściami, celami i stawianymi wymaganiami;
2)
prawo do jawnej i umotywowanej oceny
postępów w nauce i zachowaniu;
3)
prawo do organizacji życia szkolnego,
umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem
szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych
zainteresowań;
4)
prawo redagowania i wydawania gazetki
szkolnej;
5)
prawo organizowania działalności
kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z
własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu
z dyrektorem Zespołu;
6)
prawo wyboru nauczyciela pełniącego
rolę opiekuna samorządu.
§21. 1.
Wszystkie organy Zespołu współdziałają ze sobą w sprawach
kształcenia i wychowania
dzieci i młodzieży.
-
Koordynatorem współdziałania organów Zespołu jest dyrektor, który:
1)
zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i
podejmowania decyzji w granicach ich kompetencji;
2)
zapewnia bieżącą wymianę informacji
pomiędzy organami Zespołu o podejmowanych i planowanych działaniach
i decyzjach;
3)
organizuje spotkania przedstawicieli
organów Zespołu.
3.
Spory pomiędzy organami Zespołu (z wyjątkiem kwestii spornych
pomiędzy organami Zespołu a dyrektorem) rozstrzyga dyrektor Zespołu.
4.
Spory pomiędzy dyrektorem Zespołu a innymi organami Zespołu
rozstrzyga w zależności od przedmiotu sporu - organ prowadzący
szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
5.
Do
organów wymienionych w §12 może każda ze stron, wnieść odwołanie od
podjętych decyzji w terminie 14 dni, od daty otrzymania odpowiedzi.
Rozdział V
ORGANIZACJA
ZESPOŁU
§22. 1. Dla
realizacji celów statutowych Zespół zapewnia możliwość korzystania
z:
1)
Pomieszczeń do nauki z niezbędnym
wyposażeniem.
2)
Biblioteki.
3)
Świetlicy.
4)
Gabinetu lekarskiego i dentystycznego
oraz pomieszczeń administracyjno- gospodarczych.
5)
Zespołu urządzeń sportowo-
rekreacyjnych.
6)
Stołówki, kuchni.
7)
Pomieszczenia dla samorządu
uczniowskiego.
8)
Gabinetów metodycznych i
pedagogicznych.
9)
Szatni
10)
Pokoi nauczycielskich
§23. 1. Podstawową
jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział złożony z uczniów,
którzy
w jednorocznym
kursie nauki danego roku szkolnego realizują zadania edukacyjne
określone planem nauczania i programami wybranymi z zestawu
programów dla danej klasy.
Liczba oddziałów w
Zespole wyznaczana jest ramowym planem nauczania, w zależności od
liczby uczniów w Zespole.- nie tworzy się nowego oddziału tej samej
klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów
byłaby niższa niż 18.
§24. 1. Na
lekcjach wychowania fizycznego od klasy IV dokonuje się podziału
oddziału na grupy dziewcząt i chłopców, z zachowaniem zasady, iż
liczebność grupy nie może być niższa niż 15 i wyższa niż 30 osób.
- W
przypadku, gdy chłopcy czy dziewczęta stanowią grupę mniejszą niż
15 osób, stosuje się połączenia międzyklasowe. Utworzona grupa nie
może przekraczać 30 osób.
- Ze
względów lokalowych i wynikających z przepisów BHP oraz w celu
zwiększenia dostępności uczniów do urządzeń, pomocy naukowych
potrzebnych do realizacji programu nauczania, podziału na grupy
można dokonywać na zajęciach edukacyjnych, jeżeli pozwalają na to
środki finansowe będące w posiadaniu Zespołu oraz po spełnieniu
przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w szkole podstawowej
i gimnazjum.
- Podziału
na grupy na zajęciach wymienionych w § 24 pkt.2 nie stosuje się w
oddziałach mniejszych niż 25 osób, chyba że posiadane środki
finansowe na to zezwalają.
§25. 1. Podstawową
formą pracy Zespołu są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-
lekcyjnym
- Godzina
lekcyjna trwa 45 minut.
- Pomiędzy
kolejnymi lekcjami występują przerwy 10 minutowe, a po 5 i 6
lekcji przerwy 20 minutowe.
- W okresie
jesienno zimowym dyrektor Zespołu może zadecydować ze względu na
warunki lokalowe Zespołu o skróceniu 2 pierwszych i 3 ostatnich
przerw do 5 minut, w celu wcześniejszego zakończenia zajęć
szkolnych przez uczniów.
- W
nauczaniu zintegrowanym w klasach I-III nauczyciel prowadzący
zajęcia ustala czas pracy uczniów.
§26. 1.Organizację
stałych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć,
ustalany przez dyrektora Zespołu na podstawie zatwierdzonego przez
organ prowadzący - arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny pracy.
Tygodniowy rozkład
zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne
zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, a szczegółowy rozkład
dzienny ustala nauczyciel.
§27. 1.Szczegółową
organizację nauczania, wychowania i opieki określa corocznie arkusz
organizacji Zespołu, opracowywany przez dyrektora.
Arkusz zatwierdza
organ prowadzący zespół, po zaopiniowaniu przez organ nadzoru
pedagogicznego.
W arkuszu
organizacji zamieszcza się w szczególności:
1)
liczbę pracowników szkoły, w tym
zajmujących stanowiska kierownicze
2)
liczbę godzin zajęć edukacyjnych
3)
liczbę godzin kół zainteresowań i
innych zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadząc szkołę oraz pozyskanych przez szkołę z innych źródeł,
4)
ogólny przydział godzin obowiązkowych i
ponadwymiarowych kadry pedagogicznej.
§28. 1. W miarę
posiadanych środków finansowych oraz potrzeb w Zespole organizowane
są
zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze, koła zainteresowań,
gimnastyka korekcyjna i inne zajęcia
niezbędne do realizacji statutowych obowiązków Zespołu.
Liczba uczestników
zajęć z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać
12 osób.
Zajęcia
dydaktyczno- wyrównawcze, specjalistyczne, koła zainteresowań i inne
zajęcia ponadobowiązkowe mogą być realizowane w systemie klasowo-
lekcyjnym, w grupach oddziałowych i międzyklasowych, a także podczas
wycieczek wyjazdów, czy też poza terenem Zespołu.
Czas trwania zajęć
wynosi od 45 minut do 1 godziny zegarowej.
§29. 1.Zespół
zapewnia uczniom warunki umożliwiające podtrzymanie i rozwijanie
poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, poprzez
organizację na zasadach dobrowolności, nauki języka ojczystego
mniejszości.
Zgłoszenie na
naukę języka ojczystego mniejszości przyjmuje dyrektor Zespołu przy
zapisie dziecka do Zespołu w okresie przygotowania nowego roku
szkolnego. Zgłoszenie to jest ważne do czasu ukończenia nauki w
Zespole.
Nauczanie może być
zorganizowane w danej klasie, jeśli zgłosi się co najmniej 7
uczniów.
W przypadku, gdy
liczba uczniów jest mniejsza niż 7 osób, organizuje się nauczanie
języka mniejszości w grupach międzyoddziałowych, przy czym grupa nie
może liczyć mniej niż 7 osób a grupa międzyklasowa mniej niż 3.
Obowiązkowy
tygodniowy wymiar godzin przeznaczonych na naukę tego języka wynosi
3 godziny.
Na wniosek
rodziców uczniowie mniejszości narodowej pobierający naukę języka
ojczystego określonej mniejszości mogą być zwolnieni z nauki innego,
obowiązującego języka obcego.
Uczniowie
narodowości polskiej, mogą na wniosek rodziców uczyć się języka
mniejszości jako obowiązkowego języka obcego.
Zgłoszenie ucznia
na naukę języka ojczystego mniejszości w Zespole jest równoznaczne z
zaliczeniem tego języka do przedmiotów obowiązkowych dla tego
ucznia, ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z regulaminu
oceniania, klasyfikowania i promowania.
§30. 1.Uznając
prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci i młodzieży, Zespół
organizuje na życzenie rodziców naukę religii.
Życzenie, o którym
mowa w ust.1 jest wyrażane w formie oświadczenia, które nie musi być
ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast być zmienione.
Uczestniczenie,
bądź nie uczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może
być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek
formie.
Zespół organizuje
naukę religii dla grupy nie mniejszej niż 7 uczniów danej klasy
(oddziału). Dla mniejszych grup tworzy się grupy międzyoddziałowe
lub międzyklasowe.
Jeżeli w Zespole
na naukę religii danego wyznania zgłosi się mniej niż 7 uczniów,
organ prowadzący szkołę- w porozumieniu z rodzicami oraz właściwym
kościołem lub związkiem wyznaniowym- organizuje naukę religii w
grupie międzyszkolnej lub pozaszkolnym punkcie katechetycznym.
Liczba uczniów w grupie lub pkt katechetycznym nie może być niższa
niż 3.
Zespół udostępnia
sale lekcyjne na cele katechetyczne, również w terminach wolnych od
zajęć, kościołom i związkom wyznaniowym nie organizującym nauczania
religii w ramach systemu oświatowego.
Na życzenie
rodziców, Zespół organizuje uczniom lekcje etyki, w oparciu o
programy dopuszczone do użytku szkolnego na zasadach określonych w
ustawie o systemie oświaty.
Nauczanie religii
odbywa się w oparciu o programy zatwierdzone przez właściwe władze
kościołów lub związków wyznaniowych.
W celu realizacji
prawa do religijnego wychowania, Zespół zatrudnia nauczycieli-
katechetów szkolnych, wyłącznie na podstawie imiennego, pisemnego
skierowania do Zespołu, wydanego przez:
a/ w przypadku
Kościoła Katolickiego- biskupa diecezjalnego;
b/ w przypadku
innych wyznań- właściwych biskupów lub zwierzchników kościołów albo
związków wyznaniowych.
Skierowanie, o
którym mowa w ust. 9, może być cofnięte przez nadającego, co jest
równoznaczne z utratą uprawnień do nauczania religii w Zespole. O
cofnięciu skierowania nadający je powiadamia dyrektora Zespołu oraz
organ prowadzący szkołę.
Nauczyciel religii
wchodzi w skład rady pedagogicznej, nie przejmuje jednak obowiązków
wychowawcy klasy.
Nauczyciel religii
ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów również
poza wyznaczonymi przez szkołę zebraniami klasowymi, wcześniej
ustalając z dyrektorem Zespołu termin i miejsce planowanego
spotkania.
Nauczyciel religii
ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego.
Nauka religii
odbywa się w wymiarze 2 godzin tygodniowo, a liczbę godzin etyki
ustala dyrektor Zespołu.
Ocena z religii
lub etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym, nie zamieszcza
się jednak danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej religii
uczeń uczęszczał.
Ocena z religii i
etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.
Uczniowie
korzystający z nauki religii organizowanej w punkcie katechetycznym
otrzymują ocenę z religii i etyki na świadectwie wydawanym przez
szkołę, na podstawie zaświadczenia katechety lub nauczyciela etyki.
Uczniowie
uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia
z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych, o ile
religia lub wyznanie, do którego należą, nakłada na swoich członków
tego rodzaju obowiązek. Pieczę nad uczniami w tym czasie zapewniają
katecheci.
O terminie
rekolekcji dyrektor Zespołu powinien być powiadomiony na miesiąc
wcześniej.
W pomieszczeniach
szkolnych mogą być umieszczone symbole religijne. W Zespole można
także odmawiać modlitwę przed i po zajęciach
§31. Zespół może
przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów
szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na
podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem
Zespołu i zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§32. 1. Zespół
zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co
najmniej jednego posiłku w stołówce szkolnej/obiad/
Odpłatność za
korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej, ustala dyrektor Zespołu
a w miarę posiadanych funduszy w porozumieniu z komitetem
rodzicielskim z uwzględnia możliwość częściowego lub całkowitego
zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki.
§33. 1 Biblioteka
szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i
zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno- wychowawczych Zespołu,
doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy
pedagogicznej wśród rodziców.
W lokalu
wydzielona jest czytelnia i wypożyczalnia.
Z biblioteki
szkolnej korzystają uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu
Wydatki na cele
biblioteczne pokrywane są z budżetu Zespołu, po zatwierdzeniu przez
radę pedagogiczną.
Biblioteka i
czytelnia czynne są w godzinach od 8.oo do 16.oo
Ustala się środę
jako dzień bez wypożyczeń.
§34. 1. Świetlica
szkolna jest placówką wychowania pozalekcyjnego przeznaczoną w
pierwszej kolejności dla uczniów klas I-III, których rodzice nie są
w stanie zapewnić im opieki przed lub po zajęciach szkolnych.
Podstawowym
zadaniem świetlicy jest zapewnienie dzieciom, stosownie do ich
potrzeb, zorganizowanej opieki i wychowania pozalekcyjnego, rozwoju
zainteresowań, uzdolnień.
Korzystanie ze
świetlicy jest bezpłatne; rodzice zapewniają tylko dziecku
"wyprawkę" w postaci materiałów do zajęć plastycznych i technicznych
oraz artykuły higieniczne.
Dodatkowy fundusz
świetlicy może być tworzony z kwoty zebranej na konto komitetu
rodzicielskiego od dzieci uczęszczających do świetlicy.
Pomieszczenia
zajmowane przez świetlicę muszą gwarantować bezpieczne i higieniczne
warunki oraz prawidłową pracę opiekuńczo- wychowawczą.
Niezbędny sprzęt i
pomoce dydaktyczne dostosowane są charakterem do wieku i liczby
uczniów, a także do rodzaju organizowanych przez świetlicę zajęć.
Świetlica prowadzi
zajęcia w grupach wychowawczych, w miarę możliwości, uwzględniani są
uczniowie tej samej grupy wiekowej. Grupa wychowawcza składa się ze
stałych uczestników świetlicy i liczy nie mniej niż 15 uczniów do 30
uczniów.
Świetlica prowadzi
zajęcia zgodnie z rozkładem zajęć dydaktyczno- wychowawczych
Zespołu- grafik godzin pracy świetlicy dostosowany jest do rozkładu
zajęć szkolnych. Godziny pracy świetlicy 7.15 - 15.30.
Świetlica
realizuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem dydaktycznym,
wychowawczym i opiekuńczym.
Rozdział VI
NAUCZYCIELE I
INNI PRACOWNICY ZESPOŁU
§35. 1.Zespół w
celu realizacji zadań, zatrudnia nauczycieli, pracowników
ekonomicznych i
administracyjnych oraz pracowników obsługi.
Zasady
zatrudniania pracowników, o których mowa w ust.1. określają odrębne
przepisy.
§36. 1.W Zespole
tworzy się zgodnie ze stanem organizacyjnym Zespołu stanowiska
wicedyrektorów
Wicedyrektorów
powołuje i odwołuje dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej i organu prowadzącego szkołę.
Wicedyrektorem
Zespołu może być nauczyciel mianowany z 5 - letnim stażem
pedagogicznym, zatrudniony na czas nieokreślony,
Zakres czynności
wicedyrektora opracowuje dyrektor Zespołu.
§37. 1.Pedagoga
szkolnego powołuje i odwołuje dyrektor Zespołu. Do zadań pedagoga
szkolnego w zakresie ogólnowychowawczym należy:
1)
dokonywanie okresowej oceny sytuacji
wychowawczej w Zespole, dbanie o realizację obowiązku szkolnego
przez uczniów,
2)
udzielanie pomocy uczniom w
prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia.
W zakresie
profilaktyki wychowawczej:
1)
rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności
w realizacji procesu dydaktyczno- wychowawczego,
2)
opracowywanie wniosków dotyczących
uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
3)
rozpoznawanie sposobów spędzania czasu
wolnego przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy
wychowawczej,
4)
udzielanie pomocy wychowawcom i
nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności
wychowawcze,
5)
współpraca z organizacjami
młodzieżowymi w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów
wymagających szczególnej opieki wychowawczej,
6)
współpraca z rodzicami uczniów w celu
likwidowania stresów szkolnych, oraz trudności w nauce,
W zakresie pracy
korekcyjno-wyrównawczej:
1)
organizowanie pomocy w wyrównywaniu
braków w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne
trudności w nauce,
2)
organizowanie pomocy w zakresie
wyrównywania i likwidowania mikrodeficytów i zaburzeń rozwojowych
/korekcja, reedukacja, terapia/,
3)
organizowanie różnych form terapii
zajęciowej uczniom z objawami niedostosowania społecznego
W zakresie
indywidualnej opieki pedagogiczno-psychologicznej:
1)
udzielanie uczniom pomocy w
eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle
niepowodzeń szkolnych,
2)
udzielanie porad uczniom w
rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
3)
udzielanie porad i pomocy uczniom
posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,
4)
przeciwdziałanie skrajnym formom
niedostosowania społecznego młodzieży
W zakresie
pomocy materialnej:
1)
organizowanie opieki i pomocy
materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin
nadużywających alkoholu, zdemoralizowanym, uczniom z rodzin
wielodzietnych mających szczególnie trudności materialne,
organizowanie pomocy uczniom niepełnosprawnym, przewlekle chorym,
2)
dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom
wymagającym takiej pomocy,
3)
wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów
z rodzin niewydolnych wychowawczo do sądów dla nieletnich,
4)
wnioskowanie o skierowanie uczniów
osieroconych i opuszczonych do placówek opieki całkowitej.
W celu realizacji
zadań, pedagog:
1)
opracowuje plan pracy uwzględniający
konkretne potrzeby opiekuńczo- wychowawcze Zespołu i środowiska,
2)
zapewnia w tygodniowym rozkładzie
swoich zajęć możliwość kontaktowania się z nim zarówno uczniom jak i
rodzicom,
3)
współpracuje z dyrektorem Zespołu,
wychowawcami klas, nauczycielami, lekarzem i pielęgniarką, komitetem
rodzicielskim - w rozwiązywaniu pojawiających się problemów
opiekuńczo- wychowawczych,
4)
współdziała z Towarzystwem Przyjaciół
Dzieci, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi organizacjami
i instytucjami w środowisku, zainteresowanymi problemami opieki i
wychowania,
5)
składa okresową informację radzie
pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród
uczniów,
6)
prowadzi dokumentację odzwierciedlającą
pracę pedagogiczną na terenie Zespołu i poza nią.
§38. 1. Nauczyciel
prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny
za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego
opiece uczniów.
Do zakresu zadań
nauczycieli należy:
1)
odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2)
dbałość o prawidłowy przebieg procesu
dydaktycznego,
3)
wspieranie rozwoju psychofizycznego
uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
4)
bezstronne i obiektywne ocenianie
wiedzy uczniów oraz ich sprawiedliwe traktowanie,
5)
udzielanie pomocy w przezwyciężaniu
niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie ich przyczyn,
6)
doskonalenie umiejętności dydaktycznych
i podnoszenie wiedzy merytorycznej,
7)
informowanie rodziców uczniów,
wychowawcy klasy, dyrektora, a także radę pedagogiczną o wynikach
dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów,
8)
branie udziału w różnych formach
doskonalenia zawodowego, organizowanych w Zespole i przez instytucje
wspomagające szkołę,
9)
prawidłowe prowadzenie dokumentacji
pedagogicznej przedmiotu lub koła zainteresowań,
10)
dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt
sportowy,
Nauczyciel ma
prawo:
1)
decydować w sprawie doboru metod, form
organizacyjnych, podręczników szkolnych i środków dydaktycznych w
nauczaniu swego przedmiotu,
2)
jeśli prowadzi koła zainteresowań -
decydować o treści programu koła lub zespołu,
3)
decydować o ocenie bieżącej, okresowej
i rocznej postępów swoich uczniów,
4)
współdecydować o ocenie zachowania
uczniów,
5)
wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień
oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów,
6)
uczestniczenia w bieżącym i
perspektywicznym programowaniu pracy Zespołu oraz podziale środków
budżetowych przeznaczonych na realizację zadań Zespołu,
Nauczyciel
odpowiada służbowo przed dyrektorem Zespołu, m.in. za:
1)
skutki wynikłe z braku nadzoru nad
bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w
czasie dyżurów mu przydzielonych,
2)
nieprzestrzeganie procedury
postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek
pożaru, czy innego zagrożenia życia czy zdrowia swoich
podopiecznych,
3)
zniszczenie lub stratę elementów
majątku i wyposażenia Zespołu, a wynikające z nieporządku, braku
nadzoru i zabezpieczenia.
Oceny pracy
wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela dokonuje dyrektor Zespołu po
zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego wg. odrębnych przepisów
§39. 1.
Nauczyciele danego przedmiotu lub grup przedmiotów pokrewnych mogą
tworzyć zespoły przedmiotowe.
Pracą zespołu
przedmiotowego kieruje powołany na wniosek dyrektora przewodniczący
zespołu.
Celem zespołu
jest:
1)
organizowanie współpracy nauczycieli
dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania
treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgodnienia decyzji
w sprawie wyboru programów nauczania,
2)
wspólne opracowywanie szczegółowych
kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
3)
organizacja wewnątrzszkolnego
doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla
początkujących nauczycieli,
4)
współdziałanie w organizowaniu
pracowni, laboratoriów przedmiotowych, a także uzupełnianiu ich
wyposażenia,
5)
wspólne opiniowanie przygotowanych w
Zespole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów
nauczania,
6)
wymiana doświadczeń pedagogicznych,
§40. 1. Dyrektor
Zespołu powierza dany oddział nauczycielowi, zwanemu dalej
wychowawcą.Zadaniem
wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w
szczególności:
1)
tworzenie warunków wspomagających
rozwój ucznia, procesu jego uczenia się oraz przygotowania do życia
w rodzinie i społeczeństwie,
2)
inspirowanie i wspomaganie działań
zespołowych uczniów,
3)
podejmowanie działań umożliwiających
rozwiązywanie spraw konfliktowych w zespole klasowym oraz pomiędzy
uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej,
Wychowawca w
celu realizacji swoich zadań:
1)
otacza opieką indywidualną każdego
ucznia,
2)
planuje i realizuje wspólnie z
uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające
jednostki i integrujące zespół uczniowski,
3)
ustala treści i formy zajęć
tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
4)
współdziała z nauczycielami uczącymi w
jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania
wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym
potrzebna jest indywidualna opieka / dotyczy to zarówno uczniów
uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami w nauce/,
5)
utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w
celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo- wychowawczych ich
dzieci,
6)
współdziała z rodzicami, okazuje im
pomoc w działaniach wychowawczych wobec dzieci i młodzieży,
7)
włącza rodziców w sprawy klasy i
Zespołu,
Wychowawca swe
działania dostosowuje do wieku uczniów i ich potrzeb.
Początkującym
wychowawcom dyrektor Zespołu przydziela z grona nauczycielskiego
opiekuna, który ma za zadanie wdrożenie początkującego wychowawcę do
pracy z zespołem klasowym, rodzicami.
Pedagog szkolny ma
za zadanie wprowadzenie początkującego wychowawcę w arkana pracy
wychowawczej.
Wychowawca ma
prawo:
1)
współdecydować z samorządem klasy z
rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych w danym
roku szkolnym lub dłuższym okresie,
2)
uzyskiwać pomoc merytoryczną i
psychologiczno-pedagogiczną w swej pracy wychowawczej od
kierownictwa Zespołu i innych instytucji wspomagających szkołę,
3)
ustanawiać /przy współpracy z klasowym
i szkolnym komitetem rodzicielskim/ własne formy nagradzania i
motywowania uczniów,
4)
wnioskować o rozwiązanie problemów
zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do
specjalistycznych komórek Zespołu, służby zdrowia i dyrektora
Zespołu,
Wychowawca
odpowiada:
1)
służbowo przed dyrektorem Zespołu za
osiągane cele wychowania w swojej klasie/grupie/,
2)
za integrowanie wysiłków nauczycieli i
rodziców wokół programu wychowawczego klasy i Zespołu,
3)
za poziom opieki i pomocy indywidualnej
dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji materialnej lub
społeczno- wychowawczej i za prawidłowość dokumentacji uczniowskiej
swojej klasy /grupy/,
§41. 1.Do
obowiązków nauczyciela- bibliotekarza należy w zakresie pedagogiczno
- dydaktycznym propagowanie książki i
biblioteki oraz inspirowanie czytelnictwa, udostępnianie zbiorów,
pełnienie bibliotecznej służby informacyjnej, organizowanie i
prowadzenie zajęć uzupełniających działalność wypożyczalni i
czytelni, pracę z aktywem czytelniczym,
W zakresie
organizacyjno - technicznym - organizacja i administracja
biblioteki, gromadzenie zbiorów, opracowywanie zbiorów,
udostępnianie zbiorów, kontrola i przekazywanie zbiorów, planowanie
i sprawozdawczość, łącznie ze statystyką biblioteczną.
§42. 1.Zakres
obowiązków pracowników szkoły nie będących pracownikami
pedagogicznymi określa
dyrektor szkoły.
Wszyscy pracownicy
mają prawo uczestniczyć w procesie wychowawczym, reagować na
negatywne zachowanie uczniów.
Rozdział VII
UCZNIOWIE
ZESPOŁU
§43. 1.Obowiązek
szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w którym
dziecko kończy 7 lat, i trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej
jednak niż do końca roku szkolnego, w którym ukończy 18 lat.
Uczeń, który
ukończył 18 lat zostaje skreślony z listy uczniów
Dyrektor ma prawo,
w wyjątkowych przypadkach, zezwolić uczniowi, który ukończył 18 lat
na dokończenie nauki w gimnazjum
Do szkoły
podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym
ukończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego, a także
dzieci, w stosunku, do których wyrażono zgodę na wcześniejsze
rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej.
Na wniosek
rodziców dziecka, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli
wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki w szkole
podstawowej, dyrektor Zespołu może wyrazić zgodę na wcześniejsze
podjęcie nauki, po zasięgnięciu opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej.
W przypadkach
uzasadnionych ważnymi przyczynami, rozpoczęcie spełniania przez
dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej niż na 1
rok szkolny, a w przypadku zakwalifikowania dziecka do kształcenia
specjalnego do 10 roku życia.
Decyzję w sprawie
odroczenia podejmuje dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Do szkoły
podstawowej przyjmuje się:
1)
z urzędu - dzieci zamieszkałe w
obwodzie Zespołu,
2)
na prośbę rodziców (prawnych opiekunów)
- dzieci zamieszkałe poza obwodem Zespołu, jeśli przyjęcie nie
spowoduje zwiększenia liczebności klas poza ustalone limity,
3)
na prośbę rodziców (prawnych opiekunów)
- dzieci ze specyficznymi wymaganiami edukacyjnymi zamieszkałe poza
obwodem szkoły podstawowej na podstawie skierowania poradni
psychologiczno - pedagogicznej
Do gimnazjum
przyjmuje się:
1)
z urzędu - dzieci zamieszkałe w
obwodzie Zespołu,
2)
absolwentów sześcioletniej szkoły
podstawowej o specyficznych wymaganiach edukacyjnych, mieszkających
poza obwodem Zespołu, na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) na
podstawie skierowania poradni psychologiczno-pedagogicznej,
3)
na pisemną prośbę rodziców (prawnych
opiekunów) - absolwentów sześcioletniej szkoły podstawowej
zamieszkałych poza obwodem Zespołu, jeśli przyjęcie nie spowoduje
zwiększenia liczebności klas poza ustalone limity.
Liczbę wolnych
miejsc ustala dyrektor Zespołu na podstawie zatwierdzonej przez
organ prowadzący organizacji Zespołu na dany rok szkolny.
Kryteria
przyjmowania uczniów do gimnazjum spoza obwodu oraz terminie
składania podań, dyrektor Zespołu opracowuje i wywiesza w widocznym
miejscu dla zainteresowanych najpóźniej w miesiącu marcu każdego
roku.
Na prośbę rodziców
(prawnych opiekunów) dziecka, dyrektor może zezwolić na spełnianie
obowiązku szkolnego poza szkołą. Dziecko spełniające obowiązek
szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo na podstawie egzaminu,
przeprowadzonego przez szkołę.
Nie spełnianie
obowiązku szkolnego podlega egzekucji w oparciu o przepis ustawy o
postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
§44. 1.
Uczeń ma prawo do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
zgodnie z wymogami higieny pracy umysłowej.
Opieki
wychowawczej i warunków pobytu w Zespole zapewniających
bezpieczeństwo.
Ochrony przed
wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i
poszanowanie godności.
Życzliwego,
podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym.
Swobody wyrażania
myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu, a
także światopoglądowych i religijnych-, jeśli nie narusza tym dobra
innych osób.
Rozwijania
zainteresowań, zdolności i talentów.
Sprawiedliwej,
obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli
postępów w nauce.
Pomocy w przypadku
trudności w nauce.
Korzystania z
poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego.
Korzystania z
pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru
biblioteki podczas zajęć i poza nimi.
Wpływania na życie
Zespołu przez działalność samorządową, możliwość zrzeszania się w
organizacjach działających na terenie Zespołu.
Wyrażania myśli i
przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu- bezpośrednio
do wychowawcy, na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasowego.
Uczestniczenia w
radach pedagogicznych poprzez przedstawicieli samorządu
uczniowskiego.
§45. 1.Uczeń ma
obowiązek przestrzegania wszystkich postanowień niniejszego statutu,
regulaminów wewnętrznych i innych dokumentów
normujących pracę Zespołu.
-
Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,
życiu Zespołu i wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych
lub wyrównawczych, systematycznie przygotowywać się do tych zajęć
i wykorzystywać w pełni czas przeznaczone na naukę.
-
Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów,
nauczycieli i innych pracowników Zespołu, szanować poglądy i
przekonania innych ludzi.
- Dbać o
wspólne dobro, ład i porządek w Zespole.
- Godnie i
kulturalnie zachowywać się w Zespole i poza nią, przeciwstawiać
się przejawom brutalności i wulgarności, dbać o honor i tradycje
Zespołu, współtworzyć autorytet Zespołu.
-
Podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora Zespołu,
rady pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom samorządu
klasowego lub szkolnego.
- Ponosić
odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój.
-
Wystrzegania się palenia tytoniu, picia alkoholu oraz używania
środków odurzających.
§46. 1. Za
wyróżniające się wyniki w nauczaniu i zachowaniu uczeń może być
nagrodzony:
1)
Wyróżnieniem /pochwałą/ wobec klasy
przez nauczyciela, wychowawcę lub dyrektora Zespołu.
2)
Wyróżnieniem /pochwałą/ przez dyrektora
Zespołu wobec przedstawicieli uczniów poszczególnych klas, wobec
uczniów całego Zespołu.
3)
Nagrodą rady pedagogicznej:
-nagroda
książkowa,
-dyplom,
-list pochwalny,
4)
Nagrodą od Komitetu Rodzicielskiego
5)
Listem gratulacyjnym dyrektora Zespołu
do rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia.
6)
Wpisem do "Złotej księgi Zespołu" -
dotyczy absolwentów szkoły podstawowej i gimnazjum o średniej ocen
co najmniej 4,75, wzorową oceną zachowania i reprezentowanie Zespołu
w konkursach olimpiadach, zawodach lub działalnością w organach
samorządowych Zespołu.
7)
"Złotą Tarczą"- dotyczy absolwentów
szkoły podstawowej i gimnazjum.
§47. 1. Uczniowie
klas I-III szkoły podstawowej za wyróżniające się wyniki nauczania
i bardzo dobre zachowanie mogą być nagradzani:
1)
Wyróżnieniem/ pochwałą/ wobec klasy
przez:
-wychowawcę
-dyrektora Zespołu
2)
Wyróżnieniem /pochwałą/ udzieloną przez
dyrektora Zespołu wobec uczniów całego Zespołu.
3)
Nagrodą rady pedagogicznej:
a) nagroda
rzeczowa- przy spełnieniu wymogów: wysokie osiągnięcia w nauce,
wzorowe zachowanie, udział w konkursach przedmiotowych na szczeblu
miasta, powiatu,
b) dyplom - przy
spełnieniu wymogów jak w ust 1.3.a i udział w konkursach na szczeblu
Zespołu.
§48. 1. Za
niewłaściwy stosunek do obowiązków szkolnych, uczeń może być
ukarany:
1)
Upomnieniem w rozmowie indywidualnej
przez nauczyciela, wychowawcę klasy.
2)
Upomnieniem wobec klasy przez
nauczyciela, wychowawcę.
3)
Naganą wobec klasy udzieloną przez
wychowawcę klasy.
4)
Naganą z ostrzeżeniem udzieloną przez
wychowawcę wobec klasy.
5)
Naganą udzieloną przez dyrektora
Zespołu w obecności rady pedagogicznej.
6)
Przeniesieniem do innego oddziału
Zespołu.
7)
Zawieszeniem w prawach ucznia,
8)
Przeniesieniem do innej szkoły.
§49. 1.Zespół ma
obowiązek informowania rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia o
przyznanej nagrodzie lub zastosowaniu kary.
- Rada
pedagogiczna ustanawia odznaki i opracowuje warunki i tryb ich
przyznawania dla wyróżniających się uczniów.
- Uczeń lub
jego rodzice /prawni opiekunowie/ mają prawo wniesienia odwołania
od kary wymierzonej przez nauczyciela, wychowawcę, do dyrektora
Zespołu, w terminie 7 dni od daty jej wymierzenia.
- Dyrektor
Zespołu może zawiesić wykonanie kary nałożonej na ucznia, jeżeli
uzyska poręczenie samorządu uczniowskiego albo nauczyciela,
wychowawcy.
- Uczeń lub
jego rodzice /prawni opiekunowie/ mają prawo do wniesienia
odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora Zespołu do Kuratora
Oświaty w Białymstoku, za pośrednictwem dyrektora Zespołu, w
terminie 7 dni od daty wymierzenia kary.
§50. 1. Poziom
opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonym programem
nauczania określa się w stopniach szkolnych
według zasad zawartych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
- Stopień
ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu a ocenę zachowania -
wychowawca klasy.
- Stopień
ustalony przez nauczyciela i ocena zachowania ustalona przez
wychowawcę nie mogą być uchylane ani zmienione decyzją
administracyjną.
- Ocena
zachowania ucznia wyraża opinię Zespołu o spełnieniu przez ucznia
obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec
kolegów i innych osób. Prawo do proponowania oceny ma samorząd
klasowy, nauczyciele uczący w danej klasie
- Ocena
zachowania nie może mieć wpływu na stopnie z przedmiotów nauczania
oraz promocję czy też ukończenie szkoły.
- Ustala
się następującą skalę ocen zachowania:
1)
wzorowe - wz
2)
dobre - db
3)
poprawne - pp
4)
nieodpowiednie - ndp
7.
Nauczyciele oraz wychowawcy klas ustalają, na co najmniej tydzień
przed końcem każdego semestru, w terminie określonym przez dyrektora
Zespołu, okresowe stopnie oraz oceny zachowania.
8.
Stopnie /oceny zachowania/ ustalone za ostatni okres roku szkolnego
są stopniami/ ocenami/ rocznymi uwzględniającymi wiadomości i
umiejętności /zachowanie/ ucznia z poprzedniego okresu.
9.
Uczniom klas I-III szkoły podstawowej ustala się za I okres opisową
ocenę zachowania i opisowy stopień ze wszystkich przedmiotów
nauczania,
10.
Ustalony przez nauczyciela stopień okresowy/ roczny/ może być
podwyższony jedynie w wyniku egzaminu sprawdzającego.
11.
Oceny klasyfikacyjne końcowo roczne(semestralne) ustala się w
stopniach wg następującej skali:
1)
stopień celujący - 6
2)
stopień bardzo dobry - 5
3)
stopień dobry - 4
4)
stopień dostateczny - 3
5)
stopień dopuszczający - 2
6)
stopień niedostateczny - 1
§51. 1.Uczeń może
być zwolniony z nauki wychowania fizycznego, plastyki, muzyki,
techniki
- Decyzję o
zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor Zespołu na podstawie:
1)
zaświadczenia lekarza specjalisty w
przypadku wychowania fizycznego;
2)
wniosku rodziców i zaświadczenia
specjalistycznej placówki służby zdrowia lub poradni w przypadku -
plastyki, techniki, muzyki.
- Uczeń
niedosłyszący może być zwolniony z nauki jednego języka obcego na
podstawie wniosku rodziców ucznia i zaświadczenia poradni oraz
uzyskania opinii logopedy i pedagoga szkolnego.
§52. 1. Na tydzień
przed kwalifikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciele i
wychowawcy klas zobowiązani są poinformować
ucznia o przewidzianych dla niego stopniach okresowych/ rocznych/.
- O
przewidywanych dla ucznia okresowym /rocznym/ stopniu
niedostatecznym, należy poinformować pisemnie ucznia i jego
rodziców na miesiąc przed zakończeniem semestru /rocznych zajęć
dydaktyczno-wychowawczych/.
- Na
tydzień przed kwalifikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej
wychowawcy klas mają obowiązek poinformowania ucznia o
proponowanej ocenie zachowania. O ocenie nieodpowiedniej należy
poinformować pisemnie ucznia i jego rodziców na dwa tygodnie przed
zakończeniem semestru /roku szkolnego/.
- Uczeń i
jego rodzice mają prawo występować do rady pedagogicznej o ponowne
rozpatrzenie oceny zachowania. Wniosek w tej sprawie
zainteresowani powinni złożyć do dyrekcji Zespołu nie później niż
na trzy dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej.
§53. 1. Uczeń ma
prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez
nauczyciela ocena okresowa/ roczna/ jest jego
zdaniem lub zdaniem jego rodziców /prawnych opiekunów/ zaniżona.
Prawo do egzaminu
sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który otrzymał więcej niż
dwie oceny niedostateczne okresowe /roczne/ z zajęć edukacyjnych.
Egzamin
sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia i jego
rodziców, zgłoszoną do dyrektora Zespołu, nie później niż na tydzień
przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w tym okresie /roku
szkolnym/. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor Zespołu,
przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni dzień
zajęć dydaktycznych w danym okresie /roku szkolnym/.
Skład komisji, i
tryb powołania w celu przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego
określają odrębne przepisy w sprawie zasad oceniania,
klasyfikowania, promowania uczniów.
§54. 1. Uczeń nie
jest klasyfikowany, jeżeli z powodu ciągłej lub bardzo częstej
nieobecności/ co najmniej 50%/ na zajęciach edukacyjnych, nie ma
podstaw do ustalenia jednego, kilku lub wszystkich stopni
okresowych.
Na prośbę ucznia
nieklasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych, dyrektor Zespołu w
porozumieniu z nauczycielem /nauczycielami/ przedmiotu /przedmiotów/
w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami/ prawnymi
opiekunami/ przeprowadza egzamin klasyfikacyjny z materiału
zrealizowanego w danym okresie. W przypadku nieklasyfikowania w
ostatnim okresie, egzamin taki przeprowadza się przed rozpoczęciem
nowego roku szkolnego.
Na prośbę ucznia i
jego rodziców /prawnych opiekunów/, rada pedagogiczna może wyrazić
zgodę na egzamin klasyfikacyjny
Egzamin
klasyfikacyjny wyznacza się także uczniowi:
1)
realizującemu na podstawie zgody
dyrektora - indywidualny tok nauki,
2)
ubiegającemu się o przyjęcie do klasy
programowo wyższej niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego
ucznia.
Zasady
przeprowadzania egzaminu określają odrębne przepisy.
§55. 1.Uczeń
otrzymuje promocję do klasy wyższej, kończy szkołę, jeżeli otrzymał
ze wszystkich zajęć edukacyjnych, stopnie wyższe od stopnia
niedostatecznego, a w przypadku ucznia klasy pierwszej- jeden
stopień roczny wyższy od stopnia niedostatecznego.
Rada pedagogiczna
może podjąć decyzję o warunkowym promowaniu ucznia, który otrzymał
roczny stopień niedostateczny lub nie był klasyfikowany z jednego
obowiązkowego przedmiotu nauczania, a z pozostałych przedmiotów
otrzymał stopnie co najmniej dopuszczające .
Uczeń może być
promowany warunkowo tylko jeden raz w cyklu kształcenia w szkole
podstawowej.
Uczeń promowany
warunkowo ma obowiązek:
1)
uzupełnić w czasie ferii letnich braki
w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach wskazanych przez
nauczyciela
2)
przedstawić w pierwszym miesiącu
nowego roku szkolnego wyniki swojej pracy do oceny.
- Jeżeli
uczeń nie wywiąże się z obowiązków wymienionych w ust.3, uczeń
otrzymuje stopień niedostateczny, który może stanowić podstawę do
ustalenia okresowego stopnia niedostatecznego.
§56. 1. Uczeń może
otrzymać promocję w wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji
średnią ocen 4,75 ze wszystkich zajęć edukacyjnych i co najmniej
dobrą ocenę zachowania.
- Uczeń
kończy szkołę podstawową lub gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli
uzyskał co najmniej dobrą ocenę zachowania i średnią stopni co
najmniej 4,75.
- Uczeń
wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem pionowym
z nadrukiem "z wyróżnieniem"
P o s t a n o w
i e n i a k o ń c o w e
§57. 1. W Zespole
mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem jest
działalność wychowawcza wśród uczniów oraz rozszerzanie i
wzbogacanie oferty edukacyjnej
- Zgodę na
działalność stowarzyszenia, organizacji o których mowa wyżej
wyraża dyrektor Zespołu po uprzednim uzgodnieniu warunków
działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady
pedagogicznej.
§58. W Zespole nie mogą działać partie i organizacje
polityczne.
§59. Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z
odrębnymi przepisami.
§60. Zespół może
posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§61. Zespół
prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi
przepisami.
§62. Zasady
prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materiałowej
określają odrębne przepisy.
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|