| 
              
              
                
                  | 
                  Ilość 
                  odsłon:
                  
if(file_exists("counter.n"))
{
 $file=fopen("counter.n","r");
 $ile=fgets($file, 100);
 fclose($file);
 if ($ile===false) {exit;}
 $ile++;
}
else $ile=1;
$file=fopen("counter.n", "w");
fwrite($file,$ile, 100);
fclose($file);
 
echo($ile);
?>
                    Data publikacji:  
                  2006-01-05 |  
             Regulamin 
            wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia w 
            dzienniku Urzędowym  Województwa Podlaskiego. 
            Załącznik do uchwały Rady Miasta Hajnówka XXXI/190/05 z dnia 28 
            grudnia 2005 
            Regulamin utrzymania czystości i 
            porządku na terenie miasta Hajnówka 
            Rozdział 1 
            Postanowienia ogólne § 1. Regulamin 
            określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na 
            terenie nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku 
            publicznego znajdujących się w mieście Hajnówka. § 2. Ilekroć w 
            regulaminie jest mowa o właścicielu nieruchomości to rozumie się 
            przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz 
            jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w 
            zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające 
            nieruchomością.  § 3. Ilekroć w 
            regulaminie jest mowa o prowadzącym działalność w zakresie 
            odbierania odpadów rozumie się przez to zakład będący gminną 
            jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie 
            na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów 
            komunalnych. 
            Rozdział 2 Wymagania w 
            zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości. §4. 1. 
            Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania czystości i 
            porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego 
            nieruchomości. Właściciele 
            nieruchomości wielomieszkaniowych  ustalają wewnętrzny regulamin 
            porządku domowego dostosowany do wymagań niniejszego regulaminu. Powstające na 
            terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające w 
            gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na 
            odpady lub workach, na terenie nieruchomości, należy poddać 
            segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów 
            niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów 
            oraz selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nadających się do 
            odzysku i ich optymalne przygotowanie do transportu, do miejsc 
            dalszego odzysku lub unieszkodliwiania. Nieczystości ciekłe należy 
            odprowadzać do kanalizacji sanitarnej lub gromadzić w zbiornikach 
            bezodpływowych. Na terenach publicznych odpady komunalne należy 
            gromadzić w koszach na śmieci. Wyselekcjonowane 
            frakcje odpadów komunalnych, nadające się do odzysku i dalszego 
            wykorzystania (np. makulatura, odpady plastikowe, szkło ) należy 
            umieszczać odrębnie w przeznaczonych do tego celu i oznakowanych 
            specjalnie pojemnikach do segregacyjnej zbiórki odpadów komunalnych, 
            rozmieszczonych na terenie miasta  Hajnówka.       Zabrania się 
            umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do 
            segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych oraz odpadów innych niż 
            rodzaj frakcji opisanej na pojemniku. Odpady kuchenne 
            ulegające biodegradacji należy gromadzić odrębnie w sposóbokreślony w planie gospodarki odpadami. Na terenach nieruchomości o 
            zabudowie jednorodzinnej odpady kuchenne można poddać procesowi 
            kompostowania z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu. 
            Na terenach zabudowy wielorodzinnej odpady ulegające biodegradacji 
            winny być zbierane w pojemniki przystosowane do tego celu zgodnie z 
            harmonogramem wywozu prowadzącego działalność w zakresie odbierania 
            odpadów komunalnych.
 Odpady roślinne 
            powstające na terenie nieruchomości w wyniku pielęgnacji zieleni (np. 
            usunięte chwasty, wygrabione liście, skoszona trawa, wycięte gałęzie 
            drzew, przycięte krzewy), w przypadku braku możliwości ich 
            kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości, podlegają 
            obowiązkowo wywozowi przez prowadzącego działalność w zakresie 
            odbierania odpadów komunalnych.  Odpady 
            niebezpieczne powstające w odpadach komunalnych gospodarstw domowych 
            (np. baterie i akumulatory, lakiery, farby, świetlówki, opony o 
            średnicy powyżej 1400 mm) należy wydzielać z powstających odpadów 
            komunalnych. Odpady te należy zwracać do punktów ich zbiórki lub 
            wrzucać do oznakowanych pojemników przeznaczonych na te odpady, 
            rozmieszczonych na terenie miasta Hajnówka przez podmiot uprawniony. Odpady 
            wielkogabarytowe (np. meble, drzwi, stolarka okienna) należy 
            gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych wyłącznie w 
            miejscu do tego wyznaczonym przez prowadzącego działalność w 
            zakresie odbierania odpadów komunalnych.   Odpady z 
            remontów nieruchomości, materiał rozbiórkowy i resztki materiałów 
            budowlanych należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów 
            komunalnych, wyłącznie w kontenerach przeznaczonych do wywozu gruzu 
            podstawionych przez prowadzącego działalność w zakresie odbierania 
            odpadów komunalnych oraz usuwać je z nieruchomości niezwłocznie po 
            zakończeniu robót.  § 5. 1. 
            Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, 
            śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż 
            nieruchomości i bezpośrednio przy jej granicy. Obowiązek 
            oczyszczania chodnika ze śniegu i lodu winien być zrealizowany 
            poprzez odgarnięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu 
            pieszych lub pojazdów i podjęcie działań mających na celu likwidację 
            śliskości chodnika. Zakazuje się 
            zgarniania śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń z chodnika na 
            jezdnię lub zieleń przyuliczną. Zanieczyszczenia te winny być 
            gromadzone w miejscu nie stwarzającym zakłóceń w ruchu pojazdów i 
            pieszych w sposób nie niszczący zieleni miejskiej. Właściciele 
            nieruchomości zobowiązani są do systematycznego sprzątania terenu 
            nieruchomości, a w szczególności dojść do budynków, punktów 
            gromadzenia odpadów. Błoto, śnieg, lód 
            i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych 
            przez przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji 
            publicznej a z dróg publicznych przez zarząd drogi należy gromadzić 
            poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób nie utrudniający 
            zatrzymywania się pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów. Właściciele 
            nieruchomości zobowiązani są do usuwania nawisów śniegu z dachów 
            oraz sopli lodu z okapów, rynien i innych części elewacji budynku 
            niezwłocznie po ich pojawieniu się. Właściciele 
            nieruchomości niezabudowanych zobowiązani są do utrzymania 
            nieruchomości w stanie wolnym od zachwaszczenia a odłogowanych 
            nieruchomości rolnych w stanie tzw. czarnego ugoru. § 6. 1. Mycie 
            samochodów powinno się odbywać w miejscach do tego celu 
            wyznaczonych. 2. Właściciele 
            nieruchomości mogą myć pojazdy czystą wodą na swoim terenie podwarunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji 
            miejskiej. Naprawy samochodów powinny być przeprowadzane w 
            specjalistycznych warsztatach.
 3. Właściciel 
            samochodu może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą 
            eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości pod warunkiem, że 
            czynności te nie będą powodować zanieczyszczenia wód i gleby oraz 
            uciążliwości dla sąsiadów. § 7. Na terenach 
            przeznaczonych do użytku publicznego zabrania się; 1)niszczenia 
            elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów (np. słupy 
            ogłoszeniowe, energetyczne i telefoniczne) oraz umieszczania na nich 
            plakatów, reklam, ogłoszeń a także malowania haseł i rysunków bez 
            uzyskania zgody właściciela obiektów, 2)umieszczania na 
            drzewach plakatów, ogłoszeń, reklam i innych przedmiotów, 3)prowadzenia 
            napraw blacharsko – lakierniczych, poza warsztatami posiadającymi 
            stosowne zezwolenia. 
            Rozdział 3 Rodzaj i 
            minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów 
            komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. 
            Warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim 
            stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. § 8. Do zbierania 
            odpadów komunalnych na nieruchomości oraz na drogach publicznych 
            przeznacza się pojemniki, worki, kosze na śmieci. § 9. 1. Do 
            gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą 
            znormalizowane pojemniki o pojemności od 0,12m3, 0,24 m3 , 0,36 m3 , 
            0,66 m3, 0,77 m3, 1,1 m3 , 7,0 m3 , 8,0 m3 oraz worki 120 l z folii 
            PE. 2. Do gromadzenia 
            odpadów komunalnych na drogach publicznych służą kosze uliczne o 
            pojemności od 0,035 m3 . § 10. Ustala się 
            minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów 
            komunalnych: 1)  o pojemności  
            0, 12 m3  w zabudowie jednorodzinnej,             2) o pojemności 
            7,0 m3 i 8,0 m3 w zabudowie wielorodzinnej oraz na targowisku 
            miejskim. § 11. O rodzaju 
            ustawionych na terenie nieruchomości pojemników decyduje właściciel 
            nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową. § 12. 1. 
            Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na 
            odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i 
            technicznym. 2. Pojemniki i 
            worki na odpady komunalne należy ustawiać w miejscach łatwodostępnych dla ich użytkowników i pracowników jednostki wywozowej, w 
            sposób nie
 powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.
 3. Pojemniki i 
            worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednioprzy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, z 
            wyjątkiem chodników lub
 innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz 
            pieszych, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, 
            zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
 
            Rozdział 4 Częstotliwość i 
            sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z 
            terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku 
            publicznego. § 13. Ustala się 
            następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i 
            nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości: z pojemników i 
            worków służących do segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych, z koszy 
            w miejscach publicznych oraz zbiorników bezodpływowych, w 
            regularnych odstępach czasu uniemożliwiających rozkład 
            nagromadzonych odpadów i ich przepełnienie, przez prowadzącego 
            działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych.  z pojemników oraz 
            worków na odpady komunalne przez prowadzącego działalność w zakresie 
            odbierania odpadów komunalnych: dla budynków 
            jednorodzinnych, nie rzadziej niż raz w miesiącu, dla budynków 
            użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych wielorodzinnych, nie 
            rzadziej niż raz w tygodniu, dla obiektów 
            gastronomii, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, odpady 
            wielkogabarytowe z częstotliwością ustaloną przez  prowadzącego 
            działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych i zgodnie z 
            ustalonym przez niego harmonogramem , z miejskiej 
            targowicy minimum jeden raz w miesiącu, odpady 
            niebezpieczne wyselekcjonowane z odpadów komunalnych z 
            częstotliwością ustaloną przez podmiot uprawniony i zgodnie z 
            ustalonym przez niego harmonogramem . § 14. Liczba 
            pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezod- 
            pływowego na nieczystości ciekłe muszą być dostosowane do potrzeb 
            przez właściciela nieruchomości, a ich eksploatacja i opróżnianie 
            musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład 
            biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie 
            pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika 
            bezodpływowego. § 15. Górne 
            stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usuwanie 
            odpadów komunalnych przez wywożącego odpady określa się w odrębnej 
            uchwale. Stawki opłat za usuwanie odpadów wielkogabarytowych 
            ustalane są na podstawie umów zawieranych z wywożącym odpady. § 16. Właściciele 
            nieruchomości są zobowiązani do udokumentowania korzystania z usług 
            firm wywozowych poprzez okazanie umowy oraz dowodów płacenia za te 
            usługi. 
            Rozdział 5 Maksymalny poziom 
            odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do 
            składowania na składowiskach odpadów § 17. Ustala się 
            maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacjidopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów, który wynosi 
            do dnia 31 grudnia 2010 roku – 75 procent wagowo całkowitej masy 
            odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy 
            tych odpadów wytworzonych w 1995 r. , do 31 grudnia 2013 roku – 50 
            procent, do 31 grudnia 2020 roku – 35 procent.
 
            Rozdział 6 Obowiązki osób 
            utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed 
            zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem 
            terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. § 18. 1. 
            Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do 
            sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w 
            szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie 
            znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w 
            sposób uniemożliwiającym samodzielne wydostanie się z niego. Właściciele lub 
            opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do utrzymywania tych 
            zwierząt w sposób nie stwarzający uciążliwości ( hałas lub odory) 
            dla osób znajdujących się w sąsiednich lokalach lub 
            nieruchomościach. Utrzymujący gady, 
            ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są 
            zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia. Właściciel 
            nieruchomości ma obowiązek oznakowania tabliczką ostrzegawczą bramy 
            lub furtki wejściowej na teren ogrodzonej posesji na której 
            utrzymywane jest zwierzę mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub 
            życia ludzkiego. Właściciel psa 
            zobowiązany jest do przeprowadzania szczepień zgodnie z odrębnymi 
            przepisami oraz do systematycznego uiszczania opłaty podatku od 
            posiadania psa. § 19. 1. Na 
            terenach użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na 
            smyczy, natomiast psy ras uznawanych za agresywne oraz inne psy 
            mogące stanowić zagrożenie dla ludzi, mogą być wyprowadzane tylko na 
            smyczy i w kagańcu. 2. W przypadku 
            zastosowania odpowiedniego oznakowania nieruchomości przez 
            właściciela nieruchomości zakazuje się wprowadzania psów lub innych 
            zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, placówek handlowych 
            lub gastronomicznych. 3. Właściciel psa 
            zobowiązany jest do trwałego umocowania do obroży psa znaczka 
            identyfikacyjnego uzyskanego przy uiszczaniu opłaty podatku od 
            posiadania psa. § 20. 1. 
            Właściciele lub opiekunowie zwierząt są zobowiązani do niezwłocznego 
            usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta na klatkach 
            schodowych i innych pomieszczeniach służących do użytku publicznego, 
            a także na terenach użytku publicznego takich jak chodniki, parki, 
            skwery, ulice, place zabaw dla dzieci z szczególnym uwzględnieniem 
            piaskownic. § 21. Dokarmianie 
            ptaków i zwierząt może odbywać się w miejscach i w obiektach do tego 
            przeznaczonych i za zgodą zarządcy nieruchomości.  § 22. Bezdomne 
            zwierzęta przebywające na terenie miasta będą wyłapywane i odwożone 
            do schroniska dla zwierząt zgodnie z odrębną uchwałą Rady Miasta 
            Hajnówka, która określa zasady wyłapywania bezdomnych zwierząt na 
            terenie miasta Hajnówka oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z 
            nimi. 
            Rozdział 7 Wymagania 
            utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z 
            produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na 
            określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach. § 23.1. Na 
            terenie miasta Hajnówka zabrania się chowu zwierząt gospodarskich, z 
            wyłączeniem: 1) istniejących 
            gospodarstw rolnych, w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. 
            o podatku rolnym ( Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.) 
            oraz działów specjalnych produkcji rolnej, w rozumieniu ustawy z 
            dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. 
            U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). 2) przydomowego 
            chowu drobiu, gołębi, pszczół oraz królików i szynszyli – wyłącznie 
            na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi wolnostojącymi, 3) hodowli i 
            chowu gołębi, których właściciele są zrzeszeni w Polskim Związku 
            Hodowców Gołębi Pocztowych lub w Polskim Związku Hodowców Gołębi 
            Rasowych i Drobiu Ozdobnego na zasadach określonych w odrębnych 
            przepisach. 2. Na terenach 
            wyłączonych z produkcji rolnej zwierzęta gospodarskie mogą być 
            utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego 
            gospodarstwa domowego. 3. Zakazuje się 
            prowadzenie hodowli i utrzymywania gołębi w zwartej zabudowie 
            mieszka- niowej, między innymi w budynkach wielorodzinnych. 4. Dopuszcza się 
            prowadzenie hodowli i utrzymywanie gołębi w obrębie osiedli o 
            zabudowie rozproszonej pod warunkiem, że działalność ta nie będzie 
            uciążliwa dla innych mieszkańców i będzie prowadzona z zachowaniem 
            warunków higieniczno - sanitarnych. 5. Utrzymujący 
            zwierzęta gospodarskie jest zobowiązany : 1) gromadzić i 
            usuwać powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości w taki 
            sposób, aby nie przenikały one do wód powierzchniowych i 
            podziemnych, 2) nie powodować 
            wobec osób trzecich uciążliwości takich jak hałas, odory itp., 3) przestrzegać 
            obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne, 4) budynki 
            przeznaczone do przebywania zwierząt winne spełniać wymagania prawa 
            budowlanego, 5) właściciele 
            zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, 
            pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i 
            w innych miejscach publicznych. § 24. 
            Postanowienia regulaminu nie mają zastosowania do chowu zwierząt 
            gospodarskich i domowych: 1) przebywających 
            w zakładach weterynaryjnych oraz stanowiących własność cyrków lub 
            klubów sportowych, 2) pozostających 
            we władaniu jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji, 
            służb porządkowych i ratowniczych.  
            Rozdział 8 Obszary 
            obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania § 25. 1. 
            Właściciele wszystkich nieruchomości na obszarze całego miasta 
            Hajnówka zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji dwa razy w 
            roku. 2. Ustala się 
            terminy przeprowadzania deratyzacji: 
              
              w terminie 
              wiosennym od dnia 1 kwietnia do dnia 30 kwietnia,
              w terminie 
              jesiennym od dnia 1 września do dnia 30 września. 
            Rozdział 9 
            Postanowienia końcowe § 26. W sprawach 
            nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się przepisy 
            ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku 
            w gminach ( Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) oraz inne 
            obowiązujące w zakresie objętym niniejszym regulaminem. 
 Urząd
            Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
   |