Obrady sesji otworzył donośniejszym niż
zwykle głosem przewodniczący Jakub Ostapczuk, a powodem tego była
zainstalowana niedawno w sali nr 12 aparatura nagłaśniająca.
Interpelacje
Radny Sacharczuk: - Czy są już rezultaty
wysłania pisma do Rejonu Energetycznego?
Radny Wiatrowski: - Telewizja Białystok
podała wiadomość o przeprowadzonej przez NIK kontroli z
gospodarowania mieniem komunalnym i wśród miejscowości z wykazanymi
nieprawidłowościami wymieniona została Hajnówka.
Informacja o działalności
burmistrza
Radny Kulwanowski: - Proszę
o podanie szczegółów nt. spotkania z dn. 11.01. o pozyskiwaniu
funduszy unijnych. Jak rozliczają się jednostki, które otrzymały
dotacje na organizację zimowego wypoczynku dzieci?
Radny Wiatrowski: - Jak
wygląda perspektywa finansowania przyszłych większych inwestycji
miejskich: krytej pływalni, ZZO, hali sportowej?
Radny Rakowicz: - Gdzie znajdę
wyczerpujące materiały na temat ZZO?
Radna Dymińska: - W załączniku do budżetu
nie ma wpisanej inwestycji kryta pływalnia, więc nie powinniśmy dziś
głosować projektów uchwał o zmianach w budżecie i zaciągnięciu
kredytu.
Burmistrz Anatol Ochryciuk: - Jest
sporządzony i dostępny do wglądu szczegółowy wykaz pozyskanych
funduszy – w ub. r. pozyskaliśmy ponad 8 mln zł, z czego część
wykorzystamy w tym roku. Powiat Hajnowski znalazł się na czwartym
miejscu pod względem pozyskanych środków, po Białymstoku, Łomży i
Suwałkach. Ważne jest, żeby mieć przygotowaną dokumentację
techniczną inwestycji. Jednostki przedstawiają dokumentację
księgową, którą dokładnie sprawdzamy. ZZO uważamy za najważniejszą
inwestycję pod względem ekologicznym – jej wartość szacowana jest na
24 mln zł. W połowie roku będzie gotowa dokumentacja techniczna, z
koncepcją budowy ZZO można zapoznać się w Referacie Inwestycji. Hala
sportowa przy ZS nr 2 pozostaje na razie w sferze pomysłów. Do spraw
poruszonych przez radną Dymińską powrócę przy rozpatrywaniu
kolejnych punktów porządku obrad.
Sprawozdanie z wykonania i stopnia
realizacji uchwał Rady Miasta radni przyjęli przy dwóch głosach
wstrzymujących się. Sprawozdanie z dokonanych umorzeń wierzytelności
oraz udzielonych ulg przyjęto przy jednym głosie wstrzymującym się.
Radny Tomaszuk: - Ponieważ chodzi o kwotę
76 tys. zł, radni chcieliby poznać szczegóły.
Anatol Łapiński, dyr. ZGM: - Umorzono
należności niemożliwe do ściągnięcia i dotyczy to 21 osób; niektóre
z tych osób eksmitowano do lokali o niższym standardzie, kilka osób
zmarło.
Aleksandra Sadowska-Jarząbek złożyła skargę
na odmowną decyzję burmistrza o nadanie tytułu prawnego do lokalu
mieszkalnego po zmarłej matce: - Przykro mi, że musiałam wystąpić
ze skargą, ale z różnych przyczyn losowych doszło do sytuacji, w
której za pół roku mogę zostać bez mieszkania.
A.Ochryciuk: - Rozumiem skomplikowaną i
trudną sytuację, w której pani się znalazła, nie mogę jednak
postąpić wbrew obowiązującym przepisom, natomiast sąd być może uzna
pani racje.
Rada Miasta po zapoznaniu się ze skargą i w
oparciu o przedstawione dowody wskazujące wyraźnie, że burmistrz
działał zgodnie z prawem postanowiła skargę oddalić – przeciw
oddaleniu głosowało czworo radnych, dwóch wstrzymało się od głosu.
Projekty uchwał o zmianach w budżecie na 2006 r. i zaciągnięciu
kredytu długoterminowego dyskutowano łącznie. Zwiększa się plan
wydatków o kwotę 1.000.000 zł na rozpoczęcie budowy krytej pływalni,
w ramach tej kwoty planowane jest wykonanie robót ziemnych,
fundamentów, oraz część robót konstrukcyjnych budynku. Zaciągnąć
kredyt długoterminowy w kwocie 15.064.548 zł z przeznaczeniem na
budowę krytej pływalni; kwota kredytu uruchamiana będzie w
następujących transzach: 2006 r. – 1.000.000 zł, 2007 r. – 6.186.813
zł, 2008 r. – 7.877.735 zł. Zaciągnięty kredyt będzie spłacany w
latach 2007 – 2018 z dochodów własnych gminy oraz dotacji
zewnętrznych. Zakłada się, że kredyt w latach 2007 – 2008 nie będzie
faktycznie zaciągany, gdyż dalsze zasadnicze finansowanie inwestycji
przewiduje się z funduszy unijnych.
Radny Surel: - Czy spłata tak wysokiego
kredytu nie będzie na wiele lat zbytnim obciążeniem dla budżetu?
Radna Dymińska: - Kredyt nie został jeszcze zatwierdzony przez
Radę, a pan już ogłosił przetarg na wykonanie wstępnych prac.
Burmistrz: - Wolno mi ogłosić przetarg,
jeśli zadania nie ma w załączniku, nie mogę podpisać umowy na
realizację zadania. Gdybym czekał z ogłoszeniem przetargu na decyzję
Rady, przedsięwzięcie nie ruszyłoby w tym roku, a przewiduje się, że
w IV kwartale 2006 r. można będzie składać wnioski do nowej transzy
funduszy i będą finansowane rozpoczęte inwestycje. Finansowanie ZZO
będzie odbywało się z wielu innych funduszy.
Radna Dymińska: - Dlaczego inwestycja nie
znalazła się w załączniku do materiałów z poprzedniej sesji?
Radny Wiatrowski: - Jeszcze w tamtym roku
wciąż powtarzano, żeby nie rozpoczynać inwestycji, ponieważ nie
otrzyma się dofinansowania – przykładem może być ul. Kołodzieja. Czy
stać nas na zaciągnięcie tak wysokiego kredytu?; należy pamiętać, że
eksploatacja pływalni będzie kosztowała ok. 1 mln zł. rocznie.
Dopóki nie będziemy mieli środków, nie powinniśmy rozpoczynać tej
inwestycji. Konsekwencje naszej decyzji będzie ponosiła przyszła
Rada.
Radny Rakowicz: - Zostańmy przy 1 mln
kredytu na ten rok, pozostałych nie bierzmy. Na co przeznaczono 365
tys. zł, już wydatkowane przy tej inwestycji?
Burmistrz: - Stanowisko Rady będzie
wiążące i ogłoszony przetarg może zostać odwołany; należy liczyć się
wówczas z utratą ważności pozwolenia budowlanego i przejścia od
początku przez wszystkie procedury. Możliwość skorzystania z
funduszy PHARE była uwarunkowana tym, że inwestycja nie mogła być
rozpoczęta. 365 tys. zł to koszty dokumentacji inwestycji.
Dopuszczalna wielkość zadłużenia wynosi 60% dochodów budżetu, my
jesteśmy zadłużeni na 6%, więc rezerwy są bardzo duże. Zadłużenie
zbliżone do maksymalnego wyniknie tylko przy najmniej pomyślnym
finansowaniu inwestycji.
Radny Golonko: - Po pożarze w DPS Rada
Powiatu stanęła przed podobnym dylematem. Rozpoczęliśmy z kwotą 400
tys. zł i odbudowaliśmy DPS. Dajmy burmistrzowi szansę.
Radny Kulwanowski: - Wątpliwości jest
dużo, jasne jest, że budowa hali sportowej zejdzie na dalszy plan.
Przy większych inwestycjach zaciąganie kredytów jest niezbędne.
Głosujmy za rozpoczęciem budowy krytej pływalni.
Radny Wojciuk: - Rozumiem
zatroskanie radnych, ale uważam, że warto zaryzykować. Wiele
mniejszych miast wybudowało pływalnie bez funduszy zewnętrznych.
A.Ochryciuk: - W Województwie Podlaskim
są 22 pływalnie, jedna jest w budowie, nasza byłaby kolejną.
Radny Wiatrowski: - Uważam tą lokalizację
za najgorszą z możliwych, poza tym planując inwestycję trzeba
wiedzieć, jakimi środkami się dysponuje.
Obie uchwały powzięto przy 16 głosach za i 5
przeciwnych. Radni powzięli również uchwały o Regulaminie
dostarczania wody i odprowadzania ścieków, oraz o Strategii
integracji i rozwiązywania problemów społecznych gminy miejskiej
Hajnówka na lata 2006 – 2010.
Wolne wnioski, zapytania
Radny Rakowicz: - W związku ze zmianą
nazwy ulicy nadal pewna osoba ma kłopot z wymianą dowodu osobistego,
proszę o wyjaśnienie tej sprawy.
Radny Kulwanowski: - W związku z
publikacją w Kurierze Porannym Hajnowskim Burmistrz chce dachu
nad amfiteatrem znajomy zadał mi pytanie: Czy wyście podurnieli
i nie macie się czym zajmować? Osoba pisząca sugeruje, że są
ważniejsze sprawy, a nie podaje, że z kasy miejskiej na ten cel
pójdzie 27 tys. zł, pozostałe pieniądze pochodzą z funduszy
unijnych. Artykuły powinny być pisane obiektywniej.
Radna Teresiak: - Bardzo źle przedstawia
się stan rzeki Leśnej, woda czasem ma białą barwę, obok Sacharewa
często śmierdzi. Konieczne jest monitorowanie rzeki. Mieszkaniec
Hajnówki: - Trzeba wszystkie tiry rozbijające nasze drogi
przewozić transportem kolejowym, pozwoli to zwiększyć zatrudnienie
na PKP ze 140 tys. do 1,5 mln osób. Z 220 kg plastiku można otrzymać
180 l benzyny, UE bezpłatnie daje niezbędne urządzenia, należy tylko
wybudować halę – tak usłyszałem w programia I PR. Do segregacji
odpadów są tylko pojemniki na plastikowe butelki, a właściciele
posesji w ogóle nie mają warunków do prowadzenia segregacji.
Burmistrz Anatol Ochryciuk: -
Otrzymaliśmy pismo z Rejonu Energetycznego informujące o wydaniu w
lutym zlecenia wykonania dokumentacji projektowej na przełączenie
ul. Górnej do stacji transformatorowej przy ul. Prostej. Kontrola
NIK została przeprowadzona, a nieprawidłowości nie stwierdzono;
drobne uchybienia są zupełnie nieistotne – protokół jest do wglądu.
Przy wymianie dowodów osobistych w takich przypadkach jak zmiana
nazwy ulicy koszty ponosi urząd; sprawdzę ten przypadek. W sprawie
zrzutów do Leśnej nie udało się ustalić źródła, sprawę przekażę do
właściwego referatu.. Była taka próba pod hasłem Tiry na tory, ale
nie leży to w gestii naszego miasta. Chcielibyśmy, żeby tak było,
ale nic mi nie jest wiadome na temat takich urządzeń i dawania ich
przez Unię za darmo. Stopniowo będziemy wprowadzać selektywną
zbiórkę odpadów.
Radny Wiatrowski: - Czy zostania
przeprowadzone referendum w sprawie wywożenia śmieci?
Burmistrz: - Docelowym rozwiązaniem jest
podpisanie przez mieszkańców umowy z PUK i posiadanie pojemnika na
śmieci. Nie potrafię teraz odpowiedzieć, czy przeprowadzenie
referendum będzie potrzebne.
Notował TT