Home

                                                                      Aktualności                                                          Wyślij wiadomość    Wpisz się do księgi gości

 
Nowe gimnazjum w Hajnówce

     Od 1 września 2003 r. Szkoła Podstawowa nr 2 przy ul. Wróblewskiego 2 zacznie funkcjonować jako Zespół Szkół Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi.
W skład zespołu wchodzą
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Władysława Jagiełły i Gimnazjum Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi.
Dyrektorem Zespołu został wyłoniony w konkursie Pan Mgr. Zbigniew Budzyński.


Zespół Szkół Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi

 Statut
Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce

Załącznik do Uchwały Nr VIII/40/03
Rady Miasta Hajnówka
z dnia 28 maja 2003 r. 
Statut

Rozdział  I

NAZWA  I TYP ZESPOŁU

§1. 1.  Zespół nosi nazwę "Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce".

2.      W skład zespołu wchodzą Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Władysława Jagiełły i Gimnazjum Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi.

3.      Zespół Szkół, zwany dalej "Zespołem", ma siedzibę w Hajnówce przy ul. Wróblewskiego 2

4.      Organem prowadzącym Zespół jest Gmina Miejska Hajnówka.

5.      Zespół działa w obwodzie ustalonym przez Radę Miasta Hajnówka.

6.      Nadzór pedagogiczny sprawuje Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.

7.      Zespół jest jednostką budżetową.

8.      Wszyscy pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni zatrudnieni w szkole podstawowej i gimnazjum, w myśl niniejszego zapisu, stają się z dniem 01 września 2003 roku pracownikami Zespołu Szkół.

§2. 1.      Ustalona nazwa Zespołu jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.

2.      Na pieczęciach i stemplach może być używany skrót nazwy.

Rozdział II

INNE INFORMACJE O ZESPOLE

§3. 1. Zespół jest placówką oświatowo - wychowawczą o charakterze publicznym, kształcącą w szkole podstawowej w cyklu sześcioletnim i w gimnazjum w cyklu trzyletnim.

2.      Dzieciom i młodzieży o specyficznych potrzebach edukacyjnych Zespół zapewnia naukę w oddziałach integracyjnych.

3.      Uczniom ze schorzeniami uniemożliwiającymi uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych w Zespole organizuje się nauczanie indywidualne w domu.

4.      Zespół prowadzi za zgodą organu prowadzącego indywidualne zajęcia rewalidacyjne z uczniami niepełnosprawnymi

§4. 1.  Zespół prowadzi dodatkową naukę języka białoruskiego.

2.      Za zgodą organu prowadzącego, Zespół może prowadzić klasy autorskie według programów opracowanych przez nauczycieli.

3.      W czasie wolnym od nauki Zespół może prowadzić placówkę wypoczynku dla dzieci i młodzieży, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.

4.      Zespół może prowadzić kursy i szkolenia dla uczniów i osób dorosłych jako pozaszkolną formę nauczania , zgodnie z odrębnymi przepisami.

5.      Zespół prowadzi:

1)     świetlicę szkolną,

2)     stołówkę szkolną,

3)     bibliotekę

4)     kronikę szkolną, gdzie odnotowuje się ważniejsze wydarzenia i uroczystości szkolne.

Rozdział III

CELE I ZADANIA ZESPOŁU

§5. 1.  Podstawowymi formami działalności dydaktyczno - wychowawczej Zespołu są obowiązkowe zajęcia edukacyjne, których wymiar określają ramowe plany nauczania.

2.  Zespół może prowadzić: zajęcia edukacyjne- fakultatywne, gimnastykę korekcyjną,

nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne.

§6. 1.  Zespół umożliwia nauczanie integracyjne, zwane włączającym, zakładające udostępnienie istniejącego systemu szkolnictwa masowego osobom niepełnosprawnym.

2.      W celu efektywnego wspierania rozwoju dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych Zespół zapewnia:

1)     Szeroko pojętą komunikację z uczniem,

2)     Indywidualne programy edukacyjno - rewalidacyjno - terapeutyczne, dostosowane do potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci,

3)     Program wychowania usprawniającego przy uwzględnieniu specyficznej roli nauczyciela,

4)     Spójność oddziaływań realizowanych w ścisłej współpracy z rodziną, zmierzających do jak największej samodzielności dziecka,

5)     Nowoczesną technologię, m.in. komputerowe wspomaganie nauczania oraz poszukiwanie sposobów aktywizacji dziecka poprzez tworzenie sytuacji umożliwiających samodzielne działanie, dokonywanie wyborów, podejmowanie decyzji i ponoszenie odpowiedzialności za wybór,

6)     Integrowanie oddziaływań i realizowanych programów nauczania na szczeblu planowania pracy z poszczególnymi uczniami.

§7. 1.  W Zespole przyjmuje się formę organizowania nauczania integracyjnego poprzez stworzenie oddziałów integracyjnych w ogólnodostępnej szkole publicznej.

2.      W oddziałach integracyjnych obowiązują zajęcia edukacyjne zgodnie z przyjętym planem nauczania oraz szkolnym zestawem programów nauczania.

3.      Różnice w nauczaniu dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych dotyczą odpowiedniego doboru form i metod pracy oraz dostosowania treści dydaktycznych do rodzaju niepełnosprawności oraz indywidualnych predyspozycji i możliwości ucznia.

4.      Przy doborze dzieci niepełnosprawnych obowiązuje zasada pełnej wszechstronności pod względem różnorodności schorzeń jak i stopnia upośledzenia.

5.      Do oddziałów integracyjnych kwalifikowane są dzieci o następujących rodzajach zaburzeń:

1)     niepełnosprawność ruchowa,

2)     przewlekłe choroby,

3)     niedosłuch i niedowidzenie,

4)     zaburzenia w rozwoju emocjonalnym,

5)     upośledzenie w stopniu lekkim,

6)     inne szczególne potrzeby edukacyjne.

6.      Decyzja o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego do oddziału integracyjnego podejmowana jest przez zespół składający się z:

1)     dyrektora Zespołu,

2)     nauczycieli zatrudnionych w klasie integracyjnej,

3)     pedagoga,

4)     pedagoga specjalnego,

5)     psychologa.

7.      Rodzice przyjętych dzieci niepełnosprawnych są zobowiązani do pełnej współpracy i współdziałania z nauczycielami pracującymi w oddziale.

8.      Kwalifikacja dzieci pełnosprawnych do oddziału integracyjnego odbywa się za zgodą ich rodziców.

9.      Kwalifikację poprzedza zebranie zainteresowanych rodziców wyjaśniające zasady funkcjonowania oddziału integracyjnego.

10.  Nabór dzieci zdrowych do oddziału integracyjnego odbywa się pod koniec roku szkolnego.

11.  Dzieci wybrane do oddziału integracyjnego nie mogą przejawiać deficytów rozwojowych w zakresie podstawowych funkcji poznawczych.

§8. 1.  Celem kształcenia i wychowania jest rozwijanie u dzieci i młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.

2.      Zespół zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do rozwoju, przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;

3.      Zespół ma za zadanie realizację prawa każdego dziecka zamieszkałego w jej obwodzie do kształcenia, wychowywania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;

4.      Zespół dostosowuje treści, metody oraz organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów a także zapewnia możliwość korzystania z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;

5.      Zespół zapewnia uczniom opiekę lekarską oraz opiekę w świetlicy szkolnej;

6.      Zespół upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród dzieci i młodzieży oraz kształtuje właściwe postawy wobec problemów ochrony środowiska;

7.      Zespół realizuje plany pracy, roczne i wieloletnie, które uwzględniają różnorodną tematykę, w tym tematykę prozdrowotną, prorodzinną, w oparciu o podstawowe akty prawne:

1)     Konstytucję RP

2)     Ustawę z dnia 7 września 1991 r - O systemie oświaty

3)     Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 - Karta Nauczyciela

4)     Konwencję Praw Dziecka

5)     Powszechną Deklarację Praw Człowieka

6)     Statut Zespołu

7)     Uchwały, wnioski i postulaty Rady Pedagogicznej oraz Samorządu Uczniowskiego

8.      Zespół pracuje według opracowanej Misji Szkoły, planu rozwoju szkoły, realizując  program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyczny.

 

§9. 1.           Zespół wypełnia swoje cele i zadania w procesie edukacyjnym we współpracy z rodzi-

cami, organizacjami uczniowskimi i młodzieżowymi, związkami zawodowymi, samorządem terytorialnym i administracją rządową, zakładami pracy oraz instytucjami społeczno-kulturalnymi środowiska lokalnego.

2. W realizacji zadań dotyczących ustalania poziomu rozwoju psychofizycznego uczniów i wytyczania stosownych kierunków, Zespół ściśle współpracuje ze specjalistami zatrudnionymi w poradniach psychologiczno- pedagogicznych.

3. Zespół zapewnia uczniom bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w czasie ich pobytu w Zespole, jak również podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez szkołę poza jej terenem.

4. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Zespole podczas zajęć edukacyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący te zajęcia:

1)     Każdy nauczyciel systematycznie kontroluje miejsca, gdzie prowadzi zajęcia, dostrzeżone zagrożenia likwiduje, lub zabezpiecza i niezwłocznie powiadamia o zagrożeniu dyrektora Zespołu,

2)     Każdy nauczyciel kontroluje obecność uczniów na zajęciach, reaguje na nagłe nieobecności ucznia z Zespołu, nieobecności odnotowuje w dzienniku zajęć,

3)     nieobecnościach wychowawca klasy zobowiązany jest powiadamiać systematycznie rodziców uczniów,

4)     W pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadku, prowadzący zajęcia zobowiązany jest do: wyłączenia głównego zaworu gazu, wyłączenia napięcia prądu elektrycznego na stanowiskach uczniowskich, zabezpieczenia maszyn i urządzeń, kontroli dostępności gaśnic, uniemożliwienia dostępu uczniom do substancji trujących, opracowania regulaminu pracowni, a w nim zawarcia zasad bezpieczeństwa i zapoznania z nimi uczniów, każdorazowo na początku roku szkolnego;

5)     W salach gimnastycznych i na boiskach - nauczyciel prowadzący zajęcia jest zobowiązany do:sprawdzania sprawności sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, organizacji zajęć zgodnie z zasadami BHP, zdyscyplinowania uczniów, dostosowania form zajęć do możliwości fizycznych uczniów, asekuracji uczniów podczas ćwiczeń na przyrządach sportowych;

5.      Podczas zajęć poza terenem Zespołu oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, uczniowie pozostają pod nadzorem opiekunów, których liczba uzależniona jest od trasy wycieczki, odległości, środków lokomocji, a także od wieku uczniów i innych potrzeb:

1)   jeden opiekun na 30 uczestników, jeżeli grupa nie korzysta z publicznych środków lokomocji

2)     jeden opiekun na 10 uczestników, przy imprezach turystyki kwalifikowanej lub jeśli przepisy szczegółowe stanowią inaczej;

3)   jeden opiekun na 15 uczestników , przy wycieczkach rowerowych;

4)   jeden opiekun na 15 osób, przy kąpielach na kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem;

6.      Każdy nauczyciel organizujący jednostkę lekcyjną w terenie- w granicach miasta- zgłasza swoje wyjście dyrektorowi Zespołu i odnotowuje godzinę wyjścia i powrotu w dzienniku lekcyjnym lub książce wyjść.

7.      Wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają wypełnienia "karty wycieczki";

8.      Obowiązkiem każdego kierownika imprezy (opiekuna grupy) jest liczenie uczestników- przed wyruszeniem z każdego miejsca postoju i po przybyciu do celu.

9.      Nie wolno organizować żadnych wyjść w teren w wypadku śnieżycy, burzy, gołoledzi.

10.  Kierownikiem wycieczki może być każdy nauczyciel, opiekunem zaś osoba pełnoletnia- po uzgodnieniu z dyrektorem Zespołu.

11.  Przed rozpoczęciem zajęć oraz przerw międzylekcyjnych, opiekę nad dziećmi i młodzieżą sprawują nauczyciele dyżurni:

1)     nauczyciele pełnią dyżury wg. grafiku wywieszonego w pokojach nauczycielskich;

2)     dyżur pełniony jest od godziny 7.45 do zakończenia zajęć w Zespole w czasie przerw międzylekcyjnych;

3)      nauczyciel dyżurny zapobiega niebezpiecznym zabawom i zachowaniom uczniów na korytarzach, w salach lekcyjnych i sanitariatach;

4)      w razie nieobecności nauczyciela w dniu przypadającego mu dyżuru, dyrektor wyznacza w zastępstwie innego nauczyciela do pełnienia dyżuru;

12.  W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, każdy nauczyciel, który jest świadkiem zdarzenia, po udzieleniu pierwszej pomocy, zawiadamia o wypadku pielęgniarkę szkolną i dyrektora Zespołu;

1)     jeżeli wypadek spowodowany został niesprawnością techniczną pomieszczenia lub znajdującym się w nim urządzeń- miejsce to należy pozostawić nienaruszone w celu dokonania oględzin i wykonania szkicu;

2)      jeśli wypadek zdarzyłby się w godzinach wieczornych- nauczyciel sam decyduje o postępowaniu; w trudniejszych wypadkach zawiadamia Pogotowie Ratunkowe, zawiadamia rodziców i dyrektora Zespołu;

3)     jeżeli wypadek zdarzyłby się w czasie wycieczki, wakacji- wszystkie stosowne decyzje podejmuje kierownik placówki lub wycieczki i odpowiada za nie;

4)  dyrektor Zespołu o zaistniałym wypadku zagrażającym zdrowiu ucznia zawiadamia Pogotowie Ratunkowe; rodziców( prawnych opiekunów ucznia);

5)  w przypadku ciężkiego uszkodzenia ciała lub zajściu śmiertelnym - powiadamia policję i prokuraturę, a następnie organ prowadzący szkołę i organ prowadzący nadzór pedagogiczny, miejsce wypadku zabezpiecza się w celu dokonania oględzin;

13.  Szczególną opieką otacza się uczniów rozpoczynających naukę w Zespole, poprzez:

1) stały kontakt wychowawcy z uczniami w czasie przerw;

2) zapoznanie z terenem Zespołu, urządzeniami i zasadami BHP w Zespole;

3) organizowanie bezpiecznych zabaw muzyczno- ruchowych podczas przerw;

§10. 1.Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej, jednemu z uczących w tym oddziale- nauczycielowi, zwanemu dalej " wychowawcą".

  1. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi swój oddział przez cały tok nauczania.
  1. Rodzice uczniów klas I mają prawo wyboru wychowawcy z grona nauczycieli wyznaczonych do prowadzenia nauki w tych klasach, przy przyjęciu uczniów do Zespołu.
  2. Rodzice uczniów rozpoczynających naukę w klasie IV szkoły podstawowej i I klasy gimnazjum mają prawo wyboru wychowawcy z grona nauczycieli wyznaczonych do prowadzenia nauki w tym oddziale.
  3. Zgłoszenia wyboru nauczyciela do dyrektora Zespołu dokonuje się w dowolnej formie (pisemnie lub ustnie) na koniec roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie nauki w klasie IV oraz I klasy gimnazjalnej, nie później jednak niż do 1 lipca.
  4. Dyrektor Zespołu zobowiązany jest do przedstawienia kandydatów na wychowawców, rodzicom uczniów kończących naukę w klasie I-III oraz kończącym szkołę podstawową
  5. Na umotywowany wniosek 2/3 rodziców i 2/3 uczniów danej klasy, po zasięgnięciu opinii wszystkich zainteresowanych stron, dyrektor Zespołu może dokonać zmiany wychowawcy klasy na innego nauczyciela. Wniosek powinien być rozpatrzony w ciągu 14 dni od daty wpłynięcia.

§11.    1.         Realizując cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, Zespół zapewnia:

1)     zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły Podstawowej i Gimnazjum;

2)     kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków Zespołu i wieku uczniów;

3)     sprawowanie opieki nad uczniami, odpowiednio do ich potrzeb, poprzez ciągły nadzór pedagogiczny i wychowawczy w trakcie pobytu ucznia w Zespole;

4)     sprawną pracę świetlicy szkolnej;

5)     opiekę w trakcie spożywania posiłków w stołówce szkolnej;

6)      odpłatne korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej;

7)      pomocy uczniom potrzebującym, w formie bezpłatnego dożywiania bądź w formie zapomóg pieniężnych, w ramach posiadanych lub pozyskanych środków;

8)     codzienną opiekę pielęgniarską;

9)     korzystanie z pomocy lekarza oraz stomatologa, a także poradni psychologiczno- pedagogicznej;

  1. Zespół umożliwia podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, uczniom mniejszości narodowych, poprzez:

1)     organizowanie zajęć językowych i innych;

2)      organizowanie lekcji religii różnych wyznań;

3)      organizowanie lekcji etyki

  1. Zespół zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną poprzez:

1)     życzliwe traktowanie ucznia w procesie dydaktyczno- wychowawczym;

2)     eliminowanie sytuacji stresogennych;

3)     zapewnienie uczniom i rodzicom poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego;

4)      ścisłe przestrzeganie zaleceń lekarzy specjalistów oraz orzeczeń poradni;

5)     różnicowanie wymagań  w zależności od cech psychomotorycznych i predyspozycji dziecka;

6)      organizowanie pomocy koleżeńskiej w celu nadrobienia zaległości w nauce;

7)     obniżenie wymagań programowych w porozumieniu z poradnią psychologiczno- pedagogiczną;

8)     prowadzenie nauczania specjalnego w przypadkach zgody przez organ prowadzący;

  1. Zespół zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi, poprzez:

1)     indywidualną pomoc nauczycieli w bezpiecznym poruszaniu się na terenie Zespołu;

2)     szczególną troskę nauczycieli podczas zajęć lekcyjnych;

3)     pomoc w wykonywaniu czynności sprawiających trudności uczniowi niepełnosprawnemu;

4)      zapewnienie pełnej tożsamości z grupą rówieśniczą.

  1. Zespół zapewnia rozwijanie zainteresowań uczniów, poprzez:

1)     organizowanie przedmiotowych kół zainteresowań,

2)     udział w różnorodnych konkursach i olimpiadach przedmiotowych,

3)     realizowanie indywidualnych programów nauczania,

4)     inne formy zajęć rozwijających zainteresowania uczniów według ich potrzeb.

Rozdział IV

ORGANY ZESPOŁU

§12. Organami Zespołu są:

1)     dyrektor Zespołu

2)     rada pedagogiczna

3)     komitet rodzicielski

4)     samorząd uczniowski

§13. Szkołą kieruje dyrektor, tryb powoływania oraz kwalifikacje wymagane do zajmowanego stanowiska określają odrębne przepisy.

§14. 1. Dyrektor Zespołu kieruje:

1)     Bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą Zespołu oraz reprezentuje szkołę na zewnątrz.

2)     Sprawuje nadzór pedagogiczny, jeżeli posiada wykształcenie pedagogiczne.

3)     Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne

4)     Realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.

5)     Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu, organizuje w tym celu administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Zespołu, i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie środków finansowych.

6)     Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

7)     Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole nauczycieli jak i pracowników nie będących nauczycielami.

8)     Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu.

9)     Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Zespołu.

10) Występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu,

11) Współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami, samorządem uczniowskim i związkami zawodowymi w wykonywaniu swoich zadań.

§15. W celu usprawnienia pracy Zespołu, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego szkołę, dyrektor Zespołu powołuje i odwołuje wicedyrektorów Zespołu

§16. 1. Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele, bez        względu na wymiar zatrudnienia.

  1. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Zespołu.
  2. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
  3. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z klasyfikacją i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz według potrzeb.
  4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady, jest odpowiedzialny za zawiadomienie członków o terminie, miejscu, czasie i porządku dziennym obrad rady.
  5. Dyrektor Zespołu przedstawia radzie nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności Zespołu.
  6. Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonywanie uchwał rady niezgodnych z przepisami prawa.

§17. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1)     zatwierdzanie planów pracy Zespołu

2)     zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.

3)     podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Zespole,

4)     ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.

  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1)     organizację pracy Zespołu w każdym roku szkolnym, w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

2)      projekt budżetu Zespołu.

3)     wnioski dyrektora Zespołu o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.

4)     propozycje dyrektora Zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć prowadzonych w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

  1. Rada pedagogiczna przygotowuje projektu statutu albo jego zmiany.
  2. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego.

§18. 1. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

  1. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  2. Nauczyciele są obowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu.
  3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.

§19. 1. W Zespole działa komitet rodzicielski stanowiący reprezentację rodziców uczniów uczących się w Zespole.

  1. Zasady tworzenia i strukturę komitetu uchwala ogół rodziców uczniów Zespołu.
  2. Komitet uchwala regulamin działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu.
  3. Komitet rodzicielski może występować do rady pedagogicznej i dyrektora Zespołu z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.
  4. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu, komitet rodzicielski może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł- zasady gospodarowania funduszem muszą być określone w regulaminie komitetu.

§20. 1. Samorząd uczniowski tworzą uczniowie Zespołu.

  1. Zasady wybierania i działalności organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  2. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem Zespołu
  3. Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej, dyrektorowi, wnioski i opinie we wszystkich sprawach Zespołu, w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw ucznia jak:

1)     prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treściami, celami i stawianymi wymaganiami;

2)     prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;

3)     prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

4)     prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;

5)     prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem Zespołu;

6)     prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

§21. 1. Wszystkie organy Zespołu współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania
     dzieci i młodzieży.

  1. Koordynatorem współdziałania organów Zespołu jest dyrektor, który:

1)     zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach ich kompetencji;

2)     zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Zespołu o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach;

3)     organizuje spotkania przedstawicieli organów Zespołu.

3.      Spory pomiędzy organami Zespołu (z wyjątkiem kwestii spornych pomiędzy organami Zespołu a dyrektorem) rozstrzyga dyrektor Zespołu.

4.      Spory pomiędzy dyrektorem Zespołu a innymi organami Zespołu rozstrzyga w zależności od przedmiotu sporu - organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

5.      Do organów wymienionych w §12 może każda ze stron, wnieść odwołanie od podjętych decyzji w terminie 14 dni, od daty otrzymania odpowiedzi.

Rozdział V

ORGANIZACJA ZESPOŁU

§22. 1. Dla realizacji celów statutowych Zespół zapewnia możliwość korzystania z:

1)     Pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem.

2)     Biblioteki.

3)     Świetlicy.

4)     Gabinetu lekarskiego i dentystycznego oraz pomieszczeń administracyjno- gospodarczych.

5)     Zespołu urządzeń sportowo- rekreacyjnych.

6)     Stołówki, kuchni.

7)     Pomieszczenia dla samorządu uczniowskiego.

8)     Gabinetów metodycznych i pedagogicznych.

9)     Szatni

10) Pokoi nauczycielskich

§23. 1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział złożony z uczniów, którzy

w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego realizują zadania edukacyjne określone planem nauczania i programami wybranymi z zestawu programów dla danej klasy.

Liczba oddziałów w Zespole wyznaczana jest ramowym planem nauczania, w zależności od liczby uczniów w Zespole.- nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18.

§24. 1. Na lekcjach wychowania fizycznego od klasy IV dokonuje się podziału oddziału na grupy dziewcząt i chłopców, z zachowaniem zasady, iż liczebność grupy nie może być niższa niż 15 i wyższa niż 30 osób.

  1. W przypadku, gdy chłopcy czy dziewczęta stanowią grupę mniejszą niż 15 osób, stosuje się połączenia międzyklasowe. Utworzona grupa nie może przekraczać 30 osób.
  2. Ze względów lokalowych i wynikających z przepisów BHP oraz w celu zwiększenia dostępności uczniów do urządzeń, pomocy naukowych potrzebnych do realizacji programu nauczania, podziału na grupy można dokonywać na zajęciach edukacyjnych, jeżeli pozwalają na to środki finansowe będące w posiadaniu Zespołu oraz po spełnieniu przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w szkole podstawowej i gimnazjum.
  3. Podziału na grupy na zajęciach wymienionych w § 24 pkt.2 nie stosuje się w oddziałach mniejszych niż 25 osób, chyba że posiadane środki finansowe na to zezwalają.

§25. 1. Podstawową formą pracy Zespołu są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym

  1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  2. Pomiędzy kolejnymi lekcjami występują przerwy 10 minutowe, a po 5 i 6 lekcji przerwy 20 minutowe.
  3. W okresie jesienno zimowym dyrektor Zespołu może zadecydować ze względu na warunki lokalowe Zespołu o skróceniu 2 pierwszych i 3 ostatnich przerw do 5 minut, w celu wcześniejszego zakończenia zajęć szkolnych przez uczniów.
  4. W nauczaniu zintegrowanym w klasach I-III nauczyciel prowadzący zajęcia ustala czas pracy uczniów.

§26. 1.Organizację stałych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez dyrektora Zespołu na podstawie zatwierdzonego przez organ prowadzący - arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, a szczegółowy rozkład dzienny ustala nauczyciel.

§27. 1.Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa corocznie arkusz organizacji Zespołu, opracowywany przez dyrektora.

Arkusz zatwierdza organ prowadzący zespół, po zaopiniowaniu przez organ nadzoru pedagogicznego.

W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności:

1)     liczbę pracowników szkoły, w tym zajmujących stanowiska kierownicze

2)     liczbę godzin zajęć edukacyjnych

3)     liczbę godzin kół zainteresowań i innych zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadząc szkołę oraz pozyskanych przez szkołę z innych źródeł,

4)     ogólny przydział godzin obowiązkowych i ponadwymiarowych kadry pedagogicznej.

§28. 1. W miarę posiadanych środków finansowych oraz potrzeb w Zespole organizowane są
    zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze, koła zainteresowań, gimnastyka korekcyjna i inne zajęcia
    niezbędne do realizacji statutowych obowiązków Zespołu.

Liczba uczestników zajęć z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.

Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze, specjalistyczne, koła zainteresowań i inne zajęcia ponadobowiązkowe mogą być realizowane w systemie klasowo- lekcyjnym, w grupach oddziałowych i międzyklasowych, a także podczas wycieczek wyjazdów, czy też poza terenem Zespołu.

Czas trwania zajęć wynosi od 45 minut do 1 godziny zegarowej.

§29. 1.Zespół zapewnia uczniom warunki umożliwiające podtrzymanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, poprzez organizację  na zasadach dobrowolności, nauki języka ojczystego mniejszości.

Zgłoszenie na naukę języka ojczystego mniejszości przyjmuje dyrektor Zespołu przy zapisie dziecka do Zespołu w okresie przygotowania nowego roku szkolnego. Zgłoszenie to jest ważne do czasu ukończenia nauki w Zespole.

Nauczanie może być zorganizowane w danej klasie, jeśli zgłosi się co najmniej 7 uczniów.

W przypadku, gdy liczba uczniów jest mniejsza niż 7 osób, organizuje się nauczanie języka mniejszości w grupach międzyoddziałowych, przy czym grupa nie może liczyć mniej niż 7 osób a grupa międzyklasowa mniej niż 3.

Obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin przeznaczonych na naukę tego języka wynosi 3 godziny.

Na wniosek rodziców uczniowie mniejszości narodowej pobierający naukę języka ojczystego określonej mniejszości mogą być zwolnieni z nauki innego, obowiązującego języka obcego.

 Uczniowie narodowości polskiej, mogą na wniosek rodziców uczyć się języka mniejszości jako obowiązkowego języka obcego.

Zgłoszenie ucznia na naukę języka ojczystego mniejszości w Zespole jest równoznaczne z zaliczeniem tego języka do przedmiotów obowiązkowych dla tego ucznia, ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania.

§30. 1.Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci i młodzieży, Zespół organizuje na życzenie rodziców naukę religii.

Życzenie, o którym mowa w ust.1 jest wyrażane w formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast być zmienione.

Uczestniczenie, bądź nie uczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie.

Zespół organizuje naukę religii dla grupy nie mniejszej niż 7 uczniów danej klasy (oddziału). Dla mniejszych grup tworzy się grupy międzyoddziałowe lub międzyklasowe.

Jeżeli w Zespole na naukę religii danego wyznania zgłosi się mniej niż 7 uczniów, organ prowadzący szkołę- w porozumieniu z rodzicami oraz właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym- organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub pozaszkolnym punkcie katechetycznym. Liczba uczniów w grupie lub pkt katechetycznym nie może być niższa niż 3.

Zespół udostępnia sale lekcyjne na cele katechetyczne, również w terminach wolnych od zajęć, kościołom i związkom wyznaniowym nie organizującym nauczania religii w ramach systemu oświatowego.

Na życzenie rodziców, Zespół organizuje uczniom lekcje etyki, w oparciu o programy dopuszczone do użytku szkolnego na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty.

Nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy zatwierdzone przez właściwe władze kościołów lub związków wyznaniowych.

W celu realizacji prawa do religijnego wychowania, Zespół zatrudnia nauczycieli- katechetów szkolnych, wyłącznie na podstawie imiennego, pisemnego skierowania do Zespołu, wydanego przez:

a/ w przypadku Kościoła Katolickiego- biskupa diecezjalnego;

b/ w przypadku innych wyznań- właściwych biskupów lub zwierzchników kościołów albo związków wyznaniowych.

Skierowanie, o którym mowa w ust. 9, może być cofnięte przez nadającego, co jest równoznaczne z utratą uprawnień do nauczania religii w Zespole. O cofnięciu skierowania nadający je powiadamia dyrektora Zespołu oraz organ prowadzący szkołę.

Nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej, nie przejmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy.

Nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów również poza wyznaczonymi przez szkołę zebraniami klasowymi, wcześniej ustalając z dyrektorem Zespołu termin i miejsce planowanego spotkania.

Nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego.

Nauka religii odbywa się w wymiarze 2 godzin tygodniowo, a liczbę godzin etyki ustala dyrektor Zespołu.

Ocena z religii lub etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym, nie zamieszcza się jednak danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej religii uczeń uczęszczał.

Ocena z religii i etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.

Uczniowie korzystający z nauki religii organizowanej w punkcie katechetycznym otrzymują ocenę z religii i etyki na świadectwie wydawanym przez szkołę, na podstawie zaświadczenia katechety lub nauczyciela etyki.

Uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych, o ile religia lub wyznanie, do którego należą, nakłada na swoich członków tego rodzaju obowiązek. Pieczę nad uczniami w tym czasie zapewniają katecheci.

O terminie rekolekcji dyrektor Zespołu powinien być powiadomiony na miesiąc wcześniej.

W pomieszczeniach szkolnych mogą być umieszczone symbole religijne. W Zespole można także odmawiać modlitwę przed i po zajęciach

§31. Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Zespołu i zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§32. 1. Zespół zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej jednego posiłku w stołówce szkolnej/obiad/

Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej, ustala dyrektor Zespołu a w miarę posiadanych funduszy w porozumieniu z komitetem rodzicielskim z uwzględnia możliwość częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki.

§33. 1 Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno- wychowawczych Zespołu, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

W lokalu wydzielona jest czytelnia i wypożyczalnia.

Z biblioteki szkolnej korzystają uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu

Wydatki na cele biblioteczne pokrywane są z budżetu Zespołu, po zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną.

Biblioteka i czytelnia czynne są w godzinach od 8.oo do 16.oo

Ustala się środę jako dzień bez wypożyczeń.

§34. 1. Świetlica szkolna jest placówką wychowania pozalekcyjnego przeznaczoną w pierwszej kolejności dla uczniów klas I-III, których rodzice nie są w stanie zapewnić im opieki przed lub po zajęciach szkolnych.

Podstawowym zadaniem świetlicy jest zapewnienie dzieciom, stosownie do ich potrzeb, zorganizowanej opieki i wychowania pozalekcyjnego, rozwoju zainteresowań, uzdolnień.

Korzystanie ze świetlicy jest bezpłatne; rodzice zapewniają tylko dziecku "wyprawkę" w postaci materiałów do zajęć plastycznych i technicznych oraz artykuły higieniczne.

Dodatkowy fundusz świetlicy może być tworzony z kwoty zebranej na konto komitetu rodzicielskiego od dzieci uczęszczających do świetlicy.

Pomieszczenia zajmowane przez świetlicę muszą gwarantować bezpieczne i higieniczne warunki oraz prawidłową pracę opiekuńczo- wychowawczą.

Niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne dostosowane są charakterem do wieku i liczby uczniów, a także do rodzaju organizowanych przez świetlicę zajęć.

Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych, w miarę możliwości, uwzględniani są uczniowie tej samej grupy wiekowej. Grupa wychowawcza składa się ze stałych uczestników świetlicy i liczy nie mniej niż 15 uczniów do 30 uczniów.

Świetlica prowadzi zajęcia zgodnie z rozkładem zajęć dydaktyczno- wychowawczych Zespołu- grafik godzin pracy świetlicy dostosowany jest do rozkładu zajęć szkolnych. Godziny pracy świetlicy 7.15 - 15.30.

Świetlica realizuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym.

Rozdział VI

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU

§35. 1.Zespół w celu realizacji zadań, zatrudnia nauczycieli, pracowników ekonomicznych i
     administracyjnych oraz pracowników obsługi.

Zasady zatrudniania pracowników, o których mowa w ust.1. określają odrębne przepisy.

§36. 1.W Zespole tworzy się zgodnie ze stanem organizacyjnym Zespołu stanowiska
      wicedyrektorów

Wicedyrektorów powołuje i odwołuje dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego szkołę.

Wicedyrektorem Zespołu może być nauczyciel mianowany z 5 - letnim stażem pedagogicznym, zatrudniony na czas nieokreślony,

Zakres czynności wicedyrektora opracowuje dyrektor Zespołu.

§37. 1.Pedagoga szkolnego powołuje i odwołuje dyrektor Zespołu. Do zadań pedagoga szkolnego w zakresie ogólnowychowawczym należy:

1)     dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w Zespole, dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,

2)      udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia.

W zakresie profilaktyki wychowawczej:

1)     rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno- wychowawczego,

2)     opracowywanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,

3)     rozpoznawanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,

4)     udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,

5)     współpraca z organizacjami młodzieżowymi w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej,

6)     współpraca z rodzicami uczniów w celu likwidowania stresów szkolnych, oraz trudności w nauce,

W zakresie pracy korekcyjno-wyrównawczej:

1)     organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce,

2)     organizowanie pomocy w zakresie wyrównywania i likwidowania mikrodeficytów i zaburzeń rozwojowych /korekcja, reedukacja, terapia/,

3)     organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom z objawami niedostosowania społecznego

W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno-psychologicznej:

1)     udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,

2)     udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,

3)     udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,

4)     przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży

W zakresie pomocy materialnej:

1)     organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin nadużywających alkoholu, zdemoralizowanym, uczniom z rodzin wielodzietnych mających szczególnie trudności materialne, organizowanie pomocy uczniom niepełnosprawnym, przewlekle chorym,

2)     dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom wymagającym takiej pomocy,

3)     wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin niewydolnych wychowawczo do sądów dla nieletnich,

4)     wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i opuszczonych do placówek opieki całkowitej.

W celu realizacji zadań, pedagog:

1)     opracowuje plan pracy uwzględniający konkretne potrzeby opiekuńczo- wychowawcze Zespołu i środowiska,

2)     zapewnia w tygodniowym rozkładzie swoich zajęć możliwość kontaktowania się z nim zarówno uczniom jak i rodzicom,

3)     współpracuje z dyrektorem Zespołu, wychowawcami klas, nauczycielami, lekarzem i pielęgniarką, komitetem rodzicielskim - w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo- wychowawczych,

4)     współdziała z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi organizacjami i instytucjami w środowisku, zainteresowanymi problemami opieki i wychowania,

5)     składa okresową informację radzie pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów,

6)     prowadzi dokumentację odzwierciedlającą pracę pedagogiczną na terenie Zespołu i poza nią.

§38. 1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

Do zakresu zadań nauczycieli należy:

1)     odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,

2)     dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

3)     wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,

4)     bezstronne i obiektywne ocenianie wiedzy uczniów oraz ich sprawiedliwe traktowanie,

5)     udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie ich przyczyn,

6)     doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej,

7)     informowanie rodziców uczniów, wychowawcy klasy, dyrektora, a także radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów,

8)     branie udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizowanych w Zespole i przez instytucje wspomagające szkołę,

9)     prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przedmiotu lub koła zainteresowań,

10) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt sportowy,

Nauczyciel ma prawo:

1)     decydować w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników szkolnych i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,

2)     jeśli prowadzi koła zainteresowań - decydować o treści programu koła lub zespołu,

3)     decydować o ocenie bieżącej, okresowej i rocznej postępów swoich uczniów,

4)     współdecydować o ocenie zachowania uczniów,

5)     wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów,

6)     uczestniczenia w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy Zespołu oraz podziale środków budżetowych przeznaczonych na realizację zadań Zespołu,

Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem Zespołu, m.in. za:

1)     skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych,

2)     nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru, czy innego zagrożenia życia czy zdrowia swoich podopiecznych,

3)     zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia Zespołu, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

Oceny pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela dokonuje dyrektor Zespołu po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego wg. odrębnych przepisów

§39. 1. Nauczyciele danego przedmiotu lub grup przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć  zespoły przedmiotowe.

Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany na wniosek dyrektora przewodniczący zespołu.

Celem zespołu jest:

1)     organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgodnienia decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,

2)     wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,

3)     organizacja wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

4)     współdziałanie w organizowaniu pracowni, laboratoriów przedmiotowych, a także uzupełnianiu ich wyposażenia,

5)     wspólne opiniowanie przygotowanych w Zespole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,

6)     wymiana doświadczeń pedagogicznych,

§40. 1. Dyrektor Zespołu powierza dany oddział nauczycielowi, zwanemu dalej wychowawcą.Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1)     tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, procesu jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

2)     inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

3)     podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie spraw konfliktowych w zespole klasowym oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej,

Wychowawca w celu realizacji swoich zadań:

1)     otacza opieką indywidualną każdego ucznia,

2)      planuje i realizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,

3)     ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,

4)     współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka / dotyczy to zarówno uczniów uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami w nauce/,

5)     utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo- wychowawczych ich dzieci,

6)     współdziała z rodzicami, okazuje im pomoc w działaniach wychowawczych wobec dzieci i młodzieży,

7)     włącza rodziców w sprawy klasy i Zespołu,

Wychowawca swe działania dostosowuje do wieku uczniów i ich potrzeb.

Początkującym wychowawcom dyrektor Zespołu przydziela z grona nauczycielskiego opiekuna, który ma za zadanie wdrożenie początkującego wychowawcę do pracy z zespołem klasowym, rodzicami.

Pedagog szkolny ma za zadanie wprowadzenie początkującego wychowawcę w arkana pracy wychowawczej.

Wychowawca ma prawo:

1)     współdecydować z samorządem klasy z rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych w danym roku szkolnym lub dłuższym okresie,

2)     uzyskiwać pomoc merytoryczną i psychologiczno-pedagogiczną w swej pracy wychowawczej od kierownictwa Zespołu i innych instytucji wspomagających szkołę,

3)     ustanawiać /przy współpracy z klasowym i szkolnym komitetem rodzicielskim/ własne formy nagradzania i motywowania uczniów,

4)     wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do specjalistycznych komórek Zespołu, służby zdrowia i dyrektora Zespołu,

Wychowawca odpowiada:

1)     służbowo przed dyrektorem Zespołu za osiągane cele wychowania w swojej klasie/grupie/,

2)     za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i Zespołu,

3)     za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji  materialnej lub społeczno- wychowawczej i za prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy /grupy/,

§41. 1.Do obowiązków nauczyciela- bibliotekarza należy w zakresie pedagogiczno - dydaktycznym propagowanie książki i biblioteki oraz inspirowanie czytelnictwa, udostępnianie zbiorów, pełnienie bibliotecznej służby informacyjnej, organizowanie i prowadzenie zajęć uzupełniających działalność wypożyczalni i czytelni, pracę z aktywem czytelniczym,

W zakresie organizacyjno - technicznym - organizacja i administracja biblioteki, gromadzenie zbiorów, opracowywanie zbiorów, udostępnianie zbiorów, kontrola i przekazywanie zbiorów, planowanie i sprawozdawczość, łącznie ze statystyką biblioteczną.

§42. 1.Zakres obowiązków pracowników szkoły nie będących pracownikami pedagogicznymi określa
      dyrektor szkoły.

Wszyscy pracownicy mają prawo uczestniczyć w procesie wychowawczym, reagować na negatywne zachowanie uczniów.

Rozdział VII

UCZNIOWIE ZESPOŁU

§43. 1.Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w którym dziecko kończy 7 lat, i trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w którym ukończy 18 lat.

Uczeń, który ukończył 18 lat zostaje skreślony z listy uczniów

Dyrektor ma prawo, w wyjątkowych przypadkach, zezwolić uczniowi, który ukończył 18 lat na dokończenie nauki w gimnazjum

Do szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym ukończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego, a także dzieci, w stosunku, do których wyrażono zgodę na wcześniejsze rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej.

Na wniosek rodziców dziecka, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki w szkole podstawowej, dyrektor Zespołu może wyrazić zgodę na wcześniejsze podjęcie nauki, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami, rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej niż na 1 rok szkolny, a w przypadku zakwalifikowania dziecka do kształcenia specjalnego do 10 roku życia.

Decyzję w sprawie odroczenia podejmuje dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Do szkoły podstawowej przyjmuje się:

1)     z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie Zespołu,

2)     na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem Zespołu, jeśli przyjęcie nie spowoduje zwiększenia liczebności klas poza ustalone limity,

3)     na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci ze specyficznymi wymaganiami edukacyjnymi zamieszkałe poza obwodem szkoły podstawowej na podstawie skierowania poradni psychologiczno - pedagogicznej

Do gimnazjum przyjmuje się:

1)     z urzędu  - dzieci zamieszkałe w obwodzie Zespołu,

2)     absolwentów sześcioletniej szkoły podstawowej o specyficznych wymaganiach edukacyjnych,  mieszkających poza obwodem Zespołu, na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) na podstawie skierowania poradni psychologiczno-pedagogicznej,

3)       na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - absolwentów sześcioletniej szkoły podstawowej zamieszkałych poza obwodem Zespołu, jeśli przyjęcie nie spowoduje zwiększenia liczebności klas poza ustalone limity.

Liczbę wolnych miejsc ustala dyrektor Zespołu na podstawie zatwierdzonej przez organ prowadzący organizacji Zespołu na dany rok szkolny.

Kryteria przyjmowania uczniów do gimnazjum spoza obwodu oraz terminie składania podań, dyrektor Zespołu opracowuje i wywiesza w widocznym miejscu dla zainteresowanych najpóźniej w miesiącu marcu każdego roku.

Na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, dyrektor może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą. Dziecko spełniające obowiązek szkolny w tej formie może otrzymać świadectwo na podstawie egzaminu, przeprowadzonego przez szkołę.

 Nie spełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w oparciu o przepis ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

§44. 1.         Uczeń ma prawo do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z wymogami higieny pracy umysłowej.

Opieki wychowawczej i warunków pobytu w Zespole zapewniających bezpieczeństwo.

Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowanie godności.

Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym.

Swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu, a także światopoglądowych i religijnych-, jeśli nie narusza tym dobra innych osób.

Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.

Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce.

Pomocy w przypadku trudności w nauce.

Korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego.

Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć i poza nimi.

Wpływania na życie Zespołu przez działalność samorządową, możliwość zrzeszania się w organizacjach działających na terenie Zespołu.

Wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu- bezpośrednio do wychowawcy, na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasowego.

Uczestniczenia w radach pedagogicznych poprzez przedstawicieli samorządu uczniowskiego.

§45. 1.Uczeń ma obowiązek przestrzegania wszystkich postanowień niniejszego statutu, regulaminów wewnętrznych i innych dokumentów normujących pracę Zespołu.

  1. Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, życiu Zespołu i wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych lub wyrównawczych, systematycznie przygotowywać się do tych zajęć i wykorzystywać w pełni czas przeznaczone na naukę.
  2. Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Zespołu, szanować poglądy i przekonania innych ludzi.
  3. Dbać o wspólne dobro, ład i porządek w Zespole.
  4. Godnie i kulturalnie zachowywać się w Zespole i poza nią, przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności, dbać o honor i tradycje Zespołu, współtworzyć autorytet Zespołu.
  5. Podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora Zespołu, rady pedagogicznej, nauczycieli oraz ustaleniom samorządu klasowego lub szkolnego.
  6. Ponosić odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój.
  7. Wystrzegania się palenia tytoniu, picia alkoholu oraz używania środków odurzających.

§46. 1. Za wyróżniające się wyniki w nauczaniu i zachowaniu uczeń może być nagrodzony:

1)     Wyróżnieniem /pochwałą/ wobec klasy przez nauczyciela, wychowawcę lub dyrektora Zespołu.

2)     Wyróżnieniem /pochwałą/ przez dyrektora Zespołu wobec przedstawicieli uczniów poszczególnych klas, wobec uczniów całego Zespołu.

3)     Nagrodą rady pedagogicznej:

-nagroda książkowa,

-dyplom,

-list pochwalny,

4)     Nagrodą od Komitetu Rodzicielskiego

5)     Listem gratulacyjnym dyrektora Zespołu do rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia.

6)     Wpisem do "Złotej księgi Zespołu" - dotyczy absolwentów szkoły podstawowej i gimnazjum o średniej ocen co najmniej 4,75, wzorową oceną zachowania i reprezentowanie Zespołu w konkursach olimpiadach, zawodach lub działalnością w organach samorządowych Zespołu.

7)     "Złotą Tarczą"- dotyczy absolwentów szkoły podstawowej i gimnazjum.

§47. 1. Uczniowie klas I-III  szkoły podstawowej za wyróżniające się wyniki nauczania i bardzo dobre zachowanie mogą być nagradzani:

1)     Wyróżnieniem/ pochwałą/ wobec klasy przez:

-wychowawcę

-dyrektora Zespołu

2)     Wyróżnieniem /pochwałą/ udzieloną przez dyrektora Zespołu wobec uczniów całego Zespołu.

3)     Nagrodą rady pedagogicznej:

a) nagroda rzeczowa- przy spełnieniu wymogów: wysokie osiągnięcia w nauce, wzorowe  zachowanie, udział w konkursach przedmiotowych na szczeblu miasta, powiatu,

b) dyplom - przy spełnieniu wymogów jak w ust 1.3.a i udział w konkursach na szczeblu Zespołu.

§48. 1. Za niewłaściwy stosunek do obowiązków szkolnych, uczeń może być ukarany:

1)     Upomnieniem w rozmowie indywidualnej przez nauczyciela, wychowawcę klasy.

2)     Upomnieniem wobec klasy przez nauczyciela, wychowawcę.

3)     Naganą wobec klasy udzieloną przez wychowawcę klasy.

4)     Naganą z ostrzeżeniem udzieloną przez wychowawcę wobec klasy.

5)     Naganą udzieloną przez dyrektora Zespołu w obecności rady pedagogicznej.

6)     Przeniesieniem do innego oddziału Zespołu.

7)     Zawieszeniem w prawach ucznia,

8)     Przeniesieniem do innej szkoły.

§49. 1.Zespół ma obowiązek informowania rodziców /prawnych opiekunów/ ucznia o przyznanej nagrodzie lub zastosowaniu kary.

  1. Rada pedagogiczna ustanawia odznaki i opracowuje warunki i tryb ich przyznawania dla wyróżniających się uczniów.
  2. Uczeń lub jego rodzice /prawni opiekunowie/ mają prawo wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez nauczyciela, wychowawcę, do dyrektora Zespołu, w terminie 7 dni od daty jej wymierzenia.
  3. Dyrektor Zespołu może zawiesić wykonanie kary nałożonej na ucznia, jeżeli uzyska poręczenie samorządu uczniowskiego albo nauczyciela, wychowawcy.
  4. Uczeń lub jego rodzice /prawni opiekunowie/ mają prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora Zespołu do Kuratora Oświaty w Białymstoku, za pośrednictwem dyrektora Zespołu, w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary.

§50. 1. Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonym programem nauczania określa się w stopniach szkolnych według zasad zawartych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.

  1. Stopień ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu a ocenę zachowania - wychowawca klasy.
  2. Stopień ustalony przez nauczyciela i ocena zachowania ustalona przez wychowawcę nie mogą być uchylane ani zmienione decyzją administracyjną.
  3. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię Zespołu o spełnieniu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób. Prawo do proponowania oceny ma samorząd klasowy, nauczyciele uczący w danej klasie
  4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na stopnie z przedmiotów nauczania oraz promocję czy też ukończenie szkoły.
  5. Ustala się następującą skalę ocen zachowania:

1)     wzorowe - wz

2)     dobre - db

3)     poprawne - pp

4)     nieodpowiednie - ndp

7.      Nauczyciele oraz wychowawcy klas ustalają, na co najmniej tydzień przed końcem każdego semestru, w terminie określonym przez dyrektora Zespołu, okresowe stopnie oraz oceny zachowania.

8.      Stopnie /oceny zachowania/ ustalone za ostatni okres roku szkolnego są stopniami/ ocenami/ rocznymi uwzględniającymi wiadomości i umiejętności /zachowanie/ ucznia z poprzedniego okresu.

9.      Uczniom klas I-III szkoły podstawowej ustala się za I okres opisową ocenę zachowania i opisowy stopień ze wszystkich przedmiotów nauczania,

10.  Ustalony przez nauczyciela stopień okresowy/ roczny/ może być podwyższony jedynie w wyniku egzaminu sprawdzającego.

11.  Oceny klasyfikacyjne końcowo roczne(semestralne) ustala się w stopniach wg następującej skali:

1)     stopień celujący - 6

2)     stopień bardzo dobry - 5

3)     stopień dobry -  4

4)     stopień dostateczny - 3

5)     stopień dopuszczający - 2

6)     stopień niedostateczny - 1

§51. 1.Uczeń może być zwolniony z nauki wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, techniki

  1. Decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor Zespołu na podstawie:

1)     zaświadczenia lekarza specjalisty w przypadku wychowania fizycznego;

2)     wniosku rodziców i zaświadczenia specjalistycznej placówki służby zdrowia lub poradni w przypadku - plastyki, techniki, muzyki.

  1. Uczeń niedosłyszący może być zwolniony z nauki jednego języka obcego na podstawie wniosku rodziców ucznia i zaświadczenia poradni oraz uzyskania opinii logopedy i pedagoga szkolnego.

§52. 1. Na tydzień przed kwalifikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciele i wychowawcy klas zobowiązani są poinformować ucznia o przewidzianych dla niego stopniach okresowych/ rocznych/.

  1. O przewidywanych dla ucznia okresowym /rocznym/ stopniu niedostatecznym, należy poinformować pisemnie ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem semestru /rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych/.
  2. Na tydzień przed kwalifikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawcy klas mają obowiązek poinformowania ucznia o proponowanej ocenie zachowania. O ocenie nieodpowiedniej należy poinformować pisemnie ucznia i jego rodziców na dwa tygodnie przed zakończeniem semestru /roku szkolnego/.
  3. Uczeń i jego rodzice mają prawo występować do rady pedagogicznej o ponowne rozpatrzenie oceny zachowania. Wniosek w tej sprawie zainteresowani powinni złożyć do dyrekcji Zespołu nie później niż na trzy dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej.

§53. 1. Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena okresowa/ roczna/ jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców /prawnych opiekunów/ zaniżona.

Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który otrzymał więcej niż dwie oceny niedostateczne okresowe /roczne/ z zajęć edukacyjnych.

Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia i jego rodziców, zgłoszoną do dyrektora Zespołu, nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w tym okresie /roku szkolnym/. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala dyrektor Zespołu, przy czym nie może to być termin późniejszy niż przedostatni dzień zajęć dydaktycznych w danym okresie /roku szkolnym/.

Skład komisji, i tryb powołania w celu przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego określają odrębne przepisy w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów.

§54. 1. Uczeń nie jest klasyfikowany, jeżeli z powodu ciągłej lub bardzo częstej nieobecności/ co najmniej 50%/ na zajęciach edukacyjnych, nie ma podstaw do ustalenia jednego, kilku lub wszystkich stopni okresowych.

Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych, dyrektor Zespołu w porozumieniu z nauczycielem /nauczycielami/ przedmiotu /przedmiotów/ w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami/ prawnymi opiekunami/ przeprowadza egzamin klasyfikacyjny z materiału zrealizowanego w danym okresie. W przypadku nieklasyfikowania w ostatnim okresie, egzamin taki przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

Na prośbę ucznia i jego rodziców /prawnych opiekunów/, rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny

Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się także uczniowi:

1)     realizującemu na podstawie zgody dyrektora - indywidualny tok nauki,

2)     ubiegającemu się o przyjęcie do klasy programowo wyższej niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia.

Zasady przeprowadzania egzaminu określają odrębne przepisy.

§55. 1.Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, kończy szkołę, jeżeli otrzymał ze wszystkich zajęć edukacyjnych, stopnie wyższe od stopnia niedostatecznego, a w przypadku ucznia klasy pierwszej- jeden stopień roczny wyższy od stopnia niedostatecznego.

Rada pedagogiczna może podjąć decyzję o warunkowym promowaniu ucznia, który otrzymał roczny stopień niedostateczny lub nie był klasyfikowany z jednego obowiązkowego przedmiotu nauczania, a z pozostałych przedmiotów otrzymał stopnie co najmniej dopuszczające .

Uczeń może być promowany warunkowo tylko jeden raz w cyklu kształcenia w szkole podstawowej.

Uczeń promowany warunkowo ma obowiązek:

1)     uzupełnić w czasie ferii letnich braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach wskazanych przez nauczyciela

2)      przedstawić w pierwszym miesiącu nowego roku szkolnego wyniki swojej pracy do oceny.

  1. Jeżeli uczeń nie wywiąże się z obowiązków wymienionych w ust.3, uczeń otrzymuje stopień niedostateczny, który może stanowić podstawę do ustalenia okresowego stopnia niedostatecznego.

§56. 1. Uczeń może otrzymać promocję w wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen 4,75 ze wszystkich zajęć edukacyjnych i co najmniej dobrą ocenę zachowania.

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową  lub gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli uzyskał co najmniej dobrą ocenę zachowania i średnią stopni  co najmniej 4,75.
  2. Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem pionowym z nadrukiem "z wyróżnieniem"

P o s t a n o w i e n i a   k o ń c o w e

§57. 1. W Zespole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem jest działalność wychowawcza wśród uczniów oraz rozszerzanie i wzbogacanie oferty edukacyjnej

  1. Zgodę na działalność stowarzyszenia, organizacji o których mowa wyżej wyraża dyrektor Zespołu po uprzednim uzgodnieniu warunków działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

§58. W Zespole nie mogą działać partie i organizacje polityczne.

§59. Zespół używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§60. Zespół może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§61. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.

§62. Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.


Urząd Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444