Ilość
odsłon:
7345 Data publikacji:
2006-01-05 |
Regulamin
wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia w
dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Załącznik do uchwały Rady Miasta Hajnówka XXXI/190/05 z dnia 28
grudnia 2005
Regulamin utrzymania czystości i
porządku na terenie miasta Hajnówka
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin
określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na
terenie nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku
publicznego znajdujących się w mieście Hajnówka.
§ 2. Ilekroć w
regulaminie jest mowa o właścicielu nieruchomości to rozumie się
przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz
jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w
zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające
nieruchomością.
§ 3. Ilekroć w
regulaminie jest mowa o prowadzącym działalność w zakresie
odbierania odpadów rozumie się przez to zakład będący gminną
jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie
na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów
komunalnych.
Rozdział 2
Wymagania w
zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości.
§4. 1.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania czystości i
porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego
nieruchomości.
Właściciele
nieruchomości wielomieszkaniowych ustalają wewnętrzny regulamin
porządku domowego dostosowany do wymagań niniejszego regulaminu.
Powstające na
terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające w
gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na
odpady lub workach, na terenie nieruchomości, należy poddać
segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów
niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów
oraz selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nadających się do
odzysku i ich optymalne przygotowanie do transportu, do miejsc
dalszego odzysku lub unieszkodliwiania. Nieczystości ciekłe należy
odprowadzać do kanalizacji sanitarnej lub gromadzić w zbiornikach
bezodpływowych. Na terenach publicznych odpady komunalne należy
gromadzić w koszach na śmieci.
Wyselekcjonowane
frakcje odpadów komunalnych, nadające się do odzysku i dalszego
wykorzystania (np. makulatura, odpady plastikowe, szkło ) należy
umieszczać odrębnie w przeznaczonych do tego celu i oznakowanych
specjalnie pojemnikach do segregacyjnej zbiórki odpadów komunalnych,
rozmieszczonych na terenie miasta Hajnówka.
Zabrania się
umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do
segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych oraz odpadów innych niż
rodzaj frakcji opisanej na pojemniku.
Odpady kuchenne
ulegające biodegradacji należy gromadzić odrębnie w sposób
określony w planie gospodarki odpadami. Na terenach nieruchomości o
zabudowie jednorodzinnej odpady kuchenne można poddać procesowi
kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu.
Na terenach zabudowy wielorodzinnej odpady ulegające biodegradacji
winny być zbierane w pojemniki przystosowane do tego celu zgodnie z
harmonogramem wywozu prowadzącego działalność w zakresie odbierania
odpadów komunalnych.
Odpady roślinne
powstające na terenie nieruchomości w wyniku pielęgnacji zieleni (np.
usunięte chwasty, wygrabione liście, skoszona trawa, wycięte gałęzie
drzew, przycięte krzewy), w przypadku braku możliwości ich
kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości, podlegają
obowiązkowo wywozowi przez prowadzącego działalność w zakresie
odbierania odpadów komunalnych.
Odpady
niebezpieczne powstające w odpadach komunalnych gospodarstw domowych
(np. baterie i akumulatory, lakiery, farby, świetlówki, opony o
średnicy powyżej 1400 mm) należy wydzielać z powstających odpadów
komunalnych. Odpady te należy zwracać do punktów ich zbiórki lub
wrzucać do oznakowanych pojemników przeznaczonych na te odpady,
rozmieszczonych na terenie miasta Hajnówka przez podmiot uprawniony.
Odpady
wielkogabarytowe (np. meble, drzwi, stolarka okienna) należy
gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych wyłącznie w
miejscu do tego wyznaczonym przez prowadzącego działalność w
zakresie odbierania odpadów komunalnych.
Odpady z
remontów nieruchomości, materiał rozbiórkowy i resztki materiałów
budowlanych należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów
komunalnych, wyłącznie w kontenerach przeznaczonych do wywozu gruzu
podstawionych przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania
odpadów komunalnych oraz usuwać je z nieruchomości niezwłocznie po
zakończeniu robót.
§ 5. 1.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota,
śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż
nieruchomości i bezpośrednio przy jej granicy.
Obowiązek
oczyszczania chodnika ze śniegu i lodu winien być zrealizowany
poprzez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu
pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację
śliskości chodnika.
Zakazuje się
zgarniania śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń z chodnika na
jezdnię lub zieleń przyuliczną. Zanieczyszczenia te winny być
gromadzone w miejscu nie stwarzającym zakłóceń w ruchu pojazdów i
pieszych w sposób nie niszczący zieleni miejskiej.
Właściciele
nieruchomości zobowiązani są do systematycznego sprzątania terenu
nieruchomości, a w szczególności dojść do budynków, punktów
gromadzenia odpadów.
Błoto, śnieg, lód
i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych
przez przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji
publicznej a z dróg publicznych przez zarząd drogi należy gromadzić
poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nie utrudniający
zatrzymywania się pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów.
Właściciele
nieruchomości zobowiązani są do usuwania nawisów śniegu z dachów
oraz sopli lodu z okapów, rynien i innych części elewacji budynku
niezwłocznie po ich pojawieniu się.
Właściciele
nieruchomości niezabudowanych zobowiązani są do utrzymania
nieruchomości w stanie wolnym od zachwaszczenia a odłogowanych
nieruchomości rolnych w stanie tzw. czarnego ugoru.
§ 6. 1. Mycie
samochodów powinno się odbywać w miejscach do tego celu
wyznaczonych.
2. Właściciele
nieruchomości mogą myć pojazdy czystą wodą na swoim terenie pod
warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji
miejskiej. Naprawy samochodów powinny być przeprowadzane w
specjalistycznych warsztatach.
3. Właściciel
samochodu może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą
eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości pod warunkiem, że
czynności te nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby oraz
uciążliwości dla sąsiadów.
§ 7. Na terenach
przeznaczonych do użytku publicznego zabrania się;
1)niszczenia
elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów (np. słupy
ogłoszeniowe, energetyczne i telefoniczne) oraz umieszczania na nich
plakatów, reklam, ogłoszeń a także malowania haseł i rysunków bez
uzyskania zgody właściciela obiektów,
2)umieszczania na
drzewach plakatów, ogłoszeń, reklam i innych przedmiotów,
3)prowadzenia
napraw blacharsko – lakierniczych, poza warsztatami posiadającymi
stosowne zezwolenia.
Rozdział 3
Rodzaj i
minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych.
Warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim
stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 8. Do zbierania
odpadów komunalnych na nieruchomości oraz na drogach publicznych
przeznacza się pojemniki, worki, kosze na śmieci.
§ 9. 1. Do
gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą
znormalizowane pojemniki o pojemności od 0,12m3, 0,24 m3 , 0,36 m3 ,
0,66 m3, 0,77 m3, 1,1 m3 , 7,0 m3 , 8,0 m3 oraz worki 120 l z folii
PE.
2. Do gromadzenia
odpadów komunalnych na drogach publicznych służą kosze uliczne o
pojemności od 0,035 m3 .
§ 10. Ustala się
minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych:
1) o pojemności
0, 12 m3 w zabudowie jednorodzinnej,
2) o pojemności
7,0 m3 i 8,0 m3 w zabudowie wielorodzinnej oraz na targowisku
miejskim.
§ 11. O rodzaju
ustawionych na terenie nieruchomości pojemników decyduje właściciel
nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową.
§ 12. 1.
Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na
odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i
technicznym.
2. Pojemniki i
worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwo
dostępnych dla ich użytkowników i pracowników jednostki wywozowej, w
sposób nie
powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.
3. Pojemniki i
worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio
przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, z
wyjątkiem chodników lub
innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz
pieszych, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej,
zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
Rozdział 4
Częstotliwość i
sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z
terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku
publicznego.
§ 13. Ustala się
następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i
nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości:
z pojemników i
worków służących do segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych, z koszy
w miejscach publicznych oraz zbiorników bezodpływowych, w
regularnych odstępach czasu uniemożliwiających rozkład
nagromadzonych odpadów i ich przepełnienie, przez prowadzącego
działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
z pojemników oraz
worków na odpady komunalne przez prowadzącego działalność w zakresie
odbierania odpadów komunalnych:
dla budynków
jednorodzinnych, nie rzadziej niż raz w miesiącu,
dla budynków
użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych wielorodzinnych, nie
rzadziej niż raz w tygodniu,
dla obiektów
gastronomii, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,
odpady
wielkogabarytowe z częstotliwością ustaloną przez prowadzącego
działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych i zgodnie z
ustalonym przez niego harmonogramem ,
z miejskiej
targowicy minimum jeden raz w miesiącu,
odpady
niebezpieczne wyselekcjonowane z odpadów komunalnych z
częstotliwością ustaloną przez podmiot uprawniony i zgodnie z
ustalonym przez niego harmonogramem .
§ 14. Liczba
pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezod-
pływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane do potrzeb
przez właściciela nieruchomości, a ich eksploatacja i opróżnianie
musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład
biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie
pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika
bezodpływowego.
§ 15. Górne
stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usuwanie
odpadów komunalnych przez wywożącego odpady określa się w odrębnej
uchwale. Stawki opłat za usuwanie odpadów wielkogabarytowych
ustalane są na podstawie umów zawieranych z wywożącym odpady.
§ 16. Właściciele
nieruchomości są zobowiązani do udokumentowania korzystania z usług
firm wywozowych poprzez okazanie umowy oraz dowodów płacenia za te
usługi.
Rozdział 5
Maksymalny poziom
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do
składowania na składowiskach odpadów
§ 17. Ustala się
maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów, który wynosi
do dnia 31 grudnia 2010 roku – 75 procent wagowo całkowitej masy
odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy
tych odpadów wytworzonych w 1995 r. , do 31 grudnia 2013 roku – 50
procent, do 31 grudnia 2020 roku – 35 procent.
Rozdział 6
Obowiązki osób
utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed
zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem
terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
§ 18. 1.
Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do
sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w
szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie
znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w
sposób uniemożliwiającym samodzielne wydostanie się z niego.
Właściciele lub
opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do utrzymywania tych
zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości ( hałas lub odory)
dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub
nieruchomościach.
Utrzymujący gady,
ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są
zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.
Właściciel
nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy
lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji na której
utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub
życia ludzkiego.
Właściciel psa
zobowiązany jest do przeprowadzania szczepień zgodnie z odrębnymi
przepisami oraz do systematycznego uiszczania opłaty podatku od
posiadania psa.
§ 19. 1. Na
terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na
smyczy, natomiast psy ras uznawanych za agresywne oraz inne psy
mogące stanowić zagrożenie dla ludzi, mogą być wyprowadzane tylko na
smyczy i w kagańcu.
2. W przypadku
zastosowania odpowiedniego oznakowania nieruchomości przez
właściciela nieruchomości zakazuje się wprowadzania psów lub innych
zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych
lub gastronomicznych.
3. Właściciel psa
zobowiązany jest do trwałego umocowania do obroży psa znaczka
identyfikacyjnego uzyskanego przy uiszczaniu opłaty podatku od
posiadania psa.
§ 20. 1.
Właściciele lub opiekunowie zwierząt są zobowiązani do niezwłocznego
usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta na klatkach
schodowych i innych pomieszczeniach służących do użytku publicznego,
a także na terenach użytku publicznego takich jak chodniki, parki,
skwery, ulice, place zabaw dla dzieci z szczególnym uwzględnieniem
piaskownic.
§ 21. Dokarmianie
ptaków i zwierząt może odbywać się w miejscach i w obiektach do tego
przeznaczonych i za zgodą zarządcy nieruchomości.
§ 22. Bezdomne
zwierzęta przebywające na terenie miasta będą wyłapywane i odwożone
do schroniska dla zwierząt zgodnie z odrębną uchwałą Rady Miasta
Hajnówka, która określa zasady wyłapywania bezdomnych zwierząt na
terenie miasta Hajnówka oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z
nimi.
Rozdział 7
Wymagania
utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z
produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na
określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.
§ 23.1. Na
terenie miasta Hajnówka zabrania się chowu zwierząt gospodarskich, z
wyłączeniem:
1) istniejących
gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r.
o podatku rolnym ( Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.)
oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z
dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.
U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
2) przydomowego
chowu drobiu, gołębi, pszczół oraz królików i szynszyli – wyłącznie
na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi,
3) hodowli i
chowu gołębi, których właściciele są zrzeszeni w Polskim Związku
Hodowców Gołębi Pocztowych lub w Polskim Związku Hodowców Gołębi
Rasowych i Drobiu Ozdobnego na zasadach określonych w odrębnych
przepisach.
2. Na terenach
wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być
utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego
gospodarstwa domowego.
3. Zakazuje się
prowadzenie hodowli i utrzymywania gołębi w zwartej zabudowie
mieszka- niowej, między innymi w budynkach wielorodzinnych.
4. Dopuszcza się
prowadzenie hodowli i utrzymywanie gołębi w obrębie osiedli o
zabudowie rozproszonej pod warunkiem, że działalność ta nie będzie
uciążliwa dla innych mieszkańców i będzie prowadzona z zachowaniem
warunków higieniczno - sanitarnych.
5. Utrzymujący
zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany :
1) gromadzić i
usuwać powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości w taki
sposób, aby nie przenikały one do wód powierzchniowych i
podziemnych,
2) nie powodować
wobec osób trzecich uciążliwości takich jak hałas, odory itp.,
3) przestrzegać
obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne,
4) budynki
przeznaczone do przebywania zwierząt winne spełniać wymagania prawa
budowlanego,
5) właściciele
zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych,
pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i
w innych miejscach publicznych.
§ 24.
Postanowienia regulaminu nie mają zastosowania do chowu zwierząt
gospodarskich i domowych:
1) przebywających
w zakładach weterynaryjnych oraz stanowiących własność cyrków lub
klubów sportowych,
2) pozostających
we władaniu jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji,
służb porządkowych i ratowniczych.
Rozdział 8
Obszary
obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 25. 1.
Właściciele wszystkich nieruchomości na obszarze całego miasta
Hajnówka zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji dwa razy w
roku.
2. Ustala się
terminy przeprowadzania deratyzacji:
-
w terminie
wiosennym od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia,
-
w terminie
jesiennym od dnia 1 września do dnia 30 września.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 26. W sprawach
nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy
ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach ( Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) oraz inne
obowiązujące w zakresie objętym niniejszym regulaminem.
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|