Ilość
odsłon:
3541 Data publikacji: 2007-02-14 |
Włodzimierz
Poskrobko na łamach Gazety Hajnowskiej przedstawia:
Układ
komunikacyjny na Ziemi Hajnowskiej
|
|
Nowoczesny układ komunikacyjny na
Ziemi Hajnowskiej powstał na przełomie XIX i XX wieku, a stanowiły
go dwie linie kolei żelaznej oraz utwardzona droga. |
Trasy te przecinały się przy ówczesnej osadzie straży leśnej o
nazwie Hajnówka. W pierwszej kolejności została wybudowana w latach
1894 – 1896 jednotorowa kolej żelazna z Bielska Podlaskiego przez
Hajnówkę do Białowieży, po kilku latach wybudowano utwardzoną
tłuczniem drogę z Bielska Podlaskiego przez Hajnówkę i Białowieżę do
Prużan. W latach 1905 – 1906 wybudowano dwutorową kolej z Siedlec do
Lidy, co sprawiło, że Hajnówka stała się węzłową stacją kolejową;
ten układ komunikacyjny w ogólnych zarysach przetrwał do dziś.
Do czasu budowy wymienionych tras komunikacyjnych
sąsiadujące wsie połączone były drogami polnymi, dostosowanymi do
przebycia konnym zaprzęgiem; jedyna uformowana droga, obsadzona
wierzbami i posiadająca na poboczach rowy do odprowadzania wody,
zwana Gościńcem Królewskim prowadziła z Bielska Podlaskiego do
Hajnówki przez wsie: Widowo, Czyże, Nowoberezowo, obok wsi Dolne. W
Hajnówce trasa Gościńca wiodła dzisiejszą ulicą Księdza
Dziewiatowskiego i Stefana Batorego do przystanku drogowego,
znajdującego się w miejscu domu handlowego „Plus”. Na przystanku
znajdował się drewniany dworek, gdzie podróżujący do Białowieży
mogli posilić się i wypocząć. Dalsza droga wiodła przez Puszczę,
nieopodal kaplicy w uroczysku Krynoczka, przez Budy, Teremiski i
Pogorzelce. Czas przejazdu zaprzęgiem konnym z Bielska do Białowieży
trwał około 5 – 6 godzin.
Gościniec Królewski
Zamysł budowy kolei i utwardzonej drogi z Bielska Podlaskiego do
Białowieży powziął ówczesny car Rosji, Aleksander III w 1888 roku po
uchwaleniu przez Dumę (rosyjski parlament) aktu przekazania Puszczy
Białowieskiej na własność panującym carom Rosji. Aleksander III
postanowił urządzić na terenie Puszczy gospodarstwo łowieckie z
siedzibą w Białowieży. Plany przewidywały wybudowanie w Białowieży
pałacu myśliwskiego w stylu szkockim, niezbędnych zabudowań
administracyjno – gospodarczych, oraz cerkwi i poczty. W celu
szybszego i wygodnego dotarcia do Białowieży przyszłych uczestników
polowań niezbędne było wybudowanie linii kolejowej z najbliższej
stacji, czyli Bielska Podlaskiego oraz solidnej, utwardzonej drogi
prowadzącej nową, krótszą trasą przez Hołody.
Budowa linii kolejowej w tamtych czasach była wyjątkowo
pracochłonna, gdyż podstawowe prace ziemne wykonywano ręcznie przy
pomocy łopat. Siłę roboczą przy formowaniu nasypów stanowili
okoliczni chłopi, natomiast układaniem podkładów i torów zajmowały
się wyspecjalizowane brygady. Prace wykonywano jednocześnie na kilku
odcinkach wyznaczonej trasy. Przemieszczanie ziemi na nasypy
kolejowe odbywało się przy użyciu konnych wozów; za przewiezienie
ziemi na określoną odległość jednokonnym wozem chłop otrzymywał
natychmiastową zapłatę w wysokości trzech kopiejek, wozem dwukonnym
pięć kopiejek – bez podpisywania listy płacy i potrącania podatku.
Podkłady kolejowe wykonywano piłowaniem ręcznym, tzw. „traczowaniem”
z drzew wyciętych w Puszczy Białowieskiej. Używano wyłącznie drewna
sosnowego lub dębowego, a przed ułożeniem podkłady smołowano.
Sposób traczowania kłód
Mosty przez rzeczki i strumyki budowały brygady fachowców z
żelazobetonowych belek, bowiem cement był już znanym, lecz rzadko
stosowanym materiałem budowlanym.
Na planowanej stacji kolejowej Hajnówka wybudowano drewniany
dworzec,* usytuowany na terenie dzisiejszego parku kolejowego.**
Dworzec ten został spalony przez wojska rosyjskie podczas I wojny
światowej.
(Ciąg dalszy w następnym numerze GH)
Opracował Włodzimierz Poskrobko
*
znajduje się tam podwyższenie terenu wskazujące na obecność budynku
**
obecnie własność gminy miejskiej
Urząd Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|