Nowy herb Hajnówki
Nasz stary herb ma
ponad 60 lat. Niestety nie spełnia rygorystycznych przepisów a wręcz
narusza prawidła sztuki heraldycznej. Władze oraz Rada Miasta
podjęły decyzję o opracowaniu nowego herbu Hajnówki. Prace
powierzono prof. Krzysztofowi
Skupieńskiemu pracownikowi Oddziału Heraldycznego Zakładu Nauk
Pomocniczych Historii i Bibliotekarstwa UMCS w Lublinie.
prof. Krzysztof Skupieński
5 marca br. w Urzędzie Miasta odbyło
się spotkanie hajnowskich historyków, plastyków, przedstawicieli
władz oraz rady miasta z prof. K. Skupieńskim w celu
przedyskutowania przedstawionych projektów nowego herbu.
Projekt herbu Hajnówki
"Symbolika wieży nawiązuje do roli straży leśnej w genezie Hajnówki.
Kopulasty daszek stanowi odwołanie do architektury kresów
wschodnich, by zaakcentować wielokulturowość miejscowej
społeczności. Otwarta brama wieży strażniczej może być
interpretowana jak oznaka gościnności i zaproszenie, stanowiąc
zarazem ilustrację hasła „Hajnówka – brama do Puszczy”. Łapa i
skrzydło Orła Białego wystylizowane wg zwyczajów XVI w. unaoczniają
fakt, że początki Hajnówki wiążą się ze służbą dla polskich królów.
Podkreślają również, że chodzi o puszczę królewską, którą
symbolizują zielone świerki."
Podczas spotkania dyskutowano
zasadność umieszczenia w herbie świerków, sugerowano zamianę na dęby
symbolizujące trwałość i długowieczność. Dyskutantów podzielił
również pogląd na wizerunek wieży strażniczej, która nie dla każdego
była właściwym symbolem genezy miasta.
Ostateczna decyzję o zatwierdzeniu
nowego herbu podejmie Rada Miasta Hajnówki.
prof. dr
hab. Krzysztof Skupieński
Koncepcja historyczno-heraldyczna
herbu i innych znaków miasta Hajnówka
Hajnówka
została miastem w 1951 r. Jej dotychczasowy herb może stanowić
dobrą ilustrację reguł rządzących tworzeniem nowych znaków miast w
okresie PRL. Były to oczywiście zasady nie skodyfikowane, jednak
dające się odczytywać przy systematyczniejszym oglądzie tego rodzaju
herbów. Trudno tu byłoby oczywiście przedstawić ich pełniejszą
charakterystykę. Jednak wyraźnie można dostrzec skłonność do
umieszczania w herbach godeł zaczerpniętych z symbolicznego
repertuaru narzędzi pracy, zwłaszcza przemysłowej. Wiąże się to
oczywiście z ówczesną ideologią, stawiającą na piedestale wszystko,
co związane z klasą robotniczą. Swoje wpływy wywarł tu także
socrealizm. Innym rodzajem symbolicznych wątków, chętnie
wykorzystywanych w czasach PRL, były te, za pomocą których chciano
nawiązać do środowiska naturalnego danej miejscowości. Być może
niekiedy chodziło przy tym o ich swojego rodzaju neutralność
ideologiczną. Dodajmy wreszcie, że herby konstruowane w latach
1945-1989 zazwyczaj unikały sięgania do symboli czerpanych z
tradycji wcześniejszej, niż 1945 r., choć oczywiście nie brak
wyjątków od tej reguły. Wynikało to tak z chęci odcinania się od
tradycji, jak i z pragnienia, by kłaść nacisk na współczesność z jej
rewolucyjnymi przemianami. Nie trzeba dodawać, że twórcy herbów
często nie stosowali się do reguł sztuki heraldycznej, czy to z
ignorancji, czy to ze świadomego wyboru, polegającego na czerpaniu
wprost z ducha sowieckiej emblematyki.
W
dotychczasowym herbie Hajnówki mamy odbicie powyższych reguł. W
podzielonej na skos tarczy widnieją dwa godła: świerki i piła
tarczowa. Przy tym tarcza podzielona została przez wstawienie, w
miejsce linii, brzeszczotu piły ręcznej. Mamy tu symbolikę
akcentującą rolę Hajnówki jako ośrodka przemysłu drzewnego,
zwłaszcza tartacznego. Sięgnięto więc do miejscowej tradycji
dwudziestowiecznej, a jednocześnie oddano należny hołd aktualnej
proletariackiej ideologii. Nie leżało to zapewne w intencjach
twórców herbu, ale jednocześnie nadali oni symboliczny komunikat, że
wartość puszczy białowieskiej tkwi w możliwościach jej eksploatacji
przemysłowej.
O konieczności
opracowania nowego herbu Hajnówki przesądza bezsporny fakt, że herb
dotychczasowy narusza prawidła sztuki heraldycznej, chociażby
poprzez zastosowanie ukośnego podziału tarczy, obcego polskiej
heraldyce miejskiej. Nie grzeszy też urodą plastycznego wykonania,
zarówno, jeśli chodzi o harmonijność kształtów godła, jak i o
zestawienie barw. Herb sprawia wrażenie jakby autorom chodziło o
stworzenie ze świerków i piły tarczowej jednego godła z obu
zrośniętych elementów. W tym przypadku to rozwiązanie chybione,
zresztą wprowadzone niekonsekwentnie, bo efekt został zniweczony
przez podział tarczy za pomocą brzeszczotu piły ręcznej. Nie ulega
zatem wątpliwości, że forma obecnego herbu Hajnówki jest nie do
utrzymania z punktu widzenia sztuki heraldycznej. Wady mają
charakter zasadniczy i trudno liczyć, by udało się je zniwelować
drogą poprawek. Potrzebna jest całkiem nowa koncepcja kształtu
herbu.
W tej sytuacji
powstaje pytanie, czy przy opracowywaniu nowej postaci herbu,
zmianie powinien ulec także jego repertuar symboliczny. Innymi
słowy, czy przy zmianie formy, możliwe i potrzebne jest zachowanie
dawnych treści.
Symbolika
dotychczasowego herbu wydaje się dziś zdezaktualizowana. Nie
podzielamy zachwytu dla rozwoju wielkiego przemysłu jako celu samego
w sobie, a na bór patrzymy raczej przez pryzmat wartości
ekologicznych , a także tradycji puszczy królewskiej. Treści
dotychczasowego herbu są wyraźnie związane z przebrzmiałą ideologią,
a przy tym trudno nie zauważyć ich banalności, widocznej w
chlubieniu się przemysłem poprzez symbolikę kominów, młotów, pił
itp.
Jednak, czy
wystarcza to do odrzucenia dotychczasowego herbu? Wrósł on już
przecież w świadomość mieszkańców miasta i sam stał się elementem
tradycji historycznej. Herby stanowią znak czasu, który je stworzył.
To decyduje o ich wielkiej wartości jako źródła historycznego.
Dotyczy to głównie herbów najstarszych, powstałych w średniowieczu,
a także w czasach nowożytnych. Stojąc na takim stanowisku trudno
byłoby uznać, że dotychczasowy herb Hajnówki stanowi cenny pomnik
przeszłości, czyli źródło historyczne. W Polsce mamy wystarczającą
ilość herbów miejskich, zaświadczających, że powstały w czasie, gdy
industrializacja stanowiła wartość sama w sobie. Poprzez
pospolitość nie spełniają właściwie swej roli jako znaków
rozpoznawczych. Skoro zatem herb Hajnówki musi zmienić formę, niech
zmieni również treści. Potrzebna jest ich modyfikacja i zdecydowane
poszerzenie. Warto jednak wziąć przy tym pod uwagę możliwość
wykorzystania niektórych elementów dotychczasowego herbu tak, by
ułatwić zaakceptowanie nowego herbu osobom nawykłym do starego.
Ustawodawca
żąda, aby znaki samorządowe „pozostawały w zgodzie z zasadami
heraldyki, weksylologii i miejscową tradycją historyczną”. Spójrzmy
zatem w przeszłość Hajnówki, poszukując w niej wątków godnych
uwiecznienia w herbie, dających się przekształcić w formy oryginalne
i estetyczne, łatwo rozpoznawalne i zapadające w pamięć, a zarazem
zdolne przekonać lokalną społeczność, że stanowią znak jej
tożsamości i powód do chluby. Nie jest to zadanie łatwe, tym
bardziej, że trzeba przy tym uwzględnić prawidła heraldyki i
weksylologii. Narzucają one konieczność sięgania po symbole
specyficznego rodzaju, wyrosłe z tradycji sięgającej średniowiecza i
mieszczące się w kanonie „ars heraldica”, która tworzy język
powszechnie zrozumiały w kręgu zachodnioeuropejskiej tradycji
kulturowej. Najwyższa pozycja herbów miejskich nigdy nie uległa tam
zachwianiu, w odróżnieniu od ziem polskich, gdzie nadwerężyły ją
czasy zaborów i PRL. Dopiero ustawodawstwo po 1989 r. przywróciło
właściwą rangę herbom miast polskich jako symbolom odzyskanej
samorządności.
Początki
Hajnówki wiążą się ze strażą leśną, dozorującą puszczę, która
należała do dóbr stołowych króla. Jej rozwój najpierw jako osady,
potem miasta, był ściśle związany z puszczą. Rozwijał się tu m.in.
przemysł drzewny. Obecnie miasto pragnie być postrzegane jako brama
do puszczy i promuje swój wizerunek w związku z wartościami
naturalnego środowiska. przyrodniczego. Wychodząc z tych przesłanek
można zaproponować następujący kształt herbu Hajnówki: „w polu
czerwonym na zielonej murawie złota wieża strażnicza, zza której
wysuwa się z prawej skrzydło i łapa Orła Białego (z berłem w
szponie), z lewej dwa zielone świerki”.
Symbolika
wieży nawiązuje do roli straży leśnej w genezie Hajnówki. Kopulasty
daszek stanowi odwołanie do architektury kresów wschodnich, by
zaakcentować wielokulturowość miejscowej społeczności. Otwarta brama
wieży strażniczej może być interpretowana jak oznaka gościnności i
zaproszenie, stanowiąc zarazem ilustrację hasła „Hajnówka – brama do
Puszczy”. Łapa i skrzydło Orła Białego wystylizowane wg zwyczajów
XVI w. unaoczniają fakt, że początki Hajnówki wiążą się ze służbą
dla polskich królów. Podkreślają również, że chodzi o puszczę
królewską, którą symbolizują zielone świerki. Zostały one
zaczerpnięte z dotychczasowego herbu, tak aby stanowić do niego
nawiązanie. Tu warto przypomnieć, że rezygnacja z podziału tarczy
wynika z konieczności podporządkowania się duchowi miejskiej
heraldyki staropolskiej, która do zabiegu tego sięgała tylko
zupełnie wyjątkowo. Raczej stosowano złożenia godła i tym śladem
podążono obmyślając koncepcję nowego herbu Hajnówki.
Lublin, 9
lutego 2004 r.
Urząd
Miasta Hajnówka 17-200 Hajnówka ul. Zina 1
tel. 0 prefix 85 6822180, 6826444
|