Home

Ilość odsłon: 3409   Data publikacji:  2006-03-07

XXXII sesja Rady Miasta – 15.02.2006 r

Obrady sesji otworzył donośniejszym niż zwykle głosem przewodniczący Jakub Ostapczuk, a powodem tego była zainstalowana niedawno w sali nr 12 aparatura nagłaśniająca.

 Interpelacje

Radny Sacharczuk: - Czy są już rezultaty wysłania pisma do Rejonu Energetycznego?

Radny Wiatrowski: - Telewizja Białystok podała wiadomość o przeprowadzonej przez NIK kontroli z gospodarowania mieniem komunalnym i wśród miejscowości z wykazanymi nieprawidłowościami wymieniona została Hajnówka.

Informacja o działalności burmistrza

 Radny Kulwanowski: - Proszę o podanie szczegółów nt. spotkania z dn. 11.01. o pozyskiwaniu funduszy unijnych. Jak rozliczają się jednostki, które otrzymały dotacje na organizację zimowego wypoczynku dzieci?

 Radny Wiatrowski: - Jak wygląda perspektywa finansowania przyszłych większych inwestycji miejskich: krytej pływalni, ZZO, hali sportowej?

Radny Rakowicz: - Gdzie znajdę wyczerpujące materiały na temat ZZO?

Radna Dymińska: - W załączniku do budżetu nie ma wpisanej inwestycji kryta pływalnia, więc nie powinniśmy dziś głosować projektów uchwał o zmianach w budżecie i zaciągnięciu kredytu.

Burmistrz Anatol Ochryciuk: - Jest sporządzony i dostępny do wglądu szczegółowy wykaz pozyskanych funduszy – w ub. r. pozyskaliśmy ponad 8 mln zł, z czego część wykorzystamy w tym roku. Powiat Hajnowski znalazł się na czwartym miejscu pod względem pozyskanych środków, po Białymstoku, Łomży i Suwałkach. Ważne jest, żeby mieć przygotowaną dokumentację techniczną inwestycji. Jednostki przedstawiają dokumentację księgową, którą dokładnie sprawdzamy. ZZO uważamy za najważniejszą inwestycję pod względem ekologicznym – jej wartość szacowana jest na 24 mln zł. W połowie roku będzie gotowa dokumentacja techniczna, z koncepcją budowy ZZO można zapoznać się w Referacie Inwestycji. Hala sportowa przy ZS nr 2 pozostaje na razie w sferze pomysłów. Do spraw poruszonych przez radną Dymińską powrócę przy rozpatrywaniu kolejnych punktów porządku obrad.

Sprawozdanie z wykonania i stopnia realizacji uchwał Rady Miasta radni przyjęli przy dwóch głosach wstrzymujących się. Sprawozdanie z dokonanych umorzeń wierzytelności oraz udzielonych ulg przyjęto przy jednym głosie wstrzymującym się.

Radny Tomaszuk: - Ponieważ chodzi o kwotę 76 tys. zł, radni chcieliby poznać szczegóły.

Anatol Łapiński, dyr. ZGM: - Umorzono należności niemożliwe do ściągnięcia i dotyczy to 21 osób; niektóre z tych osób eksmitowano do lokali o niższym standardzie, kilka osób zmarło.

Aleksandra Sadowska-Jarząbek złożyła skargę na odmowną decyzję burmistrza o nadanie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego po zmarłej matce: - Przykro mi, że musiałam wystąpić ze skargą, ale z różnych przyczyn losowych doszło do sytuacji, w której za pół roku mogę zostać bez mieszkania.

A.Ochryciuk: - Rozumiem skomplikowaną i trudną sytuację, w której pani się znalazła, nie mogę jednak postąpić wbrew obowiązującym przepisom, natomiast sąd być może uzna pani racje.

Rada Miasta po zapoznaniu się ze skargą i w oparciu o przedstawione dowody wskazujące wyraźnie, że burmistrz działał zgodnie z prawem postanowiła skargę oddalić – przeciw oddaleniu głosowało czworo radnych, dwóch wstrzymało się od głosu. Projekty uchwał o zmianach w budżecie na 2006 r. i zaciągnięciu kredytu długoterminowego dyskutowano łącznie. Zwiększa się plan wydatków o kwotę 1.000.000 zł na rozpoczęcie budowy krytej pływalni, w ramach tej kwoty planowane jest wykonanie robót ziemnych, fundamentów, oraz część robót konstrukcyjnych budynku. Zaciągnąć kredyt długoterminowy w kwocie 15.064.548 zł z przeznaczeniem na budowę krytej pływalni; kwota kredytu uruchamiana będzie w następujących transzach: 2006 r. – 1.000.000 zł, 2007 r. – 6.186.813 zł, 2008 r. – 7.877.735 zł. Zaciągnięty kredyt będzie spłacany w latach 2007 – 2018 z dochodów własnych gminy oraz dotacji zewnętrznych. Zakłada się, że kredyt w latach 2007 – 2008 nie będzie faktycznie zaciągany, gdyż dalsze zasadnicze finansowanie inwestycji przewiduje się z funduszy unijnych.

Radny Surel: - Czy spłata tak wysokiego kredytu nie będzie na wiele lat zbytnim obciążeniem dla budżetu? Radna Dymińska: - Kredyt nie został jeszcze zatwierdzony przez Radę, a pan już ogłosił przetarg na wykonanie wstępnych prac.

Burmistrz: - Wolno mi ogłosić przetarg, jeśli zadania nie ma w załączniku, nie mogę podpisać umowy na realizację zadania. Gdybym czekał z ogłoszeniem przetargu na decyzję Rady, przedsięwzięcie nie ruszyłoby w tym roku, a przewiduje się, że w IV kwartale 2006 r. można będzie składać wnioski do nowej transzy funduszy i będą finansowane rozpoczęte inwestycje. Finansowanie ZZO będzie odbywało się z wielu innych funduszy.

Radna Dymińska: - Dlaczego inwestycja nie znalazła się w załączniku do materiałów z poprzedniej sesji?

Radny Wiatrowski: - Jeszcze w tamtym roku wciąż powtarzano, żeby nie rozpoczynać inwestycji, ponieważ nie otrzyma się dofinansowania – przykładem może być ul. Kołodzieja. Czy stać nas na zaciągnięcie tak wysokiego kredytu?; należy pamiętać, że eksploatacja pływalni będzie kosztowała ok. 1 mln zł. rocznie. Dopóki nie będziemy mieli środków, nie powinniśmy rozpoczynać tej inwestycji. Konsekwencje naszej decyzji będzie ponosiła przyszła Rada.

Radny Rakowicz: - Zostańmy przy 1 mln kredytu na ten rok, pozostałych nie bierzmy. Na co przeznaczono 365 tys. zł, już wydatkowane przy tej inwestycji?

Burmistrz: - Stanowisko Rady będzie wiążące i ogłoszony przetarg może zostać odwołany; należy liczyć się wówczas z utratą ważności pozwolenia budowlanego i przejścia od początku przez wszystkie procedury. Możliwość skorzystania z funduszy PHARE była uwarunkowana tym, że inwestycja nie mogła być rozpoczęta. 365 tys. zł to koszty dokumentacji inwestycji. Dopuszczalna wielkość zadłużenia wynosi 60% dochodów budżetu, my jesteśmy zadłużeni na 6%, więc rezerwy są bardzo duże. Zadłużenie zbliżone do maksymalnego wyniknie tylko przy najmniej pomyślnym finansowaniu inwestycji.

Radny Golonko: - Po pożarze w DPS Rada Powiatu stanęła przed podobnym dylematem. Rozpoczęliśmy z kwotą 400 tys. zł i odbudowaliśmy DPS. Dajmy burmistrzowi szansę.

Radny Kulwanowski: - Wątpliwości jest dużo, jasne jest, że budowa hali sportowej zejdzie na dalszy plan. Przy większych inwestycjach zaciąganie kredytów jest niezbędne. Głosujmy za rozpoczęciem budowy krytej pływalni.

 Radny Wojciuk: - Rozumiem zatroskanie radnych, ale uważam, że warto zaryzykować. Wiele mniejszych miast wybudowało pływalnie bez funduszy zewnętrznych.

A.Ochryciuk: - W Województwie Podlaskim są 22 pływalnie, jedna jest w budowie, nasza byłaby kolejną.

Radny Wiatrowski: - Uważam tą lokalizację za najgorszą z możliwych, poza tym planując inwestycję trzeba wiedzieć, jakimi środkami się dysponuje.

Obie uchwały powzięto przy 16 głosach za i 5 przeciwnych. Radni powzięli również uchwały o Regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, oraz o Strategii integracji i rozwiązywania problemów społecznych gminy miejskiej Hajnówka na lata 2006 – 2010.

Wolne wnioski, zapytania

Radny Rakowicz: - W związku ze zmianą nazwy ulicy nadal pewna osoba ma kłopot z wymianą dowodu osobistego, proszę o wyjaśnienie tej sprawy.

Radny Kulwanowski: - W związku z publikacją w Kurierze Porannym Hajnowskim Burmistrz chce dachu nad amfiteatrem znajomy zadał mi pytanie: Czy wyście podurnieli i nie macie się czym zajmować? Osoba pisząca sugeruje, że są ważniejsze sprawy, a nie podaje, że z kasy miejskiej na ten cel pójdzie 27 tys. zł, pozostałe pieniądze pochodzą z funduszy unijnych. Artykuły powinny być pisane obiektywniej.

Radna Teresiak: - Bardzo źle przedstawia się stan rzeki Leśnej, woda czasem ma białą barwę, obok Sacharewa często śmierdzi. Konieczne jest monitorowanie rzeki. Mieszkaniec Hajnówki: - Trzeba wszystkie tiry rozbijające nasze drogi przewozić transportem kolejowym, pozwoli to zwiększyć zatrudnienie na PKP ze 140 tys. do 1,5 mln osób. Z 220 kg plastiku można otrzymać 180 l benzyny, UE bezpłatnie daje niezbędne urządzenia, należy tylko wybudować halę – tak usłyszałem w programia I PR. Do segregacji odpadów są tylko pojemniki na plastikowe butelki, a właściciele posesji w ogóle nie mają warunków do prowadzenia segregacji.

Burmistrz Anatol Ochryciuk: - Otrzymaliśmy pismo z Rejonu Energetycznego informujące o wydaniu w lutym zlecenia wykonania dokumentacji projektowej na przełączenie ul. Górnej do stacji transformatorowej przy ul. Prostej. Kontrola NIK została przeprowadzona, a nieprawidłowości nie stwierdzono; drobne uchybienia są zupełnie nieistotne – protokół jest do wglądu. Przy wymianie dowodów osobistych w takich przypadkach jak zmiana nazwy ulicy koszty ponosi urząd; sprawdzę ten przypadek. W sprawie zrzutów do Leśnej nie udało się ustalić źródła, sprawę przekażę do właściwego referatu.. Była taka próba pod hasłem Tiry na tory, ale nie leży to w gestii naszego miasta. Chcielibyśmy, żeby tak było, ale nic mi nie jest wiadome na temat takich urządzeń i dawania ich przez Unię za darmo. Stopniowo będziemy wprowadzać selektywną zbiórkę odpadów.

Radny Wiatrowski: - Czy zostania przeprowadzone referendum w sprawie wywożenia śmieci?

Burmistrz: - Docelowym rozwiązaniem jest podpisanie przez mieszkańców umowy z PUK i posiadanie pojemnika na śmieci. Nie potrafię teraz odpowiedzieć, czy przeprowadzenie referendum będzie potrzebne.

Notował TT


Urząd Miasta Hajnówka  17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444