Ilość
odsłon:
5018 Data publikacji:
2006-11-21 |
Kim jesteś i dokąd zmierzasz?
|
|
Żyjąc obok tak wyjątkowej przyrody, jaką
stanowi Puszcza Białowieska, rzadko zdajemy sobie sprawę jak wielki
wywiera ona wpływ nie tylko na rośliny i zwierzęta, ale przede
wszystkim na dziedzictwo kulturowe, które pozostawiają po sobie
kolejne pokolenia. Żeby chronić i korzystać z tego, co najcenniejsze
w przyrodzie i kulturze naszego regionu, trzeba mieć świadomość tych
wyjątkowych wartości. |
WWF Polska w ramach mikroprojektu „Puszcza dla
rowerów - zrównoważona turystyka w transgranicznym regionie Puszczy
Białowieskiej” był w ciągu ostatnich kilku miesięcy organizatorem
szeregu szkoleń skierowanych do dorosłych oraz do młodych
mieszkańców regionu. Mając na uwadze wielki wpływ, jaki będzie miało
przyszłe pokolenie na spuściznę przyrodniczą i kulturową,
hajnowskiej młodzieży zostały zaprezentowane nieznane lub mało znane
zagadnienia związane z regionem Podlasia.
Przeszkolono ponadto pracowników terenowych BPN
w zakresie ochrony gatunków ptaków i owadów oraz ośrodka doradztwa
rolniczego w zakresie programów rolnośrodowiskowych w świetle Natury
2000. Odbył się cykl zajęć terenowych w Parku Pałacowym w Białowieży
i obszarze ochrony ścisłej BPN, które były pomocne uczestnikom w
praktycznym poznaniu typowych biotopów występowania omówionych
gatunków ptaków jak również nauce ich rozpoznawania zarówno po
wyglądzie jak i po śpiewie.
Podczas prelekcji o rysiach
Wykład i szkolenie na tematy owadów
przeprowadził prof. Jerzy Gutowski z Instytutu Badania Leśnictwa w
Białowieży. Podczas zajęć z przedstawionej listy kilkudziesięciu
gatunków owadów, udało się odszukać zaledwie, a może aż kilka! Choć
ta grupa organizmów jest tak licznie rezprezentowana w Puszczy
(rozpoznano dotychczas ok. 10 000 gatunków) jest jednak bardzo słabo
poznana, zaś duża jej różnorodność oraz skryty tryb życia wielu
owadów (np.: chrąszczy) sprawia dodatkowe trudności w praktycznym
rozpoznawaniu w terenie. Zainteresowani programami
rolnośrodowiskowymi mogli uczestniczyć w szkoleniu na temat ich
wdrażania oraz doświadczeń WWF w promocji obszaru N2000 „Dolina
Biebrzy”. Podczas części terenowej na przykładzie łąk przyrodniczo
cennych w regionie Puszczy Białowieskiej uczestnicy szkolenia
poznali w ramach programów rolno-środowiskowych możliwości ich
ochrony.
W edycji dla szkół w szkoleniach wzięło udział
blisko 60 osób: uczniów i nauczycieli II Liceum z Dodatkową Nauką
Języka Białoruskiego oraz Liceum Ogólnokształcącego im.
M.Curie-Skłodowskiej w Hajnówce.
Podczas wykładu prowadzonego przez
Alinę Plis, nauczycielkę biologii LO z DNJB
Zapomniany cmentarz żydowski w Orli,
to jedna z nielicznych pamiątek
po dawnych mieszkańcach Podlasia
Grzyby - problemy ochrony
Z uwagi na to, że zagadnieniem szczególnie
niedocenianym w ochronie przyrody w Polsce jest zanikanie i
zmniejszanie zasięgów wielu gatunków grzybów, były one pierwszym
tematem szkolenia młodzieży. Anna Kujawa ze Stacji Badawczej Zakładu
Badań Środowiska Rolniczego i Leśnego PAN, która prowadziła
prelekcję, podkreślała niski stan wiedzy społecznej zarówno o
potrzebie ochrony grzybów, jak też wielką rolę tych organizmów w
naturze.
Głównym czynnikiem oddziałującym negatywnie na grzyby jest
zanikanie całych ekosystemów (np. torfowisk) lub drastyczne
ograniczenie ich powierzchni oraz zmiany wprowadzane w nich przez
człowieka. Do ważnych czynników oddziałujących na grzyby należy też
zanieczyszczenie środowiska. Kontrowersyjne, ale często wskazywane
jako czynnik negatywny są masowe grzybobrania, w wyniku, których
następuje zbiór owocników wybranych gatunków i niszczenie grzybni.
Skuteczną ochronę grzybów trudno jest prowadzić z uwagi na to, że
stan wiedzy w Polsce o zagrożeniu poszczególnych gatunków jest
niewystarczający. Wynika to przede wszystkim zarówno ze specyfiki
samych grzybów (badania prowadzi się przede wszystkim na podstawie
obserwacji krótkotrwałych owocników), jak i z małej liczby
specjalistów zajmujących się badaniami grzybów wielkoowocnikowych.
Brak jest też spójnego systemu zbierania danych o stanowiskach
poszczególnych gatunków. To sprawia, że wiedza o możliwościach
przystosowawczych poszczególnych gatunków do zmian w środowisku jest
fragmentaryczna.
Uczestnicząca w wykładzie młodzież dowiedziała
się, iż Puszcza Białowieska należy do jednego z najcenniejszych w
Polsce i w skali całej Europy, miejsc ostojowych dla wielu grzybów,
ponieważ stwierdzono w niej ponad 1300 gatunków. Szkolenie
zakończyła wycieczka do rezerwatu ścisłego, podczas której jego
uczestnicy dzięki instruktażowi Anny Kujawy poznali wiele wybranych
i ciekawych rodzajów grzybów.
|
Rezerwat ścisły zwiedzałam po raz pierwszy i
dopiero tam zwróciłam uwagę, że grzyby są tak różnorodne. Mają
przeróżne zapachy, kształty, a nawet się poruszają.
Agnieszka Owcarz kl I LO zDNJB
|
|
Ochrona i znaczenie grzybów jest niedoceniane przez ludzi. To bardzo
ciekawe rośliny i warto je poznać.
Anna Romaniuk kl I LO zDNJB |
Rysie – leśne koty
Szkolenie na temat rysi jako mało znanych
drapieżników było kolejnym dotyczącym wartości przyrodniczych
Puszczy Białowieskiej. Wykład prowadził znany specjalista tego
gatunku dr Krzysztof Szmidt, pracownik Zakładu Badania Ssaków PAN.
Podczas prelekcji przedstawione zostały wiadomości nie tylko
dotyczące tego gatunku i jego ochrony, ale też ogólna
charakterystyka ssaków drapieżnych w Puszczy Białowieskiej w
świetle Natura 2000.
Uczestnicy szkolenia dowiedzieli się, że ryś
eurazjatycki jest jednym z najszerzej rozmieszczonych kotów na
świecie. Jednak w Polsce jego zasięg jest ograniczony tylko do
największych kompleksów leśnych wschodniej i południowo-wschodniej
Polski. Jest drapieżnikiem żyjącym samotnie, co oznacza, że samice
wychowują potomstwo bez udziału samca. Duże wymagania przestrzenne
powodują, że w całej Puszczy Białowieskiej (Polska i Białoruska
część) może bytować nie więcej niż 40-60 rysi. Tak niewielka
populacja nie mogłaby istnieć samodzielnie w przypadku odizolowania
Puszczy od innych obszarów zamieszkałych przez te koty. Biologia
rysia jest ściśle związana ze środowiskiem leśnym. W lesie rysie
preferują miejsca charakteryzujące się dużą różnorodnością –
obecnością powalonych drzew, zarośli, gęstych młodników, śródleśnych
polan. Dlatego lasy przekształcone przez człowieka (np. monokultury
sosnowe) nie zapewniają właściwych warunków bytowania tym kotom.
Spadająca wciąż liczba rysi wskazuje, że dotychczasowe sposoby jego
ochrony były mało skuteczne i powinny zostać podjęte inne działania
zmierzające głównie do ochrony siedlisk leśnych i połączenie ich w
jeden system przy pomocy korytarzy ekologicznych. Według Krzysztofa Szmidta ważną rolę w zachowaniu tego gatunku stanowi ponadto
przywracanie naturalnej struktury lasów, a także dbałość o
dostępność pokarmu dla dużych drapieżników.
Występowanie wilka,
rysia czy niedźwiedzia na jakimś obszarze uprawnia do zgłoszenia
danego obszaru do włączenia go do europejskiej listy obszarów
chronionych Natura 2000. Puszcza Białowieska została umieszczona na
liście obszarów chronionych Natura 2000 z dwóch dyrektyw – Dyrektywy
Siedliskowej i Dyrektywy Ptasiej.
|
Bardzo mało mówi się o rysiach żyjących w Puszczy Białowieskiej. Z
zainteresowaniem wysłuchaliśmy wykładu na temat leśnych kotów.
Szkoda, że jest coraz mniej tych zwierząt. Mam nadzieję, że uda się
je skutecznie ochronić i zwiększyć ich występowanie.
Monika Troc kl II LO zDNJB |
|
Minuta ciszy w rezerwacie ścisłym to wysłuchanie prawdziwego
koncertu przyrody: szum drzew, traw, odgłosy ptaków i zwierząt są
jak wielka zgrana orkiestra.
Ewa Moroz kl II LO zDNJB |
Dziedzictwo kulturowe– znane i nieznane
Cykl
spotkań, których tematami przewodnimi była przyroda, zamknęło
szkolenie o jej wpływie na
ludność i kulturę w unikalnym regionie Puszczy Białowieskiej.
Prowadziła go Ewa Moroz – Keczyńska,
etnolog z pracowni naukowej Białowieskiego Parku Narodowego.
Młodzież wzięła udział w wykładzie ilustrowanym licznymi zdjęciami,
które ukazywały relacje pomiędzy naturą i kulturą oraz wyjeździe
studyjno – praktycznym mającym na celu poznanie w terenie omówionych
elementów. Dziedzictwo kulturowe regionu Puszczy Białowieskiej
zostało ukształtowane głownie przez tradycje historyczne pogranicza
oraz różnorodność współcześnie występujących tu zjawisk. Na obecny
obraz regionu miały wpływ decyzje polityczne i gospodarcze
podejmowane w ciągu najnowszych dziejów. Doprowadziło to w
konsekwencji do współistnienia na tym terenie dwóch odmiennych
cywilizacji: wschodniej i zachodniej, dając niezwykłe bogactwo
reprezentowane współcześnie min. przez elementy kultury materialnej
takiej jak np. zabytki archeologiczne, architektura i rękodzieło
oraz duchowej np. zwyczaje związane z życiem rodzinnym i obyczaje
religijne towarzyszące obrzędowości prawosławnej i katolickiej.
Bogactwo regionu Puszczy Białowieskiej nie zawsze jest wystarczająco
znane jego mieszkańcom, a co za tym idzie nie zawsze jest to dobro
wysoko cenione. Trasa odbytej przez młodzież wycieczki umożliwiła
obejrzenie najciekawszych zjawisk kulturowych występujących w
regionie. Kolejno odwiedzane miejsca dawnych osad strażników
leśnych, stare cmentarze, świątynie i wiejska zabudowa pozwoliły
uzmysłowić młodym ludziom, jak ważne jest znaczenie spuścizny terenu
dla współczesnego rozwoju tych miejsc.
- Założeniem całego przedsięwzięcia jest
przekazanie jak największej wiedzy na temat wartości przyrodniczych
i kulturowych, tego, co znacie i czego jeszcze nie znacie –
powiedziała do młodzieży Ewa Moroz – Keczyńska – Bo ważne jest nie
tylko kim jesteście i skąd pochodzicie, ale również dokąd
zmierzacie. Od waszej świadomości i wiedzy zależy, co pozostawicie
po sobie jako kolejne pokolenie.
|
Wykład i wycieczka po historycznych wsiach Podlasia była wędrówką
przez wieki. Poznaliśmy genezę wielu nazw i zdobyliśmy unikalne
wiadomości na temat ich przeszłości. Irmina Leoniuk kl II LO zDNJB |
|
Wielu z nas po raz pierwszy usłyszało wiadomości na temat
okolicznych wsi. Mają one bardzo długą i ciekawą historię.
Katarzyna Bańkowska kl II LO zDNJB |
Jolanta
Zachaj
Na
podstawie tekstów WWF Polska
WWF Polska jest
realizatorem mikroprojektu „Puszcza dla rowerów- zrównoważona
turystyka w transgranicznym regionie Puszczy Białowieskiej” pod
patronatem Euroregionu Puszcza Białowieska, współfinansowanym ze
środków Interreg i budżetu Państwa.
Podczas wycieczki po regionie,
młodzież poznawała bogatą historię podlaskich wsi
Uczniowie z hajnowskich liceów
na szkoleniach.
Projekt
współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w
ramach Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA/Tacis
CBC 2004-2006 oraz ze środków budżetu państwa pod patronatem
Euroregionu Puszcza Białowieska.
Urząd Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|