Żydowska gmina wyznaniowa w Hajnówce
|
Włodzimierz Poskrobko na łamach Gazety Hajnowskiej (wydanie
papierowe) prezentuje zagadnienia z historii Hajnówki i jej
dawnych mieszkańców. |
W
odczuciu większości mieszkańców Hajnówki życie religijne i społeczne
Gminy Żydowskiej było stosunkowo hermetyczne. Kontakty towarzyskie
między rodzinami żydowskimi i chrześcijańskimi należały do
rzadkości. Obowiązywał zakaz wstępowania Żydów w związki małżeńskie
z osobami innych wyznań. Żydzi nie uczestniczyli w występach
artystycznych lub publicznych zabawach, z drugiej jednak strony
należy podkreślić wyjątkowe zdyscyplinowanie tej społeczności: nigdy
nie widziałem pijanego Żyda, lub biorącego udział w bójce.
Hajnowscy Żydzi byli bogatsi niż pozostali mieszkańcy:
większość rodzin posiadała własne domy, mieszkania były lepiej
umeblowane, posiadali zazwyczaj odbiorniki radiowe i lepiej się
ubierali. Dniem świątecznym u Żydów była sobota, szabas (szabes,
szabat, dzień odpoczynku trwający od piątku wieczorem do soboty
wieczorem); w tym dniu nie pracowali, ani nie podróżowali, sklepy
były zamknięte, nawet o rozpalenie ognia w piecu prosili znajomych
chrześcijan. Był to dzień modłów. Obchodzili takie święta jak
Chanuka czy Pascha (Pesach), dzień, w którym spożywali macę – wypiek
z mąki bez zakwasu. Modlili się wówczas w szałasach (kuczkach)
zbudowanych na posesjach, albo przy rzece Leśnej, klęcząc i kołysząc
się w charakterystyczny sposób. Pozostali mieszkańcy traktowali to
obojętnie, pewne zainteresowanie odmiennym zachowaniem wykazywały
dzieci. W połowie lat trzydziestych antyżydowska propaganda
trafiła do Hajnówki; na płotach, chodnikach pojawiły się napisy Nie
kupuj u Żyda. Widziałem ulotkę o następującej treści: Nie kupuj u
Żyda. Jest to prawda oczywista – każdy Żyd to komunista. Nie było
natomiast żadnych antyżydowskich ekscesów.
Po wybuchu II wojny światowej życie społeczności żydowskiej
uległo znacznemu pogorszeniu. Po zajęciu Hajnówki we wrześniu 1939
r. żołnierze niemieccy rozbijali i grabili żydowskie sklepy. Pod
koniec roku 1939 nastąpiła gwałtowna migracja do Hajnówki ludności
żydowskiej z terenów zachodniej i centralnej Polski – liczba Żydów
nieomal się podwoiła. Podczas okupacji sowieckiej żydowskie sklepy
zostały zlikwidowane, ale handel, już państwowy, nadal prowadzili
Żydzi, pracowali też w lokalnej administracji. Zabroniono również
używania słowa Żyd i zastąpiono je rosyjskim Jewrej.
Po powtórnym zajęciu Hajnówki w czerwcu 1941 r. przez wojska
niemieckie sytuacja Żydów stała się dramatyczna. Nie mogli chodzić
chodnikiem, tylko rynsztokiem, a każdy dorosły Żyd musiał nosić
przyszytą do ubrania na plecach i piersi żółtą, okrągłą łatkę. Po
kilku miesiącach wszystkich Żydów z Hajnówki wywieziono do getta w
Prużanach, a następnie skierowano do obozu zagłady w Treblince.
Mój kolega ze szkolnej ławy, Pejsach Lippel uniknął śmierci,
ponieważ kilka dni przed wybuchem wojny niemiecko – sowieckiej
wyjechał na obóz młodzieżowy w głąb Związku Radzieckiego. Zobaczyłem
go w grudniu 1944 roku w mundurze sowieckiego oficera; podczas
długiej rozmowy ze mną i z moimi rodzicami wyjawił, że po
zakończeniu wojny wyjedzie do Palestyny i będzie uczestniczył w
budowaniu państwa Izrael, w innym bowiem wypadku Żydom grozi
zagłada.
Włodzimierz Poskrobko
Literatura: Witold Tyloch – Judaizm; Tomasz Wiśniewski – Bożnice
Białostocczyzny.
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444